Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ها است که موضوع تخصیص اشتباه یارانه های پرداختی و عدم نفع همگانی از پرداخت این یارانه ها به صورت مساوی مطرح می باشد. این در حالی است که دولت هزینه های زیادی را برای پرداخت یارانه های مختلف جهت رفاه حال همه ایرانیان متحمل می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، از اوایل سال گذشته به هر حال تصمیم گرفته شد تا این مسیر اشتباه به نحوی اصلاح گردد و دولت این کار را از یارانه سوخت و بنزین آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی های سال 1397 مرکز آمار ایران نشان می داد که 53.2 درصد از خانوارهای شهری و 32.3 درصد از خانوارهای روستایی دارای خودرو و همچنین 14.1 درصد از خانوارهای شهری و 28.4 درصد از خانوارهای روستایی دارای موتور سیکلت بوده اند. با این آمار مشخص بود که بخشی از خانوارهای ایرانی از یارانه پرداخت شده بر روی بنزین بهره ای نمی بردند.

همچنین سازمان برنامه و بودجه طی گزارشی در سال 1397 اعلام کرد که دولت حدود 123 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به بنزین اختصاص می داد که از این میزان حدود 11 هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود 67 هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) بود. یعنی سه دهک بالا حدود 6 برابر بیشتر از سه دهک پایین از یارانه های بنزین نفع می بردند.

با این وضعیت دولت برای نزدیک تر شدن به عدالت، تصمیم به افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه آن گرفت و اعلام کرد که رقم مازاد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به صورت یارانه معیشتی در اختیار خانوارها قرار خواهد داد.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم از 7 خردادماه سال جاری، برخی از نمایندگان اعلام کردند که این طرح دولت برای بنزین، باز هم عدالت را آن گونه که باید اجرا نکرده است. 

در همین رابطه  مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورخه 19 مرداد ماه 1399 گفت: در شرایط فعلی نوع سهمیه ‌بندی بنزین برای خانوارهایی که خودرو دارند، خوب است. وی با بیان اینکه 50 درصد خانواده ها فاقد خودرو هستند و از یارانه انرژی بی‌بهره‌اند، ادامه داد: در شرایط فعلی نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و حتماً باید اصلاح شود. نماینده تهران در مجلس از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین خبر داد.

طرح جدید مجلس برای تغییر سهمیه بندی بنزین چیست؟

طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" قرار بود در صورت اجرا، برای رعایت بیشتر عدالت، مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغییر دهد.

همچنین مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهکهای پایین تر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد به طور مثال به  یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می گیرد.

شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود.

گفته شد در این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه های بانکی، قابل واگذاری به دیگران می باشد یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ می شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید.

اعلام شد که قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح به صورت شناور و معادل ۹۰% قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما خواهد بود.

7  نفر بیش از 100 خودرو و هزار نفر تا 100 خودرو دارند!

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته مورخه 22 مهر 1399 با بیان این که دهک‌های بالا بیشترین سهم از یارانه انرژی را دریافت می‌کنند، افزود: ثروتمندان ۳۰ برابر دهک‌های کم درآمد از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند.

شریعتی افزود: دلیلی ندارد کسی که چند خودرو دارد از بنزین یارانه‌ای استفاده کند. آمارها نشان می دهند که 7 نفر در کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند و بیش از هزار نفر نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند که همه آن ها از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار به کجا رسید؟

با این صحبت های مالک شریعتی دوباره این پرسش مطرح شد که در این وضعیت، طرح سهمیه بندی بنزین سهمیه خانوار به کجا رسید؟

در مورخه 22 مرداد ماه سال جاری بود که سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح سهمیه‌بندی بنزین سهمیه خانوار را اعلام وصول کرد.

آخرین خبر در مورد این طرح نیز گویا توئیتی است که توسط مالک شریعتی در 16 مهرماه سال جاری منتشر شده است. وی نوشت:

به عنوان‎ سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می کنم هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت های یارانه ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. طرح ‎سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار فقط به دنبال بازتوزیع عادلانه تر بنزین یارانه ای از خودرو به خانوار است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بهره ببرند.

وی افزود: ‏متن منتشر شده در برخی رسانه ها، طرح قدیمی مجلس دهم است که در اول مجلس یازدهم قبل از تشکیل کمیسیون ها و بدون اصلاح متن فقط برای تسریع در اخذ نوبت اعلام وصول، مجددا ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود. الان پیش نویس گزارش کمیسیون انرژی تنظیم شده است که دو هفته دیگر به صحن کمیسیون می آید.

همان گونه که اعلام شده است این طرح باید همین روزها به صحن کمیسیون برود و هنوز فاصله زیادی تا قانون شدن و ابلاغ آن برای اجرا دارد.

همچنین سیزدهم مهرماه محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری در این باره گفت: "... اکنون کسانی که خودروی بیشتری دارند، از ظرفیت بنزین یارانه ای بیشتری استفاده می کنند. مطرح شد که مبنای تخصیص بنزین براساس سرانه باشد یعنی حتی کسانی که خودرو ندارند، بتوانند از سرانه بنزین که متعلق به کل مردم است استفاده کنند و این طرح محاسن و معایبی دارد و در دست بررسی است و هنوز جمع بندی نهائی نشده و شنیده ها حاکی از این است وزارت نفت و دولت با آن مخالفت کرده است."

 

به نظر می رسد که اجرای این طرح به عمر دولت کنونی قد ندهد و شاید در دولت بعد اجرایی شود. بنابراین در این مدت زمان، همچنان آن 7 نفری که در کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند و آن بیش از هزار نفری که بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند از یارانه بنزین بهره بیشتری خواهند برد و در عوض بسیاری از مردمی که در روستاها و یا شهرها هیچ وسیله نقلیه ای برای استفاده از یارانه بنزین ندارند، باید به همان یارانه معیشتی ماهانه اکتفا کنند!

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان اکبر عالمی سهمیه بندی بنزین بنزین مجلس شورای اسلامی خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان اکبر عالمی سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار سخنگوی کمیسیون انرژی درصد از خانوارهای بنزین یارانه ای مالک شریعتی مجلس یازدهم یارانه ها سه دهک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • مخالف آشکار دولت رئیسی با تعطیل شدن روز شنبه /از مجلس تعجب می کنیم!
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم
  • آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور؟!