Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسر محمد پور در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر از گستردگی خاصی برخوردار است و تمام مسائل پیوست فرهنگی نیز دارد اظهار کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ابزارهای لازم را باید داشته باشد و نمی‌توان صرفاً انتظار داشت که برنامه‌های فرهنگی باید اجرا شود.

وی کمبود بودجه در برنامه‌های فرهنگی و هنری را یکی از آسیب‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: متأسفانه در کشور توجه ویژه ای به برنامه‌های فرهنگی و هنری نمی‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد وسع و توان خود برنامه‌ها را پیش می‌برد که قطعاً منتقدانی را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: برای طول سال مسئولان فرهنگی تعدادی برنامه را با بودجه مشخص تدوین می‌کنند که متأسفانه تصویب و تخصیص بودجه تا به حال به صورت متوازن اتفاق نیافتاده است و برای مثال تخصیص بودجه در اکثر مواقع کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

محمدپور با بیان اینکه در حال حاضر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بودجه محور شده است خاطرنشان کرد: عدم تخصیص بودجه کافی می‌تواند از کیفیت برنامه‌ها کاهش دهد و ما را برای پاسخگویی به فعالین حوزه فرهنگ و هنر مجاب می‌کند که برنامه‌های متعددی را هر چند با کیفیت کمی پایین‌تر اجرا کنیم.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود حوزه فرهنگ و هنر را به جای بودجه محور برنامه محور پیش ببریم تا برنامه‌های قابل قبولی را نیز از فعالین شاهد باشیم و نیز نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه بودجه‌های فرهنگی را نباید با عنوان هزینه در نظر گرفت افزود: بودجه‌های فرهنگی و هنری نوعی سرمایه گذاری برای آینده و همچون پروژه‌های عمرانی کیفی نیست که در زمان کوتاه در برابر چشم مردم به ثمر بنشیند.

محمدپور تأثر برنامه‌های فرهنگی و هنری را بلندمدت دانست و گفت: انتظار ما از سایر دستگاه‌های اجرایی این است که بودجه فرهنگی و هنری خود را با مشورت هنرمندان سازمان یافته فرهنگ و ارشاد اسلامی سرمایه گذاری کنند تا نتیجه لازم حاصل شود و صرفاً هزینه این بودجه را در نظر نگیرند.

وی به حوزه فرهنگ ترافیک اشاره کرد و افزود: فرهنگ و ارشاد به صورت مستقیم نمی‌تواند در حوزه ترافیک ورود کند ولی هنرمندان این بخش می‌توانند با مشاوره‌های کارشناسی و طراحی تابلوهای بین راهی و داخل شهر نسبت به انتقال پیام‌های ترافیکی کمک کنند.

کد خبر 5056356

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ عمومی خانه هنرمندان ایران هنرمندان تئاتر ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا شهرکرد گرگان کرمانشاه شهادت امام رضا ع نیروی انتظامی هفته ناجا ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم عزاداری هفته نیروی انتظامی برنامه های فرهنگی و هنری حوزه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اعتبارات فرهنگی گفت: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد بودجه فرهنگی اظهار داشت: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: همه مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر