Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر حاتمی با اشاره به اینکه برای دفاع از تمامیت ارضی کشور باید خوداتکا باشیم و این فشار و تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها در طول سالیان متمادی اعمال کردند، باعث حرکت ما شد؛ گفت: امروز می‌توانیم ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را در داخل کشور تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» یکشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی تیتر امشب با موضوع پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به بررسي ابعاد پايان اين تحريم ها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در این سال ها در بحث خرید و فروش تسلیحات با بسیاری از کشورها مذاکره کرده ایم و امیرسرتیپ امیر حاتمی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه امروز با این اتفاق در چه شرایطی قرار گرفتیم افزود: آمریکایی ها با تحریم های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه های فراوانی کردند و سال 89 با نفوذی که در شورای امنیت داشتند تحریم های ایران را تبدیل به تحریم های شورای امنیت خواستند بکنند تا از این طریق نفوذشان را در دنیا افزایش دهند.
وی گفت: سال 94 بر اساس قطعنامه 2231 محدودیت جدیدی درباره تبادلات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایجاد کردند مبنی بر اینکه اگر کشوری بخواهد به ایران سلاح بفروشد یا از ایران بخرد باید مجوز شورای امنیت را بگیرد و این محدودیت در ظاهر در مقایسه با تحریم شرایط بهتری داشت اما آنهايي که از ما می خواستند سلاح بخرند می دانستند که آمریکایی ها با نفوذی که دارند مانع اين کار می شوند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در آن قطعنامه پیش بینی شد پس از پنج سال به صورت خودکار محدودیت ها لغو می شود که امروز همان روز است و همه محدودیت ها برای خرید و فروش سلاح لغو شد.
امیر حاتمی گفت: از امروز مجاز هستیم هر چیزی که نیاز داریم بخریم و آن چه دیگران نیاز دارند از ما بخرند و این اتفاق با ارزشی است.
وی با اشاره به تلاش دشمنان ایران به خصوص آمریکایی ها در یکسال گذشته برای اینکه محدودیت ها برداشته نشود و یا محدودیت های جدیدی اعمال شود افزود: آنها همه حیثیت خود را گذاشتند و هر چه توانستند فشار آوردند اما موفق نشدند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اتفاقاتی برای آنها افتاد که در تاریخ شورای امنیت سابقه نداشت.
امیر حاتمی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه صادرات یا واردات سلاح در جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری در فرایند راهبردی غرب آسیا می گذارد افزود: این اتفاق از چند بعد اهمیت دارد که بخشی از آن به سبب مسائل داخلی آمریکا و موضوع انتخابات این کشور است و آنها دنبال توقف ما بودند که موفق نشدند.
وی گفت: زمانی که ما دچار تحریم تسلیحاتی شدیم راهبردهایی را اتخاذ کردیم و ما در زمان دفاع مقدس هم وقتی با محدودیت ها مواجه شدیم نیروهای مسلح در اوج مظلومیت تلاش کردند و ما آنجا اهمیت خود اتکایی را متوجه شدیم که اگر بخواهیم از تمامیت ارضی خود دفاع کنیم باید خود اتکا باشیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: این روحیه در سال های پس از دوران دفاع مقدس عمیق تر و موجب حرکت ما شد و تا حدی که امروز می توانیم 90 درصد نیازمندی های دفاعی خود را تامین کنیم و این به این معنا نیست که در 10 درصد بقیه محتاج هستیم.
امیر حاتمی با اشاره به اینکه ما هم اکنون با اتکا به توانایی های خود می توانیم از کشورمان دفاع کنیم این موضوع را الگویی برای جهانیان خواند و گفت: ارائه این الگو به جهان برای آمریکا بسیار تلخ و سخت بود و آنها اصلا نمی خواستند چنین الگویی به دنیا معرفی شود زیرا آمریکایی ها به دروغ به جهانیان گفته بودند که هیچ کشوری بدون حمایت آمریکا نمی تواند پیشرفت کند.
وی افزود: آمریکایی ها می خواستند با گرفتن این حق، جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کنند و برای ما مهم بود که از این حق خود استفاده کنیم و عنایت خداوند و شرایط جهانی باعث شد این اتفاق به نفع ما رقم بخورد و بتوانيم این حق را از حلقوم آمریکایی ها بیرون بکشیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از این به بعد دکترین دفاعی ما چگونه خواهد بود گفت: باور عمیقی که ایجاد شده غیر قابل تغییر است و ما از امروز از راهبرد خود اتکایی در هیچ شرایطی دست بر نخواهیم داشت اما حقی هم که توانستیم بگیریم برای ما فرصت به وجود می آورد.
امیر حاتمی افزود: بخشی از این فرصت استفاده از ظرفیت و فناوری های دنیاست که مثل خیلی از کشورها ما می توانیم در این زمینه با هم مشارکت کنیم و ما در همین منطقه و در کشورهای بزرگ دوستانی داریم که علاقه مندیم ظرفیت های خود را در اختیار هم بگذاریم و این در دنیا مرسوم است.
وی گفت: منطق اقتصادی این را می گوید که اگر کسی چیزی را با کیفیت و با قیمت خوب تولید کرد با وجود اینکه خودمان هم بتوانیم تولید کنندگان تسلیحات باشیم از تولیدات آنها استفاده کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: ما در این سال ها به توانمندی هایی رسیده ایم که ظرفیت عظیمی برای ما ایجاد کرده که قابل عرضه به دنیاست و خیلی از کشورهایی که مورد دشمنی آمریکا هستند اما حق دفاع مشروع از خود را دارند نیازمند هستند و حتماً آن چرا که به دست آورده ایم با اصولی که در جمهوری اسلامی ایران به آن معتقدیم عرضه می کنیم.
امیر حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود حفظ همه محرمانگی ها اما آیا برنامه ای برای خرید و فروش سلاح داریم؟ گفت: همه زمینه ها فراهم است و ما هم برنامه داریم.
وی افزود: از حدود یکسال قبل که آمریکايی ها تلاش کردند و به نتیجه نرسیدند فرصت هایی داشتیم و بسیاری از کشورها به ما مراجعه کردند و ما هم با برخی از آنها مذاکره داشتیم و زمینه برای تبادلات هم برای فروش و هم خرید تسلیحات فراهم است اما فروش، گسترده تر خواهد بود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا که گفته بود به هیچ کشوری اجازه داد و ستد به ایران را نخواهند داد گفت: اینها حرف های غیر عملی است، مگر تلاش یکسال اخیر آنها علیه جمهوری اسلامی نتیجه داد؟
امیر حاتمی افزود: البته این تحریم ها درباره هفت قلم عمده تسلیحات نظامی بود و ما در بقیه موارد آزاد بودیم و در این سال ها هم خرید و هم فروش داشتیم.
وی گفت: سلسله شکست های آمریکا با این اتفاقی که در شورای امنیت واقع شد در حال کامل شدن است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : ما در حوزه رادارها یکی از توانمندترین کشورها هستیم و اکنون نیز در حال جایگزینی تجهیزات دوره های قبلی در سراسر کشور هستیم .
امیر سرتیپ امیر حاتمی در ادامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر با عنوان بررسی ابعاد پایان تحریم تسلیحاتی ایران افزود: ما در حوزه رادارها در واقع یکی از توانمندترین کشورها هستیم و اکنون نیز در حال جایگزینی رادارهای دوره های قبلی خود در سراسر کشور با رادارهای کاملا پیشرفته با فناوری روزانه هستیم .
وی به هدف قرار دادن پهپاد متجاوز دشمن با موشک سوم خرداد اشاره کرد و گفت : اکنون همه تمام نقاط جمهوری اسلامی ایران با رادارهای ساخت داخلی صنایع دفاعی ایران پوشش داده می‌شود.
وزیر دفاع درباره اینکه کلکسیونی از پهپادها را داریم افزود : در مقایسه با سایر کشورها این اذعان افراد مختلف و دانشمندان و مسئولان دیگر کشورهاست که ما امروز جزء پنج ، شش قدرت اول پهپادی جهان هستیم .
وی ادامه داد: بخشی از پهپادها را ما در همین مردادماه امسال سالروز صنایع دفاعی رونمایی و نمایشگاه دایر کردیم که تصویر آن پخش شد .

امیر حاتمی گفت: در واقع انواع پهپادها در سطوح و اندازه‌های مختلف و تجهیزات از انواع پهپادها اعم از پهپاد مسلح تا شناسایی را به نمایش گذاشتیم .
وی گفت : شاید این یکی از ویژگی‌های ما در این میدان رقابت باشد که با اتکا به این توانمندی ها می توانیم در حوزه صادرات موفق عمل کنیم .
وزیر دفاع گفت : ما تجهیزاتی که میسازیم از کیفیت و از قیمت بسیار مناسبی نسبت به رقباي خودشان در دنیا برخوردارند .
وی گفت : نیروهای مسلح ما به شدت درباره کیفیت آن برای ما (صنایع دفاعی) سخت گیری می کنند و این سختگیری باعث شده است که محصول با کیفیت تولید شود
او افزود: در واقع در یک تبادل صمیمانه و سختگیرانه ای وجود دارد وقتی یک محصول را می گیرند بلافاصله بازخورد می‌دهند که چه اشکالاتی داشت .
امیر حاتمی افزود : خوشبختانه صفر تا صد این محصولات اعم از ساخت و تست و آزمایش آن هم در اختیار خودمان است و حتماً در هر نسخه که تولید می‌شود یکسری ارتقاء کیفیت جدید را داریم.
وی با بیان اینکه در کنار کیفیت ، قیمت مناسب را داربم گفت : یکی از بازارهای پرسود، سلاح است و رقبای ما نیز در این بازار سود کلانی را می‌برند اما چون ما این هدف را نداریم و می‌خواهیم با روش منصفانه ای آن را در اختیار همسایگان قرار دهیم که این مزایای کار در این میدان است و اين یکی از علت های اصلی است که آمریکایی ها برای جلوگیری از ورود ما به این عرصه تلاش می‌کنند .

 

سیاست ایران، صلح و ثبات و امنیت در منطقه است

­وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت :سیاست دفاعی جمهوری اسلامی یک سیاست روشنی است و ما صلح و ثبات و امنیت را برای مردم منطقه می خواهیم .
امیر سرتیپ امیر حاتمی درائامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر با عنوان بررسی ابعاد پایان تحریم تسلیحاتی ایران افزود: حرکتی خارج از این سیاست در ۴۰ ساله عمر جمهوری اسلامی نداشته ایم .
وی گفت : هر جا که ما ورود کردیم برای کمک به ایجاد صلح و کمک به ایجاد امنیت و کمک به ثبات در مناطق بوده است و در جریان مقابله با تروریست‌های دست پرورده آمریکایی‌ این را صادقانه به همه جهان نشان دادیم .

وزیر دفاع ادامه داد : سند صداقت این ادعای ما نیز شهادت مظلومانه شهید راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه سردار سلیمانی بود .
وی گفت : این سیاست ما غیر قابل تغییر است ما همواره امنیت را برای خودمان و برای همسایگان و برای مردم منطقه می‌خواهیم .
امیر حاتمی افزود : اگر به کمک دولت و ملت سوریه و نیروهای مسلح در سوریه و عراق و برای مبارزه با تروریسم رفتیم برای این بود که احساس کردیم امنیت منطقه به خطر افتاده است.
وی ادامه داد : امنیت نیز در منطقه یک چیز به هم پیوسته است و نمی‌توان گفت یک واحد امنیت داشته باشند بقیه نداشته باشند . لذا با احساس مسئولیت رفتیم این کار را انجام دادیم و مشخص بوده است که آمریکا برای ایجاد نا امنی در منطقه کار می‌کرد تا ناامنی را در منطقه نهادینه کند و امنیت را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان بیاورد .

 سلسله شکست‌های آمریکا در حال کامل شدن است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : سلسله شکست‌های آمریکا با این اتفاقی که در شورای امنیت افتاد در حال کامل شدن است .
 امیر حاتمی افزود: دولت آمریکا یک بی اعتمادی جهانی علیه حاکمان اين کشور دامن زد و منجر شد به یک چنین اتفاقی که غیر قابل باور بود.
وی درباره خودکفایی در موشک های نقطه زن و بالستیک گفت : توانمندي موشکی یکی از نقاط قوت و نقاط برتر ما در حوزه دفاعی است .
او ادامه داد : این را به عنوان یک نکته امید بخش می گویم در این سالها به ویژه در این دو سه سال گذشته تعداد زیادی از وزرا ، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح کشورهای مختلف از برخي تسلیحات ما دیدن کردند اين برای آنها قابل توجه و تعجب بود که ما این همه توانمندی داریم .
یکی از وزرای که مهمان ما بود وقتی از این سفر برگشت به رئیس دولت خودشان از توانمندی‌های ما گزارش داد ، هرچند که خودشان نیز توانمند هستند و در حوزه فناوری‌های جدید توانمندی خوبی دارند اما رئیس آن کشور در اولین ملاقاتی که با رئیس جمهور ما داشت پیشنهاد مشارکت داد و گفت ما آماده ایم با همدیگر تولید کنیم و با همدیگر بفروشیم و با نیازهای همدیگر را تامین کنیم .

 ایران جزو 10 کشور اول صادر کننده سلاح خواهد شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش بینی کرد در چند سال آینده ایران جزو 10 کشور اول تأمین کننده محصولات دفاعی دنیا خواهد بود.
امیر سرتیپ حاتمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت حضور و فعالیت بیشتر کشورها در صنایع نظامی با اشاره به گزارش های مؤسسه های بین المللی گفت: سال 2019 حدود دو تریلیون دلار هزینه های نظامی دنیا بوده است و شاید یکی از دلایلی که می خواستند ما وارد این عرصه نشویم و یا به تأخیر وارد شویم همین ارزش مالی این بخش است.
وی با بیان اینکه از این رقم هزار و 917 میلیارد دلار در حالت خوشبینانه حداقل هزار میلیارد دلار صرف تأمین تجهیزات از داخل و خارج می شود که بازار بسیار بزرگی است افزود: امریکایی ها از این بازار در پنج سال گذشته حدود 23 درصد سهم فروش را داشته اند و در پنج سال اخیر این بازار پنج و نیم درصد بزرگتر شده است و سهم بزرگی و سهم امریکا در آن به 36 درصد رسیده است.
وزیر دفاع با تأکید بر اینکه 36 درصد از سهم این بازار را که به 96 کشور سلاح می فروشد بزرگترین خریداران آن در آسیای جنوب غربی است و نیمی از این 36 درصد فروش را به منطقه ما می فروشد که نیمی از آن را فقط عربستان و بخش قابل توجهی را هم امارات می خرد.
امیر حاتمی افزود: آنان این همه سلاح وارد منطقه می کنند ولی از طرفی تلاش می کنند که ما نتوانیم نیازمندی های اولیه خودمان را تأمین کنیم.
وی گفت: انواع محدودیت ها را علیه ما اعمال می کنند و به همین علت است که هر آدم هوشمندی که این صحنه را ببیند درک می کند چه اتفاقی ممکن است رخ دهد و این رویه چقدر برای امنیت منطقه و شرایط آن خطرناک است.
وزیر دفاع افزود: وقتی که یک کشور از لحاظ دفاعی فاصله قابل توجهی با دیگران می گیرد موجب اشتباه محاسباتی می شود و ما یک بار این محاسبه اشتباه را دیدیم که صدام با فریب امریکایی ها این اشتباه را کرد و امروز سر هر کوچه و خیابانی نام و چهره مبارک یک شهید را می بینیم.
امیر حاتمی با تأکید بر اینکه باید اولاً از لحاظ دفاعی قدرتمند و خود اتکاء باشیم و ثانیاً کمک کنیم به کشورهایی که می خواهند از تمامیت ارضی و موجودیت خودشان و صلح و ثبات در جامعه شان دفاع کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه از جهت دیگر شرکت های بزرگ اسلحه سازی با شدت و حدت و نفوذ خود تلاش می کنند تا جلوی حضور رقبا را بگیرند گفت: یک بازار هزار میلیارد دلاری که 36 درصدش را امریکایی ها دارند و با روسيه که سهم 10 درصدی دارد فاصله بسیاری دارند و فرانسوی ها نیز در همین فاصله چهار و پنج ساله بیش از 70 درصد سهم خود را ارتقاء داده و به کشور سوم رسیده اند.
وی تأکید کرد: به همین علت همه تلاش می کنند که رقیب جدیدی وارد نشود و جمهوری اسلامی ایران ظرفیت دارد که در چند سال آینده جزو 10 کشور اول تأمین کننده محصولات دفاعی برای خود و دوستانش و کشورهایی که به دنبال دفاع مشروع هستند باشد.
امیر حاتمی گفت: آنان به خوبی توانایی های ما را می فهمند و به همین علت در یک سال گذشته تلاش کردند تا محدودیت ها ادامه یابد.
وی افزود: تجربه تاریخی ما نشان می دهد ایران به لحاظ جغرافیایی از موقعیت راهبردی ممتازی برخوردار و به علت قرار گرفتن در گذرگاه شمال و جنوب و غرب و شرق همواره مورد طمع دیگران بوده است و به لحاظ منابع انرژی نیز ما بالاترین نفت و گاز جهان را به صورت سرجمع داریم.
وزیر دفاع گفت: به همین علت ما همواره مورد سوء نیت دشمنان هستیم و این ربطی به جمهوری اسلامی هم ندارد به طوری که در دو جنگ جهانی اول و دوم با اينکه دولت وقت ایران اعلام بی طرفی کرد متأسفانه کشور ما از هر جهت اشغال شد و در جنگ اول بیش از نیمی از مردم ما از بین رفتند.
امیر حاتمی با بیان اینکه اگر دفاع برای کشورها لازم است حتماً برای ما از واجبات است و ما در هر شرایطی دفاع برای مان امری واجب است و آنان می خواهند این موقعیت و شرایط ممتاز ما را در اختیار خودشان داشته باشند.
وی گفت: استقلال خواهی که ملت عزیز ما به دنبال آن است و یکی از عبارات اصلی شعار ما از ابتدای انقلاب بوده است به نوعی خواستار قطع پای بیگانه است و بر این مبنا ما می خواهیم خودمان برای منافع و مصالحمان تصمیم گیری کنیم که این مطلوب آنان نیست.
وزیر دفاع افزود: آنان همواره به دنبال سلطه هستند و سلطه با استقلال مقابل هم هستند و حفظ این استقلال نیازمند قدرت است که شامل قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که به حمدالله در حوزه قدرت نظامی این اتفاق افتاده است.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیر حاتمی وزیر دفاع وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت جمهوری اسلامی ایران امیر حاتمی نیروهای مسلح امیر حاتمی امیر حاتمی تلاش می کنند آمریکایی ها شورای امنیت همین علت محدودیت ها امیر سرتیپ تیتر امشب سال گذشته تحریم ها پنج سال برای ما سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی عاقلانه و مدبرانه بود
  • تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • تاکید پاکستان بر توقف جنگ غزه و حل مساله فلسطین در اجلاس سازمان شانگهای