Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بحران کرونا و تاثیر آن بر مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: بحران کرونا؛ بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در پی داشت علاوه بر آن در درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال ۲۰۰۹، ۲۱۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد بودند که در سال ۲۰۱۸، این رقم به ۲۶۹ میلیون نفر رسید و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان در طول این سال‌ها را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۳۵ میلیون نفر در جهان معتاد هستند و اختلال سوء مصرف مواد دارند، ادامه داد: تعداد جمعیت مصرف کنندگان از ۴.۸ به ۵.۳ درصد رسیده است. روند گرایش به سمت مواد مخدر در سال ۲۰۰۷ ثابت بود، اما از سال ۲۰۰۹ به بعد روند صعودی پیدا کرد که دسترسی به درمان و کاهش آسیب با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

تویسرکان منش با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال اخیر سالی ۵ درصد گرایش افراد به سمت اعتیاد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: بحران کرونا که اتفاق افتاد دسترسی به مواد پیش ساز یا همان مواد اولیه دچار مشکل شد چرا که در جابجایی و حمل مواد مخدر، قاچاقچیان دچار مشکل شدند و مجبور به جابجایی‌های زمینی، دریایی و یا تولید مواد در داخل کشور شدند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد صنعتی در مقابل مواد سنتی راحت‌تر تولید می‌شود، تصریح کرد: در همین مدت کوتاه شیوع کرونا شاهد کشفیات زیاد مواد مخدر هستیم چرا که تولید مواد سنتی کار آسانی نیست و نیاز به زمین و کشت دارد در حالی که برای تولید مواد صنعتی در یک واحد آپارتمان یا به اصطلاح همان "آشپزخانه" امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در دسترسی به مواد مخدر تغییرات ایجاد شده است، اضافه کرد: مواد مخدر ارزان شده و معتادان متجاهر به مصرف هروئین تزریقی بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند پیش از این در ایران تریاک و فرآورده‌های آن (سوخته و شیره) بالاترین میزان مصرف را داشت، اما در سال‌های اخیر به ترتیب مصرف کراک، هروئین، شیشه و حشیش بیشتر شده و مصرف شیشه در این مدت چندین برابر شده است.

تویسرکان منش خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا به دلیل گران شدن مواد اولیه مواد مخدر گرایش به سمت مواد صنعتی مانند هروئین تزریقی و شیشه بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید

شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان دبیرستانی متوقف شده است قاچاق موادمخدر توسط هواپیماهای ناتو در افغانستان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا معتادان متجاهر مصرف مواد مخدر شیوع کرونا تولید مواد مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۸۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد

جانشین فرمانده انتظامی استان از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در کلان شهر مشهد و جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش خبر داد. - اخبار استانها -

سردار احمد نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد در تشریح جزئیات اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی گفت: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته های مردمی طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد عملیاتی شد.

وی افزود: در این طرح پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری های سطح شهرستان 32 خرده فروش را  شناسایی و دستگیر کردند.

سردار نگهبان تصریح کرد: در اجرای این طرح بیش از 5 کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، 11 باب واحد کسب پلمب و 8 دستگاه موتورسیکلت و 6 دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می شد توقیف و روانه پارکینگ شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی عنوان کرد: در همین راستا 254 نفر معتاد متجاهر و کارتن خواب نیز در پاتوق های مواد مخدر سطح شهر مشهد جمع آوری و به مراکز بازپروری منتقل شدند و زیر نظر کارشناسان برای بهبودی قرار گرفتند.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به استمرار طرح های پاکسازی از شهروندان خواست در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد افیونی موضوع را سریع از طریق تلفن 110 به پلیس گزارش دهند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود