Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که اصلی‌ترین منبع توسعه کشور در سال‌های آینده منابع نفت و گاز است، گفت: تحقق بهینه سازی مصرف انرژی نیازمند اصلاحات جدی در بخش‌های اصلی مصرف کننده انرژی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در جلسه شورای عالی انرژی با تاکید بر ضرورت توسعه بخش انرژی به ویژه نفت و گاز در کشور گفت: بدون تردید اصلی‌ترین منبع توسعه کشور در سال‌های آینده منابع نفت و گاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون اول رئیس جمهوری افزود: البته اتکاء بودجه دولت به درآمد‌های نفتی باید کاهش پیدا کند، اما توسعه ۲۰ سال آینده کشور چه در بخش صنعتی و چه غیر صنعتی باید با استفاده از منابع نفت و گاز باشد.

وی ادامه داد: با این دورنمای ۲۰ ساله، توسعه صنعت نفت و گاز کشور باید به گونه‌ای باشد که بتواند سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک کند و این یعنی باید علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی بتوانیم تولید مازاد را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای تحقق بهینه سازی مصرف انرژی، اصلاحات جدی و اساسی در بخش‌های مصرف کننده اصلی انرژی صورت گیرد، گفت: باید در بخش‌هایی نظیر تولید خودرو، لوازم برقی، ساختمان و حمل و نقل عمومی شاهد اصلاحات و تغییراتی جدی باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های مرتبط برای تدوین طرح جامع انرژی کشور، افزود: تدوین طرح جامع انرژی کشور اقدامی ارزشمند است که باید هر چه سریعتر نهایی شده و به عنوان راهبرد اصلی در حوزه انرژی در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای مناسب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف باید الزامات اجرای هر طرح را نیز به دقت مدنظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: باید به واقعیت‌های اقتصاد کشور و شرایط زندگی مردم نیز توجه کنیم چرا که اگر این واقعیت‌ها را در نظر نگیریم، ممکن است اجرای تصمیمات بزرگ با تاخیر مواجه شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب در کشور باعث شده که کمبود منابع آب به یکی از چالش‌های اصلی پیش روی کشور تبدیل شود، تصریح کرد: در بخش انرژی نیز ایران جزو نخستین کشور‌های دارای ذخایر نفت و گاز جهان است، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل مصرف بالای انرژی، در ۲۰ سال آینده ممکن است با تراز منفی انرژی مواجه شویم که لازم است دستگاه‌های مسئول نظیر شورای عالی آب، وزارت نیرو و وزارت نفت برنامه‌های بلند مدت و قابل اجرا برای بهینه سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف تدوین کنند.

در این جلسه که وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشتند، وزیر نفت بر ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: بهینه سازی مصرف انرژی امروز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و رکن اصلی اجرای آن، مشارکت مردم و همه دستگاه‌های مرتبط است.

در این نشست همچنین نماینده وزارت نفت گزارشی از طرح جامع انرژی به عنوان اصلی‌ترین مرجع تصمیم سازی در مسائل کلان انرژی کشور ارائه کرد و به تشریح اهداف این طرح نظیر توجه به تکمیل زنجیره ارزشی نفت و گاز، توجه به نیاز‌های کشور در زمینه انرژی و تعیین سبد بهینه حامل‌های انرژی پرداخت.

در این جلسه همچنین گزارشی از سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ و سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور براساس گزینه‌های بهینه سازی در ماه‌های سرد و ماه‌های عادی سال تا افق ۱۴۲۰ ارائه شد و پس از بحث و تبادل نظر، پیشنهادات وزارت نفت در خصوص اجرای این اسناد به تصویب رسید. برچسب ها: نفت ، جهانگیری

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نفت جهانگیری بهینه سازی مصرف انرژی منابع نفت و گاز اصلی ترین وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور

سید علی مرتضوی کارشناس انرژی در رابطه با خسارت سنگین خودروسازی انحصاری به صنعت انرژی کشور و تحمیل ناترازی انرژی بر کشور اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل کشور، تصویری تلخ از وضعیت خودروسازی ایران ترسیم می کند. با تردد بیش از 35 میلیون خودرو، توجه به اینکه 37 درصد از این خودروها در گروه فرسوده قرار می گیرند، نگران کننده است. این خودروهای فرسوده نه تنها به دلیل افزایش آلاینده ها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت نیز کمک می کنند. ارقام سرسام آور مصرف روزانه 46 میلیون لیتر بنزین و 17.5 میلیون لیتر گازوئیل توسط خودروهای فرسوده نیاز مبرم به مداخله در صنعت خودروسازی کشور را نشان می دهد.

وی گفت: پیامدهای این مصرف ناپایدار وخیم است. خسارات وارده به صنعت خودروسازی کشور صرفاً از استفاده از خودروهای فرسوده بالغ بر 9 میلیارد دلار است. این یک بار اقتصادی قابل توجه است که کشور نمی تواند از آن چشم پوشی کند. علاوه بر این، کیفیت پایین تولید خودرو در ایران با افزایش مصرف بنزین، بسیار فراتر از سطح مورد انتظار مرتبط است. با پیش بینی مصرف 60 میلیون لیتری در روز، واقعیت کنونی بیش از 130 میلیون لیتر در روز نشان دهنده مشکلی جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

وی ادامه داد: همچنین کیفیت نامناسب تولید خودروهای داخلی پیامدهای گسترده ای فراتر از مصرف سوخت دارد. همچنین به مشکلات کمبود انرژی کمک کرده و واردات بنزین به میزان 4 میلیارد دلار در سال آینده را ضروری کرده است. این موضوع نه تنها بودجه کشور را تحت فشار قرار می دهد، بلکه سیاست ها و عملکردهای نادرست در صنعت خودروسازی داخلی را نیز برجسته می کند.

 کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد 

وی گفت: بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران نقش بسزایی در تشدید این مسائل داشته و فضای غیررقابتی ایجاد کرده است که باعث شده تا محصولات زیر مجموعه بر بازار مسلط شوند. پیامدهای این وضعیت فراتر از ضررهای اقتصادی است. کمبود انرژی و افزایش واردات بنزین، پیشرفت کشور را به خطر می اندازد و درآمد نفتی آن را تضعیف می کند. پتانسیل کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد ایران و ثبات کلی آن است. نیاز به اصلاحات فوری در صنعت خودرو را نمی توان نادیده گرفت، زیرا عدم رسیدگی به این مسائل پیامدهای گسترده ای برای کل کشور خواهد داشت.

این کارشناس انرژی به لزوم تنوع بخشیدن به سبد سوختی اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی موثر به این چالش ها، یک رویکرد چند وجهی مورد نیاز است. اولاً، باید تلاشی هماهنگ برای جایگزینی خودروهای فرسوده با مدل‌های استاندارد و کم‌مصرف‌تر صورت گیرد. این نه تنها مصرف سوخت را کاهش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در روز می شود. علاوه بر این، باید با تمرکز بر سوخت های جایگزین مانند CNG یا گاز مایع (LPG) به عنوان جایگزین بنزین، می توان وابستگی به بنزین سنتی را کاهش داد و استفاده از منابع انرژی پاک تر و پایدارتر را ترویج کرد. انتقال به سمت خودروهای دوگانه سوز که از CNG یا LPG در کنار بنزین سنتی استفاده می کنند، می تواند به طور قابل توجهی مصرف سوخت کلی وسایل نقلیه را کاهش دهد و به ترکیب انرژی متعادل تر در بخش حمل و نقل کمک کند.

مصرف بنزین کشور به 130 میلیون لیتر در روز رسیده است

وی گفت: وضعیت صنعت خودروی ایران چالش مهمی است که نیاز به اقدام فوری دارد. مصرف ناپایدار سوخت در کنار کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی، پیامدهای گسترده ای دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. کیفیت پایین تولید خودروهای ایران، سبب افزایش مصرف بنزین شده است به نحوی که باید مصرف کشور حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز باشد ولی متاسفانه به دلیل کیفیت پایین خودروها به بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که این موضوع نیز خسارت بزرگی دیگری بر کشور زده است.

وی افزود: تعمیم مشکلات بی کیفیتی و بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران، به ناترازی انرژی و در نتیجه واردات بنزین به میزان ۴ میلیارد دلار در سال آتی، سبب کسری بودجه دولت نیز شده است و مقصر اصلی این وضعیت صنعت انحصاری و غیررقابتی خودروسازی داخلی است که باید سریعا در این روند اصلاح شود وگرنه ناترازی بنزین در طی سال‌های آتی و تشدید واردات بنزین، کل درآمد نفتی کشور را نابود خواهد کرد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور