Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل گفته است پیمان بین‌المللی منع تسلیحات هسته‌ای از سوی پنجاهمین کشور تصویب شده است، که اجازه می‌دهد این متن اساساً نمادین تاریخی، بعد از ۹۰ روز لازم‌الاجرا باشد. به این ترتیب تولید استفاده و ذخیره تسلیحات هسته ای از ژانویه ۲۰۲۱ غیرقانونی خواهد شد اگرچه کشورهای هسته ای این توافق را امضا نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به  نوشته روزنامه گاردین، در حالی که قدرت‌های هسته‌ای این پیمان را امضا نکرده‌اند، فعالانی که خواهان اجرای آن هستند امیدوارند این پیمان نقشی بیش از نمادین بودن ایفا کرده و اثر تدریجی بازدارندگی داشته باشد.

هندوراس پنجاهمین کشوری شد که این پیمان را تصویب می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش این پیمان را "اوج جنبش جهانی برای جلب توجه به سمت عواقب فاجعه‌بار انسانی استفاده از هرگونه تسلیحات هسته‌ای" خواند.

وی اظهار کرد: این پیمان نشان‌دهنده تعهد معنادار در قبال حذف کلی تسلیحات هسته‌ای است که همچنان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل است.

سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از جمله کمپین بین‌المللی حذف سلاح‌های هسته‌ای، ائتلافی که در سال ۲۰۱۷ به خاطر نقش کلیدی در به ثمر رساندن این پیمان برنده جایزه صلح نوبل شد، از اخبار فوق استقبال کرد.

"پیتر ماورر"، رئیس کمیته بین‌المللی  صلیب سرخ نیز در بیانیه‌ای گفت: امروز، یک پیروزی برای انسانیت و وعده یک آینده امن‌تر است.

کشورهای اعلام شده مسلح هسته‌ای از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه این پیمان را امضا نکرده‌اند.

آمریکا به امضاکنندگان این پیمان نوشته است که دولت ترامپ باور دارد آن‌ها یک "خطای استراتژیک" کرده‌اند و از آن‌ها خواست تصویب خود را لغو کنند.

در نامه‌ای که به آسوشیتدپرس رسیده، آمده است که پنج قدرت اصلی هسته‌ای- ایالات متحده، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه- و متحدان ناتو آمریکا "در مخالفت ما با پیامدهای بالقوه" این پیمان متحد هستند.

به طور جداگانه، روسیه و آمریکا در تلاش برای از بین بردن بن‌بست در مذاکرات طولانی‌مدت با هدف تمدید تفاهم تسلیحات هسته‌ای بین این دو هستند.

هر دو طرف تلاش کرده‌اند تا بر سر سرنوشت پیمان نیواستارت، که هر دو طرف را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود می‌کند اما فوریه آینده به پایان می‌رسد، نقاط مشترکی پیدا کنند.

در حالی که آمریکا می‌خواهد این پیمان را به منظور دخیل کردن چین و پوشش انواع جدید تسلیحات بازبینی کند، روسیه قصد دارد پیمان را بدون هیچ شرط جدیدی به مدت ۵ سال تمدید کند- و هر طرف مکرراً پیشنهادات طرف دیگر را رد کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد خلع سلاح هسته ای تسلیحات هسته ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین

نمایندگان ایران و روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با یکدیگر دیدار کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. 

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز 17 الی 19 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کندتکرار ادعاهای گروسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است