Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@09:27:56 GMT

رفتارشناسی منتظران ظهور در عصر غیبت

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۷۵۹

رفتارشناسی منتظران ظهور در عصر غیبت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در ادامه شرح مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با اشاره به معنا و مفهوم انتظار، نتیجه بسط و گسترش فرهنگ مهدویت، ورود به در زمره منتظرین امام عصر عج  عنوان شد و در این مجال نیز به وظایف منتظران پرداخته می‌شود.

وظایف منتظران امام عصر (عج) را همانگونه که در نوشتار قبل مطرح شد، می توان براساس آنچه از روایات به ما رسیده است، به سه دسته تقسیم نمود: الف) وظایف فردی ب) وظایف اجتماعی ج) وظایف حکومتی

وظایف فردی

فرد منتظر در عصر غیبت، وظائفی نسبت به خود و ارتقاء سطح بینش خود دارد که در سه حوزه شناخت ، عاطفه و رفتار به این وظایف پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بتوان گفت حوزه رفتار، مهم‌ترین بخش انتظار در بعد فردی آن می باشد چرا که با حرکت درست می توان زمینه‌ساز ظهور حضرت شد.

در اینجا به چند نمونه از وظایف منتظرین در حوزه ی رفتار و توضیح آن بصورت خلاصه اشاره می کنیم:

۱) تمسّک بر دین

در ابتدا جهت شناخت دین، تعریفی اجمالی از آن ارائه می شود.

دین: عبارت است از مجموعه ی مقررات و دستورات آسمانی که از جانب پروردگار به وسیله ی پیامبران برای ارشاد و هدایت انسان ها فرستاده شده است، که سعادتمندی و خوشبختی هرکس در دو جهان، بستگی به انجام آن مقررات دارد.

  نخستین وظیفه منتظر در حوزه رفتار، تمسّک به دین است چرا که دین، شامل پایه‌هایی است که یکی از آنها، اصول دین است که ولایت را نیز شامل می‌شود

اسلام از کلمه «سِلم» یا «سَلم» در لغت به معنای صلح و آشتی و در اصطلاح به معنای «تسلیم شدن در برابر فرمان خدا» گرفته شده است و ارائه کننده برنامه ی سالم سازی فکر، اندیشه، عقیده، عمل و اخلاق فرد و جامعه می باشد.

با عنایت به تعریفی که از دین اسلام ارائه شد، روشن می گردد راه سعادت و کمال از طریق دین اسلام امکان پذیر است. اولین وظیفه منتظر در حوزه رفتار، تمسّک به دین است چرا که دین، شامل پایه هایی است که یکی از پایه های اعتقادی آن، اصول دین است که ولایت را نیز شامل می‌شود. بنابراین تا دینی نباشد، امامتی نیز نخواهد بود. یعنی کسی که اعتقادی به دین اسلام ندارد، نمی تواند از نعمت امامت و ولایت بهره مند باشد.

۲) طلب (خواستن)

یکی از ویژگی های مهمی که باید در یک فرد منتظر باشد، خواستن و طلب است. منتظر باید همانند گدایان مُصِرّ (که وقتی به دربِ منزلی می روند، تا چیزی نگیرند، بازنمی گردند و اینقدر درب را می کوبند تا صاحب منزل درب را باز نماید) در درگه ولی‌نعمت خود آن چنان مطالبه کند که صاحبخانه نتواند او را با دست خالی برگرداند:

گفت پیغمبر که هرکس زد دری

عاقبت زان در برون آید سری

گر تو بنشینی سر کوی کسی

عاقبت بینی تو هم روی کسی

و اگر منتظر با جدیّت تمام، حاجت خود را طلب کند، به یقین ناامید برنمی‌گردد؛ چرا که «مَن‌ قَرَعَ بَابًا وَ لَجَّ وَلَجَ ؛ کسی که‌ دری‌ را بکوبد و لجاجت‌ کند، داخل‌ آن‌ در خواهد شد» و «مَن طَلَبَ شَیْئًا وَ جَدَّ وَجَدَ ؛ کسی که‌ چیزی‌ را طلب‌ کند و کوشش‌ در آن‌ بنماید، آن را خواهد یافت» و ما نیز مأمور به درخواست و مطالبه ایم، تا هنگامی که «ادْعُونِی؛ مرا بخوانید» تحقق پیدا نکند، نوبت به «أَسْتَجِبْ لَکمْ؛ تا شما را اجابت کنم» نمی رسد و تا زمانی که به «وَالَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا» (و کسانى که در راه ما تلاش و جهاد کردند) نرسیم، به «لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» (راه‌های قرب خود را به آنان نشان خواهیم داد) نمی رسیم. لذا دومین وظیفه ی فرد منتظر در حوزه رفتار، درخواست و مطالبه‌ کسب معرفت و رسیدن به کمال است.

۳) اطاعت و پیروی کامل از امام

انسان منتظر، کسی است که بنده و مطیع واقعی بوده و در تمام شئون زندگی، از امام خود تبعیّت می کند؛ رسیدن به مقام اطاعت و بندگی، امری سهل‌الوصول نیست.

یکی از مسائلی که به ویژه در ایام محرم و سوگواری امام حسین ع  با آن مواجه می شویم این مسئله میباشد که بعضی از عزاداران ابی‌عبدالله‌الحسین ع را می بینیم که می گویند: «اگر در کربلا بودیم، در سپاه امام حسین ع شمشیر می زدیم» و اینجاست که باید سؤال کرد: «از کجا معلوم که اگر در کربلا بودیم، در سپاه یزیدیان نبودیم!؟»

اگر بخواهیم بدانیم آیا اگر در کربلا بودیم، با حسین (ع) بودیم یا با یزید (لعنةالله)، باید شرایط الآن خود و میزان اطاعت از امام زمانمان را بسنجیم. به هر میزان که در حال حاضر، مطیع امام عصر عج هستیم، اگر در کربلا بودیم با امام حسین (ع) بودیم.

در اینجا به نمونه ای از اطاعت و پیروی اصحاب کربلا از امام خود اشاره می نماییم:

در شب عاشورا، اباعبدالله‌الحسین ع اصحاب را در خیمه جمع نمودند و برای آنها مشغول صحبت شدند، امام ع در بخشی از سخن خود، از اصحاب کربلا تعریف و تمجید نموده و فرمودند: «أَمَّا بَعْدُ، فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْ فَی وَ لَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی ؛ امّا بعد، به راستی من، اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم سراغ ندارم».

اگر بخواهیم بدانیم آیا اگر در کربلا بودیم، با حسین (ع) بودیم یا با یزید (لعنةالله)، باید شرایط الآن خود و میزان اطاعت از امام زمانمان را بسنجیم

در ادامه  سخنان خود، به کیفیت شهادت اصحاب می پردازند. 

در همین حین، شمربن‌ذی‌الجوشن پشت خیمه می آید و صدا می زند:  «أین بَنُو اُخْتِنا؟ ؛ پسرخاله‌های ما کجا هستند؟»

حضرت اباعبدالله ع به حضرت عباس ع اشاره کرده و می فرمایند: برادرجان! با شما بود. حضرت اباالفضل ع به همراه برادرانش از خیمه خارج شد. شمر خطاب به عباس بن علی ع گفت: «من از کوفه خارج نشدم مگر این که امان نامه ی شما را از ابن زیاد گرفتم».

امان نامه را به حضرت ابوالفضل ع داده و گفت: «همین امشب از کربلا خارج شوید، اگر بمانید، فردا، احدی از شما زنده نخواهد ماند».

حضرت عباس  ع امان نامه را به صورت شمر کوبید و صدا زد: «خدا روی تو را سیاه کند، تو به من امان نامه می دهی؟ من فردا در امان باشم و امام من حسین، این جا تنها؟ هرگز!!»

این درجه ی اطاعت عباس ع تا جایی است که امام صادق ع در شأن این یار فداکار می فرماید: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ ‏الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ سَلَّمَ ؛ سلام بر تو اى بنده‌ی شایسته حق و مطیع امر خدا و رسول خدا و مطیع امیرالمؤمنین و حضرت حسن و حسین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیهم». 

هرگاه در پیشگاه امام زمان عج به درجه ی معرفت و اطاعت عباس؛ نه بلکه به درجه ی معرفت غلام تُرک سپاه امام حسین ع رسیدیم، می توانیم بگوییم منتظرِ خوبی برای امام زمانمان هستیم.

اصلاً مظهر اطاعت، پیروی و بندگی در روز عاشورا، أبی‌عبدالله‌الحسین ع بود. راوی نقل می کند و می گوید، لحظات آخر عمر أبی عبدالله‌الحسین ع بود، آمدم بالای گودی قتلگاه، دیدم امام حسین ع به سینه روی خاک تفتیده قتلگاه افتاده‌اند و لب‌های خشکیده و مطهّرشان آرام‎آرام حرکت می کند. فکر کردم حسین ع در این لحظات سخت، یزیدیان را نفرین می‌کند.

با خودم گفتم، اگر الآن حسین لب به نفرین باز کند، زمین دهان باز کرده و اهل زمین را در خود می بلعد. گوشم را نزدیک به لب های مطهّر امام حسین ع بردم، دیدم حسین ع خطاب به خداوند عرض می کند: «إلهِی رِضًی بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ ؛ اى خداى من، من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده‌ی تو مى‏باشم. هیچ معبودى جز تو نمى‏باشد. اى پناهِ هر پناه‌جوئى».

مطیع واقعی امام زمان (عج) کسی است که تمام حرکات و سکناتش، گفتار و سکوتش، نگاه و چشم فروبستنش، همه بوی اطاعت از امام عصر عج را بدهد و نیز باید بدانیم، تا زمانی که اطاعت و پیروی نباشد، انتظار به معنای حقیقی، رقم نخواهد خورد

مطیع واقعی امام زمان (عج) کسی است که تمامی حرکات و سکناتش، نشست و برخاستش، گفتار و سکوتش، نگاه و چشم فروبستنش، همه بوی اطاعت از امام عصر عج را بدهد و نیز باید بدانیم، تا زمانی که اطاعت و پیروی نباشد، انتظار به معنای حقیقی، رقم نخواهد خورد.

امام چهارم، حضرت زین العابدین ع می-فرمایند: «مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلایَتِنا فِی غَیْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه اَجْرَ اَلْفِ شَهیدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ ؛ کسى که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهید از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد».

کسی که در پیروی و اطاعت از سیر امامت و ولایت ثابت قدم باشد، اجر و ثوابی نصیبش می شود که اندک افرادی به این اجر و پاداش دست می یابند و آن این که، خداوند ثواب هزار شهید به او می دهد و دیگر آن که، نه هر شهیدی؛ بلکه شهداء بدر و اُحُد که شهدای در رکاب رسول الله ص بودند. شهدایی که برای حفاظت و حراست از جان پیامبر ص شمشیر زدند و به درجه ی رفیع شهادت نائل شدند.

البته این روایت، جوابی دندان شکن است برای کسانی که ادعا می کنند امروز باب و طریق شهادت بسته است و ما از این فیض محرومیم، در پاسخ به چنین نظریه ای باید گفت: باب شهادت بسته نیست بلکه باز است و آن هم نه هر نوع شهادتی، بلکه شهادت بَینَ یَدَی رسول‌الله.

پیامبر اکرم ص در روایتی می فرماید: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً إِنَّ الثَّابِتِینَ عَلَى الْقَوْلِ بِهِ فِی زَمَانِ غَیْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْکِبْرِیتِ الْأَحْمَرِ ؛ و قسم به خدایى که مرا بشیر و نذیر مبعوث فرمود کسانى که در دوران غیبتش بر اعتقاد بدو ثابت باشند از کبریت احمر کمیاب‏ترند».

پس روشن شد، اطاعت و پیروی، از وظایف منتظران در حوزه رفتار می باشد.

به قلم: حجت الاسلام‌ و المسلمین محمدحسین حدائق؛ قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: دین عصر غیبت اسلام امام انتظار رفتار شیراز فارس حوزه رفتار اطاعت از امام اطاعت و پیروی امام عصر عج امام حسین ع امام زمان امان نامه الحسین ع امام ع درجه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد مستند تصویری از روایت ساخت پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز ساخته شود.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت در بازدید از پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز گفت: هر حرمی از اهل‌بیت(ع) موزه، عرض ارادت هنرمندان صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: استاد هنرمند این اثر ارزشمند تمام تجلیات و این عرض ارادتی که طی قرن‌ها می‌توان برای یک حرم مطهر متصور شد را مینیاتوری کرده‌ است.

وی افزود: این اثر ارزشمند اضلاع مختلف و ساحت‌های مختلفی دارد که می‌توان به ساحت هنر، معرفت، ارادت، پشتکار و تلاش و استمرار و آموزش اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه تجمیع همه هنرها نشان از پیوند بین نسلی است و نشان از حفظ و نگهداری هنری ایرانی است، افزود: همیشه در طول تاریخ ایرانیان هنر را با عشق و ارادت نگه‌داشته‌اند و ما باید بتوانیم روایت رنجی که پشت این گنج بوده را نمایش دهیم و این وظیفه و مسئولیت ماست.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد: یک مستند تصویری از روایتی که استاد این اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف دارد، ساخته شود و در معرض دید عموم گذاشته شود، چراکه اثر تجلی هنر اسلامی است.

به گزارش ایسنا، پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز در مقیاس یک پانزده و یکی از آثار ارزشمند هنرمند استاد حیدریان است که ساخت آن به مدت ۱۱ سال به طول انجامیده است.

وزن این بنا سه تن است هنرهای به‌کاررفته در این اثر شامل ۲۵ حرفه هنری ازجمله مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نجاری، جوشکاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، قلم‌زنی، آینه‌کاری، آجر تراشی، میناکاری، نورپردازی، معماری، خطاطی ثلث و کوفی، گره چینی، طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی، حجاری، سنگ‌تراشی، طراحی اسلیمی و... است،ا بعاد این بنا عبارتند از عرض دو هزار میلی‌متر، طول سه هزار و دویست میلی‌متر و ارتفاع دو هزار و هفتصدمیلی متر است که بیش از ۱۲۴ هزار قطعه شامل ۲۴۰ عدد لامپ، سنگ سنندج، سنگ مرمر، کاشی هفت رنگ، نقره خالص، چوب ساج و طلای ۲۴ عیار در آن به کار رفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)