جای خالی طنازان خاطرهانگیز در تلویزیون
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۰۰۷۲
سریالهای طنز 90 قسمتی قطعاً در سالهای گذشته یکی از پرمخاطبترین آثار تولیدی تلویزیون بودهاند اما مدتهاست خبری از تولید و پخش این سریالها در تلویزیون نیست.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با توجه به کمبود مخاطب و البته کمبود آثار جدیدی که بتوانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند میتوان به تجربه تولید سریالهای 90 قسمتی طنز رجوع کرد که سالها هر شب از تلویزیون در فصلهای مختلف پخش شدند و امروز بسیاری از مردم ایران با این آثار خاطره دارند اما نکته عجیب عدم تمایل تلویزیون به ساخت دوباره این آثار موفق است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گفتوگو با دو سینماگر عوامل موفقیت و دلایل عدم ساخت دوباره آثار طنز موفق در تلویزیون را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه میخوانید:
حسین سلطانمحمدی: زمان پخش سریالهایی مثل «شبهای برره» دوران طلایی سریالهای طنز 90 قسمتی بود / تلویزیون و هنرمندان باید به هم نزدیکتر شوند
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قطعاً مخاطب علاقهمند است تا سریالهای طنز 90 قسمتی جدید که پیشتر به صورت روتین پخش میشدند را ببیند، سریال اگر کیفیت داشته باشد با لذت دنبال میکند و در غیر اینصورت برای گذران وقت به دیدن آن مینشیند.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: اینکه ما در گذشته فیلمسازان زیادی داشتیم که این آثار را تولید میکردند و امروز خبری از آنها نیست به این نکته برمیگردد که آنها امروز در کجای نظام تولید هستند. به نظر میرسد روش تولید تغییر کرده یا سلیقه تلویزیون عوض شده است؛ جریانات بیرونی جامعه نیز در این موضوع تأثیرگذار هستند و این جریانات بیرونی در پذیرش کارگردان، قصه و میزان بودجه برای ساخت سریال نقش دارند.
این منتقد در ادامه گفت: تلویزیون در مسائل مختلف دخالت میکند و سعی دارد به زعم خود از جوانان حمایت کند و از آنجا که فیلمسازان جوان پختگی لازم را ندارند آثار با کمترین کیفیت روی آنتن میروند و بدتر از آن این است که ما هیچ پیشرفتی در این جوانان نمیبینیم و هر روز آثارشان با همان کیفیت یا حتی ضعیفتر تولید و پخش میشوند.
او افزود: از زمانی شاهد قطع ارتباط برنامهسازها و سریالسازهای موفق قدیمی بودیم که تلویزیون به تصویر بیرونی هنرمندان بها داد و متأثر از وضعیت سیاسی کشور همه چیز به سمت و سویی رفت که با سنگر گرفتن پشت واژههای ارزشی به ظاهر از جوانان حمایت کند و افراد کارکشته و باتجربه را کنار بگذارد؛ این سیاست امروز کاملاً شکست خورده است و به توانمندی ما کمکی نکرده است و یکی از عوامل آن عدم ساخت سریالهای 90 قسمتی است که در گذشته شاهدش بودیم.
سلطانمحمدی در ادامه گفت: پخش سریالهای پر مخاطب 90 قسمتی به لحاظ اقتصادی برای تلویزیون میتواند درآمد خوبی داشته باشد؛ بسیاری از سرمایهگذارهای اقتصادی ترجیح میدهند آگهی تبلیغاتی محصولشان در میان برنامه یا سریالی پرمخاطب پخش شود و تلویزیون با برنامههای پرمخاطبش میتواند به خوبی آگهی جذب کند. دایره سلیقه تلویزیون بسیار بسته است و از آنجا که وزارت فرهنگ نرمتر برخورد کرده سینماگران خوب قدیمی که در تلویزیون فعال بودند ناخواسته به سمت سینما و شبکه نمایش خانگی رفته و تلویزیون را رها کردند. برای رسیدن به یک شرایط ایدهآل در تولید آثار لازم است هنرمندان این نگرش را کنار بگذارند و تلویزیون هم به این نتیجه برسد که اظهار نظر اعضای شورای نظارت و دیگر بخشها وحی منزل نیست و باید از این فضای بسته فاصله بگیرد.
این منتقد در پایان تأکید کرد: زمانی که مجموعه آثاری مثل «شبهای برره» مهران مدیری و سریالهای سعید آقاخانی به عنوان سریالهای روتین پخش میشدند را میتوان دوران طلایی تلویزیون در تولید و پخش سریالهای طنز 90 قسمتی با پخش روتین دانست. رضا عطاران هم آن زمان در سریالهای سعید آقاخانی نقشآفرینی خوبی داشت و در آن زمان حتی سریالهای طنز کوتاهی هم پخش میشدند که آثار قابل توجه و خوبی بودند. این سریالها از جمله سریال «شبهای برره» در بخشهایی که پس از سالها میبینیم متوجه طعنههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری میشویم که امروز هم کارکرد دارد. امیدوارم سینماگران و تلویزیون به جای فاصله گرفتن بیشتر هر روز گام به گام بهم نزدیکتر شوند.
جواد مزدآبادی: جای مهران مدیری در تلویزیون خالی است / خنداندن مردم سختتر شده!
جواد مزدآبادی کارگردان تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: به طور قطع تلویزیون به ساخت و پخش سریالهای پرمخاطب مثل سریالهای 90 قسمتی طنز که در گذشته به صورت روتین پخش میشوند علاقهمند است. صداوسیما همیشه سعی داشته سریالهای متنوعی پخش کند و اگر امروز خبری از سریالهای متنوع برای سلیقههای مختلف نیست، باید آن را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار داد.
مزدآبادی خاطرنشان کرد: ساخت اثر طنز کار سختی است و امروز با توجه به اینکه مردم در فضای مجازی به یک فضای طنز فوقالعاده دسترسی دارند کار خنداندن مردم بسیار سختتر شده و با دهههای گذشته بسیار متفاوت است.
این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز نیازی مبرم به فضای طنز دارد و باید با توجه به فشار اقتصادی، مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده و... میتوان با برنامههای شاد و مفرح فضا را تغییر داد ولی واقعیت این است که تعداد کارگردانهایی که فضای طنز و کمدی را بشناسند بسیار کم است و هر کسی توان کار کمدی ندارد. امیدوارم خیلی زود ضرورت تولید و پخش برنامهها و سریالهای طنز از سوی مسئولان تلویزیون احساس شود.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «دنگ و فنگ روزگار» در ادامه اظهاراتش گفت: متأسفانه امروز بسیاری از سریالهایی که از تلویزیون پخش میشوند فضای غمگین و پرغصهای دارند که اصلاً مناسب وضعیت امروز جامعه نیست. در هالیوود هم زمان مشکلات والاستریت به هالیوود دستور مستقیم داده شد که میزان تولیدات کمدی و طنز را افزایش دهد.
او افزود: اگر قرار باشد سریالهای جدید هم در سبک و سیاق و ساختار سریالهای قدیمی ساخته شوند، قطعاً این آثار مخاطبی نخواهند داشت. سبک و سیاقی که فیلمساز باید مدنظر داشته باشد بسیار تغییر کرده و راههای سرگرمی و خنداندن مردم بسیار متفاوتتر از گذشته شده است. البته باید بدانیم که این کار چندان پیچیده و دور از دسترس نیست و با برنامهریزی میتوان شاهد ساخت و پخش سریالهایی بود که مثل گذشته مردم را پای تلویزیون مینشاند.
مزدآبادی در ادامه گفت: میزان تولیدات تلویزیون بسیار کاهش پیدا کرده و به تبع آن بیکاری نیز در بین سینماگران افزایش داشته است. در گذشته تلهفیلمهای بسیاری توسط تلویزیون ساخته میشد اما امروز تعداد تلهفیلمها در یک سال به کمتر از انگشتان یک دست میرسد. امروز جای سینماگرانی چون مهران مدیری در تلویزیون خالی است و نمیدانم چرا تلویزیون فضا را برای او فراهم نمیکند تا دوباره آثاری چون «شبهای برره» تولید شود. مهران مدیری فردی باهوش است که مخاطب را میشناسد و تقریباً همه آثارش در تلویزیون موفق بودهاند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جواد مزدآبادی سریال های طنز 90 قسمتی پخش سریال مهران مدیری سلطان محمدی تولید و پخش شب های برره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/