Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کارگریان، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب جایزه معتبر و بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۰ ICTP شد. این جایزه امسال به صورت مشترک به مهدی کارگریان از ایران و دیبیاندو روی از موسسه تحقیقاتی رامان هند تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جایزه معتبر به پاس سهم ارزنده کارگریان در ماده چگال نظری و به صورت خاص در حوزه فاز‌های توپولوژیک و سیستم‌های همبسته قوی الکترونی به او اهدا شده است. کارگریان اولین نمونه‌های فاز‌های توپولوژیک در سیستم‌های الکترونی برهمکنشی را معرفی کرد که اندرکنش الکترون- الکترون و اسپین- مدار هر دو در آن‌ها اهمیت دارند. او در پژوهش‌هایش پیش بینی برای فاز جدیدی از ماده باعنوان عایق‌های توپولوژیکی ضعیف مات و عایق‌های کریستالی توپولوژیک مات داشته است.

 استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در حوزه ماده چگال نظری به تحقیق و پژوهش می‌پردازد. به صورت اخص او و گروه تحقیقاتی‌اش روی فاز‌های توپولوژیک ماده و مواد جدید توپولوژیک مطالعه و پژوهش می‌کنند. هدف اصلی این گروه تحقیقاتی شناخت سیستم‌های کوانتومی بس ذره‌ای با درجات آزادی برآمده از یک سو و ارتباط فیزیک این پدیده با فیزیک جفت شدگی اسپین- مدار، همبستگی الکترونی و خواص توپولوژیکی مواد است.

کارگریان دکتری خود را در زمینه ماده چگال نظری درسال ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است و سپس مدت چهار سال در دانشگاه تگزاس آستین، دو سال در دانشگاه اوهایو و دو سال در دانشگاه مریلند محقق پسادکتری بود. در این دوره پژوهش‌های درخشانی را با همکاران بین المللی خود انجام داده است. او از سال ۲۰۱۷ به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف راه یافت و هم‌اکنون با گروه تحقیقاتی خود و همکاران بین المللی به ادامه پژوهش در حوزه بسیار به روز و هیجان انگیز در حیطه ماده چگالی نظری ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید

زمان آغاز نیم سال تحصیلی آینده در دانشگاه صنعتی شریف تعیین شد

مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام این جایزه را به کارگریان اعطا کرده است و او را استادی شایسته برای نسل جوان محققان ایرانی نامیده است. همچنین کارگریان را به عنوان دانشمند واسط و پلی برای ارتباط جامعه علمی ایران و جامعه جهانی درحوزه ماده چگال و فاز‌های توپولوژیک مواد معرفی کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه شریف جایزه بین المللی دانشگاه صنعتی شریف بین المللی ماده چگال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلای تاریخی عیدیان در ۴۰۰متر با مانع دختران

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نازنین فاطمه عیدیان بانوی دونده کشورمان امروز جمعه ۷ اردیبهشت در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان ایران نخستین بار با ایستادن بر سکوی قهرمانی، نشان طلای مسابقات را بر گردن آویخت.    بر همین اساس، این بانوی جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از خط پایان عبور کند و نشان طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.   گفتنی است، عیدیان با ثبت این زمان حدنصاب ملی رده سنی جوانان را که با ۵۹.۴۸ ثانیه در اخیار خودش بود، بهبود ببخشد.   وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حد نصاب۵۹.۱۶ (۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران) در اخیار شهلا محمودی بود، ارتقاء داد و رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده شد.    لازم به ذکر است، نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب کند، اما این نخستین بار است که دو و میدانی ایران توانسته در بخش بانوان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دو‌های با مانع کسب کند.

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • جام جهانی پاارتیراندازی| مدال طلای تپانچه بادی به نسرین شاهی رسید/ جوانمردی سوم شد
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند
  • افتخار آفرینی نازنین فاطمه عیدیان برای کشورمان / کسب طلای ۴۰۰ متر با مانع توسط این بانوی ایرانی
  • نشان طلای تاریخی عیدیان در ۴۰۰متر با مانع دختران
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به دختر دونده ایران رسید
  • کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به بانوی دونده ایران رسید