Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس توافق صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گمرک، و تدوین بسته حمایتی گمرکی، شرکت‌های دانش‌بنیان از امتیازات و معافیت‌های گمرکی قابل توجه‌ای برخوردار هستند. معافیت در پرداخت هزینه‌های عوارض و حقوق گمرکی و معافیت در پرداخت سود بازرگانی و عوارض صادراتی از جمله حمایت‌های تخصیص یافته در این حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای واردات کالاهای غیرتجاری خود در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان از این معافیت‌ها استفاده کنند.

کالای دانش‌بنیان برای مهندسی معکوس، کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش‌بنیان تا حد ساخت نمونه اولیه، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت و ماشین‌آلات خط تولید، از جمله مواردی هستند که شامل معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

در سال ۱۳۹۸ تعداد ۹۵ شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند. در مجموع نیز ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند از معافیت‌های گمرکی در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

برای واردات ماشین آلات خط تولید، ثبت سفارش الزامی است. در سایر موارد نیز چنانچه به تشخیص گمرک، ارزش کالای وارداتی بالا باشد بهتر است ثبت سفارش انجام شود.

اگر کالای وارداتی ماشین آلات خط تولید باشد و شرکت دانش‌بنیان دارای جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، کارت شناسایی، گواهی فعالیت صنعتی و پروانه اکتشاف یا سایر مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد برای استفاده از معافیت‌ها باید به سامانه بهین‌یاب مراجعه کند.

این شرکت‌ها با مراجعه به این سامانه از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برخوردار خواهند شد.

گاهی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی استفاده از معافیت‌های گمرکی، مدعی می‌شوند که کالای که قصد وارد کردن آن را دارند، فاقد نمونه مشابه داخلی است. دبیرخانه کارگروه مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این ادعا را بررسی و نتیجه را از نهادهای مربوطه استعلام می‌کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ایجاد بسته حمایت گمرکی قصد دارد تا دسترسی شرکت‌های دانش بنیان را به کالا، تجهیزات آزمایشگاهی و ماشین‌آلات مورد نظرشان  تسهیل کند.

بنابر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این خدمت نه برای افزایش واردات، بلکه برای تقویت تولید ملی در نظر گرفته شده است. برای مثال برخی اوقات یک شرکت دانش‌بنیان قصد دارد تا با واردات یک دستگاه خاص و گران‌قیمت، از طریق مهندسی معکوس، فناوری ساخت آن را بومی‌سازی کند.

در صورتی که این شرکت برای واردات این دستگاه با پیچ وخم‌های طولانی اداری روبه‌رو شود یا آن‌که مجبور به پرداخت مبلغ قابل توجهی برای حقوق و عوارض گمرکی شود، ممکن است این طرح توجیه خود را از دست دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط محسوب می‌شوند و از نظر مالی دارای محدودیت هستند، بسته‌های حمایتی در حوزه مالیات، گمرک و تامین اجتماعی کمک می‌کند تا آنها گام‌های اولیه را با استواری بیشتری بردارند.

پربیننده ترین گرمای امسال سه‌برابر گران‌تر شد سهم ایرانی‌ها از زعفران و پسته نصف شد آغاز عرضه گسترده برنج و روغن تحریم‌های جدید بانکی تاثیری بر مبادلات تجاری ایران ندارد ورشکستگی صنف تالارهای پذیرایی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گمرک صادرات شرکت دانش بنیان عوارض گمرک عوارض گمرکی معافیت گمرکی حقوق گمرکی شرکت دانش بنیان قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان معافیت های گمرکی شرکت دانش بنیان معافیت ها ماشین آلات شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۷۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعظمی: ریل‌گذاری مجلس شرکت‌های دانش‌بنیان را در بخش کشاورزی فعال کرده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: یکی از قوانین خوبی که مجلس یازدهم به تصویب رساند قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود. از سه سال گذشته یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روی پروژه کاهش مصرف آب و کشاورزی هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی، داده‌های هواشناسی، اطلاعات خاک مزرعه و نوع کشت فعالیت می‌کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم طی سال‌های آینده در زمینه کشت گیاهان زراعی و درختان میوه توسط شرکت‌های دانش بنیان اتفاقات خوبی رخ دهد،  ادامه داد: بیش از یک دهه است که در دنیا موضوع پایش سلامت باغات و مزارع آغاز شده و با استفاده از هوش مصنوعی و تصویر برداری هوایی مزارع را پایش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه استفاده از بازچرخانی آب و پساب‌ در بخش صنعت و کشاورزی مصوب شده است و با توجه به قانون جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها امیدوار شده و در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند،عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی ریل‌ گذاری خوبی را انجام داده و اثرات آن را در فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در تمامی بخش‌ها خصوصا بخش کشاورزی شاهد هستیم و اکنون دولت باید از شرکت‌ها حمایت کند و با آنها قرارداد ببندد.

اعظمی با بیان اینکه یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی پهنه بندی‌ها بوده تا بر اساس آن مشخص شود چه میزان از اراضی هر منطقه زیرکشت چه محصولی رفته است، گفت: درحال حاضر پهنه‌بندی‌ها توسط کارشناسان انجام می‌شود که علی رغم زمان‌بری به صورت کامل دقیق نیست، در این حوزه نیز شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تصویربرداری هوایی ورود کرده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش کشاورزی می‌توانیم طی سال‌های آینده خبرهای خوشی را از بومی سازی تکنولوژی و خلاقیت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ده فراخوان جذب سرمایه‌گذاری در جشنواره شیخ بهایی اعلام می‌شود
  • فروش پانصد و ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها/صادرات فناوری ۳ برابر شد
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • اعظمی: ریل‌گذاری مجلس شرکت‌های دانش‌بنیان را در بخش کشاورزی فعال کرده است
  • فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان