Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: از این پس تقویت و تعمیق استفاده از توانمندی‌ها و فناوری های جدید و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز آموزش‌های الکترونیکی باید در آموزش عالی کشور مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی، در کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که صبح امروز (یکشنبه) با محوریت «تجربیات و چالش‌های استقرار یادگیری الکترونیکی» به صورت مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کرونا در جهان، اشتراک جوامع در حل مسائل پیش آمده ناشی از این بیماری را بدون توجه به پیشرفت علمی و فناوری کشورها فراهم آورد، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا باعث یک جهش جدی و غیر قابل پیش‌بینی در سطح جوامع به نسبت گذشته شد و ما در این راستا به سطحی از پیشرفت در فناوری رسیدیم که بتوانیم آموزش‌ها را به صورت مجازی ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم تاکید کرد: پس از یک نیمسال تحصیلی ارائه آموزش مجازی، باید نگاه نقادانه به آنچه اتفاق افتاده داشته باشیم و اثرگذاری این آموخته‌ها در جوامع هدف را بررسی کنیم. آسیب‌شناسی آنچه اتفاق افتاده، کار ارزشمندی است و با توجه به شرایط موجود، نگاه آموزش عالی کشور و آموزش عمومی باید به گونه‌ای باشد که منتظر بازگشت به سیستم‌های قبلی آموزشی نباشیم.

وی با بیان اینکه در برخی از مراکز علمی و دانشگاهی از دوره‌های گذشته آموزش‌ها به صورت الکترونیکی بود، افزود: این موضوع عمومیت نداشت بنابراین در مجموعه علمی کشور برای به‌کارگیری آموزش مجازی از لحاظ فعالیت‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور ظرفیت خوبی فراهم شد، چنانچه سرعت غیر قابل پیش‌بینی برای اجرای این نوع آموزش در دانشگاه‌ها شکل گرفت.

دکتر غلامی با بیان اینکه شرایط شیوع بیماری کرونا باعث شد ارتباط بیشتر، کامل‌تر و دقیق‌تری در تمام سطوح جامعه برقرار شود، افزود: نگاه به آموزش عالی در آینده باید بر بستر حفظ، ارتقاء و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات باشد و امروز نگاه ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های آموزش مجازی و به روز کردن دانش و توانمندی فناورانه باشد، زیرا این کار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در ایام حاضر و پیش رو است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو یکی از برنامه‌های جدی ما تقویت زیر ساخت‌های مورد نیاز آموزش مجازی است، اظهار داشت: نسل جوان استعداد بالایی در انطباق با شیوه‌های جدید دارد و این ظرفیت انطباق در جامعه علمی بیشتر از بخش‌های دیگر به چشم می‌خورد. اما باید به این نکته توجه کنیم که همیشه در جامعه نیاز به آموزش مستمر و به روز رسانی تخصصی و فنی وجود دارد تا شاهد تحول سرعت و شکل‌گیری دانش جدید در کاربست آموزش تحصیلی باشیم.

دکتر غلامی در ادامه افزود: هدف کلی از ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست‌وجوپذیر در دوره‌های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی با بیان اینکه ما نباید منتظر باشیم تا نظام‌های آموزشی قبلی دوباره در دانشگاه‌ها اجرا شوند، گفت: باید از ظرفیت آموزش کشور برای ارتقاء و توسعه آموزش عالی و ارتباط بیشتر و کامل‌تر و دقیق‌تر در همه سطوح جامعه استفاده کنیم.

وزیر علوم در پایان با تاکید بر استفاده دانشگاه ها از آموزش‌های ترکیبی و آماده ساختن اساتید و دانشجویان برای استفاده بهینه از این سیستم آموزشی خاطرنشان کرد: راه برای گسترش شیوه‌ها و طراحی جدید و فناوری‌های به روز در کشور باز است و باید این موضوع جزو سیاست‌های کلان قرار گیرد تا بررسی‌ها و پیگیری‌ها برای اجرای آن شکل گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير علوم آموزش مجازی آموزش مجازی دانشگاه ها آموزش عالی آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۸۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیأت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیأت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است.

روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در این نشست گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیات همراه از تالار قزوین شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900193

دیگر خبرها

  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟