Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:41:47 GMT

برداشت یاقوت سرخ از باغات سروآباد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۴۳۲۹

برداشت یاقوت سرخ از باغات سروآباد آغاز شد

به گزارش ایرنا، پاییز بواسطه تغییرات آب و هوایی و سرد شدن دما و ریختن برگ درختان زیباست اما به ثمر نشستن میوه ترش و شیرینی چون انار نیز به زیبایی‌های این فصل می افزاید و شیرینی آن را بیشتر می‌کند.

باغداران شهرستان سروآباد هر سال اواخر مهر کار برداشت انار را از باغات خود آغاز و تا اواخر آبان ادامه می‌دهند و از راه فروش این محصول درآمد خوبی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انار میوه ای بهشتی و خوشمزه، شاهکار خالق هستی است و برای همه سلایق خوش خوراک است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: در این شهرستان ۴۴۲ هکتار باغ انار وجود دارد که ۴۰۰ هکتار آن بارور و ۴۲ هکتار غیربارور است که در سال های آینده به باروری می‌رسد.

اسماعیل منوچهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ متوسط برداشت انار در هر هکتار از باغات شهرستان ۱۸ تن است و پیش بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۲۰۰ تن انار تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی یادآور شد:‌ بیشترین میزان برداشت در واحد هکتار در شهرستان ۳۶ تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اضافه کرد: این شهرستان در استان کردستان از لحاظ سطح و میزان تولید رتبه اول را از هر ۲ لحاظ سطح زیر کشت و تولید انار به خود اختصاص داده است.

منوچهری به مهمترین ارقام انار اشاره کرد و گفت: ملس، رباب و ارقام بومی اورامان (یارالی یا که وه  هه نار، هه جیحی (دانه سیا)، هه نار تشی (ترش)، هه نار شیرین (زودرس) از مهمترین ارقام انار تولید شده در باغات شهرستان سروآباد است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ خانوار مشغول برداشت انار و فروش این محصول هستند، تاکید کرد: بیشترین مساحت باغات انار و تمرکز این محصول در روستاهای منطقه هورامان رودبار، گواز، بلبر، ژیوار، سلین و دلمرز است.

منوچهری یادآور شد: بیشترین میزان مصرف انار در شهرستان به صورت تازه خوری و در بازارهای داخلی و مابقی به صورت آب انار موسوم به رب انار است همچنین از پوست و تفاله آن در صنایع رنگرزی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان سروآباد صنایع تبدیلی و فراوری محصول وجود ندارد و رب گیری به صورت سنتی و با دست انجام می‌شود، افزود: احداث سد داریان در منطقه هورامان منجر به حذف سطح بالایی از باغات درجه یک انار شهرستان بخصوص در حوزه روستای سلین شد.

منوچهری به برنامه های آموزشی جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: به صورت مستمر و مرتب و در کلیه زمینه های احداث، اصلاح و مدیریت، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر سال در سطح روستا های هدف کلاس های آموزشی توسط کارشناسان خبره این سازمان برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد به طرح توسعه باغات انار در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: احداث سایت باغی روستای رودبا «روار» به مساحت ۱۳۰ هکتار به عنوان بزرگترین سایت باغی انار استان کردستان در سال ۹۰ و احداث فاز اول سایت باغی انار به مساحت ۳۰ هکتار در روستای دلمرز در سال ۹۴ انجام شده است.

یکی از باغداران نمونه سروآباد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از سه هکتار باغ انار دارم که درآمد خانواده از راه فروش این محصول تامین می‌شود.

وی افزود: بدلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان، باغداران مجبورند محصول خود را به صورت خام با قیمت کم بفروشند لذا درآمد کمتری عاید تولیدکنندگان این محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم انار در سروآباد و شهرهای همجوار بطور میانگین ۱۰ هزار تومان است، تاکید کرد: اگر سردخانه در شهرستان و یا شهرهای همجوار باشد همین محصول را می توانیم برای اواخر پاییز و ابتدای زمستان که مصرف بیشتر است نگهداری کرده و به قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانیم.

این باغدار یادآور شد: انار تولید شده در سروآباد بخاطر عدم استفاده از کود شیمیایی کاملا ارگانیک و طبیعی است و خواص بیشتری دارد در حالیکه در استان های دیگر برای تولید انار از انواع کودهای شیمیایی استفاده می کنند که خواص طبیعی این محصول را از بین می‌برد.

باتوجه به اینکه در شهرستان سروآباد بیش از هفت هزار تن انار مرغوب و با کیفیت تولید می شود در صورت احداث صنایع تبدیلی و سردخانه، می توان انار استان کردستان در فصل زمستان را تامین کرد و دیگر نیازی به وارد کردن این محصول از سایر استان های دیگر نباشد.

با توجه به ارزش اقتصادی این محصول در صورت حمایت از تولیدکنندگان می توان تولید و اشتغال را در این شهرستان افزایش داد و از مهاجرت معکوس روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کرد.

سروآباد قطب تولید انار در استان کردستان به شمار می‌رود، این شهرستان قطب تولید محصولات باغی نظیر گردو، گیلاس، انجیر، بادام درختی و توت سفید نیز هست.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی انارستان برداشت محصول سروآباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی انارستان برداشت محصول سروآباد وزارت جهاد کشاورزی انارستان برداشت محصول سروآباد اخبار کنکور شهرستان سروآباد استان کردستان جهاد کشاورزی یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۴۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل