Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@17:37:44 GMT

انجام بیش از 26 هزار متر حفاری در شش‌ماه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۵۹۴

انجام بیش از 26 هزار متر حفاری در شش‌ماه

خبرگزاری آریا - چشم‌انداز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال 1404 از طریق هم‌افزایی با بخش‌خصوصی توانمند، یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، کارآمد در استخراج و فرآوری و نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور است.
چشم‌انداز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال 1404 از طریق هم‌افزایی با بخش‌خصوصی توانمند، یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، کارآمد در استخراج و فرآوری و نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه شروع کار این شرکت بهره‌برداری از معادن نیست، بلکه اکتشافات معدنی است، چراکه تا اکتشافی در کار نباشد، بهره‌برداری هم محقق نمی‌شود و اگر بخش خصوصی حاضر به فعالیت و مشارکت در مسائل اکتشاف باشد، ایمپاسکو آماده است حضور خود را کمرنگ کرده و مسوولیت اجرایی را به آنها واگذار کند.
انجام بیش از 26 هزار متر حفاری در شش‌ماه
به اعتقاد وجیه‌الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بخش دولتی باید در کنار بخش‌خصوصی باشد و نظارت عالیه را هم بر عهده داشته باشد. به اعتقاد وی، در توسعه واحدهای معدنی، هزینه نمی‌کنیم و سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار کرده و نهایتا از انتفاع فعالیت‌های معدنی، حق‌السهم دریافت می‌کنیم. بر اساس سیاست‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، این شرکت با در اختیار داشتن بدنه مدیریتی و کارشناسی گسترده، سیاست‌گذاری و هدایت معادن فلزی و غیرفلزی کشور را در اختیار دارد و در زمینه تولید کک متالورژی، زغال‌سنگ، طلا، فروکروم، نفلین سینیت، فسفات، آهک، پتاس، تیتانیوم و سرب و روی نقش بسزایی را در تولید ملی ایفا می‌کند. اکتشاف، استخراج، فرآوری و توسعه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی از اهداف راهبردی این شرکت است. در همین راستا در نیمه نخست سال 99، بیش از 26 هزار متر حفاری از سوی این شرکت صورت گرفته است.
انجام بیش از 26 هزار متر حفاری
در 6 ماه نخست سال جاری در دو حوزه سنگ‌آهن و پلی متال 26 هزار و 38 متر حفاری توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام‌شده است. همچنین در این مدت 11 هزار و 80 هکتار نقشه زمین‌شناسی در حوزه پلی متال تهیه‌شده است. بنابراین گزارش گردآوری و اعتبارسنجی نقشه‌های زمین‌شناسی، برداشت مغناطیس‌سنجی و حفر ترانشه در حوزه‌های پلی متال و سنگ‌آهن از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط ایمپاسکو در نیمه نخست سال است. دریافت 6 فقره پروانه اکتشاف در حوزه‌های سنگ‌آهن و پلی متال در استان‌های کرمان و اصفهان از دیگر اقدامات شاخص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی 6 ماه نخست سال‌جاری است. دریافت گواهی کشف به نام معدن سرب چاه خربزه به میزان 110 هزار تن ماده معدنی سرب و روی نیز از دیگر اقدامات این شرکت در سال جاری است.
راه‌اندازی سامانه پژوهش و بومی‌سازی ایمپاسکو
در راستای ارتقا و هدفمندسازی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه بومی‌سازی در ستاد و مجتمع‌های زیرمجموعه ایمپاسکو و اطلاع مطلوب‌تر از نیازها و توانمندی‌های بومی‌سازی و برای دریافت و حمایت از ایده‌های کاربردی در زمینه موضوع فعالیت‌های شرکت، سامانه پژوهش و بومی‌سازی شرکت به آدرس rtl.impasco.gov.ir راه‌اندازی شد.
در 6 ماه اول سال 99 بالغ ‌بر 9 قرارداد پژوهشی به مبلغ 26 میلیارد ریال با دانشگاه‌های کشور منعقدشده است. همچنین در این مدت تعداد 25 عنوان پژوهشی و بیش از 40 پروپوزال در واحد پژوهش و کمیته‌های فنی طرح‌های تحقیقاتی بررسی ‌شده است.
در راستای نقشه راه پژوهش شرکت، در موضوع توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، گزارش‌های اولیه در خصوص بیسموت، تنگستن و لیتیم تهیه و ارائه ‌شده است.
در نیمه اول سال 99 شش عنوان تحقیقاتی در سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) فراخوان شده که تاکنون در مورد 3 عنوان با توجه به پروپوزال‌های دریافت شده، تصمیم‌گیری شده است. یک تفاهم‌نامه جدید با دانشگاه نیز در نیمه اول سال منعقد شده که با این حساب تعداد تفاهم‌نامه‌های مربوط به واحد پژوهش بالغ‌ بر 15 تفاهم‌نامه است.
جهش تولید در مجتمع های تابعه ایمپاسکو
در 6 ماه نخست سال‌جاری 160 هزار و 716 تن مواد معدنی از معدن سرب و روی انگوران بهره‌برداری شده است که 88 هزار و 720 تن از معدن روباز و 62 هزار و 474 تن از معادن زیرزمینی انگوران و 9 هزار و 522 تن نیز تراورتن بوده است. بر اساس این گزارش، در این مدت میزان کانسنگ طلای مورد بهره‌برداری از معدن زرشوران 799 هزار و 544 تن و از معدن موته نیز یک هزار و 920 تن بوده است.
در نیمه نخست امسال همچنین از معدن سنگ‌آهک پیر بکران نیز 260 هزار و 351 تن ماده معدنی استخراج ‌شده است. در مدت یادشده خاک روی ملوند 15 هزار و 605 تن، کک‌سازی 35 هزار و 199 تن، شمش طلای زرشوران 476 کیلوگرم، شمش طلای موته 162 کیلوگرم، پودر خشک آنتیموان سیستان و بلوچستان 5 هزار و 467 کیلوگرم، نفلیت سینیت 2640 تن و میزان 24 هزار و 901 تن کنسانتره آهن و 37349 تن کنسانتره فسفات در مجتمع فسفات اسفوردی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در 6 ماه نخست سال‌جاری 11364 تن فروکروم در مجتمع فروکروم جغتای و 3150 تن کنسانتره سرب در مجتمع سرب نخلک تولید شده است. سال 1399، سال «جهش تولید» است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در برنامه دارد که با بهبود بهره‌وری تولید، تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، در تامین و تولید مواد معدنی در کشور نقش موثری ایفا کند. البته دررسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها با چالش‌های جدی همچون؛ تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و شیوع بیماری کرونا درگیر هستیم که با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی سناریو اقدامات لازم در ابتدای سال صورت پذیرفته و برنامه‌های مرتبط با شرایط (سناریوهای) مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه و کاهنده در سطح شرکت تدوین و در حال حاضر وضعیت پایش و متناسب با هر سناریو برنامه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.
بخش معدن و صنایع معدنی، آسیب‌پذیری کمتری از پدیده کرونا و حتی تحریم‌ها نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور داشته است تا جایی که در چنین شرایط سختی نیز فرصت‌هایی پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی شناسایی‌ شده است که بهره‌گیری از این فرصت‌ها منجر به بهبود جایگاه اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی در کشور شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیش از 26 هزار متر حفاری ماه نخست سال جاری معدنی در کشور صنایع معدنی بهره برداری بومی سازی بخش خصوصی پلی متال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های سه هزار و ۵۰۰ تنی و ۵ هزار تنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت «روروشیپ» و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

علیپور خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد ساخت ۵ فروند کشتی کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با یک هلدینگ امضا شد و این ۵ کشتی در سبک‌های نفتکش، فله بر و کانتینر بر است.

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تأمین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور گفت: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند که البته صدرا بخش کشتی سازی و فراساحلی را انجام می‌دهد.

کد خبر 6091409 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن