Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، سعید سعادتی گفت: طرح ملی ایران قوی در گام دوم انقلاب اسلامی و متشکل از ۴۰ عنوان برنامه انسجام یافت و این برنامه ها در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق طراحی شده اند تا در بیش از ۲۵ هزار کانون مسجدی اجرا شوند.

طرح ملی «ایران قوی» چندی قبل از سوی حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی (رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور) معرفی و رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این طرح در قالب‌های مختلف سعی در ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دارد.

ایران قوی مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت‌ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت‌های مبتکرانه کانون‌ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فناوری‌های نوین اجرا می شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، این ستاد در دومین سال برگزاری رویداد فهما (فرهنگ و هنر مسجد ایران) با ارائه طرح ملی ایران قوی، بستر جریان سازی این گفتمان را میان مردم به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد و زمینه رقابت سالم بچه های مسجد را در ظهور و بروز این رویداد مهم در بستر فضای مجازی فراهم کرده است.

سعادتی ادامه داد: ایران قوی با بسترسازی برای مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، درصدد تقویت مولفه های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد است و در این راستا اهدافی نظیر شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی را دنبال می کند.

وی با اشاره به محورهای طرح ملی ایران قوی گفت: «قرآن و سیره اهل بیت(ع)» با زیرمجموعه‌هایی نظیر فرهنگ ولایت مداری، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، داستان های قرآنی، بزرگداشت مناسبت های مذهبی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، «مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی» با زیرمجموعه هایی همچون نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی، نقش جوانان مسجدی در قوی شدن ایران اسلامی، دو محور نخست این طرح را تشکیل می دهد.

سعادتی افزود: پیشرفت و امید به آینده با زیرمحورهای نشاط‌آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در بین جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، نمادها و جلوه‌های پیشرفت و عدالت، ابتکارات، اختراعات، خلاقیت ها، الگوهای موفق محلی، استانی و ملی و همچنین مقاومت و عزت ایران اسلامی با موضوع هایی از قبیل دفاع مقدس، شهدای مقاومت، هسته ای و سلامت از محورهای ایران قوی است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره این طرح از ۱۹ مهرماه آغاز شده است، اظهار کرد: بازه زمانی اجرای آن از هفته دفاع مقدس تا میلاد حضرت زهرا(س) در سطح کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور است. بعد از اتمام مهلت شرکت، نیمه دوم دی ماه تا بهمن ماه فرآیند ارزیابی و داوری آثار صورت گرفته و آئین اختتامیه و معرفی برترین های طرح ۱۸ اسفندماه، همزمان با سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این طرح در قالب سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» اجرا می شود، گفت: ذیل این شبستان ها ۱۲ رواق تعریف شده که در طرح ملی ایران قوی هر یک از آنها توسط استانی معین راهبری می شوند.

سعادتی با اشاره به استان های معین و رواق های تحت نظارت آنها، تصریح کرد: خراسان رضوی در رواق نور، چهارمحال و بختیاری در رواق کتاب، قم در رواق دانش، تهران در رواق همدلی، فارس در رواق رسانه، هرمزگان در رواق سرود، گلستان در رواق فیلم، البرز در رواق نمایش، اردبیل در رواق ترنج، یزد در رواق قلم، اصفهان در رواق کارآفرینی وخراسان جنوبی در رواق فن آوری با هدف برون سپاری فعالیت ها و بهره مندی از ظرفیت های استانی، استان های معین هستند.

وی درباره وظایف کانون های فرهنگی هنری برای اجرای هر چه کیفی تر و اثرگذارتر طرح ملی ایران قوی، گفت: جریان‌سازی گفتمان ایران قوی در محله، اطلاع رسانی و انگیزه بخشی به اعضا برای شرکت حداکثری در برنامه ها، ثبت دقیق گزارش و مستندات عملکرد کانون در سامانه بچه‌های مسجد، رعایت ضوابط ستاد کرونا و پروتکل های بهداشتی در اجرای برنامه های مسجد و کانون و تعامل در قالب شبکه رابطین فهما و ارتباط مستمر با ستاد استان ازجمله این وظایف است.

سعادتی ادامه داد: ارزیابی و داوری طرح ملی ایران قوی در دو مرحله انجام می شود؛ ارزیابی اولیه در مرحله استانی و داوری نهایی در سطح ملی است که در سطح استان از کانون های برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد تقدیر ویژه صورت می گیرد و در سطح ملی از رتبه برتر با جایزه نقدی یکصدمیلیون ریالی، رتبه شایسته تقدیر جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و از هفت رتبه شایسته تقدیر در هر رواق با جایزه نقدی سی میلیون ریال تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه همه فعالیت های ذیل این طرح منطبق با مصوبات ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در هر استان انجام می شود، افزود: وظایف ستادهای استانی در اجرای این طرح هم در قالب شیوه نامه اجرایی به آنها ابلاغ می شود.

برچسب‌ها حبیب رضا ارزانی مسجد ویروس کرونا ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد ویروس کرونا ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور مسجد ویروس کرونا ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور اخبار کنکور کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح ملی ایران قوی بچه های مسجد کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۲۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنج‌شنبه (۶ فروردین) به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.
در سفر به پاکستان شاهد موج استقبال مردمی بودیم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهر‌های مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رای بودم و در اکثر محل‌های اخذ رای به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رای برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند، چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تاثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (علیهم‌السلام) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل گری را برعهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختار‌ها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر امروز در منطقه ۱۷‌تهران استعداد‌هایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعداد‌های هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه‌ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیئات برگزار و آمادگی داریم از همه موسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیر‌ها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مومنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلاتشان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی درمیان گذاشتند.
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وی افزود: در این دیدار همکارانم بدون استثنا با تک تک حضار صحبت می‌کنند و این جلسات به حل مسایل کمک می‌کند. در منطقه ۱۷ تهران مشکلات زیادی داریم که برای حل برخی از این مشکلات در همین جلسه تصمیماتی گرفته شد تا انشاالله حل مشکلات با قوت پی‌گیری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انشاالله بتوانیم در کمترین زمان بخش مهم مشکلات مردم را حل کنیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکلات مردم چه بود؟ گفت: زیرساخت‌های فرهنگی به شدت محدود است؛ بزرگان منطقه موضوع ایجاد پردیس فرهنگی هنری را مطرح کردند و با همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت می‌کنم تا درمورد وضعیت تخصیص زمین برای این امر تصمیم گیری شود و انشالله نماینده خودم را به همین مسجد می‌فرستم تا نتایج آن را به صورت شفاف با مردم در میان گذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی