Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@00:13:04 GMT

وزیر مالیه رضا شاه سوار بر خر قبرسی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۸۴۷۵

وزیر مالیه رضا شاه سوار بر خر قبرسی

رویداد۲۴ در این تصویر که در سال ۱۳۰۸ گرفته شده محمدعلی فرزین وزیر امور مالیه را می‌بینیم که سوار یک خر قبرسی شده است. در دوره‌ای از سلطنت رضا شاه پهلوی، ایران از قبرس خر وارد کرد.

محمدعلی فرزین از خاندانی صاحب نفوذ بود و در مدرسه دارالفنون تحصیل کرده بود و در نتیجه این تحصیل با کسانی، چون محمدعلی فروغی دوست شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزین در همدان مسئول کلوپ فرانسوی‌ها بود و به همین دلیل به او لقب کلوپ دادند و در کوی و برزن وی را محمدعلی خان کلوپ صدا می‌زدند.

کلوپ به واسطه دوستی با رجال سیاسی وارد حکومت شد و رضاشاه وی را به عنوان دیپلمات به کشور‌های مختلف فرستاد و نهایتا به ایران بازگشت و ابتدا کفیل وزارت امور خارجه و پس از آن وزیر مالیه شد.

خر سواری وزیر مالیه، اما امر نامعمولی نبود. خاندان پهلوی علاقه عجیبی به خر داشتند. بسیاری از وزرای رضاشاه با خر آمد و شد می‌کردند و خود وی نیز علاقه عجیبی به خر داشت.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، آمریکا که در صدد بر آمده بود به کشورهایی چون ایران کمک کند تا آن‌ها را از خطر گرایش به سمت شوروی باز دارد، برنامه‌ای تحت عنوان برنامه اصل ۴ را اعلام کرد که یکی از مفاد آن دادن ۱۰۴ الاغ قبرسی به ایران بود.

پس از اینکه آمریکا الاغ‌ها را به ایران فرستاد نشریات آن را به سخره گرفتند. عبدالرحمان فرامرزی در روزنامه اطلاعات اهدای الاغ به ایران را چنین به سخره گرفت: «راستی چرا در صورت کمک‌های آمریکا به یونان، ایتالیا، ترکیه، کره، اسرائیل و انگلستان هیچ نامی از الاغ قبرسی نیامده است؟ آن وقت برای ما الاغ می‌فرستد که نسل الاغ‌های ما بهتر و درشت‌تر شود. مگر در دنیا تنها ما هستیم که یگانه مورد نیاز ما الاغ است؟ اصلاً کی ما درخواست الاغ کرده بودیم... به هر کشور مستعمره و نیمه مستعمره همه چیز دادند و به آنان اعتماد داشتند، اما برای ما الاغ فرستادند! ... من اگر جای دولت بودم کسی که این مساعدت را به ما کرده سوار یکی از آن خر‌ها کرده به آمریکا باز می‌گردانم و می‌گفتم بروید این خر را در کشور خودتان سوار شوید... من تا به حال نشنیده بودم کسی در ایران از بی‌خری نالیده باشد. مشکل ما در ایران کمبود الاغ نیست مشکل خریت نداریم؛ خر بندری ما قرنهاست در دنیا شهرت دارد. سالهاست به ما وعده‌های درخشان دادند و آخر سر برای ما الاغ هدیه می‌فرستند... ما دو میلیون دلار اعتبار نداشتیم، ولی خر را از زیر پای روستاییان قبرس می‌کشند و برای ما ارسال می‌دارند.»

بیشتر بخوانید: رضاشاه پهلوی در آخرین روزهای حیات

به گزارش رویداد۲۴ محمدرضا شاه پهلوی بیش از پدرش به خر علاقه داشت. وی در کتاب ماموریت برای وطنم چنین می‌نویسد: «در نواحی روستایی کشور ما قرن‌هاست که الاغ، همان حیوان بردبار و صبور، تنها وسیله حمل و نقل بوده است و حتی یکبار دیدم مردی بر الاغ سوار و در ضمن حرکت مشغول مطالعه کتابی است و این کار را هنگام راندن اتومبیل نمی‌توان انجام داد. هرچند از اینکه تعداد الاغ به تدریج در مزارع ما کم می‌شود متاسفم، ولی امروز روستاییان به اتوموبیل‌های جیپ علاقه پیدا کرده‌اند.»

تصویر محمد علی فرزین به صورت نمادینی مدرنیزاسیون رضاخانی را نشان می‌دهد؛ کلوپ را می‌توان از نخستین رجال سیاسی دانست که با مدرنیزاسیون از بالا به پایین رضاشاه کلاه نمدی را کنار گذاستند و کلاه شاپو به سر کردند. اما همانطور که محمدعلی فروغی به رضا خان هشدار داد؛ آنچه باید تغییر کند زیر کلاه است نه کلاه.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رضا شاه پهلوی تصاویر تاریخی تصاویر تاریخی برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس

با دستگیری دختر فراری که با همدستی مردی سابقه‌دار طلاهای زن جوانی را در پارکینگ خانه‌اش سرقت کرده بودند، راز سرقت‌ها و خفتگیری‌های متعدد قبلی شان برملا شد.

به گزارش مشرق، چندی قبل زن جوانی هراسان با پلیس تماس گرفت و از سرقت النگوهای طلایش خبر داد. به دنبال این تماس مأموران راهی محل شده و زن جوان در تحقیقات گفت: صبح؛ دخترم را به مدرسه رساندم و به همراه پسرم سوار بر تاکسی به خانه برگشتیم. به محض اینکه با پسرم از در پارکینگ وارد خانه شدیم، مردی پشت سرم وارد پارکینگ شد. او با تهدید چاقو، طلاهایم که ۳ عدد النگو بود از دستم قیچی کرد و متواری شد. با داد و فریاد به دنبال مرد سارق رفتم که دیدم او سوار بر یک خودروی جیپ شد که راننده‌اش یک زن جوان بود.

با شکایت زن جوان، تحقیقات برای دستگیری سارقان جیپ‌سوار به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت آغاز شد. در بررسی‌های اولیه کارآگاهان به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت پرداختند. پلاک خودرو مخدوش شده بود و با توجه به اینکه چهره سارقان با ماسک پوشیده شده بود، برای شناسایی هویت متهمان، تیم تحقیق در این شاخه نیز با بن‌بست مواجه شد.

درحالی که بررسی‌ها در این رابطه ادامه داشت، شاکی بار دیگر به پلیس مراجعه کرد و گفت: در فضای مجازی می‌گشتم که چشمم به آگهی فروش خودروی جیپی افتاد که به نظرم شبیه خودروی متهمان بود. آنچه مرا در این مورد مطمئن‌تر کرد، عروسک قرمز رنگی بود که روی آیینه جلوی خودرو آویزان بود و همان عروسک روی آیینه این خودرو هم بود.

به‌دنبال اطلاعاتی که شاکی داد، مأموران در تحقیقات دریافتند، خودرو متعلق به مردی است که سابقه کیفری سرقت در پرونده خود دارد. بنابراین کارآگاهان در قراری سوری با حامد او را بازداشت کردند.

مرد جوان در مواجهه با مدارک پلیسی به سرقت اعتراف کرد و گفت: سارق تکرو منزل بودم و بعد از آزادی هم چند موردی سرقت کردم. مدتی قبل در فضای مجازی با آناهیتا دوست شدم و او با ترغیب من از خانه‌اش فرار کرد و نزد من آمد. اوایل هزینه زندگی‌مان را با فروش طلاها و دلارهایی که آناهیتا از خانه‌اش دزدیده بود، گذراندیم. اما پول‌ها که تمام شد در نهایت، من پیشنهاد سرقت را به آناهیتا دادم. چاره‌ای نداشت جز اینکه قبول کند و با من همراه شود. نقشه من خفتگیری و سرقت طلا بود. سوژه‌هایمان را از میان مادرانی که صبح‌ها بچه‌هایشان را به مدرسه می‌رساندند یا کودکانی که به تنهایی به مدرسه می‌آمدند، انتخاب می‌کردیم. مقابل مدارس می‌ایستادیم و با دیدن کسانی که طلای زیادی همراه داشتند آنها را تعقیب می‌کردیم تا در فرصتی مناسب طلاهایشان را سرقت کنیم. چند باری اقدام کردیم اما موفق نشدیم، تا اینکه آخرین مورد را که یک مادر جوان بود تعقیب و در نهایت با تهدید ۳ النگویش را سرقت کردیم.

با اعتراف متهم سابقه‌دار، زن جوان نیز بازداشت شد و بررسی‌ها نشان می‌داد که خانواده‌ این زن جوان بعد از فرارش از خانه، ناپدید شدن او را به پلیس اعلام کرده بودند. متهمان به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت، در اختیار اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات برای شناسایی سایر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگ سازی برای موتورسواران مشهدی
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند
  • سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد
  • دعوت از گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • محمدعلی گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس