آسوشیتدپرس: انتقال زندانیان گوآنتانامو به امارات زندگی آنها را بدتر کرد
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۸۱۰۵
به زندانیان گوآنتانامو وعده داده بودند که آنها را به یک کشور مسلمان میفرستند تا این امر به ادغام آنها در جامعه و یافتن شغل و زندگی مناسب کمک کند اما این دروغی بیش نبود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بازداشتیهای گوآنتانامو شامل ۱۸ یمنی و یک روس که پس از ۱۱ سپتامبر از افغانستان و پاکستان به این زندان منتقل شدند، برای پنج سال در امارات بازداشت بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا برنامههایی برای انتقال آنها به یمن وجود دارد کشوری که خانوادههایشان بیم آن را دارند رفتاری به مراتب بدتر از گوآنتانامو با این زندانیها شود. آنها در تماسهایی کوتاه و مختصر از مکانهای نامشخصی از امارات از جمله یک زندان مخوف به خانوادههایشان درباره زندگی بدی که در اینجا داشتند، صحبت کرده و گفتند که ای کاش به گوآنتانامو برگردند.
یکی از مقامهای ارشد یمنی برنامه انتقال این افراد به یمن را تایید کرد و آن را به برنامهریزیهای امنیتی منوط دانست. یکی از مقامهای وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که دولت این کشور درباره آنچه اتفاق میافتد، آگاه است.
کارشناسان حقوقی سازمان ملل بازگردانده شدن این مردان را یک بازگشت اجباری دانسته و هشدار دادند که این اقدامات، نقض قوانین بینالمللی است.
سرنوشت آنها در یک کشور عرب درگیر جنگ داخلی اشتباه است. خطر شکنجه و بازداشت خودسرانه در شبکههای زندانهای رسمی و مخفی که توسط گروههای مختلف که این کشور را اداره میکنند، وجود دارد.
خانواده یکی از این زندانیها به نام "سالم" گفته است: ما نگران هستیم که این افراد به محض ورود به یمن کشته یا به مکانهای نامشخص برده شوند.
حبس طولانی مدت این افراد نقض وعدههای مقامهای آمریکایی است وقتی که آنها را در ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به امارات منتقل کردند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از آنکه زمام امور را به دست بگیرد، در توییتر اعلام کرده بود که دیگر کسی از زندان گوآنتانامو آزاد نمیشود. دولت وی، دفتر مسؤول تعطیلی تاسیسات گوآنتانامو، انتقالها و اسکان مجدد زندانیان را منحل کرد.
توافقات بین آمریکا با امارات و دهها کشور دیگر برای انتقال این زندانیان نیز هرگز علنی نشد. اما "یان موس"، یکی از مقامهای سابق وزارت خارجه آمریکا در امور گوآنتانامو تاکید کرد: ما میخواستیم این افراد پس از آزادی زندگی جدیدی را آغاز کنند. در معامله ما این که آنها بار دیگر زندانی شوند، وجود نداشت.
در ریاست جمهوری ترامپ، تنها یک زندانی سعودی به عربستان منتقل شد تا مابقی حبس خود را بگذراند آن هم پس از آنکه به گناهانش اعتراف کرد.
در دوران اوباما، در مجموع ۱۹۷ زندانی به سایر کشورها منتقل شدند و در دوران جورج بوش پسر ۵۰۰ زندانی. گوآنتانامو اکنون ۴۰ زندانی دارد که بیشترشان اتهامی ندارند و یک سوم هم یمنی هستند.
کتی تیلور، معاون رئیس گروه بازیابی مستقر در انگلیس و هماهنگ کننده پروژه زندگی پس از گوآنتانامو گفت: پس از مستندسازی زندگی حدود ۶۰ زندانی سابق در ۲۵ کشور، باید بگویم وضعیتی که این افراد در امارات با آن روبرو هستند، به مراتب بدتر و مشکل آفرینتر از سایر کشورهاست.
مشخص نیست که ۱۷ یا ۱۸ زندانی در دست اماراتیها هستند. برخی گزارشهای غیررسمی حاکی از آن هستند که یک یمنی به دلایل شرایط پزشکی دیگر زندانی نیست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: گوانتانامو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاباستایلهای ضدحجاب!
درحالیکه لایحه عفاف و حجاب روی میز مجلس شورای اسلامی است، از آن طرف طرح نور با قدرت و در پی مطالبات مردمی درخصوص عفاف و حجاب در حال انجام است، اما به نظر میرسد در این میان کسی با حجاباستایلهایی که در اینستاگرام در حال خودنمایی با نام حجاب هستند کاری ندارد.
افرادی که دو اصطلاح استایل و حجاب را به گونهای با یکدیگر تلفیق کردند که خیلی نتیجه خوبی از آب درنیامده است. انگار حجاب بازیچه دست آنان شده و به لطف شبکههای اجتماعی و بلاگرها، استانداردهای جدید و متناقص برای حجاب تعریف شده و نگاه به مقوله حجاب در حال تغییر است. آنها با شعارهایی همچون «با حجاب هم میتوان زیبا بود»، «بهت یاد میدم چطوری هم باحجاب باشی هم خوشتیپ» کار خود را گسترش دادند و بهجای ترویج حجاب، به تغییر آن رسیدند.
اگر کسی استایل خود را حجاب و محجبهبودن انتخاب کرده باید نوعی از پوشش را برگزیند که مانع از فخرفروشی و جلوهگری باشد. یکی از موضوعاتی که درخصوص حجاباستایلها به چشم میخورد، عادی سازی و رعایت نکردن برخی احکام شرعی و نمایش زیبایی و طنازی زنانه است. موضوعی که چند سالی است توسط بلاگرهای ایرانی دنبال میشود. به این صورت که در ابتدا با ظاهری کاملا پوشیده جلوی دوربین ظاهر میشوند و رفتهرفته برای تبلیغ و درآمدزایی، با آرایش غلیظ و ناخنهای کاشتشده برای دنبالکنندگانشان از سبک زندگی اسلامی سخن میگویند. این موضوع تا جایی پیش رفته که چند روز پیش هم یکی از همین افراد بهظاهر باحجاب که تاکنون در همه تبلیغها و عکس هایش محجبه بوده، به یکباره و در شب عروسی اش با ظاهر دیگری عکسهای بی حجابی از خود را به اشتراک گذاشته است.
بازنمایی جدید حجاباستایلها از حجاب
در عصر حاضر بلاگرهای حجاب به چهرههای نامآشنا و تاثیرگذاری تبدیل شده اند که در حال تغییر شکل صنعت مد و آغاز دوره جدیدی از تنوع در موضوع حجاب هستند. موضوعی که زنگ خطری جدی برای اعتقادات نسل جدیدی بهشمار میرود. نسلی که بعضا در خانوادههای مذهبی بزرگ شدهاند، اما تحت تاثیر این حجاباستایلها و با الگوبرداری از این بلاگرها، تغییراتی در حجابشان ایجاد میشود. علیرضا چابکرو، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این خصوص به جامجم میگوید: «ما تعریف درستی از حجاب نداریم و آن را فقط در نوع پوشش خلاصه میکنیم؛ بنابراین زمانی که فردی به گونهای دیگر حجاب دارد و با عرف جامعه همخوانی ندارد، آن را ضدحجاب میبینیم.» این درحالیاست که بسیاری از حجاب استایلها به کاسبانی سودجو تبدیل شدهاند که اصلا اعتقادی به حکم حجاب اسلامی ندارند و صرفا بهخاطر بازار پرمشتری پوشش اسلامی، به صنعت مدلینگ اسلامی رویآورده اند. حتی این افراد را در صفحات خودشان هم با پوششهای متعدد میبینیم. فعالیت این بلاگرها نه فقط تاثیر مثبتی در پذیرش حجاب مخصوصا در بین جوانان نداشته بلکه آنان ارزشهای حجاب را هم دچار تغییرات منفی کردهاند.
حجاب فقط در پوشش نیست!
حجاب در تعریف اسلامی فقط به پوشیدگی سر و تن اختصاص ندارد، بلکه حجاب گفتار و رفتار را هم شامل میشود؛ بنابراین حجاباستایلهایی را که در ظاهر، حدود شرعی حجاب را رعایت میکنند، اما صدایشان با ناز، کرشمه و عشوه گری همراه است نمیتوانیم محجبه بنامیم. چابکرو هم بر این موضوع تاکید میکند و توضیح میدهد: «ما باید حجاب را بهصورت یک منظومه ببینیم که بخشی از آن پوشش و قسمتی هم به نحوه گفتار و کردار بازمیگردد. البته بخش دیگر آن نیز سبک زندگی، ارزشها و نگرشهای افراد است که مجموعهای از آن حجاب را تشکیل میدهد. اگر در هرکدام از این موارد نقصی وارد شود، نمیتوانیم مبلغ حجاب در شبکههای اجتماعی باشیم.» از سوی دیگر حجاباستایلها به تغییر ذائقه افراد منجر میشوند. از محجبهها گرفته تا پسرانی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند. به گونهای که سبک زندگی و نوع پوشش آنان ملاکی برای انتخاب جوانان در انتخاب همسر و شریک زندگی میشود. این موضوع تا جایی پیش میرود که این جوانان را به وسواس در انتخاب گرفتار میکند.
رفتاری متناقض با فلسفه حجاب
عملکرد حجاب استایلها با فلسفه حجاب در تناقض است. فلسفه پوشش و حجاب، کمک به عدم جلوهگری زنان است، اما حجاباستایل از این فلسفه عبور کرده و زن را وارد عرصه جلوه گری و تظاهر میکند. چابکرو نیز بر این باور است که امکان دارد بسیاری از افراد پوشش بسیار کاملی هم داشته باشند، اما با رفتارها و اطوارهایی که در شبکههای اجتماعی از خود نشان میدهند، ضدحجاب شوند و همین تضاد در ذهن بیننده شکل میگیرد. متاسفانه در سالهای اخیر تناقضهای هویتی زیادی در بین بانوان شکل گرفته که اگر نتوانیم این تناقضها را به سمت جامعه پذیری دینی و فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی سوق دهیم، شاهد استقبال زنان از فرهنگ غرب خواهیم بود. این دقیقا همان جنگنرم دشمنان است. بااینحال باید با معرفی فلسفه حجاب افراد را نسبت به این مسأله آگاه کنیم و با این تفکر حجاباستایلها که «دیدن مهم نیست، دیدهشدن مهم است» مقابله کنیم.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی