Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وبگاه عراقی با انتشار یادداشتی فهرستی از توطئه‌چینی‌های آمریکا و دخالت مستقیم آن در سرنگونی دولت‌های مختلف در عراق ارائه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «المعلومه» در یادداشتی به قلم «ماجد الشویلی»، کارنامه‌ای از دخالت‌ها و توطئه‌های آمریکا برای سرنگونی آن دسته از دولت‌های عراقی که عملکرد آن‌ها به مذاق واشنگتن خوش نمی‌آمده، ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقدمه این یادداشت آمده است: با بررسی موشکافانه و سریع نقش توطئه‌آمیز و شوم آمریکا در سرنگونی دولت‌های مختلف عراق با گرایش‌ها و ایدئولوژی‌های متمایز از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی، این امر برای ما میسر می‌شود که _صرف‌نظر از موضع ما در قبال این دولت‌ها_ به مهمترین نقاط عطف در این سرنگونی‌ها و میزان نقش شوم آمریکا در این‌باره، پی‌بریم و از خطرات دخالت‌های مستمر آن تا به امروز آگاه شویم.

نویسنده در ادامه فهرستی از دولت‌های عراق که تاکنون به دلیل آنکه باب طبع مقامات واشنگتن عمل نکردند و سرنگون شده‌اند، ارائه می‌کند.

۱- توطئه برای سرنگونی دولت «عبدالکریم قاسم» با همکاری حزب بعث و برخی طرف‌های عربی و منطقه‌ای؛ کسی که می‌خواهد در جریان جزئیات و اطلاعات بیشتری درباره این توطئه قرار گیرد می‌تواند به خلاصه تحقیق «ویلیام زیمان» دانشجوی آمریکایی از رساله کارشناسی ارشد تحت عنوان «دخالت سری ایالات متحده آمریکا در عراق طی سال‌های (۱۹۵۸ -۱۹۶۳) که ترجمه شده است مراجعه کند. این رساله متعلق به دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا است.

وی در این تحقیق می‌نویسد که از جمله دلایل توطئه آمریکا برای براندازی دولت عبدالکریم قاسم، صدور ماده ۸۰ از قانون این کشوربود که به موجب آن کلیه امتیازات مربوط به اکتشاف نفت در اراضی عراق از شرکت‌های خارجی و در مقدمه آن بریتانیا گرفته می‌شد. دلیل دیگر، هراس انگلیسی‌ها از اقدام عبدالکریم برای الحاق کویت به عراق بود.

۲- توطئه برای سرنگونی دولت «عبدالرحمن عارف»؛ «حنا بطاطو» روزنامه‌نگار معروف می‌گوید که با عبدالرحمن در استانبول دیدار داشت و وی گفته که آمریکا دولتش را با توطئه حزب بعث سرنگون کرد، زیرا وی شرکت‌های آمریکایی را از سرمایه‌گذاری بر روی گوگرد در عراق محروم کرد و اقدام به امضای قرارداد برای خرید ۵۲ فروند هواپیمای میراژ کرد و به ایالات متحده اتکا نکرد.

۳- نقش شوم آمریکا در ناکام گذاشتن انتفاضه شعبانیه که نزدیک بود از دل آن یک دولت اسلامی- انقلابی در عراق متولد شود. نقشی که برای همه روشن است، اما شاید برخی از ابعاد و جزئیات آن برای همه روشن نباشد. ژنرال شوارتسکف فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سِنتکام) و فرمانده نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی برای اخراج عراق از کویت در خاطرات خود می‌نویسد: روسیه برای آتش‌بس دخالت کرد و طارق‌عزیز اعلام کرد که عراق شروط عراق را می‌پذیرد، اما آنچه جالب بود این بود که ما دستور گرفتیم جنگ را به مدت ۲۴ ساعت دیگر تمدید کنیم تا مانع پیوستن نیرو‌های عراقی در حال عقب‌نشینی از کویت به انتفاضه شعبانیه شویم و این‌چنین شد که آن‌ها در بزرگراه منتهی به بصره (آنچنان که بعد‌ها به نام بزرگراه مرگ معروف شد) به خاک و خون کشیده شدند.

نویسنده در این بخش به شب ۲۷ فوریه سال ۱۹۹۱ اشاره دارد که هزاران عراقی بعد از آن که آتش بس اعلام شد در حال عقب نشینی از کویت بودند، اما به دستور جرج بوش پدر، رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، قتل عام شدند.

۴- اقدام مستقیم برای سرنگونی رژیم صدام که آمریکا خود در بر روی کار آمدن آن نقش داشت و از آن برای جنگ مقابل جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کرد. سرنگونی این رژیم وحشی همان‌طور که هر کوچک و بزرگی می‌داند، با تخریب عراق و اشغال آن میسر شد.

۵- سرنگونی دولت «نوری المالکی» (مقصود نویسنده از سرنگونی دولت نوری المالکی، ممانعت واشنگتن از نخست‌وزیری مجدد او پس از دو دوره نخست‌وزیری است)؛ این اقدام به دلایل مختلف صورت گرفت که مهمترین آن نقش مهم او در جلوگیری از فروپاشی نظامی سوریه به دست داعش و تشکیل یک دولت تروریستی در آن با همکاری جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان بود. به همین دلیل آمریکایی‌ها داعش را وارد عراق کردند و شد آنچه که نباید می‌شد و دولت المالکی نیز در نهایت کنار رفت.

۶- سرنگونی دولت «عادل عبدالمهدی»؛ که تلاش کرد به سوی شرق چرخش داشته باشد و از طریق در هم آمیختن منافع عراق با ایران، روسیه و چین، جایگاه استراتژیکی در راه ابریشم برای کشورش ایجاد کند. چیزی که موجب شد سفیر آمریکا در عراق به صراحت به او بگوید: «رفتن شما به چین به جا نیست.» در این میان نباید مخالفت عبدالمهدی با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سایر مواضع او را نادیده گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کودتای نظامی کودتای آمریکایی افول آمریکا برای سرنگونی ایالات متحده سرنگونی دولت دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه

بین الملل تابناک: لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن، اعلام سفر رئیس موساد به عربستان، طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر،  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه و سفر معاون وزیر خارجه به عربستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو

ارتش یمن امروز (شنبه) با انتشار تصاویری از هدف قرار دادن یک جنگنده آمریکایی در آسمان صعده خبر داد.

 ارتش یمن فایل ویدئویی را از لحظه رهگیری و هدف قرار دادن جنگنده آمریکایی MQ۹ منتشر کرد.

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ارتش یمن اعلام کرد این جنگنده آمریکایی در حال انجام ماموریت خصمانه و جاسوسی در آسمان صعده بود که توسط یک فروند موشک زمین به هوای ارتش یمن شکار شد.

اعلام سفر رئیس موساد به عربستان

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که هواپیمای رئیس موساد شنبه شب در ریاض به زمین نشسته است.

به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که هواپیمای مخصوص رئیس موساد شنبه شب و تنها دو روز مانده به سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی در ریاض به زمین نشسته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، این هواپیما که پیش از این مقامات موساد و شاباک را برای رایزنی درباره آتش بس غزه به مصر و قطر منتقل کرده بود، از فرودگاه بن گوریون تل آویو پرواز خود را آغاز و سپس در فرودگاه امان پایتخت اردن توقف داشته و ازآنجا به مقصد ریاض پرواز کرده است.

رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که این پرواز در راستای تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض انجام گرفته است.

طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود است؛ طرحی بلندپروازانه که هدف آن برآورده‌کردن نیازهای این کشور در حوزه نیروی دریایی است.

 خبرها حاکی از آن است که ناو هواپیمابر ترکیه قرار است از فناوری «استوبار» (STOBAR) استفاده کند.

در این فناوری هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های روی عرشه و تنها با نیروی حاصل از موتور خود به پرواز درمی‌آیند.

در همین راستا، عرشه این ناوها را مانند سکوهای پرش اسکی، شیب‌دار می‌سازند.

بااین‌حال، ازآنجاکه بیشتر هواپیماهای استفاده‌شده روی این ناوها از قابلیت فرود عمودی بهره‌مند نیستند، کابل‌های فرود همچنان در هنگام فرود به هواپیماها کمک می‌کنند.

به گزارش «کلش ریپورت»، طول این کشتی ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن ۶۰ هزار تُن خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، حداکثر سرعت این ناو هواپیمابر ترکیه به ۲۵ متر خواهد رسید.

بر اساس طرح اولیه آنکارا، این نا هواپیمابر ظرفیت حمل ۵۰ جنگنده را خواهد داشت که ۲۰ فروند از آن‌ها روی عرشه و ۳۰ فروند در آشیانه ناو نگهداری خواهند شد.

این ناو می‌تواند برای پرواز پرنده‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد، از جمله جنگنده‌های «آنکا ۳»، هواگرد نظامی سبک «هورجت»، پهپاد «بیرقدار کیزیلما» و پهپاد «بیرقدار تی‌بی ۳».

طراحی و ساخت این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه است؛ نهادی که گرچه تا امروز چندین ناوچه و ناوشکن تولید کرده، اما تجربه‌ای در حوزه ناو هواپیمابر ندارد.

 حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه

«حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) روز (شنبه) از هدف قرار دادن یک تیم نظامی و یک فروند بالگرد ترکیه خبر داد.

به گزارش رسانه‌های عراق، حزب کارگران کردستان ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۰ نظامی ترکیه در منطقه «عمادیه» با سلاح‌های سنگین مورد حمله قرار گرفتند.

طبق اعلام این گروه، یک بالگرد ترکیه نیز که قصد فرود در «شیلادزی» دهوک را داشت، هدف قرار گرفت و از فرود آن جلوگیری شد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به پ. ک. ک که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

بغداد بارها حملات ترکیه به شمال عراق را مصداق اشغالگری خوانده و بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات پیاپی ارتش ترکیه خالی از سکنه شده است.

سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد به عربستان سفر کرد.

 مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه صبح امروز(یک‌شنبه)  در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

براساس آنچه که سفارت ایران در ریاض  اعلام کرده است مهدی صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی»  که با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان در عربستان برگزار می شود به ریاض سفر کرده است.

 

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • فیلم/ حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
  • سرنگونی دومین پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمن
  • حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی
  • دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد