Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-03@03:44:04 GMT

چگونه دست چک بگیریم؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۵۲۲۴

چگونه دست چک بگیریم؟

امتداد -  طبق آخرین اعلام بانک مرکزی افراد متقاضی دست چک نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بسیاری از صاحبان دسته چک از ضوابط و مقررات مرتبط به آن اطلاعی ندارند که این موضوع موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای آنها می شود.

طبق اعلام بانک مرکزی شرایط جدید ارائه دسته چک برای افراد متقاضی به شرح ذیل است:

شرایط عمومی:

فرد نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بدهی غیر جاری نداشته باشد .

در افراد حقوقی:

 یک سال از مدت حساب جاری و  حداقل ۱۰ سال از ابتدای فعالیت آن گذشته باشد. در طی ۱۰ سال بیشتر از ۲ بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشند. ملکی دائمی داشته باشد.  یک سپرده بلند مدت با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال داشته که حداقل ۶ ماه از داشتن این حساب گذشته و  حدود یک سال به سر رسید آن مانده باشد.

در افراد حقیقی:

حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری گذشته باشد. محل کار مشتری دائمی و دارای ملکی باشد.  طی یک سال گذشته چک صادره مشتری را پرداخت کرده باشد. سپرده بلند مدت دارای مبلغ ۵۰ میلیون ریال داشته و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد.

مدارک لازم برای دریافت دسته چک

کپی از تمام صفحات شناسنامه یک قطعه عکس ارائه کپی مدارک شغلی ارائه کپی از مدرک محل سکونت و یا یک قبض از برق، گاز و یا آب ارائه  اجاره نامه( اگر مستاجر باشد) داشتن معرف

چک ها در سه دسته چک عادی، چک تایید شده و چک تضمین شده دسته بندی می شود که در ادامه می توانید با این نوع چک ها آشنا شوید.

چک عادی

چک عادی از مرسوم ترین انواع چک بانکی و متفاوت از چک بین بانکی است و دارنده چک عادی می تواند از حساب جاری خود، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه چکی را صادر کند.همچنین برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه های بانکی صادر کننده چک الزامی است. ضمن این که هیچ گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادر کننده این چک می تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

چک تایید شده

در این نوع چک بانک وجه چک را تضمین می کند؛ در واقع بانک تایید می‌کند مقدار مبلغ چک در حساب صاحب آن وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ مورد نظر در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدود شده را تنها به دارنده چک پرداخت می‌کند.

چک تضمین شده

چک تضمینی رمزدار به واسطه بانک و بنا به خواسته مشتری صادر شده و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می شود.

برای صدور چک تضمین شده، به وجود دسته چک نیازی نیست و برای صدور آن هر شخصی می تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب دارد، درخواست خود را اعلام کند.

این چک بانکی در حقیقت چکی مطمئن و قابل وصول  است و در زمان صدور چک تضمین شده، مبلغ آن از حساب صاحب چک کسر و پرداخت می شود.برای وصول چک تضمین شده باید به شعبه صادرکننده آن مراجعه کرد؛ البته از طریق سایر بانک ها هم می توان وجه چک را وصول کرد اما نیاز به گذشته یک روز کاری دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، این نوع چک قابلیت مسدود کردن و توقیف شدن را ندارند و در صورت فوت یا ورشکستگی صادرکننده چک، مشکلی برای نقد شدن چک پیش نمی آید.

 

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: چک تضمین شده برای نقد دسته چک چک عادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون

مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹، ۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳، ۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • شاه کلید مهار تورم
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع امسال
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲
  • معلمان امشب منتظر هدیه دولت باشند؛ مبلغ چقدره؟
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون
  • بانک‌ها بیش از ۵.۶ همت وام ازدواج و فرزند پرداخت کردند