Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس حوزه مدیریت پسماند گفت: مشکلات مدیریت پسماند صرفاً به بی‌اطلاعی چند مدیر و عضو شورا ارتباطی ندارد و داده‌های لازم برای مدیریت پسماند به‌طور کامل تولید و جمع‌آوری نمی‌شود.

علیرضا شریفی‌فرد در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با زمان اجرای طرح جامع پسماند در تهران و تأخیرهای به‌وجود آمده در آن اظهار کرد: اخباری که  به صورت پراکنده در ارتباط با اجرای طرح‌های کاهش پسماند و یا تفکیک از مبداء مطرح می‌شود که به‌صورت پایلوت در مناطق مختلف تهران در حال انجام است ارتباطی با طرح جامع مدیریت پسماند ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که طرح جامع طرحی است که باید جامعیت داشته و به‌صورت یکپارچه تمام شهر را در برگیرد، عنوان کرد: ذیل این طرح، طرح تفصیلی باید توسط شوراها به تصویب برسد.

تهران در سال 88 نیز طرح جامع پسماند داشته است

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند در ارتباط با تأخیر به‌وجود آمده در بحث تکمیل برنامه جامع مدیریت پسماند شهر تهران، گفت: طرح جامع در حال تدوین بوده و در حال طی کردن مراحل آخر آن است ولی با شیوع کرونا در چند ماه اخیر مرحله نمونه‌برداری آن به تعویق افتاد و بر همین اساس مدیریت شهری در ارتباط با تأخیر آن پاسخگو خواهد بود.

شریفی‌فرد ادامه داد: قانون مدیریت پسماند در سال 1383 به تصویب شد که براساس آن کلانشهرها را مکلف می‌کند طرح جامع را حداکثر تا پایان سال 92 تهیه کنند. شهرداری تهران در سال 88 طرح جامعی برای برای مدیریت پسماند تهیه کرده و به تصویب شورای شهر رسانده است.

وی تصریح کرد: آن طرح جامعی که در سال 88 به تصویب رسید از جامعیت لازم برخوردار نبوده است. عناوینی که به‌عنوان یک برنامه اقدام می‌توان شناخت آن‌طور که باید نتوانست در طرح سال 88 مسأله پسماند شهر تهران را رفع کند.

شرکت مشاور اولیه برای تدوین طرح جامع پسماند تهران خارجی بوده است

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند با بیان این‌که به هر حال براساس الزام قانونی طرح جامعی در تهران تهیه شده و اصلاً این‌گونه نیست شهرداری تهران چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار نداده باشد، عنوان کرد: با توجه به جامع نبودن طرح جامع اولیه برای مدیریت پسماند شهر تهران، در سال 96 اقدامات اولیه برای انتخاب مشاور انجام و در سال 97 مهندس مشاور آن انتخاب، قرارداد منعقد و شروع به کار شده است.

شریفی‌فرد تصریح کرد: در رفت و برگشت‌های اداری برای انتخاب مشاور داخلی و یا خارجی زمان‌هایی صرف شد و پس از طی مراحلی مشاور خارجی انتخاب شد ولی متأسفانه این اقدام به‌دلیل تغییرات نرخ ارز و تبعات پس از آن موفقیت‌آمیز نبود و مجدداً فراخوان داده شد و مشاور داخلی که در حال حاضر مشغول به فعالیت است، انتخاب شد.

کرونا؛ عامل تأخیر در تکمیل طرح جامع مدیری پسماند شهر تهران

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند در خصوص تأخیر به‌جود آمده در ارائه طرح جامع از سوی شرکت مشاور داخلی نیز گفت: قرارداد 18 ماهه بوده و مقرر شده بود تا در سی و یکم خرداد ماه امسال طرح جامع ارائه شود که به‌دلیل مسأله شیوع کرونا از اسفند ماه کار میدانی نمونه‌برداری متوقف شد و از این بابت در قرارداد ارائه طرح تمدیدی انجام شده است.

وی در ارتباط با فرآیند نمونه‌برداری در طرح جامع هم عنوان کرد: قاعدتاً مطالعات برنامه جامع بین 18 ماه تا دو سال زمان نیاز دارد به‌خصوص که اگر بخواهند به‌طور کامل در چهار نوبت نمونه‌برداری شود، این فرآیند باید در چهار فصل باشد. حداقل باید یک بهار تا زمستان نمونه‌برداری انجام شود و کارهای مطالعاتی هم به‌دنبال آن می‌آید.

شریفی‌فرد تصریح کرد: در حال حاضر چنین تعیین شده تا شرکت مشاور تا پایان آبان ماه سال جاری طرح جامع به شورای شهر برای تصویب ارائه شود که در صورت تصویب، شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند می‌تواند از مباحث کلان آن آغاز کند هر چند براساس قانون مدیریت پسماند بعد از طرح جامع باید طرح تفصیلی برای آن تهیه و تصویب شود که آن هم یک مرحله‌ای است که ممکن است که تهیه آن برای مسائل مختلف زمان‌بر باشد.

الزامی برای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در دوره بعد نیست

شریفی‌فرد در پاسخ به این سؤال که اگر شورای شهر تهران به طرح جامع ایراد خاصی وارد نکرده و به سرعت به تصویب برسد، این طرح نیازمند طرح تفصیلی است و اتز آنجایی که این فرآیند بسیار زمان‌بر خواهد بود احتمالاً به مرحله اجرا نخواهد رسید و چه تضمینی برای اجرای آن در دوره جدید مدیریت شهری وجود خواهد داشت، گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که دوره بعدی مدیریت شهری چندان به اجرای آن الزام داشته باشد ولی نکته‌ای که برای پیشگیری از این موضوع در یکی دو ماه گذشته اتفاق افتاده این است که شورای شهر تهران الزام کرده که طرح جامع تا پایان آبان‌ماه ارائه شود و به موازات آن چند برنامه اجرایی (به‌عنوان طرح تفصیلی و یا بخش‌هایی از آن) به سازمان مدیریت پسماند ابلاغ شده تا به فوریت مورد اقدام قرار گیرد.

این کارشناس در ارتباط با نتایج بررسی‌های طرح جامع مدیریت پسماند تهران گفت: بخشی از خروجی‌های این طرح در کوتاه‌مدت و برخی نیز در بلندمدت قابل بررسی و اجرا است. یکی از برون‌دادهای متعدد طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران می‌تواند به اصلاح نظام جمع‌آوری پسماند باشد که این موضوع آغاز شده و به‌زودی پس از ارائه طرح جامع می‌توانیم شاهد آن باشیم. یکی دیگر از این خروجی‌ها می‌تواند اصلاح ساختار مدیریت پسماند شهر تهران باشد که آن نیازمند مصوبات بعدی و پیگیری در مراحل بعد است چرا که ما در حال حاضر یک سازمان مدیریت پسماند داریم که در گذشته به‌عنوان یک سازمان مستقل بوده و در حال حاضر با استقلال کامل کار نکرده و ذیل معاونت خدمات شهری به فعالیت می‌پردازد.

وی تصریح کرد: ساختار جدید پیشنهاد شده برای سازمان مدیریت پسماند با ساختار فعلی می‌تواند متفاوت باشد که این موضوع باید در مجامع مختلف مصوبه خود را دریافت کند، در طرح تفصیلی پذیرفته شود و اعتبارات آن جابجا شود که این موضوع فرآیندی زمان‌بر است که قطعاً به دوره جدید مدیریت شهری می‌رسد.

بخش‌هایی از طرح جامع مدیریت پسماند در زمستان امسال قابل اجرا است

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند اذعان کرد: همان‌طور که به این موضوع اشاره شد بخش‌هایی از  اجرای طرح جامع مدیریت پسماند از پاییز امسال آغاز شده و در صورت تصویب در شورای شهر در زمستان سال 99 قابلیت عملیاتی شدن بخش‌هایی از آن را دارد.

شریفی‌فرد با اشاره به این‌که طرح جامع مدیریت پسماند تهران به خروجی‌های خوبی رسیده است، عنوان کرد: آنچه پس از مرحله تدوین برنامه جامع مدیریت پسماند مهم است التزام پیگیری به‌منظور تحقق آن مهم است که باید منتظر بود و دید در زمستان چه بخش‌هایی از آن اجرا و مدیریت شهری جدید با آن چه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال آنا مبنی بر این‌که آیا این امکان وجود دارد که به‌دلیل عدم تخصص کافی اعضای شورای شهر برنامه جامع مدیریت پسماند در آن تغییراتی انجام شود و یا حتی ماهیت آن زیرسؤال رود نیز گفت: قاعدتاً اعضای شورای شهر نمی‌توانند در این خصوص تخصص لازم را داشته باشند ولی در کمیسیون‌ها افراد با تخصص‌های نزدیک با استفاده از ظرفیت کارشناسان تصمیم‌گیری می‌کنند. نکته‌ای که برای کل کشور و نه صرفاً تهران و شورای شهر مطرح است این است که موضوع بحث علمی مدیریت پسماند چندان در کشور سابقه ندارد و ما چه در حوزه علمی و دانشگاهی و چه اجرایی از پیشینه چندان غنی در این زمینه برخوردار نیستیم.

در دو دهه گذشته آزمون و خطاهای زیادی در مدیریت پسماند انجام شده است

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند با اشاره به این مطلب که در دو دهه‌ای که قرار بوده به مدیریت پسماند نگاه جدی شود آزمون و خطاهای زیادی صورت گرفته است، گفت: اشتباهات بزرگ ما در این حوزه این است که از کشورهای مختلف بدون مطالعات کافی و بومی‌سازی الگو گرفته و کارهای نادرست انجام داده‌ایم؛ به‌عنوان مثال در یک اقلیمی در شمال کشور شاید زباله‌سوز به‌واسطه رطوبت بالا و نوع خاص پسماند بهترین گزینه باشد و در نقاطی مثل حاشیه کویر مثل یزد و کرمان بشود به‌راحتی مسأله کمپوست را اجرا کرد ولی در مواردی مشاهده شد که حتی در شمال کشور ما به کمپوست روی آوردیم.

شریفی‌فرد اذعان کرد: مشکلات مدیریت پسماند ما صرفاً به بی‌اطلاعی چند مدیر و عضو شورا ارتباطی ندارد. ما در موضوع مدیریت پسماند به آن غنای لازم نرسیدیم و نکته مهم‌تر این‌که داده‌های لازم برای مدیریت پسماند به‌طور کامل تولید و جمع‌آوری نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا داده‌های کاملی نداشته باشیم همین مشکلات بارها و بارها تکرار شود.

سرانه تولید پسماند در کشور بالا نیست

وی با بیان این‌که این اطلاعات و داده‌های ناقص در گفتار برخی از مسئولین خود را نشان می‌دهد، گفت: مثلاً برخی می‌گویند سرانه تولید زباله در کشور بالا است در حالی‌که این‌گونه نیست. هر قدر جامعه و افراد برخوردار و ثروتمندتر می‌شوند زندگی مصرفی‌تر و پسماند بیشتری تولید می‌شود و مؤلفه دیگر این‌که هر قدر مدیریت پسماند فرهنگی‌تر شود می‌توان انتظار کاهش پسماند را داشت که برآیند آنها عددی می‌شود که نشان می‌دهد سرانه تولید زباله در کشور ما با خاورمیانه یکسان است.

این کارشناس حوزه مدیریت پسماند در پایان در این‌ خصوص که آیا طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در بحث جمع‌آوری داده از مبنای مناسبی استفاده کرده، عنوان کرد: تلاش‌ها در این راستا انجام شده ولی صد در صد نیست.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: طرح جامع مدیریت پسماند مدیریت پسماند شهر تهران طرح جامع مدیریت پسماند سازمان مدیریت پسماند برای مدیریت پسماند مدیریت پسماند طرح جامع پسماند پسماند تهران نمونه برداری برنامه جامع مدیریت شهری بخش هایی حال حاضر طرح تفصیلی اجرای طرح شریفی فرد شورای شهر جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکین خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکین در سامانه سنا ثبت نهایی شده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ساماندهی مشترکین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش جمعیت و در پی آن بالا رفتن مصرف، تولید پسماند در ابعاد گوناگون خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی به سرعت گسترش یافته، از این رو کاهش تولید پسماند امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری است و یکی از کلیدهای موفقیت در تمام مراحل آن، آگاهی و مشارکت شهروندان است، افزود: در حال حاضر مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به تدریج موجب کاهش میزان تولید پسماند و صرفه‌جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل پسماندها، خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: سنگ بنای ارائه تمام خدمات به‌صورت صحیح و اصولی و دریافت بازخوردها، ارزیابی و سنجش طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در جوامع موفق، شناسایی کامل و هدفمند مشترکین است، از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندی در خصوص حفاظت از محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکین خود در گروه‌های هدف مختلف کرد.

وی اضافه کرد: در راستای انجام این امر خطیر ناظران شاغل در سازمان مدیریت پسماند و کارشناسان پسماند شاغل در ادارات خدمات شهری شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اقدام به شناسایی مشترکین کردند.

ساکتی با بیان اینکه فرآیند شناسایی مشترکین از ابتدای دی ۱۴۰۲ با این هدف که تمام عملیات ثبت اطلاعات مشرکین به صورت جامع، یکپارچه و سیستماتیک صورت گیرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی درباره بارگذاری فرم شناسایی مشترکین در سامانه سنا انجام شده و برای هر یک از کاربران مناطق و سازمان مدیریت پسماند نام کاربری و رمز عبور (دسترسی) مشخصی تعریف شده است تا مسئول مربوطه با ورود به سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات فرم شناسایی مشترکین در سامانه اقدام کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکین در سامانه ثبت نهایی شده است، افزود: برای ثبت دقیق مشترکین از طریق سامانه سنا لازم است، موقعیت مکانی مشترک Gps و اینترنت کاربر فعال باشد.

کد خبر 746582

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • ۵۰ میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت