Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بخش بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه تقریب مذاهب گفت: شرایط منطقه و در واقع کل غرب آسیا به دلیل حضور فعالانه نیرو‌های اسرائیلی و آمریکا وضعیت خاص و پیچیده‌ای دارد.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کشور ایران و همسایگان آن به ویژه بعد از انقلاب اسلامی از دست درازی آمریکا و رژیم صهیونیسم به دور نبوده و این رژیم غاصب تلاش کرده تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه نفوذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پلن جدید این رژیم برای کشورهای منطقه عادی سازی روابط با اسرائیل است که امروز بیش از پیش برآن تاکید دارد و از طرفی آتش جنگ را در منطقه برافروخته. برای بررسی این مهم به سراغ یکی از دانشجویان دانشگاه تقریب مذاهب که در این حوزه فعال است، رفتیم.    محمد فدایی، دانشجوی دانشگاه تقریب مذاهب و مسئول بخش بین الملل بسیج دانشجویی این دانشگاه، پیرامون شرایط کشورهای منطقه گفت:  شرایط منطقه و درواقع کل غرب آسیا به دلیل حضور فعالانه‌ نیرو‌های اسرائیلی و آمریکا وضعیت خاص و پیچیده‌ای دارد.

در رابطه با عراق باید گفت که هر روز یک بحران و یک موضوع جدید را شاهدش هستیم؛ اما با حضور آیت الله سیستانی این کشور توانسته انسجام خود را حفظ کند. همچنین نیرو‌های حشدالشعبی هم تاثیر به سزایی در حفظ نظم و آرامش عراق داشته‌اند. دولت این کشور و نخست وزیر این کشور به طور خاص با حشدالشعبی زاویه دارند و تمایلشان به این سمت هست که این سازمان را منحل کنند که این یک خیال خام است؛ چرا که حشدالشعبی سازمانی مردم نهاد و برگرفته از قلب مردم است.

درحال حاضر ما هنوز شاهد فعالیت‌های تروریستی به صورت پراکنده در کشور عراق هستیم و نیرو‌های داعش به طور مخفی در این کشور حضور دارند و بخصوص در استان‌های نینوا و صلاح الدین و دیاله هنوز فعال هستند و حضور نیرو‌های امنیتی حشدالشعبی بسیار می‌تواند موثر باشد و نیرو‌های امنیتی حشدالشعبی نشان دادند که در زمان حضور فعال داعش و بعد از آن بسیار موثر بوده‌اند و چندوقت پیش شاهد این بودیم که مردم عراق به اهانت حزب دموکرات کردستان عراق واکنش نشان دادند و به خشم امدند و دفتر این حزب را به آتش کشیدند؛ پس این مشخص است که سازمان حشدالشعبی ریشه در مردم عراق دارد و جدایی پذیر و انحلال پذیر نیست.   خبرگزاری دانشجو: تحلیل شما درباره وضعیت قره باغ و جنگی که بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده، چیست؟ فدایی: این جنگی که در قره باغ شکل گرفته از ۶ مهرماه امسال شروع شد و هیچکدام از طرفین هم شروع جنگ را نپذیرفت؛ اما آنچه مسلم است این است که حضور و تحریک اسرائیل و نفوذش در دولت آذربایجان بخش اعظمی از این درگیری را شامل می‌شود، چون بزرگترین دلیل این درگیری در منطقه رژیم اسرائیل است که از دولت آذربایجان حمایت تسهیلاتی می‌کند و پهپاد‌های خود را در اختیار این دولت قرار می‌دهد و از آن طرف هم روسیه از ارمنستان حمایت می‌کند که تعادل میان دو کشور برقرار شود؛ اما عاملیت این جنگ با اسرائیل است. ارمنستان سعی بر این دارد که  حاکمیت آذربایجان و تمامیت ارضی اش را زیر سوال ببرد و به ارمنستان ملحق کند که این امر غیرممکن است و در واقع این جنگ، جنگی خانمان سوز است که هردوطرف آن بازنده هستند و مردم بی دفاع و بی‌گناه قربانیان زیاده خواهی‌های هردوطرف هستند که هرچه سریعتر این جنگ باید متوقف شود و خواسته ایران هم همین است که سریعتر متوقف شود و دوطرف به صلحی پایدار برسند.
هرچند منطقه قره باغ سالیان سال است که مورد مناقشه است و سالیان دور هر دو قسمت متعلق به ایران بوده‌اند چه قره باغ و چه آذربایجان و چه ارمنستان، ولی بعد از جدایی از ایران تبدیل به مشکلاتی شدند که هرکدام ادعای حاکمیت و پیوست منطقه قره باغ را به سرزمین خود داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجو: مسئله بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فدایی: سالهاست که مردم و شیعیان بحرین علیه سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور اعتراض داشته‌اند. چندسال قبل که شاهد بودیم شیخ عیسی قاسم توسط این کشور سلب تابعیت شد و همین موضوع شروعی بود برای تغییرات گسترده در بحرین و این کشور با اخراج شیخ عیسی قاسم خواهان اجرای سیاست‌های جدیدی بود که به خواسته خود هم رسید و به دلیل منافع اقتصادی و امنیتی و سیاست‌های خاصی که پیگیری می‌کند به سمت عادی سازی روابط خود با اسرائیل رفت و به عقیده من دکترین جدید رژیم صهیونیسم بعد از دکترینی که با انقلاب اسلامی شکست خورد، عادی سازی روابط با کشور‌های منطقه هست و متاسفانه بحرین هم بعد از امارات متحده در این دام افتاد و خارج از اینکه خیانت به فلسطین و آرمان فلسطین و نژاد عرب است، اشتباهی استراتژیک محسوب می‌شود.

البته بعد از این اتفاق نشست‌های مختلفی در بحرین برگزار شد و مردم و جمعیت‌های شیعه و مدنی و دانشجویی این کشور اعلام کردند که حساب مردم از دولت جداست و مردم بحرین به هیچ عنوان خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل نیستند و این موضوع را رد می‌کنند و به شکل‌های مختلف مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند. امیدواریم قبل از اینکه برای این کشور‌ها دیر شود از راه اشتباهی که می‌روند و خیانتی که به اسلام و منطقه کرده‌اند برگردند.   خبرگزاری دانشجو: تاثیر سیاست های کشورهای منطقه بر ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ فدایی: کشور‌ها بر یکدیگر تاثیر دارند و این یک موضوع بدیهی است و در سراسر جهان کشور‌های همسایه روابطشان و سیاستهایشان بر یکدیگر تاثیر دارد. این موضوع برای ایران چند برابر می‌شود؛ چرا که ایران با کشور‌های اطراف خودش رابطه تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله دارد و مردم خصوصا در استان‌های مرزی رابطه تنگاتنگی با کشور‌های همسایه دارند و این علاوه بر فعالیت‌های گسترده کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است که با تمام تلاش و توانشان سعی می‌کنند که روابط کشور‌های غرب آسیا را به آشوب و ناامنی بکشانند و منطقه خاورمیانه را به سمت یک شرایط ویژه‌ی نظامی و امنیتی سوق داده‌اند. تمام این مشکلات که در منطقه ما وجود دارد، مسلما از حضور نیرو‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل در برخی کشور‌ها تاثیر می‌پذیرد و با خروج این نیرو‌ها از کشور‌های منطقه پایان می‌پذیرد. به طور مثال در افغانستان یکی از عواملی که مانع از صلح ملی و مذاکرات بین الافغانی می‌شد حضور نیرو‌های آمریکایی بود که در جنگ داخلی و ضرر‌های اقتصادی افغانستان نقش جالب توجهی داشته است. ایران با پشتیبانی که از طرفین افغانی برای صلح پایدار در این کشور کمک می‌کرد. این مسئله در سایر کشور‌ها نیز مصادیقی دارد در کشور‌هایی مثل عراق، سوریه، یمن و یا کویت که هرکدام به صورت غیر مستقیم یا مستقیم نیرو‌های آمریکایی در آن‌ها دخیلند.  
بخش دیپلماسی بین المللی ما همیشه در رابطه با کشور‌های منطقه همیشه به این سمت بوده است که از تمامیت ارضی کشور‌ها و صلح پایدار در منطقه و خواست‌های مشروع مردم مسلمان این کشور‌ها که خودشان تقاضا داشته باشند، میل یمن و سوریه حمایت می‌کند و در سیاست‌های داخلی کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم.

از کشور‌های اسلامی در مقابل سیاست‌های جنگ طلبانه رژیم اسرائیل دفاع می‌کنیم. یکی از دلایلی که رژیم اسرائیل مشروعیت ندارد، این است که خودش را کشوری می‌داند که حتی مرز تعیین نکرده و به تازگی صحبت‌هایی انجام داده که اگر بتوانند با دولت لبنان به توافقاتی برسند با لبنان به مرز برسند؛ چرا که این‌ها سیایتهایشان استعماری و جنگ افروزی است و این‌ها هدف و غایت نهایی‌شان نیل تا فرات است که ایران عملا از این کار جلوگیری می‌کند و از کشور‌های منطقه درمقابل رژیم غاصب صهیونیسم حمایت می‌کند.   البته حضور نیرو‌های آمریکایی و اسرائیلی در منطقه به دلیل ایجاد جنگ با ایران بود که نظم نوینی را بوجود بیاورند که جنگ نخواهد شد همانطور که رهبری گفتند و ایران به لحاظ موقعیتی مانند عراق نیست که به راحتی بتوان با آن جنگ‌ کرد و آمریکایی‌ها به لحاظ هزینه اقتصادی دیگر طاقت جنگ را ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قره باغ نفوذ اسرائیل در منطقه جنگ با آمریکا عادی سازی روابط خبرگزاری دانشجو کشور های منطقه حضور نیرو قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند

 لیندسی گراهام سناتور آمریکایی گفت که مایل است به کاخ سفید برای دست‌یابی به «توافقی مخاطره آمیز» در راستای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل کمک کند.

به گزارش ایرنا، این سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه «زمان رو به اتمام است»، از مقامات آمریکا خواست تا وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و [رژیم] اسرائیل به توافقی برسیم، درگیری اعراب و اسرائیل پایان خواهد یافت، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می شود و امنیت را برای اسرائیل فراهم می‌کند.»

گراهام همچنین اظهار کرد که دو بار درباره این موضوع با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده است و در کنار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای «کمک به آنها در راستای عادی‌سازی [روابط] عربستان سعودی و اسرائیل» کار کرده است.

لیندسی گراهام خطاب به کاخ سفید گفت: «اگر بتوانید این توافق را به دست آورید، فکر می‌کنم از حمایت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای ایالات متحده برای معاهده‌ای میان عربستان سعودی و ایالات متحده برخوردار خواهید شد.»

سی‌ان‌ان پیش از این گزارش داده بود که در سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تماس گرفتند و این گفت‌وگو حدود پنج دقیقه طول کشیده است.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع ناشناسی ادعا کرد که مذاکرات عادی‌سازی روابط [عربستان و رژیم صهیونیستی] در این تماس مورد بحث قرار نگرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی