Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: یکی از برنامه‌های جدید شبکه افق، برنامه ای به اسم «جاذبه» است که این شب‌ها با اجرای «صابر خراسانی» به روی آنتن می‌رود. این برنامه شکل و شمایل جدیدی از «صابر خراسانی» را به عنوان مجری به مخاطب ارائه کرده و اولین تجربه او در حوزه اجرا به حساب می آید. او در این برنامه با ظاهری متفاوت حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**صابر خراسانی با چهره‌ای جدید

اجرای صابر خراسانی با چهره و ظاهری متفاوت پر سرو صدا ترین خبر این برنامه است. تغییری که خیلی زود در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و دست مایه شوخی های بسیاری هم قرار گرفت. صابر خراسانی، پیش از این به عنوان یک شاعر در برنامه های زنده یا اصطلاحا استیجی شناخته می‌شد و خیلی ها او را پیرو سبک شعر خوانی مرحوم آغاسی می‌شناختند. اما به نظر می‌رسد گروه برنامه سازی با تغییر لباس و استفاده از گریم به شدت متفاوت، با عث شدند در قدم اول یک فاصله گذاری جدی میان صابر خراسانی ِ برنامه جاذبه با کاراکتر قبلی او صورت گیرد. فارق از درستی یا غلطی این تصمیم، امروز با گذشت چند قسمت می‌توان گفت این ظاهر جدید را مخاطب پذیرفته است.

 

**توجه به عناصر زیبایی‌شناختی

توجه به عناصر بصری در بحث زیبایی‌شناسی و جلب‌نظر مخاطب بسیار اهمیت دارد. تصور بر این است که برای داشتن دکور خوب و مخاطب‌پسند باید هزینه‌ بسیاری صرف کرد و سازه‌های پرزحمت ساخت اما در واقع آنچه اهمیت دارد، استفاده درست از دکور و نور با توجه به هدف برنامه است. «جاذبه» با استفاده از ترکیبات ساده در دکور و بهره‌گیری از حجم‌های نورانی در دکوری خلوت و همچنین استفاده از نورپردازی سینمایی که به ایجاد کنتراست در چهره مهمان و مجری کمک شایانی داشته، توانسته به ترکیبی ساده و درعین ‌حال چشم‌نواز دست‌ یابد.

**سوژه‌هایی به وسعت ایران

انتخاب سوژه‌هایی که از جای جای ایران هستند و همه یک ویژگی مشترک دارند و آن نقش بنیادی اهل‌بیت در تغییر مسیر کاراکتر اصلی و یا ایجاد اتفاقی ویژه در زندگی او، کار دشواری است که «جاذبه» در چند قسمتی که روی آنتن رفته، نشان داده است که می‌تواند از عهده آن برآید. سوژه‌هایی که همگی عنصر امید را در خود جای داده‌اند و ضمن القای ابعاد اخلاقی و انعکاس ارزش‌های ایرانی و اسلامی و اخلاق، آغاز و پایان منسجمی را روی آنتن می‌برد به گونه‌ای که بیننده در مدت‌زمان یک ساعت همراه با میزبان و مهمان جلو می‌رود تا به انتها برسد.

**رحیمیان: مبنای انتخاب سوژه‌ها؛ قصه خوب و درام تاثیرگذاراست

امیرحسین رحیمیان؛ سردبیر دربرنامه در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس به پرسش‌های ما پاسخ داد.

**معیارهای انتخاب سوژه‌ها و مهمانانی که در برنامه حاضر می‌شوند چیست؟

-مبنای انتخاب سوژه‌ها داشتن قصه خوب و درام تاثیرگذار است. تمام تلاش ما این است که سوژه‌های منتخب، قصه‌هایی داشته باشند که در نهایت ارزش افزوده ی محتوایی برای مخاطب به وجود بیاورند و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند.

**انتخاب صابر خراسانی که با چهره‌ای جدید در برنامه به عنوان مجری حاضر است چطور محقق شد؟

-صابر خراسانی به عنوان میزبان بیشتر شنونده است. ورای مسئله اجرا، صابر خراسانی انسان خون‌گرمی است. در واقع اجرا نمی‌کند و بیشتر سعی میکند خودش باشد ، در نتیجه یک گفت‌وگو و تعامل در برنامه شکل می‌گیرد. هر چقدر که جلوتر می‌رویم قوت اجرای او بیشتر می‌شود. در واقع فرآیندی در مورد او در حال اتفاق افتادن است و مانند خود برنامه به مرور بهتر می‌شود. بیشترین چیزی که مردم از صابر خراسانی می‌شناسند این است که قصه‌های کوچک را در قالب روضه و شعر روایت می‌کند و با قصه‌گویی آشنا است. این‌ موارد باعث شد که به این نتیجه برسیم که انتخاب صابر خراسانی درست است. البته هم ما او را انتخاب کردیم و هم او ما را انتخاب کرد؛ این یک تعامل دوطرفه بود.

**فرم را به خدمت محتوا در بیاوریم

برنامه دکور خاص و پیچیده‌ای ندارد و به نظر می‌رسد که اساس برنامه بر مبنای سادگی است اما در عین حال تغییر رنگ نور در هربرنامه و گردش دورانی دوربین ویژگی متفاوتی به آن داده است. دراین خصوص توضیح دهید.

 

در کار تلویزیونی باید محوریت‌ کار را انتخاب کرد. محور کار ممکن است مجری، سوژه و یا دکور باشد. در واقع برنامه‌ها حول یک کاراکتر شکل می‌گیرند. ما خیلی اصرار داشتیم که در این برنامه، دکور و اجزای صحنه خودنمایی نکنند. حتی حضور دوربین هم حس نشود و تنها یک روایت‌گر خوب باشد که به روند قصه کمک می‌کند. تمام اینها باعث شد تا به این نتیجه برسیم که بهترین فرم برای ما یک فرم ساده است. از آنجایی که یکی از اجزای اصلی دکور را نور در نظر گرفتیم، آن را با هر کدام از داستان‌ها و قصه‌ها تنظیم می‌کنیم. مثلاً زمانی که یک عکاس را دعوت کردیم به این فکر می‌کنیم که نور مناسب آن چه رنگی باشد و رنگی بین آبی و سبز را انتخاب می‌کنیم. شبی که قصه‌های دخترانه را می‌شنویم تِم رنگی به سمت بنفش می‌رود. بنابراین سعی می‌کنیم فرم را به خدمت محتوا در بیاوریم.

**صابر خراسانی: اولین اشتباه می‌تواند همه گذشته را به‌هم بریزد

موضوع انتخاب جنجالی صابر خراسانی را با خودش هم درمیان گذاشتیم و او در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،به این انتخاب جنجالی پاسخ گفت.

**چطور شد که اجرای برنامه «جاذبه» را قبول کردید و در قالبی متفاوت با آنچه که در این سال‌ها روی آنتن تلویزیون تجربه کرده بودید، ظاهر شدید؟

-کنار گذاشتن یک پیشینه قوی و ورود به کاری جدید ریسک بزرگی است. اولین اشتباه می‌تواند همه گذشته شما را به هم بریزد. اگر عقل فهم و درک نباشد با شکست مواجه می‌شوید. کسب تجربه همیشه برای من جذابیت داشته است. ذاتا آدم اهل ریسکی هستم. پیشنهاد بازی در نقش اول یک تله تئاتر را دارم که کارگردان و نویسنده حرفه‌ای دارد و من هم فیلمنامه را خواندم، این پیشنهاد وسوسه‌ام می‌کند. من اعتقاد دارم که هر چقدر که زحمت بکشی برداشت می‌کنی. کاش ۲۴ ساعت ۴۸ ساعت بود و من بیشتر از این تلاش می‌کردم. به دلیل نوع کار و مشغله‌ای که دارم از خیلی چیزها گذشتم. یکی از چیزهایی که خیلی در حق آن کوتاهی کردم خانواده‌ام بود. با وجود اینکه اهل ریسک هستم و تجربه‌های جدید را دوست دارم اما بسیار به شعرخوانی علاقه‌مندم. من با شعرخوانی زندگی کرده‌ام. امروز که روی صندلی «جاذبه» نشسته‌ام اگر از من بپرسند بهترین لحظات زندگی‌ات چه زمانی بود، می‌گویم: زمانی که شعر می‌خوانم. امیدوارم مخاطب این حس را از من گرفته باشد. من از زمانی که شعر می‌خوانم لذت می‌برم حتی اگر کسی نباشد. در شعر خوانی دوست دارم خودم لذت کافی را ببرم و بعد آن را به مخاطب منتقل کنم و در اجرا هم سعی کردم اینگونه باشم.

 

**یکی از مواردی که به محض دیدن «جاذبه » و شما در برنامه  توجه را جلب می‌کند تغییرات ظاهری شماست؛ چگونه پذیرفتید که این‌طور در برنامه ظاهر شوید؟

-در ابتدا متوجه نبودم که قرار است چه اتفاقی بیفتد. زمانی که روی صندلی گریم نشستم آقای اختری به من گفت تغییر می‌کنی اما هیچ پیشینه ذهنی نسبت به عوض شدن نداشتم. من ۱۵ سال به یک شکل بودم. فرم را نگه داشته و گاهی آن را به روز می‌کردم و معنایی از عوض شدن در ذهن نداشتم. فکر نمی‌کردم به شکلی که الان هستم تبدیل شوم. خودم هم بارها و بارها به آن نگاه کردم و فکر کردم که آدمی جدید شده‌ام. گاردی نسبت به این موضوع نداشتم. اعتقاد دارم وقتی اتفاقی افتاد دیگر باید رهایش کرد.

**شما سابق بر این تجربه حضور روی صحنه تئاتر را هم داشته‌اید؛ این تجربه در اجرای «جاذبه» چقدر به شما کمک کرد؟

-خیلی زیاد، تئاتر بیشتر حرکت است. در تئاتر حرکت را می‌بینیم و این موزون بودن حرکات به بیننده کمک می‌کند تا خروجی جذابی ببنید و همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد. مثل سینما نیست. زمانی که فیلمبردار پشت دوربین قرار می‌گیرد، شما می‌دانید که چه اتفاقی قرار است بیفتد. اتفاق در لحظه نمی‌افتد. در تئاتر مخاطب چشم در چشم به تو نگاه می‌کند و مدیوم متفاوتی با سینما دارد. شما مقابل من نشسته‌اید و من باید شما را به خشم و احساسات دیگر وادار کنم. همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و این ویژگی‌ها به اجرا در برنامه کمک بسیاری کرد.

 

**جدای از صحبت‌هایی که در پشت صحنه و اتاق فکر مطرح می‌شوند شما چقدر سعی می‌کنید در پیشبرد قصه و روند داستان‌گویی تاثیرگذار باشید و برنامه را مدیریت کنید؟

-یکی از نام‌هایی که به من نسبت می‌دهند صابر قصه‌گو است. من در شعرخوانی حتماً از قصه استفاده می‌کنم چون مردم قصه را دوست دارند و این شکل اجرا است که اهمیت دارد. در بازیگری باید پیش از بازی در مورد نقش بخوانیم و مطالعه کنیم و برخی بازیگران حرفه‌ای تا شش ماه در شغلی هستند تا حس و حال آن را درک کنند و بعد بازی را شروع کنند. من اینجا زمان ندارم اما سعی می‌کنم در همان یک ساعت هم قصه‌ای را که روایت می‌کنم، زندگی کنم. برای اینکه متفاوت از دیگر مجری‌ها باشم خودم هستم. من در شعر خوانی سعی می‌کنم شعر دیگران را نخوانم یا اگر می‌خوانم ملکه ذهنم نشود چون روی من تاثیر می‌گذارد. به من گفتند اجرای دیگران را ببین اما من اعتقاد دارم این کار اشتباه هست چون من باید صابر خراسانی باشم نه دیگری!

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت

وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت

دیگر خبرها

  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • عکس| اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی
  • اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • آغاز پیش‌فروش بلیت اجراهای خرداد «امشب به صرف بورش و خون»