Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امریکاییها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که تحریم‌های تسلیحاتی برداشته نشود اما حیثیت آنها رفت و حقمان را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحریم‌های مختلف مواجه بودیم و آمریکایی‌ها از این ابزار مرتباً علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کردند؛ در یک دوره‌ای در سال ۸۹ تلاش کردند با نفوذی که در شورای امنیت دارند تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به تحریم‌های شورای امنیت کنند که نفوذ آن را در جهان افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریم‌های گذشته ایران را باطل کرد اما محدودیت‌هایی را به وجود آورد که هر کسی می‌خواهد با ایران ارتباط در حوزه تسلیحات داشته باشد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد. این محدودیت اگرچه در ظاهر خیلی بهتر از گذشته بود اما با توجه به اینکه آمریکایی‌ها داشتند جلوی هرگونه ارتباط را با ایران می‌گرفتند و آنها می‌خواستند در حوزه بهداشتی، دارو و کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان و کمک‌های مردمی اخلال ایجاد کنند که امروز به طور خودکار و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تمام محدودیت‌هایی که در حوزه تسلیحات پیش‌بینی شده بود برداشته شد و از امروز ما مجاز هستیم هر چیزی که نیاز داریم از دنیا تهیه کنیم و آنچه که دیگران نیاز دارند و می‌توانیم آنها را تأمین کنیم به دیگران بفروشیم.

وزیر دفاع گفت: اهمیت این موضوع بیشتر از نگاه دشمنان ماست؛ زیرا دشمنان ما به خصوص آمریکایی‌ها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که این محدودیت‌ها برداشته نشود و یا محدودیت‌های جدیدی اعمال شود تا حدی که تمام حیثیت خود را پای این کار گذاشتند و هر آنچه می‌توانستند در این مسیر به کار بستند، اما حیثیت آنها به کلی رفت و اتفاقی افتاد که تاکنون برای هیچ کشوری در شورای امنیت نیفتاده است.

امیر حاتمی در خصوص چرایی ترس آمریکا از آزادی ایران در حوزه تسلیحاتی، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد. بخشی از آن به دلیل مسائل داخلی آمریکاست و توضیحات انتخاباتی برای آنها دارد. از سوی دیگر دلایل واقعی این موضوع این است که ما در دفاع مقدس با محدودیت‌هایی روبرو بودیم و اوج مظلومیت‌های مردم ایران و نیروهای مسلح را شاهد بودیم که آمریکایی‌ها تلاش کردند چیزی به دست توانمند مردم ایران نرسد اما اوج خود باوری را فهمیدیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم از عزت و تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم باید در حوزه دفاع بر خود متکی باشیم. این باور موجب حرکت ما شد و امروز می‌توانیم ۹۰ درصد از نیازهای دفاعی خود را تأمین کنیم و با اتکا به توانایی خود می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم؛ ارائه این گونه الگو به دنیا برای آمریکایی‌ها بسیار تلخ و سخت است و آنها نمی‌خواهند چنین الگویی به دنیا ارائه شود.

حقمان را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم

وی افزود: جمهوری اسلامی در شرایطی به این توانمندی‌ها رسید که آنها تمام تلاششان را برای محرومیت ایران از حق طبیعی خود کردند و از سوی دیگر آنها می‌خواستند با گرفتن این حق جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کنند؛ پس از این جهت برای ما بسیار مهم بود که این حق را بگیریم. به حمدالله تلاش کردیم و عنایت خداوند نیز شامل حال شد و این اتفاق بسیار مهم رخ داد و ما حقمان را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم.

امیر حاتمی در خصوص دکترین دفاعی ایران در شرایط جدید، گفت: اگر همه فرصت‌های دنیا نیز در اختیار ما قرار بگیرد ما از خود اتکایی دست بر نمی‌داریم و این محبت را به طور جدی دنبال می‌کنیم اما این شرایط فرصت‌هایی را برای ما به وجود آورده است که یک سوی آن استفاده ما از ظرفیت‌های دنیاست که می‌توان از فناوری‌های موجود در جهان استفاده کنیم و ما نیز می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم اما دوستانی داریم که آنها علاقه‌مند هستند و ما می‌توانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم و برای تأمین بخشی از نیازهایمان از آنها بهره ببریم.

وزیر دفاع گفت: منطق اقتصادی می‌گوید اگر کالایی را جهان تولید می‌کند ما می‌توانیم بر اساس منفعت اقتصادی از آن استفاده کنیم؛ البته این خود اتکایی که به دلیل تحریم‌ها به وجود آمد موجب شکل‌گیری یک ظرفیت عظیم در داخل کشور ما شد که کشورهای مختلفی می‌توانند از این نیازمندی‌ها استفاده کنند. بر اساس اصولی که در جمهوری اسلامی ایران‌ها بر آن معتقدیم می‌توانیم این توانمندی خود را به کشورهای دوست اهدا کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای خرید و فروش سلاح دارید یا خیر؟ گفت: زمینه خرید و فروش سلاح وجود دارد و ما در این خصوص برنامه داریم. از حدود یک سال قبل که آمریکا تلاش کرد این محدودیت‌ها تمدید شود به نوعی باعث شدند که بسیاری از کشورها از توانمندی ما آگاه شوند و به ما مراجعه کنند. در این خصوص مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شده و زمینه‌هایی برای فروش و تأمین نیازمندی‌ها وجود دارد که البته فروش ما بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

امیر حاتمی ادامه داد: محدودیت‌های شورای امنیت در هفت قلم مهم تجهیزات نظامی بود اما در دیگر حوزه‌ها ما هم خرید داشتیم و هم فروش انجام دادیم. امروز نیز بسیاری از کشورها به دنبال تأمین نیازهای شأن از ما هستند؛ به نظر من با این شکست که آمریکا در شورای امنیت خورد سلسله شکست‌های او تکمیل شد. به خصوص در نتیجه اقدامات دولت فعلی که موجب شد آنها در شورای امنیت یک سلسله شکسته‌هایی خوردند. آنها به جایگاهی رسیده‌اند که نمی‌توانند منافع خود را به درستی تأمین کنند و به همین دلیل سلسله شکست‌هایی را از ایران خوردند.

به یک قدرت موشکی قابل اتکا تبدیل شده ایم

وزیر دفاع با اشاره به سفر مسئولان نظامی کشورهای مختلف به ایران و بازدید از بخشی از تجهیزات دفاعی ایران، گفت: پیشرفتهای دفاعی ایران برای مهمانان ما بسیار تعجب آور بود که چگونه است که با وجود تحریم‌ها ایران به این پیشرفت‌ها رسیده است. یکی از این وزرا که مهمان ما بود در بازگشت از سفر به ایران به رئیس‌جمهور کشورشان از توانمندی‌های ایران گفته بود و رئیس جمهوری آن کشور در تماس با رئیس جمهور کشورمان، پیشنهاد همکاری و مشارکت برای تولید تجهیزات دفاعی را دادند با وجودی که این کشور یک کشور پیشرفته است؛ البته من اینجا نمی‌توان نام آن کشور را ببرم.

وی پیشرفت‌های ایران را بسیار گسترده دانست و گفت: یکی از موضوعات و ابعاد توانمندی دفاعی ایران بحث موشکی است که امروز کسی در آن شک ندارد. ما امروز به یک قدرت موشکی قابل اتکا تبدیل شدیم.

امیر حاتمی پیشرفت‌های کشور در حوزه رزم زمینی را بسیار گسترده دانست و گفت: در حوزه رزم زمینی ما تمامی اقلام دفاع زمینی از جمله تانک، راکت انداز، تیربار و انواع خودروهای زره پوش و مانند طوفان را تولید کردیم و همه این تجهیزات آماده فروش است.

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه هوایی نیز به توانمندی‌های منحصر فردی دست یافته‌ایم که شاید کمتر به آن اشاره شده است. ما توان تعمیر و نگهداری انواع هواپیمای غربی، شرقی و پهپادی را داریم که کمتر کشوری این توان را دارد؛ همچنین بالگردها را به روز و اورهال می‌کنیم. در حوزه دریا نیز توان ساخت زیر دریایی و شناورها، موشک‌ها و انواع رادار و تسلیحات را داریم و در سطح قدرت‌های به نام جهان هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه الکترونیک گفت: امروز انواع بی سیم، رادار و تجهیزات الکترونیک در داخل کشور ما تولید می‌شود و ما نیاز به خارج از کشور نداریم. در حوزه پدافند نیز در برد بلند، متوسط و کوتاه دارای دایره گسترده از تجهیزات دفاعی مانند سامانه سوم خرداد و باور ۳۷۳ هستیم.

امیر حاتمی ادامه داد: ما بر اساس اصول مان حاضر به همکاری با کشورها هستیم، اما به خاطر پول هیچگاه باورهایمان را زیر پا نمی‌گذاریم. در صورتی که آمریکایی‌ها تجهیزات گسترده‌ای را در اختیار عربستانی‌ها قرار می‌دهند که علیه مردان مظلوم یمن به کار بگیرند ما تجهیزات مان را در اختیار کشورهایی قرار می‌دهیم که بخواهند این تجهیزات را در دفاع مشروع خود به کار بگیرند و از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

وزیر دفاع در باره حوزه پیشرفت راداری کشورها، گفت: ایران در حوزه رادار یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در سطح جهان است. ما در حوزه راداری کاملاً پیشرفته هستیم و با فناوری‌های روز و کارآمد، رادارهای مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم و تمام آسمان کشور با رادارهای تولید داخل و به‌روز شده رصد می‌شود.

وی ادامه داد: همه آدم‌های منصف امروز اعتراف می‌کنند که ایران جزو پنج شش قدرت برتر پهپادی جهان است که بخشی از آنها در سالروز صنعت دفاعی در مردادماه رونمایی شد. انواع پهپادهایی که در سطوح مختلف و با تجهیزات مختلف به کار گرفته می‌شود را تولید می‌کنیم. ما با اتکا به این توانمندی‌ها می‌توانیم در بازار جهانی به رقابت بپردازیم.

وزیر دفاع در خصوص مزیت تسلیحات ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی گفت: تجهیزات تولید شده ایران از قیمت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ امیر حاتمی وزارت دفاع تسلیحات نظامی شورای امنیت دفاع مقدس دولت امیر سرتیپ امیر حاتمی اخبار داغ جمهوری اسلامی ایران شورای امنیت استفاده کنیم بیرون کشیدیم توانمندی ها دفاعی ایران آمریکایی ها امیر حاتمی محدودیت ها وزیر دفاع تحریم ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی بدون جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی بدون جنگ» نوشت: وقتی در نیمه‌های دی‌ماه سال ۵۷، رهبران چهار کشور امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست معروفی موسوم به کنفرانس «گوادلوپ» در یک جزیره فرانسوی دور یکدیگر جمع شدند تا برای رویداد محتمل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چاره اندیشی کنند، در نهایت خود را با یک وعده فریفتند و آن طراحی و اجرای راهبردی بود که در یک تعبیر خلاصه می‌شد؛ «بحران‌سازی پیاپی». نخستین تلاش این کشورها که با حمایت از رهبران بعثی حاکم بر عراق برای تحمیل یک جنگ نظامی علیه ایران کلید خورد، رسماً شکل‌گیری یک آلترناتیو راهبردی را از سوی ایران رقم زد که در قالب دو گزاره کلیدی «جنگ سخت» و «جنگ نرم»، راه پرپیچ و خمی را پیمود؛ راهبردی برگرفته از دیدگاه رهبر انقلاب که از یک سو در توانمندسازی نظامی کشور ذیل طراحی و پیش راندن صنعت بومی تسلیحات موشکی در برابر اقدامات تخریبی دشمنان مورد توجه قرار گرفته و وجه دیگر آن در این سخن ایشان تصریح شده است: «در جنگ نرم مانند شطرنج‌بازی ماهر همیشه یک قدم از دشمن جلو باشید.»

رهبری این مهم را ۵ سال پیش در واکنش به توطئه هزینه‌ساز در داخل خیابان‌های ایران مطرح کردند که بواسطه آن دشمنان مترصد فرصتی بودند تا آن را در یک بزنگاه به حربه‌ای برای فروپاشی نظام ایران تبدیل کنند. این شأن نزول، از راهبرد بلندمدت رهبر انقلاب در مواجهه با جدال‌های پیدا و پنهان دشمنان رمزگشایی می‌کرد که بعدها به صورت توأمان در قالب بازدارندگی در «میدان» و نظریه پردازی در «دیپلماسی» به اجرا درآمد و در رویدادهای متوالی همچون بی‌اثرسازی سناریوی تحریم‌های امریکایی، پاسخ نظامی به تروریست‌ها و جریان‌های پشت پرده و در آخرین دست، حمله موشکی علیه اسرائیل به عنوان بازوی منطقه‌ای واشنگتن در قالب دکترین دفاع مشروع نمایان شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند اپوزیسیون همچنان لال است» نوشت: در طی روزهای گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک آمریکایی صحنه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حمایت صرف و تمام و کمال از جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بود.

این اعتراضات که در ابتدا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک شروع شد به سرعت به اکثریت دانشگاه‌های آمریکایی تسری پیدا کرد. در این اعتراضات بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه آمریکایی صحنه اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود. اعتراضات دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های معروف این کشور و در اکثریت دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ پرشورتر بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان دانشگاه‌های برتری همچون کلمبیا، هاروارد، ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA)، پنسیلوانیا، پرینستون و… جزو برترین دانشجویان در سطح این کشور و همچنین در سطح جهان هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نقش مهمی در بوروکراسی و دیوان‌سالاری آمریکا داشته و پیش از این نیز در زمان جنگ ویتنام، جنبش‌های دانشجویی دولت آمریکا را به توقف جنگ مجبور ساختند.

با شروع اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، اپوزیسیون پرهیاهو خارج‌نشین که علی‌رغم رأفت اسلامی نظام در قبال بسیاری از دانشجویان فریب خورده، کوچک‌ترین برخورد قانونی را به دستاویزی برای حمله به نیروهای انتظامی تبدیل می‌کردند، ناگهان سیاست سکوت در قبال این برخوردهای خشن در «محیط دانشگاه» را در پیش گرفتند. آنان در حالی در مقابل ضرب و شتم دانشجویان آزادیخواه در آمریکا و حضور پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی در داخل دانشگاه سکوت کرده‌اند که در کشورمان نیروهای انتظامی به محیط دانشگاه ورود پیدا نکرده و برای حریم علم و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پتروشیمی‌ها ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی‌گازی را نمی‌دهند» نوشت: بر اساس گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، بخش فروش داخلی گاز بیش از ۸۷ هزارمیلیاردتومان کسری داشته است که ۶۰ هزارمیلیاردتومان آن مربوط به عدم‌پرداخت قبوض گاز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و معوق‌شدن بدهی‌هاست که این موضوع کسری بودجه تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تشدید کرده است. حجم قابل توجهی از منابع مربوط به فروش داخلی گاز به کسری بودجه تبدیل شده است. میزان ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی صنایع عمده و به خصوص پتروشیمی‌ها به دولت، موضوعی بسیار بزرگ است، برای فهم دقیق از حجم بالای این بدهی، گفتنی است بدهی مذکور معادل حدود ۵/۲ ماه کامل یارانه نقدی کشور است که عدم‌تسویه بموقع بدهی گازی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت، پیامدهای مالی قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در لنگرگاه» در کنار عکسی از نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی که توسط سپاه توقیف شده و در سواحل خلیج‌فارس پهلو گرفته‌اند، نوشت: «یک‌صد و هفت سال» قبل در نخستین روزهای فصل بهار، وثوق‌الدوله که رابطه خوبی نیز با انگلیسی‌ها برقرار کرده بود، اعلام کرد آماده است «پلیس جنوب» را به رسمیت بشناسد. آن روزها پلیس جنوب با نام «اس‌پی‌آر» و تحت فرماندهی ژنرال سایکس سال‌ها بود در ایران حضور داشت و به طور غیررسمی در مناطق ایران در حال فعالیت بود. آن روزها هر چند فعالیت انگلیسی‌ها در ایران غیررسمی تلقی می‌شد اما حکومت‌های وقت نسبت به حضور انگلیسی‌ها در دریای جنوب ایران مخالفت نداشتند و جنوب ایران به منظور بهره‌برداری و ارتباط انگلیس با هند، کاملاً تحت اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت. زیاد نبودند کشورهایی که بر دریاها تسلط داشتند و از این طریق می‌توانستند آزادانه در جهان حرکت کنند و منافع خود را تثبیت کنند. در آن سال‌ها برای ما آزادی سرزمین‌ها و رهایی بنادر یک هدف محسوب و تبدیل شدن به قدرت دریایی رویا تلقی می‌شد. تسلط بر دریا رویایی بود که همه حکومت‌های پیشین در دستیابی به آن ناکام مانده بودند. پادشاهان ایرانی جز مقاطع کوتاه، نه توانسته بودند نیروی نظامی دریایی تشکیل دهند و نه فعالیت‌های تجاری دریایی‌شان فراتر از ماهیگیری و صید می‌رفت! مثلاً در ماجرای اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس گزارش‌ها می‌گوید ایران با نیروی دریایی کشور دیگری وارد درگیری شد! البته دهم اردیبهشت ماه که «روز ملی خلیج فارس» نام گرفته، در حقیقت یک روز تاریخی برای مردم ایران است، چرا که توانستند به اشغالگری پایان دهند.

با گذر از مقدمه و توصیف شکست‌های تحمیل شده بر ایران در ادوار گذشته، باید افتخار کرد که ماجرا به همین منوال پیش نرفت. می‌توان در این مجال رشادت‌های شهید «نادر مهدوی» را ردیف کرد و بار دیگر انهدام نفتکش اس‌اس‌بریجتون را بازخوانی کرد اما امروز، «وطن امروز» قصد دارد برای مخاطبان خود لحظه ویژه‌ای را به ثبت برساند؛ لحظه‌ای تاریخی که نه تنها روایت‌کننده تسلط ایرانی‌ها بر دریاست، بلکه نشان‌دهنده پایان جولان سلطه‌گران در خلیج فارس است. تصویری را که مقابل شما قرار دارد و توسط عکاس «وطن امروز» شکار شده است، می‌توان روایت سال‌ها مقاومت و ایستادگی دانست و بدان افتخار کرد. این تصویر که نخستین بار منتشر می‌شود، لحظه توقیف نفتکش «Niovi» آمریکایی و کشتی کانتینربر با نام «MSC Aries» رژیم صهیونیستی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. تا پیش از این تصویر منتشر شده از کشتی MSC همان تصویر منتشر شده بود که توسط خدمه آن ضبط شده بود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام» نوشت: رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب نظران مشورت کند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند، باید دقت نظر بالایی داشته باشد و از حلم و بردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد. همچنین یک قاضی باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به روز کند تا در قبال پرونده هایی که دربرگیرنده امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود. تاکنون تاحدودی شعب و مجتمع های قضائی ما تخصصی شده اند و این مهم، هرچه بیشتر نیز محقق می شود، علی ای حال قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده ها به او ارجاع می شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین الملل و… مطالعه داشته باشد و دانش خود را به روز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازیگران سریال تورم» نوشت: یک پژوهش جدید درباره ریشه‌ها و ویژگی‌های تورم در ایران، بازیگران اصلی این پدیده مزمن را معرفی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که از میان تکانه‌های تحریمی و تکانه‌های پولی، تحریم‌ها اثر ماندگارتری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند. علت این امر به این نکته بازمی‌گردد که تکانه خارجی از سه کانال انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر می‌گذارد؛ درحالی‌که اثر تکانه پولی فقط محدود به کانال تقاضا است. در همین ارتباط، احمدرضا جلالی‌نائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز در کوتاه‌مدت، در بلندمدت عامل پولی تعیین‌کننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد. به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاستگذار پولی با بده‌-بستان میان رکود و تورم مواجه می‌شود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 749208

دیگر خبرها

  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • پیروزی بدون جنگ
  • ۱۰۸ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی تعطیل شدند
  • تعطیلی ۱۰۰ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی به دلیل حمایت از اسرائیل
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»