Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@19:02:20 GMT

رونق بازار خرید اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۳۴۲۲

رونق بازار خرید اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به رونق بازار خرید اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها توسط مشترکان مشمول، گفت: تاکنون ظرفیت مطمئنه نیروگاه‌های ماهشهر، جهرم و شیروان در بورس انرژی پذیرش شده و در حال حاضر ۲۲۷ مگاوات از آن توسط متقاضیان خریداری شده است.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمیدرضا عظیمی با بیان اینکه تاکنون ظرفیت مطمئنه نیروگاه‌های ماهشهر، جهرم و شیروان در بورس انرژی پذیرش شده و در حال حاضر ۲۲۷ مگاوات از آن توسط متقاضیان خریداری شده است، اظهار کرد: پیرو ابلاغیه معاون برق و انرژی وزارت نیرو و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشترکان مشمول بر اساس "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام تعهد مشترکان جهت ارائه اوراق گواهی ظرفیت"، امکان ارائه مرحله‌ای اوراق گواهی ظرفیت توسط مشترکان به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر همین اساس مشترکانی که در مردادماه امسال با مراجعه به شرکت‌های برق منطقه‌ای یا توزیع مربوطه، نسبت به عقد تفاهم‌نامه در خصوص ارائه مرحله‌ای اوراق اقدام کرده‌اند، باید اوراق مورد نیاز خود را حداکثر تا پایان امسال خریداری و ارائه کنند و مشترکانی که در شهریورماه اقدام کرده باید تا پایان آذرماه امسال اوراق گواهی ظرفیت متناسب با میزان قدرت قراردادی خود را به مالک شبکه مربوطه تحویل دهد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی افزود: در صورتی که مشترکان مشمول طی مهلت مقرر در دستورالعمل، نسبت به خرید و ارائه اوراق گواهی ظرفیت متناسب با قدرت قراردادی خود اقدام نکنند، مشمول مقررات تجاوز از قدرت قراردادی بوده و تعرفه برق مصرفی آنان متناسب با تعهدات گواهی ظرفیت انجام نشده و با نرخ بالاتری محاسبه و از آنان اخذ خواهد شد. همچنین مالک شبکه مکلف شده که قرارداد انشعاب آنان را فسخ و ارایه‌دهندگان گواهی ظرفیت که متقاضی جدید انشعاب هستند را جایگزین آنان کند.

عظیمی با اشاره به ایجاد تعادل در بازار گواهی ظرفیت از طریق افزایش سمت عرضه، گفت: تاکنون ظرفیت مطمئنه نیروگاه‌های ماهشهر، جهرم و شیروان در بورس انرژی پذیرش شده و در حال حاضر ۲۲۷ مگاوات از آن توسط متقاضیان خریداری شده است.

وی تاکید کرد: شاخص‌های بازار و نماگرهای موجود در صنعت برق نشان‌دهنده افزایش رونق اوراق گواهی ظرفیت در ماه‌های باقیمانده از سال جاری و همچنین افزایش شدید تقاضا برای این اوراق است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: البته شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تمام تلاش خود را برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا از طریق پوشش تقاضای اوراق از طرف مشمولان و متقاضیان جدید را انجام خواهد داد.

عظیمی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله، که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود.

وی ادامه داد: واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف «تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است و واگذاری اشتراک جدید یا افزایش قدرت قراردادی مشترکان مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

انواع اوراق گواهی ظرفیت در کشور

وی به تشریح انواع گواهی ظرفیت پرداخت و افزود: اوراق گواهی ظرفیت سررسید شده (نقدی) در قالب بازار نقدی معامله شده و از طریق نیروگاه‌های موجود یا مشترکانی که مایل به کاهش قدرت قراردادی هستند، منتشر می‌شود.

عظیمی اضافه کرد: خریداران این اوراق نیز متقاضیان اتصال به شبکه یا افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، نیروگاه‌های مواجه با افت ظرفیت و بازنشستگی و سرمایه‌گذاران عادی است. درحال‌حاضر پیش‌نیاز اتصال به شبکه برای متقاضیان جدید با قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات یا مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، خرید اوراق گواهی ظرفیت از بازار سرمایه (بورس انرژی) بوده و پس از آن می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را با توجه به قرارداد اتصال به شبکه به‌صورت مطمئن از شبکه برق، بازار برق بورس انرژی ایران یا در قالب قراردادهای دوجانبه خریداری و تأمین کنند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به اوراق گواهی ظرفیت سررسیددار (آتی)، گفت: این اوراق بر مبنای تعهد نیروگاه مبنی بر ایجاد ظرفیت مطمئن نیروگاه در تاریخ مشخصی در آینده منتشر می‌شود. با توجه به این موضوع، اوراق گواهی ظرفیت مذکور را می‌توان به‌صورت سررسیددار و در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر کرد.

عظیمی ادامه داد: در این حالت نیروگاهی که متقاضی تأمین مالی جهت احداث نیروگاه و تأمین ظرفیت تولید برق در آینده است، با انتشار این اوراق، پروژه را تأمین مالی کرده و در سررسید ظرفیت تعهدی را تأمین و تضمین می‌کند.

تسهیل ورود و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنعت برق

وی تاکید کرد: از جمله مزایای این ابزار مالی "تسهیل و تسریع تأمین مالی صنعت برق"، "تسهیل ورود بیش از پیش بخش‌خصوصی به صنعت برق و سرمایه‌گذاری در آن"، "ارائه چشم‌انداز مناسب به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران جهت توسعه ظرفیت تولید و ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی"، "تامین برق مطمئن و پایدار برای خریداران انشعاب از طریق ارائه گواهی ظرفیت" و "حصول اطمینان از تناسب افزایش ظرفیت تولید برق با رشد مصرف در کشور" است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی ادامه داد: تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌ها با استفاده از ظرفیت ایجاد شده به‌واسطه عرضه اوراق گواهی ظرفیت توسط متقاضیان کاهش قدرت قراردادی که منجر به آزادسازی ظرفیت‌های بلااستفاده و تخصیص آن به متقاضیان جدید شود و همچنین استفاده به‌عنوان نماگر اقتصادی جهت پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال‌های آتی با توجه به نرخ رشد قیمت اوراق گواهی ظرفیت آتی از دیگر مزایای این ابزار مالی است.

عظیمی گفت: با توجه به وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها با عنایت به وضعیت اقتصادی، رونق در بازار گواهی ظرفیت کمک شایانی به رشد سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و تأمین برق مطمئن و پایدار در شبکه می‌کند که امیدواریم این روند با سرعت بیشتر ادامه یابد.

کد خبر 450389

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نیروگاه ظرفیت نیروگاه حرارتی بورس انرژی بازار بورس انرژی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اوراق گواهی ظرفیت توسط متقاضیان قدرت قراردادی سرمایه گذاری ظرفیت مطمئن نیروگاه ها بورس انرژی صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به انجام عملیات «وعده صادق»، اظهار کرد: در فضای جنگ شناختی این رسانه‌ها هستند که روایت می‌کنند و باید روایت فتح در عملیات وعده صادق را مورد تاکید قرار داد و به آن پرداخت.

وی یادآور شد: فرمانده مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرده که این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد اما عملیات محدودی در اندازه شرارت دشمن خبیث انجام شد. اما عملیات از نگاه دشمنان بسیار گسترده و آغازگر تحول در منطقه و معادلات آن تعبیر می‌کنند.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی نشان داد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: دنیای غرب این عملیات را آغاز تحولی بنیادین در منطقه و معادلات سیاسی و نظامی تعریف می‌کند. در این نبرد درخشان رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای همسو با آنها از تمام کارت‌ها و ظرفیت‌های دفاعی خود استفاده کرده و آن را به کار بردند، اما ایران از تعداد محدودی از کارت‌های تهاجمی خود بهره گرفت و این نشان‌دهنده وضعیت میدان است.

وی ادامه داد: ایران در این عملیات بالاترین سطح از دقت را به نمایش گذاشت. صهیونیست‌ها که با عملیات طوفان الاقصی نخستین شکست اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگ را تجربه کرده بودند، با اشتباه محاسباتی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی که در حقیقت بخشی از خاک ایران است، با عملیات پیروزمندانه وعده صادق در سوگ فرو ریختن تار و پود افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی نشستند.

ابوترابی‌فرد افزود: عصر جدیدی در منطقه آغاز شده است که بازیگران اصلی آن پیروان پیامبر اسلام ملل شجاع، معتقد و صبور امت جهان اسلام و ستون فقرات آن محور مقاومت است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، گفت: از رئیس جمهوری و وزیر صمت برای برگزاری این اجلاس تشکر و بر تلاش‌های موفق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری دبیرخانه این اجلاس در وزارت صمت برای پیگیری تصمیمات آن، تاکید می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با حضور بیش از ۵۴ کشور، بیش از ۳۰ درصد از ذخایر طبیعی جهان، ۴۰ درصد از ذخایر طلا و ۹۰ درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و بر اساس گزارش بانک بین‌المللی پول در میان ۱۰ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرعت و شتاب را در رشد اقتصادی داشتند، ۶ کشور آفریقایی قرار دارد.

وی افزود: تحکیم رابطه با این قاره کهن و ثروتمند و انسان‌های آراسته به فضیلت آن که در طول قرون گذشته مورد ستم استکبار جهانی قرار گرفتند، یک ضرورت است.

ابوترابی‌فرد با برشمردن پیامدهای عملیات «وعده صادق»، گفت: در بعد سیاست داخلی این عملیات، تلاش دشمن در حوزه جنگ شناختی برای اعتمادزدایی و ایجاد شکاف اجتماعی و تحمیل تفکر ناامیدی و ناکارآمدی و نادیده‌انگاری پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و تخریب واقعیت‌ها را با چالشی جدی مواجه ساخته و یک فرصت استثنایی برای ارائه گوشه‌ای از توانمندی‌های کشور در زمینه تولید فناوری‌های نظامی به ویژه صنایع هوافضا فراهم کرده است که می‌تواند در حوزه خلق ثروت برای ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: از پیام‌های این عملیات آن بود که اولاً در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش جنگ تعریف نشده است و ایران برای ارتقای امنیت به‌ویژه در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایگان اهمیت بسیاری قائل است و در عین حال، ایران ارتقای امنیت را به ارتقای سطح بازدارندگی مربوط می‌داند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: هر قدرتی علیه ایران اقدام کند، با پاسخ سخت مواجه خواهد شد و هیچ مماشاتی در کار نیست. از طرفی آمریکا و متحدان غربی او از شکست‌هایشان در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و جنگ هشت‌ساله و تحریم‌های طولانی علیه جمهوری اسلامی ایران درس بیاموزند و با نگاه درس آموز به تغییر معادلات سیاسی در منطقه و شکست‌های خفت‌بار رژیم کودک‌کش و خبیث در راهبرد سیاسی و نظامی خود تجدید نظر کنند و خطاهای محاسباتی گذشته را تکرار نکنند.

ابوترابی‌فرد با طرح این پرسش که صدها میلیارد دلار هزینه جنایت علیه ملل منطقه از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان چه دستاوردی برای غرب داشته است، تصریح کرد: تنها راهبرد برای امنیت منطقه فراخوان مردم شریف فلسطین و تشکیل یک حکومت مستقل فلسطینی و مراجعه به آرای ملت فلسطین، اعم از مسلمانان مسیحیان و یهودیان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به جوانان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اظهار کرد: فناوری و تکنولوژی به دست چهره‌های فرهیخته علمی و با هدایت مراکز علمی و دانشگاهی و با هدایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی در شرایطی به دست آمده است که ملت و نظام به دلیل استقلال‌طلبی و سردادن شعار «نه غربی و نه شرقی» با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده است. این دستاوردهای علمی و نظامی صرفاً با بهره‌گیری درست از ظرفیت نهادهای علم و توانمندی متخصصان داخلی به دست آمده است که به احساس غرور ملی و تقویت خودباوری، امید و استفاده از ظرفیت‌های انباشته‌شده و زیرساخت‌ها در طول چهار دهه گذشته انجامیده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اهمیت وحدت ملی، گفت: با تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی می‌توان بر چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی غلبه و ایران را در جایگاهی دیگری مشاهده کرد که امیدوارم با نگاه درست به این ظرفیت‌ها و تلاش مدیران ارشد جامعه اسلامی، با ارتقای جایگاه بازدارندگی دفاعی ایران مقتدر، کشور با قدرت از همه چالش‌ها عبور کند.

دیگر خبرها

  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان