Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست امروز کمیسیون اجتماعی سوالات چنارانی و مصری از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و قرار شد ادامه بررسی این سوالات به جلسه دیگری موکول شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست امروز (سه شنبه، 29 مهرماه) کمیسیون اجتماعی به منظور بررسی سه سوال هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه و یک سوال عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سوالات هاجر چنارانی به این صورت مطرح شد که 1- دلیل عدم دریافت حقوق بیکاری بیش از 30 درصد پرداخت کنندگان حق بیمه چیست؟

2- چرا میزان بیکاری بانوان نسبت به آقایان دو برابر بیشتر است، مگر آن ها نیمی از جمعیت جامعه کشور را تشکیل نمی دهند؟

3- چرا برای طول مدت بیکاری که پیش از این و در گذشته 2 ماه بود امروز حتی به 19 ماه هم رسیده است، موسسات کاریابی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند و آیا برنامه های طولانی مدت برای آن ها تعریف شده است.

محمد شریعتمداری ضمن اعلام آمادگی برای تعامل بیشتر با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال اول چنارانی، افزود: در مورد قانون بیمه بیکاری قانونگذار این گونه تعریف کرده است که فردی که بدون اختیار از کار بی کار می شود یک ماه مهلت دارد به اداره کار استان مراجعه کرده و وضعیت بیکاری خود را اعلام کند و در مورد کارگران قرارداد موقت یا پروژه ای نیز شرط استفاده از بیمه بیکاری پرداخت حق بیمه حداقل به مدت 6 ماه است و فقط در رابطه با حوادث غیرمترقبه مدت زمان 6 ماه الزام آور دانسته نشده است.

وی تصریح کرد: ما برای رفع این مشکل پیش نویس لایحه اصلاح قانون بیکاری را با بهره مندی از نظر محققان و کارشناسان آماده کرده ایم که در آن بر ضرورت ایجاد صندوق مستقلی برای پرداخت حق بیمه بیکاری تاکید شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت پرداخت حق بیمه بیکاری بعد از شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: قبل از شیوع کرونا 250 هزار نفر از صندوق بیمه بیکاری بهره مند می شدند و 7 هزار میلیارد برای آن پرداخت می شد، بعد از شیوع کرونا 23 سامانه راه اندازی کردیم تا متقاضیان دریافت حقوق بیمه بیکاری بدون مراجعه درخواست استفاده از مزایای این بخش را داشته باشند که در پی آن حدود 872 هزار نفر ثبت نام کردند.

شریعتمداری در مورد نحوه دریافت حقوق بیکاری برای افراد آسیب دیده از شیوع کرونا که فاقد بیمه بوده اند، اظهار کرد: ما این موضوع را در کمیسیون اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی کردیم و قرار شد یک تعداد از این افراد توسط استانداری ها و بقیه توسط وزارتخانه های مربوطه شناسایی شوند.

وی در پاسخ به سوال دوم چنارانی افزود: آمار بیکاران در شرایط کنونی واقعی نیست، ضمن اینکه تعداد بیکاران به صورت تساعدی افزایش یافته است، از سوی دیگر زنان در شرایط شیوع کرونا آسیب شغلی بیشتری دیده اند.

شریعتمداری یادآور شد: براساس آخرین آمار در حوزه زنان 707 هزار شغل روستایی ایجاد شده، همچنین در پی اجرای طرح کاربری دانش آموختگان 31 هزار فرصت شغلی، اجرای طرح مهارت آموزی 37 هزار و 100 فرصت شغلی ایجاد شده و در مشاغل خانگی نیز 72 درصد مجوزها برای زنان صادر شده است. همچنین 107 هزار نفر افراد تحت پوشش دستگاه های حمایتی از مزایای تبصره 16 بهره مند شده اند. ضمن اینکه 4200 گروه خودیار در سطح کشور به وجود آمده که 82 درصد آن ها در اختیار جامعه زنان است و می توان گفت سالانه بیش از 276 هزار فرصت شغلی برای زنان ایجاد می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مهم ترین علت بیکاری زنان، تاکید کرد: افزایش مرخصی زایمان منجر به عدم اعتماد جامعه کارفرمایان برای به کارگیری زنان شده است چرا که به صورت طبیعی یک تبعیض ایجاد شده بنابراین باید مقررات دیگری وضع شود که زنان ضمن فعالیت در عرصه های مختلف بتوانند نقش خود در جهت تعالی خانواده را نیز به خوبی ایفا کنند.

در ادامه هاجر چنارانی خطاب به وزیر تعاون، گفت: بنده در حوزه انتخابیه ام 22 هزار بافنده تحت پوشش بیمه داشتم که در دولت کنونی تعداد آن ها به 1800 نفر و اخیرا به 1000 نفر کاهش یافته است، توقع دارم وزات تعاون مشخص کند که چطور در 7 سال گذشته حتی یک بافنده هم به افراد تحت پوشش بیمه اضافه نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درپاسخ به وی گفت: برای شفاف سازی در این زمینه آدرس ویژه ای را مشخص می کنیم تا به این موضوع رسیدگی کند.

هاجر چنارانی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا از پاسخ وزیر قانع شده است یا خیر، درخواست کرد که 3 هفته به آن ها فرصت داده شود تا بتوانند موضوعات مطرح شده را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

عبدالرضا مصری در ادامه به عنوان دومین نماینده سوال کننده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسید که علت عدم پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی چیست؟ 300 میلیارد حق پرداخت بیمه تامین اجتماعی که برای این قشر براساس تبصره 14 قانون بودجه تعیین شده بود، چطور هزینه شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به وی افزود: امروز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دستور داد این مبلغ پرداخت شود و به دستگاه ها نیز ابلاغ شد ضمن اینکه اگر این سازمان تعهد کند ما پشت نوبتی ها را هم بیمه خواهیم کرد.

در ادامه مصری با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص ارائه خدمات به محرومان جامعه از عدم صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار که اخیرا صورت گرفته انتقاد کرد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال تاکید کرد: ما به هیچ وجه خدمات بیمه ای را برای زنان سرپرست خانوار قطع نکرده ایم و اگر حتی یک مورد هم با این مشکل مواجه شده باشند گزارش کنید تا رسیدگی کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد که از پاسخ وزیر به این سوال قانع نشده است.

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در جمع بندی مصوبه این جلسه افزود: قرار بر این شد که برای بررسی سوال آقای مصری جلسه اختصاصی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونانش و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و مدیران شستا برگزار شده و سوالات مطرح شده در این نشست بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد ضمن اینکه برای بررسی سوال خانم چنارانی نیز 3 هفته مهلت تعیین شد تا بار دیگر به صورت دقیق تر بررسی شود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس کار و رفاه اجتماعی کمیسیون اجتماعی پرداخت حق بیمه وزیر تعاون شیوع کرونا هاجر چنارانی بیمه بیکاری برای زنان مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال سند سهام آلومینیوم جنوب برای مطالبات بازنشستگان

سید صولت مرتضوی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره پرداخت معوقات بازنشستگان، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این معوقات، از جمله فرهنگیان بازنشسته در حوزه رتبه‌بندی، پیش‌بینی، تأمین، تخصیص داده و پرداخت شده است؛ بخش قابل توجهی از مطالبات سنوات سایر بازنشستگان نیز پرداخت شد.    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بخش دیگری از این مطالبات مانده که تقریبا بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است و خوشبختانه با دستوری که آقای رئیسی دادند و مصوبه‌ای که هیئت وزیران داشت، ما بخشی از سهام آلومینیوم جنوب را برای تأدیه مطالبات بازنشستگان کشوری دریافت کرده‌ایم. سند آن هم در حال انتقال است. این را ما باید تبدیل به ریال و پرداخت کنیم. همه تلاش ما این است که ان‌شاءالله با قید فوریت این بخش از مطالبات بازنشستگان کشوری را نیز پرداخت کنیم.     مرتضوی گفت: در حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی هم افزایش سنوات آنان اعمال شد. برای بخشی از این بازنشستگان باید بر اساس حداقل حقوق کارگران اضافه می‌شد که ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد که از اول فروردین اعمال می‌شود.    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برای بخش دیگری از این بازنشستگان که در سایر سطوح بودند، ۲۲ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت و آن هم اعمال شد، بخشی از آن پرداخت شده و بخش دیگر آن نیز حتما در اردیبهشت و خرداد، اعمال و با مطالبات معوقه و افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ پرداخت خواهد شد.    مرتضوی، همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادامه پرداخت کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم. سه ماه این کالابرگ را پرداخت کرده‌ایم. نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی می‌کنیم و تصمیمات آینده را ان‌شالله در چند روز آینده اعلام خواهیم کرد.   وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره بحث امنیت شغلی کارگران، اظهار داشت: لایحه امنیت شغلی را تقدیم دولت کرده‌ایم که در کمیسیون‌های اصلی و فرعی تصویب شده است و باید در هیئت وزیران مطرح و تقدیم مجلس شود.    مرتضوی درباره اجرای قانون جوانی جمعیت نیز گفت: این قانون درباره مرخصی ازدواج، کمک هزینه ازدواج، مرخصی‌های زایمان که افزایش یافته، کمک هزینه‌های زایمان و کاهش سن بازنشستگی در حال اجرا بوده و یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی هم اجرای همین قانون مترقی است که در وزارتخانه ما و همه کارگاه‌های زیر نظارت این وزارت و همه دستگاه‌ها در حال اجراست.

دیگر خبرها

  • هدیه ۴۰۰ هزار تومانی تامین اجتماعی به این افراد
  • هدیه ۴۰۰ هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب
  • هدیه ۴۰۰ هزار تومانی خرید کتاب برای بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی
  • انتقال سند سهام آلومینیوم جنوب برای مطالبات بازنشستگان
  • واکنش جشنواره کن به اعتصاب‌ فراگیر کارکنانش | حقوق ناکافی، ساعات طولانی کار بدون بیمه بیکاری | ما شما را را درک می‌کنیم، اما...
  • دیدار وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد 
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی ۴ روز آینده