Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@21:32:51 GMT

گذری بر ۲ ویژگی قرآنی پیامبر(ص)

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۸۳۸۶

گذری بر ۲ ویژگی قرآنی پیامبر(ص)

برای این که بتوان عزیز شد در کنار قابلیت تأثیرپذیری‌ای که مخاطبان باید داشته باشند، خود فرد نیز باید کار‌ها و مقدمات بسیاری را فراهم آورد؛ اقداماتی که بتوان با آن‌ها بر قلوب حاکم شد و تحوّلی عظیم را به وجود آورد، در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت محبوبیتی تأثیرگذار ایجاد شود.

فردی می‌تواند در بین خانواده و دوستان محبوب و عزیز شود که برای آن‌ها از جان مایه بگذارد و نسبت به شادی و غصه‌های آنان بی‌تفاوت نباشد و در فضایی گسترده‌تر کسی می‌تواند بر جامعه تأثیرگذار باشد که بر قلوب آحاد مردم آن جامعه حکومت کند و این حاصل نمی‌شود مگر با دلسوزی و مهربانی حقیقی، چیزی که در سیره رفتاری رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به خوبی می‌توان آن را دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خداوند متعال در قرآن کریم در یکی از توصیفاتش دربارۀ این موضوع چنین می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم [توبه/ ۱۲۸]به یقین، رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنج‌هاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد.»

دو ویژگی قابل توجه را که در این فراز‌ها به آن اشاره شده خوب است بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ اولین آن‌ها این است که بیان می‌دارد «عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ» یعنی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نبود، اگر چیزی بر مردم می‌گذشت که برای آن‌ها سخت بود، آن سختی را پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با تمام وجود شریک می‌شدند و بر ایشان نیز سخت می‌گذشت.

با جرأت می‌توان گفت: بی‌تفاوت نبودن نسبت به مردم و به ویژه مؤمنین یکی از خصوصیات مهم پیامبر مهربانی محسوب می‌شد و آن را مورد سفارش نیز قرار می‌دادند؛ چنانکه در روایتی می‌فرمایند: «مَنْ أَصْبَحَ مِنْ أُمَّتِی وَ هِمَّتُهُ غَیْرُ اللَّهِ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ لَمْ یَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُؤْمِنِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ [تحف العقول ص. ۵۸]هر کس از امّت من صبح کند در حالى که همّت او جز خدا باشد، از خدا نیست؛ و هر کس به کارهاى مؤمنان اهتمام نورزد از مؤمنان نباشد.»

خصوصیت دیگری از ایشان که در آیه شریفه به آن اشاره شده، بی‌تفاوت نبودن به اشتباهات دیگران و همچنین رغبت و سعی و تلاش ایشان در جهت رساندن مردم به سمت موفقیت است «حَرِیصٌ عَلَیْکُم»؛ "حرص" در لغت به معنى شدت علاقه به چیزى است، و جالب اینکه در آیه مورد بحث به طور مطلق این تعبیر به کار برده شده و در آن نه سخنى از خصوص هدایت به میان مى‏‌آورد و نه از چیز دیگر، بلکه اشاره به این دارد که رسیدن مردم به هرگونه خیر و سعادت، و به هرگونه پیشرفت و ترقّى و خوشبختی مورد مطلوب حضرت بوده است و حقیقتاً به مردم عشق مى‏‌ورزیدند [گرفته شده از تفسیر نمونه ج. ۸ ص. ۲۰۷]و چه ویژگی‌ای از این زیباتر که فردی دلسوز و مشتاق برای سعادتمندی دیگران باشد!

هر چه بیشتر در این خصوصیات دقیق شویم، بیشتر می‌یابیم که علت موفقیت ایشان در تغییر و تحوّل مردم و رغبت و اعتماد مردم به ایشان چه بوده است و این برنامه‌ای خواهد بود برای آنان که می‌خواهند عزیز شوند نه فقط در نزد مردم، بلکه عزیز در نزد خداوند متعال!
* حجت‌الاسلام طاهر قلی‌زاده محمدی استاد حوزه علمیه قم

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پیامبر اکرم پارسی خبر بی تفاوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد

حسینعلی خدری ضمن تبریک روز معلم به معلمان دلسوز جامعه اسلامی گفت: جایگاه معلم در دین مبین اسلام بسیار بالا است به‌گونه‌ای که می‌شود به جمله بزرگ‌مرد دین اسلام امام علی علیه‌السلام بسنده کرد «اگر کسی مرا یک جمله بیاموزد مرا بنده خودکرده است»، بار‌ها پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «برای کسب علم به دورترین نقطه دنیا یعنی چین سفر کنید و علم را بیاموزید، آن را در جامعه خود اجرا کنید» همچنین تأکید داشتند ایرانیان برای کسب علوم مختلف دنیا را فتح خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: چه‌بسا ما آنچه را که پیامبر و اسلام و قرآن گفته است با صراحت و محکمی می‌بینیم و به آن پی می‌بریم تفکر سلمان فارسی در جنگ‌ها اگر نبود چه‌بسا بارهاوبار‌ها مبارزان دین اسلام شکست می‌خوردند، اگر جامعه فرهنگی ایثارگر، شهادت‌طلب، عاقل، آگاه و تابع اسلام باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • ویژگی‌های یک نماینده شایسته در مجلس چیست؟
  • شهادت «جلال اعتماد» نشانه کینه‌توزی عناصر وابسته به صهیونیستی است
  • شهادت«جلال اعتماد»نشانه کینه‌توزی عناصروابسته به صهیونیستی است
  • ویژگی حجاج در سفر معنوی حج/ برائت مشرکان اصل قرآنی است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • مردم خوزستان از تردد غیر ضروری و حضور در مناطق پرخطر پرهیز کنند
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد