Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-نزدیک به نیم میلیون کوسه در راستای تلاش برای ساختن واکسن کرونا قتل عام می شوند. اما مگر کوسه چه چیزی دارد که برخی فکر می کنند برای درمان کرونا و ساخت واکسن مربوط به آن خوب است؟

شکارچیان حرفه ای دریا بیش از نیم میلیون کوسه را در سراسر جهان شکار خواهند کرد و دلیلش چیزی نیست جز «اسکوالن».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکوالن، هیدروکربن غیراشباع با شش پیوند دوگانه است. این اسید چرب زنجیره‌بلند کاربردهای بسیاری در صنایع آرایشی‌- بهداشتی، پزشکی، داروسازی و تولید سوخت‌های زیستی دارد. روغن کبد کوسۀ ماهیان منبع معمول تولید اسکوالن است که در‌حال‌حاضر، استفاده از آن با محدودیت‌هایی مواجه است.

از اسکوالن در روند درمان برخی بیماری ها نظیر آنفلوآنزا نیز استفاده می شود. این ماده به عنوان کمکی برای افزایش اثر بخشی واکسن با ایجاد پاسخ ایمنی قوی تر استفاده می شود.

برنامه برای قتل عام نیم میلیون کوسه نیز در راستای تلاش برای ساخت واکسن قطعی کرونا است.

طبق محاسبات گروه مستقر در کالیفرنیا برای اینکه دوز کافی از اسکوالن جهت ساخت واکسن کرونا فراهم شود حداقل 500 هزار کوسه باید ذبح شوند.

محققان نسبت به این طرح اعتراض دارند، به خصوص جانورشناسان. آنها می گویند برداشت چیزی به نام اسکوالن از حیوانی وحشی مثل کوسه پایدار نیست به خصوص اینکه این جانور کمتر تولید مثل می کند.

از سویی تضمینی وجود ندارد که قتل عام نیم میلیون کوسه در سراسر جهان به معنای ساخت واکسن یا درمانی قطعی برای کرونا باشد.

ناشناخته های زیادی در رابطه با بیماری کرونا وجود دارد و نمی توان صرفا بر اساس یک پدیده دست به یک کشتار وحشیانه و سراسری کوسه ها در سراسر جهان زد.

تاکنون نزدیک به 10 هزار حامی حیوانات پتیشنی را امضا کرده اند تا بر اساس آن جلوی شکار گسترده و عظیم کوسه ها در سراسر جهان گرفته شود.

همه گیاهان و حیوانات اسکوالن را به عنوان یک ماده بیوشیمیایی تولید می کنند و می توان آن را از منابع غیر حیوانی از جمله مخمر ، نیشکر و روغن زیتون به دست آورد.

حتی از نیشکر هم می توان اسکوالن گرفت. یک شرکت کالیفرنیایی ادعا کرده در صورتی که واقعا اسکوالن به درد ساخت واکسن کرونا می خورد می تواند آن را از منابع مختلفی حیوانی و گیاهی برای یک میلیارد دوز واکسن فراهم کند.

هم اکنون برخی از گونه های کوسه در معرض انقراض قرار دارند و تلاش برای شکار آنها جهت فراهم کردن اسکوالن مورد نیاز واکسن کرونا ممکن است نسل آنها را از بین ببرد.

طبق برآوردهای انجام شده توسط متخصصان حفاظت از محیط زیست ، سالانه حدود سه میلیون کوسه برای اسکوالن کشته می شوند.

برای استخراج یک تن اسکوالن حدود 3 هزار کوسه مورد نیاز است.

با این حال همه گیاهان و حیوانات اسکوالن را به عنوان واسطه بیوشیمیایی تولید می کنند و نکته بسیار جالب این است که حتی بدن انسان تولید کننده اسکوالن است.

این گروه می گویند اسکوالن ساخته شده از روغن کبد کوسه معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به دست آوردن آن "ارزان" و "به راحتی قابل تهیه است".

جام جم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سراسر جهان واکسن کرونا ساخت واکسن قتل عام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: محصول تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی، اتیلن است که برای تامین نیاز صنایع جانبی وارد لوله اتیلین غرب کشور شد.
مصدقی فر افزود: سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن برش پروپان در این مجتمع تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی گچساران با سرمایه گذاری بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد یورو ساخته شده است اضافه کرد: مراحل طراحی و ساخت این صنعت به دست متخصصان داخلی اجرا شده است.
 مدیرعامل پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از تجهیزات بکار رفته در این مجتمع ساخت داخل است گفت:۷۰ شرکت دانش بنیان داخلی در ساخت این مجتمع نقش داشته اند.
مصدقی فر افزود: بومی سازی مجتمع پتروشمی گچساران دست کم ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته است.
وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ تن در قسمت‌های مختلف این مجتمع مشغول بکار هستند اضافه کرد: میزان اشتغال غیر مستقیم آن نیز ۴ هزار نفر برآورد شده است.
دو صنعت جانبی پتروشیمی در استان در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها زنجیر تولید فراورد‌های گازی استان تکمیل می‌شود.

دیگر خبرها

  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان