Web Analytics Made Easy - Statcounter

فزایش قیمت ارز باعث شده که برخی کالا‌های اساسی به طور قاچاق از کشورمان خارج شود و شاهد قاچاق معکوس هستیم. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه پدیده قاچاق یکی از اقدامات مخرب در راستای توسعه اقتصادی و افزایش تولید داخلی یک کشور محسوب می‌شود، گفت: قاچاق یکی از عوامل تخریب اقتصاد کشور و تجارت محسوب می‌شود و از عوامل نابودی تولید داخلی است و هر چقدر که دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای مبارزه با پدیده قاچاق کالا برنامه ریزی و تلاش نمایند، برای توسعه اقتصادی، کمک به ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی و در نهایت به رونق اقتصادی کشور کشور کمک کرده اند و عدم انگیزه برای مبارزه با پدیده قاچاق، کشور را تا حد زیادی با چالش اقتصادی روبرو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه با بیان اینکه باید عزم و اراده مستحکمی برای مبارزه با قاچاق کالا صورت بگیرد، گفت: باید همه جانبه با این پدیده مبارزه کرد و این مقابله باید صحیح، سیستماتیک و از مبدا صورت بگیرد؛ یعنی باید در مبادی وروی کشور با استفاده از روش‌ها و امکانات پیشرفته، قاچاق کالا شناسایی شده و متوقف شود.

میرتاج الدینی با اشاره به دغدغه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت بسیج همگانی برای مقابله با قاچاق کالا اظهار داشت: باید در مبادی وروی و گمرک‌های کشور در مقابل قاچاق کالا سد ایجاد کنیم و در این موضوع، با هیچ فرد و گروهی تعارف نداشته باشیم و برخوردمان قاطع و در راستای پیروی از امر رهبری برای مبارزه با قاچاق کالا باشد و یقینا ورود قاچاق کالا به کشور، باعث ایجاد اختلال در مبادرات مردم می‌شود و باید سراغ دانه درشت‌ها رفت تا موضوع را از ریشه حل نمود؛ برای مثال برخورد با مغازه‌ای در مشهد که جنس قاچاق به فروش می‌رساند، نمی‌تواند روش موثر در مقابله با قاچاق باشد.

مقابله با قاچاق کالا با راه اندازی سامانه‌های اینترنتی جهت درج شناسه کالا‌های واردی به کشور

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، راه اندازی سامانه‌های اینترنتی جهت درج شناسه و مشخصات کالا‌های واردی به کشور را یکی از عوامل مهم در رصد و پایش کالای قاچاق دانست و گفت: یقینا اگر سامانه‌ای همچون سامانه انبار‌های کشور وجود داشته باشد و به صورت آنلاین موجودی هر کالا در انبار‌های کشور را نشان دهد، یقینا هم مقابله‌ای با احتکار کالا محسوب می‌شود و هم کالای قاچاق با این سیستم، توانایی ورود به کشور را نخواهد داشت و یکی از مهمترین عوامل برای مبارزه با پدیده قاچاق خواهد بود.

وی تاکید کرد: یقینا راه اندازی سامانه‌ای جهت درج مشخصات کالا‌های ورودی به کشور، می‌تواند راه‌های ورود کالا به کشور تا رسیده به دست مصرف کننده را رصد و ارزیابی کند و این شفاف سازی می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد مانع برای ورود کالای قاچاق به کشورمان باشد.

میرتاج الدینی در ادامه یکی از آثار شوم قاچاق کالا را بیکاری و ضربه زدن به اشتغال جوانان توصیف کرد و گفت: در حال حاضر با مشکل بیکاری و معضل ایجاد اشتغال در کشورمان مواجه هستیم و همین مسئله باعث شده که سن ازدواج در جوانان افزایش پیدا کند و به موازات آن، مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در شرایط کرونایی و تحریم‌های ظالمانه، وضعیت نابسامانی را در کشور ایجاد کرده است و یقینا مبارزه با قاچاق کالا و ایجاد انگیزه در کارگاه‌ها و کارخانه‌های داخلی کشورمان برای افزایش تولید و رونق اقتصادی، می‌تواند هم باعث افزایش ارزش پول ملی کشورمان شود و هم با تقویت ایجاد اشتغال در کشور، باعث عدم وابستگی کشور به بیگانگان شود.

ضرورت مقابله با قاچاق معکوس

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزودن سیستم‌های مدرن به گمرک‌های سراسر کشور، کاهش کاغذبازی در مجوزدادن به ورود کالا، دیجیتالی و شفاف سازی واردات کالا و... به کشور می‌تواند راهکار‌هایی برای مقابله با قاچاق کالا باشد و یقینا هر چقدر با شفاف سازی و به دور از ابهامات باعث کوتاه شدن دست قاچاقچیان از کشورمان شویم، به همان اندازه توانستیم به اشتغال جوانان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه انتقال ارز به خارج از کشور نیز از جمله آثار قاچاق کالا محسوب می‌شود، افزود: وقتی یک کالا و یا جنس خارجی وارد کشور می‌شود، بعضا دیده شده که تولیدات داخلی کشور توان رقابت با آن را ندارند و از گردانه تولید حذف می‌شوند، چرا که انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

میرتاج الدینی در پایان خاطر نشان کرد: طبق گزارشات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، آمار‌ها پس از افزایش قیمت ارز در کشور نشان می‌دهد که قاچاق کالا به داخل کشور کاهش یافته و در مقابل، شاهد قاچاق معکوس هستیم و متاسفانه برخی از کالا‌های اساسی کشورمان به طور قاچاق به خارج ارسال می‌شود که باید در مقابل این پدیده هم مقابله کنیم و نگذاریم که در شرایط نابسامان اقتصادی، این موضوعات نمکی بر زخم اقتصاد کشورمان باشد. منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نرخ ارز قاچاق معکوس قاچاق کالا کالا های اساسی مقابله با قاچاق برای مبارزه میرتاج الدینی قاچاق کالا محسوب می شود پدیده قاچاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است