Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

سایت فردا در گزارشی نوشت :اختلافات بین دولت و وزارت بهداشت هر روز بیشتر بالا می‌گیرد. دیگر کار آقای وزیر از گلایه و انتشار دل نوشته گذشته و رسما تهدید به بیان ناگفته‌ها می‌کند! در این شرایط که همزمان است با شیوع هرچه بیشتر کرونا و بحرانی‌تر شدن وضعیت این رویه قابل تداوم نیست و هر چه زودتر فکر کرد. حال برخی معتقدند که وزیر بهداشت به جای اصرار و التماس و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باید استعفا داده و کار را تمام کند، اما روشن است که بی‌وزیر شدن وزارت بهداشت در این اوضاع و احوال چه تبعات و هزینه‌هایی دارد. از همین رو برخی کارشناسان بر ضرورت حل کردن مشکلات و اختلافات تأکید دارند.

 

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا از جمله افرادی است که سعی دارد به پروسه مقابله با کرونا در کشور و اقدامات دولت، منصفانه و منطقی نگاه کند. او همه تقصیر را متوجه دولت نمی‌داند و از ضرورت استعفای وزیر هم دم نمی‌زند. او دولت را متهم به کوتاهی حداقل از نوع عامدانه نکرده و یا همه تقصیر را هم گردن مردم نمی‌اندازد. مقدم معتقد است که باید به همه پیچیدگی‌های این مقوله دقت داشت.

 

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» گفت: مساله مقابله با کرونا قدری پیچیده شده است. از این جهت که دولت می‌گوید من همه توان خود را صرف کرده و به همه وظایف خود عمل می‌کنم و آنچه که اتفاق نمی‌افتد از سوی مردم است. یعنی مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، فشار به دولت وارد می‌شود و دولت هم توان پاسخگویی را ندارد. واقعیت این است که امکانات پزشکی ما نیز در حد یک شیوع گسترده نیست. نه دستگاه‌های لازم تنفسی و نه اتاق‌های ویژه را داریم. الان به نحوی شده که بیمارستان‌ها همه ظرفیت‌های خود را صرف مقابله با کرونا می‌کنند. بر اساس این تحلیل همه مشکلات موجود ناشی از رویه مردم است.»

 

 

مقدم افزود: «مردم هم دو گروه هستند. یک گروهی که واقعا کرونا را جدی نگرفته و با رعایت نکردن پروتکل‌ها حق سایر مردم و دولت را ضایع می‌کنند. گروهی هم که رعایت می‌کنند و معتقدند که دولت کوتاهی می‌کند و باید قاطعیت بیشتری به خرج دهد.»

 

 

این فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در شرح خواسته‌های مردم نیز گفت: «خواسته‌های مردم در این زمینه مواردی از جمله قرنطینه‌های کامل، تعطیلی کامل، تعیین مجازات‌های سخت و ... است. دولت می‌گوید که همه این موارد ناممکن است. به دلایلی از جمله استفاده از تجربیات کشور‌های دیگر و ... معتقدند که این کار‌های امکان پذیر نیست و یا خسارت آن بیش از منفعت است. دولت می‌گوید من نمی‌توانم کسب و کار‌ها را تعطیل کرده و جوابگوی هزینه‌های آن باشم. حرف دولت این است که اگر بگویم همچنان ورزشگاه، ارایشگاه و ... تعطیل باشند باید پاسخگوی نیاز‌های مالی این مجموعه‌ها و نیروهایشان باشد که در حد توانم نیست؛ لذا پروتکل‌هایی را اعلام کرده و از این جا به بعد وظیفه را روی دوش مردم می‌اندازد.»

 

 

وی تاکید کرد: «دولت الان در این دوگانگی گیر افتاده است. البته‌کار‌هایی انجام می‌شود و برای برخی کار‌ها نیز زیرساخت لازم را نداریم. مثلا حرف از جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند، به میان می‌آید، اما توان اجرای آن را نداریم.»

 

 

مقدم خاطرنشان کرد: «اختلاف نظر بین دولت و وزارت بهداشت خودش یکی از مشکلات این روز‌ها است. اوایل می‌گفتیم که وزارت بهداشت بخشی‌نگری دارد و فقط مشکلات خود را در نظر دارد، اما روز به روز مشخص شد که مساله جدی‌تر است و شکاف بین این دو هر روز بیشتر شد. این دیگر اختلاف دو فرد با هم نیست. این یک اختلاف کارشناسی است.»

 

 

به گفته وی، «وزارت بهداشت خط مقدم این مبارزه و شاید کارشناس‌ترین بخش برای اظهارنظر باشد، اما از روز اول خطا‌هایی داشت. نبود یافته‌های دقیق موجب شد که این وزارتخانه خطا‌های متعددی داشته باشد. زیرا از خودش حرفی برای زدن نداشت و نگاهش به سازمان بهداشت جهانی بود و بر این اساس یک روز می‌گفت ماسک لازم است و روز دیگر میگفت لازم نیست. آقای حریرچی آن اوایل در جلسه‌ای می‌گفت که نهایتا ۲۰۰، ۳۰۰ نفر کشته خواهند شد. این یعنی اصلا پدیده را نمی‌شناختند.»

 

 

مقدم با تاکید بر اینکه «الان یک اختلاف کارشناسی جدی بین وزارت بهداشت و دولت خصوصا رئیس جمهور وجود دارد» گفت: «این اختلاف را باید حتما حل کنند. نمی‌شود که وزیر یک حرفی بزند و رئیس جمهور حرف دیگری. در این شرایط مردم راه سوم را رفته به همه پروتکل‌های اعلامی بی‌اعتنایی می‌کنند. یعنی مردم خسته می‌شوند.»

 

 

وی همچنین گفت: «نکته دیگر این است که نباید از حق گذشت. بخش بسیاری از مسئولیت به دوش مردم است. مردم الان تقریبا تمام اطلاعات لازم را برای مقابل با کرونا دارند، اما هنوز بسیاری از افراد رعایت نمی‌کنند. فرقی ندارد که خسته شده باشند یا بی‌مبالاتی کنند، نتیجه یکی است. برای همین هم مردم خواهان سخت‌گیری بیشتر دولت هستند.

 

همین الان شاهدیم که اعمال جریمه و کنترل ورود و خروج به شهر‌ها تاثیرگذار است. ما می‌دانیم که قرنطینه کردن امکان‌پذیر نیست، اما باید سختگیری بیشتری کرد.»

 

 

مقدم در پایان گفت: «این را نیز در نظر داشته باشید که برای برخی کار‌ها مثل جریمه افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند، زیرساخت لازم را نداریم. البته معتقدم که الان فرصتی است برای ایجاد این زیرساخت.»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید