Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام اجرایی با بیان اینکه صله رحم بر همگان واجب است، گفت: انجام صله‌رحم برکات زیادی دارد که یکی از آنها افزایش طول عمر انسان ها است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه؛ اسلام تحکیم پیوندهای خویشاوندی واستحکام روابط خانوادگی را به شدت مورد تأکید و توجه قرار داده و صله رحم و رسیدگی به بستگان را به عنوان یک ارزش الهی واجب کرده است و خدای متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، و می فرماید: «وَ اعبُدوا اللهَ وَ لاتُشرکوا بِهِ شَیْئاً وبالوالِدینِ احساناً و بِذِی القُربی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. . ». خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیکی کنید.

 

 در جای دیگر می فرماید: «و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ و الاَرحامَ انَّ اللهَ کانَ عَلیکمْ رَقیباً».  بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید؛ و درباره ارحام کوتاهی نکنید، همانا خداوند مراقب شماست.

 

اهمیت صله رحم در اسلام به حدی است که می‌توان گفت جزء اولویت‌های بزرگ اسلامی است؛ هیچ راه نجاتی برای قاطع رحم وجود ندارد و برای صله کننده، مژده فراوان است، که در اسلام، صله رحم را وسیله فزونی رزق و روزی، عامل بسیار موثر در افزایش عمر، پاک کننده اعمال و رفتار، آسان کننده سختی های مرگ، و موجب پاداش‌های فراوان آخرتی، می دانند.

 

در این راستا خبرگزاری شبستان در کرمانشاه به سراغ حجت الاسلام محمد حسین اجرایی امام جمعه شهرستان هرسین رفته و گفتگویی را ترتیب داده که با هم می خوانیم :

 

معنای صله در صلهرحم چیست؟

 

-صله ی رحم از دو واژه ی صله و رحم تشکیل شده که معنای لغوی صله به معنای وصل ،متصل شدن ، پیوستن و به پیوند کردن دو چیز گفته میشود . رحم هم به معنای جایی است که کودک در شکم مادر مستقر است .
 

 

صله در لغت به معنای احسان ،دوستی کردن و محبت کردن است و منظور از رحم خویشان و اقوام  است.


 

 در اصطلاح صله ی رحم ارتباط داشتن و سلوک داشتن با نزدیکان ، خویشان و فامیل است واژه ی رحم در صله ی رحم برای قرابت و نزدیکی و خویشاوندی به عنوان استعاره به کار رفته است چرا که آنها از یک رحم هستند منظور از رحم در اینجا نسبت شناخته شده بین آنها وجود دارد هر چند نسبت دوری با هم داشته باشند.

 

 صله رحم در دین اسلام چگونه معنا می شود؟

 

در شرع مقدس اسلام و آیات و روایات معنای خاصی برای رحم ذکر نشده ولکن این کلمه هم مثل سایر کلمان حمل بر معنای عرفی می شود رحم به معنای خویشاوندی است که از طرف پدر و مادر و فرزندان به همدیگر وابسته هستند هر چند این وابستگی به چند واسطه باشد از امام صادق (ع) در تفسیر آیه ی 《قطع کردن آنچیزی که خدا امر کرده به اینکه وصل باشد 》و در جایی دیگر آمده است《 آن هایی که آنچه را به پیوستن آن فرمان داده پیوند میدهد ، متصل میکنند.》 آن حضرت پاسخ دادند مراد از کسانی که خداوند پیوند به آنها را فرمان داده خویشاوندان توست بنابراین صله ی رحم پیوند با تمام خویشان است ، روشن است که خویشاوند هر قدر به انسان نزدیک تر باشد وظیفه ی او در حفظ پیوند لازم تر و شدیدی تر است .

 

 آیا صله رحم جزء وظایف کوچکتر ها است ؟

 

 نخیر  کوچکتر و بزرگتری در صله رحم شرط نیست همه موظف هستند که با همدیگر ارتباط داشته باشند  البته هر قدر انسان بتواند این وظیفه را بهتر انجام دهد برکات بهتری را دریافت می کند اما آن چیزی که واجب هست کمترین حد صله ی رحم است این است که قطع ارتباط نباشد .

 

یعنی با یک سلام می تواند اتصال رحم صورت بگیرد با تماس گرفتن،  پیام کوتاه و ... این اتصال رحم صورت می گیرد امام صادق (ع) میفرماید: صله  رحم کن اگر چه با شربت آبی باشد بنابر این شرط نیست که حتما کوچکتر به بزرگتر صله داشته باشد بر همه واجب است .

 

 آیا صله تمام ارحام واجب است؟یا ارحام درجه اول مانند عمه،خاله،عمو،دایی..

 

 صله ی رحم مراحلی دارد بالاترین آن بر فامیل هایی هست که نزدیک تر هستند و در مرحله های بعد به بقیه می رسد بنابراین آن چیزی که لازم تر است بر رحمی که نزدیک تر به انسان است می باش و بعد از آنها مرحله  خویشان درجه دو میرسد.

 

 البته هر چه انسان مقید تر باشد آثار دنیوی و اخروی بهتری برایش پیش می آید مثلا ذکر شده که برای صله ی رحم آثار دنیوی و اخروی هست همانند افزایش طول عمر انسان که در این زمینه روایت فراوانی داریم.


 

بنابر این از فوائد صله  رحم این است که عمر انسان را زیاد می کند و انسان دچار مرگ ناگهانی نمی شود و از برکات دیگرآن افزایش دارایی و مال انسان است، دفع بلا می شود و شهر ها آباد می شوند ،امام صادق در این زمینه فرمود : اخلاق را نیکو می کند و اینها از برکات صله ی رحم است .

 

آیا فامیل سببی ارحام محسوب می شوند؟ 

 

در این مسئله اختلاف وجود دارد ولی آن چیزی که اهمیت دارد ارحام نسبی است و او لازم تر است، ولی بعضی از بزرگان و علمای ما اشاره کرده اند که انسان با فامیل های سببی هم ارتباط داشته باشد زیرا  برکاتی دارد .

 

به عنوان مثال می شود با عموی همسر ، پدر بزرگ همسرش، پدر همسر و با فامیل های همسر هم ارتباط داشته باشد این هم برکات خودش را دارد .

 

نتیجه گیری: صله رحم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به انها در حد توان ونیاز انها از موضوعات مهم فقهی و اخلاقی اسلام است. وبا توجه به آثار و برکات فوق العاده ای که صله رحم و دیدار با آشنایان در پی دارد سزاوار است با شناسایی و حذف گناهان رایج در این مجالس زمینه بهره مندی از آثار سودمند آن را برای خود و دیگران فراهم نماییم.

 

خداوند کسانی را که صله رحم می کنند در ردیف وارد شدگان در درجات بالای بهشتی می داند وقطع کنندگان ان را از زیانکاران به حساب می اورد.

 

 

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: افزایش طول عمر امام جمعه هرسین برکات صله رحم صله رحم صله ی رحم صله رحم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد

دریافت 19 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت استاندار خراسان شمالی در انتهای نشست شورای عالی محیط زیست اظهار کرد: پرونده‌های اکتشاف و بهره‌برداری معدن آلبلاغ با پیش شرط موافقت شورای عالی حفاظت محیط صادر شده بود.

محمدرضا حسین‌نژاد بیان کرد: در جلسه شورای علی حفاظت محیط زیست با صدور مجوز موافقت شد و این اتفاق علاوه بر به عمران و آبادانی باعث درآمد مردم منطقه خواهد شد.

کد خبر 6095380

دیگر خبرها

  • تداوم نزول برکات آسمانی تا ساعات آینده
  • حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی؛ احترام واجب است! + عکس
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • جوابگوی تمامی بن‌بست‌های پیش آمده اسلام است
  • غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • رامین رضاییان: احترام هواداران پرسپولیس همیشه برای من واجب است و در قلب من هستند / فیلم
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است