Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، براساس قانون پس از فوت بازنشسته، بازماندگانش مشمول دریافت مستمری بازماندگان هستند. طبق ماده ۸۶ «قانون استخدام کشوری»، وراث قانونی متوفی، عبارتند از «فرزندان، زوج یا زوجه دائمی، مادر و پدری که در کفالت متوفی بوده‌اند و همچنین نوادگانی ‌که پدر و مادرشان فوت شده و در کفالت متوفی هستند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته، قانون برای هر یک از وارثان قانونی، شرایطی را هم تعیین کرده‌است. به عنوان نمونه، فرزندان یا نوادگان پسر، باید کمتر از ۲۰ سال سن داشته باشند. این افراد، تنها در صورتی که بر اساس مدارک معتبر، در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، مشغول به تحصیل باشند، می‌توانند از مستمری بازماندگان تا رسیدن به ۲۵ سالگی استفاده کنند.

اما افرادی هستند که علاوه بر مستمری خود، همزمان حقوق همسر و پدر و مادرشان نیز ماهیانه به حساب آنها واریز می‌شود. جالب است بدانید تنها در صندوق بازنشستگی کشور که آمار آن در این گزارش آمده است با یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۳۴۳ حکم بازنشستگی، ۳۴ هزار و ۱۴۵ نفر دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند. به این صورت که همسر علاوه بر حقوق ماهیانه خود مستمری شوهر فوت شده را دریافت می‌کند یا فرزندان همزمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند.

همانطور که گفته شد تا اردیبهشت سال جاری یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۳۴۳ حکم بازنشستگی در صندوق بازنشستگی ثبت شده است که از این تعداد ۲۵۷ هزار و ۶۹۵ نفر فوت شدند و یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۸ پرونده دیگر نیز شامل افرادی می شود که بازنشسته یا از کار افتاده هستند.

برابر قانون، حقوق فرد متوفی به وراث وی می‌رسد، براین اساس فرد می‌تواند تک یا چند وارث باشد. آمارهای صندوق بازنشستگی نشان می‌دهد که ۱۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر تک وارث هستند به این شکل که به همسر، فرزند، مادر، پدر، نوه و خواهر حقوق می‌گیرند. برابر آمار ۱۴۱ هزار و ۸۶۵ زن (همسر)، ۴۲ هزار و ۴۸ فرزند دختر و چهار هزار و ۴۰ فرزند پسر جزو تک وارثانی هستند که حقوق مستمری دریافت می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۷ هزار و ۷۵۶ نفر فوت شده عضو صندوق بازنشستگی که حقوق مستمری دارند بین ۲ تا ۱۲ وارث دارند که باید حقوق به حسابشان واریز شود.

در خصوص افراد بازنشسته یا از کارافتاده صندوق بازنشستگی کشور نیز می‌توان گفت که به ترتیب یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۷۹ نفر بازنشسته و ۱۳ هزار و ۳۶۹ نفر از کارافتاده هستند.

حقوق ۱۰ میلیونی دو حقوقی‌های بازنشسته

در جامعه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور رکوردهایی وجود دارد که زن و مرد هر دو عضو صندوق هستند و حقوق مرد پس از فوت به حساب همسر واریز می‌شود، بنابراین در سال جاری ۳۰ هزار و ۹۴۴ زن دو حقوق بازنشستگی دارند.

براساس این گزارش، ۴۴۷ نفر از این زنان، ماهیانه در مجموع (حقوق بازنشستگی خود و همسر) بیش از ۱۰ میلیون تومان و ۲۷ هزار و ۹۱۳ نفر بیش از ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

همچنین سه هزار و ۲۰۱ فرزند دختر و پسر هستند که همزمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را که فوت شده‌اند دریافت می‌کنند.

نزدیک به ۲ هزار فرزند دختر دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند

در قانون استخدامی کشوری آمده است: فرزندان و نوادگان اناثی که شوهر، حرفه و شغل نداشته باشند می‌توانند از حقوق مستمری پدر و مادر بازنشسته خود استفاده کنند. براین اساس هم اکنون یک هزار و ۸۷۷ دختر تک ورثه حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند. مجموع حقوق آنها بین پنج تا ۶ میلیون تومان است.  

کد خبر 557684 برچسب‌ها حقوق و دستمزد بازنشستگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق و دستمزد بازنشستگی صندوق بازنشستگی حقوق بازنشستگی دریافت می کنند یک میلیون پدر و مادر دو حقوق فوت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد

 براساس قانون کار، یازده اردیبهشت (روز جهانی کارگر) تعطیل رسمی‌ست؛ بر اساس ماده ۶۳ قانون کار، علاوه‌بر تعطیلات رسمی کشور، اول ماه می‌روز جهانی کارگر نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید. به این ترتیب کارگران برای اشتغال در روز کارگر، دستمزد بیشتری تحت عنوان اضافه کاری روز کارگر دریافت خواهند نمود.

نکته اینجاست که تعطیلی روز کارگر صرفا برای افراد مشمول قانون کار است؛ به همین دلیل در تقویم رسمی کشور به صورت تعطیل رسمی اعلام نشده است. اگر کارگری در روز ۱۱ اردیبهشت در محل کار حاضر نشود، به عنوان غیبت یا ترک کار تلقی نخواهد شد.

بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، دستمزد هر ساعت اضافه کاری، ۴۰ درصد بیشتر از دستمزد هر ساعت کار عادی محاسبه می‌شود. از این رو با توجه به تعطیلی روز کارگر برای کارگران، دستمزد اشتغال به کار آنان در این روز، تعطیل کاری محسوب شده و برای هر ساعت کارکرد، ۴۰ درصد اضافه بر ساعات کار عادی، دستمزد پرداخت می‌شود.

رونمایی جدید از شگفتانه جدید در روز کارگر

علی اصلانی با تبریک هفته کارگر به جامعه کار و تولید اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روز کارگر و در آستانه هفته کارگر انتظار داریم اگر نیتی برای کمک به جامعه کارگری و حل مشکلات آنها وجود دارد، بحث حق مسکن را پررنگ کنند و وزیر کار عیدی خوبی به کارگران در این هفته بدهند.

وی ادامه داد: در زمان تصویب افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۳ گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند درصد افزایش به اندازه تورم تعیین شود تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری برطرف و به سفره کارگران کمک شود، اما این اتفاق نیفتاد.

اصلانی افزود: در روز‌های اخیر و در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی از احتمال تغییر مصوبه دستمزد و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران مطرح شد. ظاهرا تعدادی از اعضای شورای عالی کار بدون دعوتنامه رسمی به وزارت کار دعوت شدند و به نوعی جلسه نظرخواهی و مشورتی بوده ولی در شبکه‌های اجتماعی اینطور عنوان شده که تعدادی از نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا کردند، به شرطی که حق مسکن ۳۵ درصد و سایر سطوح مزدی یک درصد افزایش پیدا کند.

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ادامه داد:، اما کانون عالی شورای اسلامی کار کشور پیامی در شبکه‌های اجتماعی ارسال و هرگونه شرکت نمایندگان کارگری در چنین جلسه و امضای صورتجسه جدید را تکذیب کرد و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران هم اعلام کرد که چنین صورتجلسه‌ای را امضا نکرده و پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن توسط دولت مطرح شده است.

اصلانی با بیان اینکه تغییر مصوبه دستمزد در حال حاضر امکانپذیر نیست، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌ها مصوبه دستمزد را به دنبال ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر کار اجرا کرده‌اند، بنابر این اگر بنا به اصلاح یا افزایش دستمزد باشد، تنها می‌توان در مورد حق مسکن اعمال کرد، چون تنها آیتمی بود که در شورای عالی کار تغییر نکرد. از طرفی درست است که حق مسکن توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود ولی برای اجرایی شدن حتما باید توسط هیات وزیران تصویب شود.

دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تورم موجود و نارضایتی و دلخوری جامعه کارگری نسبت به دستمزد، هم وزارت کار و هم تشکل‌های کارگری در تلاشند تا دستمزد را به طریقی و با بالا بردن حق مسکن افزایش بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث دستمزد از تمام مطالبات کارگری واجب‌تر است، ابراز امیدواری کرد: در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوشی به کارگران داده شود.

منبع: اندیشه معاصر

tags # حقوق کارگران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری