Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر چین می گوید قصد دارد اقدامات جدیدی برای مقابله با تغییرات اقلیم انجام دهد و در برنامه توسعه ملی 5 ساله چین این اقدامات را بگنجاند. ژی ژیای پینگ قول داده است تا سال 2060 به کربن خنثی در این کشور برسد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، سیاست‌گذاران چینی در موضوع تغییرات اقلیم تحت فشار هستند تا به نحوی در برنامه توسعه 5 ساله این کشور از سال 2021 تا 2025 به این فاجعه اهمیت دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شیوع بیماری کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله چین را تحت تاثیر قرار داده است.

در ماه آوریل اولین پیش نویس برنامه 5 ساله جدید چین به تصویب رسید اما ژی به سازمان ملل اعلام کرده است که کشور قصد دارد در عرض 40 سال تمامی انتشارات خود را کاهش دهد و با اهداف اقلیمی سازگار شود.

ژیی ژنهوا، رییس اسبق اداره اقلیم و مشاور فعلی وزیر محیط زیست چین، به رویترز گفته است که اهداف جدید بر اساس تحقیقات گسترده و محاسبات بسیار به دست آمده است. تا قبل از ماه سپتامبر از آنجایی که اعلام شده بود چین به دنبال این است تا امنیت انرژی و اقتصادی خود را از هر نظر تامین کند، پیش بینی نمی شد که این کشور بتواند اهدافی هم برای کنترل انتشارات گازهای گلخانه ای در برنامه 5 ساله تعیین کند. برعکس کارشناسان بر این باور بودند که چین به دنبال راه اندازی نیروگاه های جدید زغال سنگی هم باشد.

اما گویی دولت چین به دنبال آن است که پیش نویس قبلی برنامه 5 ساله خود را تغییر دهد.

کارشناسان می گویند حالا باید تمامی بخش های دولت مشغول تنظیم چهاردمین برنامه 5 ساله دولت باشند. برای اینکه دیگر زمانی برای هدر دادن برای چین باقی نمانده است آن هم وقتی که می خواهد تا 2060 به کربن خنثی برسد. چین اگر قرار است به اهدافش برسد باید بتواند تا سال 2025 سهم 58 درصدی زغال سنگ را از کل ترکیب انرژی خود به کمتر از 50 درصد برساند و از تکنولوژی های جذب و ذخیره سازی کربن بهره ببرد.

کارشناسان چینی بر این باورند که این اولین بار است که چین به فکر کنترل انتشارات خود افتاده است و پیشنهاد می دهند تا اهداف خود را بر پایه کنترل کل انتشارات تا سال 2025 تنظیم کند.

از سال 2019 امنیت انرژی بزرگ ترین و اولویت دارترین هدف چین بوده است، بنابراین دولت به افزایش تولید انرژی حتی از نیروگاه های زغال سنگی هم توجه ویژه داشت و به دنبال توسعه این نیروگاه ها بود.

حتی پکن برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به ساخت و سازهایی انرژی بر چون تولید فولاد و سیمان بها داده است، صنایعی که شدت انرژی آنها بلاست.

ولی حالا آنطور که مقامات دولتی می گویند چین به دنبال تغییر سیاست های خود است.

Chinese symbol.

کارشناسان چینی می گویند چین باید بتواند تا سال 2025 انتشارات خود را محدود کند و حتی در مصرف زغال سنگ به «رشد منفی» برسد.

از سویی این کشور باید سرمایه گذاری برای تولید برق از نیروگاه های جدید زغال سنگی را متوقف کند، سوال این است: تکلیف 300 گیگاوات برق زغال سنگی چه می شود؟

یک عضو مرکز تحقیقات و توسعه چین که بخشی از اتاق فکر کابینه چین است، می گوید این کشور باید تولید برق را از نیروگاه های بادی و خورشیدی تا دو برابر افزایش داده و تا سال 2025 به 500 گیگاوات برساند.

اما فرصت برای چین بسیار کم است. وود مکنزی می گوید که برای رسیدن به چنین اهدافی تا سال 1025 باید ظرفیت نیروگاه های خورشیدی و بادی و نیز ذخیره سازی انرژی 11 برابر افزایش یابد و برق تولیدی نیروگاه های زغال سنگی به نصف برسد.

تحلیلگران وود مکنزی معتقدند که مشکل بر سر سرمایه گذاری یا بزرگی ظرفیت تجدیدپذیری که باید اضافه شود نیست، بلکه مسئله گذار اجتماعی است که باید با آن همراه باشد.

اگر آنچه که رییس جمهور چین وعده اش را داده درست باشد موضوعات مربوط به اقلیم باید در قلب برنامه اقتصادی و سیاسی چین جا داده شود و تمامی ساختارهای اقتصادی چین به سوی تغییرات سیستماتیک پیش بروند.

 

برچسب هاانرژی امروز برنامه 5 ساله چین تغییرات اقلیم چین ژی جین پینگ

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز برنامه 5 ساله چین تغییرات اقلیم چین آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو برنامه 5 ساله چین به دنبال زغال سنگی تا سال 2025

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ استاندار در نشست خبری با اصحاب با اشاره به موضوع نا ترازی انرژی و جلوگیری قطعی برق در فصل گرما گفت: در گذشته برخی از مسئولان کشور نگاه آینده‌محوری نداشتند و از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای کشور غفلت شده و با توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی در کشور مخالفت‌هایی صورت گرفته است.


سید رضا مرتضوی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های متعددی در دست ساخت داریم افزود: برخی از آنها در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در زمینه تامین انرژی به سمت مثبت کردن تراز انرژی حرکت می‌کنیم.


وی گفت: در حال توسعه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستیم و در مجموع برای تامین انرژی ظرفیت‌های خوبی برنامه‌ریزی شده است.


استاندار اصفهان افزود: شورای برنامه‌ریزی استان تلاش کرده تا در سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی را انجام دهد، اما توسعه اقتصاد گردشگری و دانش‌بنیان دو راهبرد اساسی توسعه استان است و بر همین اساس مصر هستیم که سرمایه‌گذاری در استان براساس راهبرد‌های سند آمایش محقق شود.


مرتضوی با تاکید بر اینکه اولویت اول استان زمینه آب مصرفی، تأمین آب آشامیدنی مردم است، گفت: اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و به همین دلیل مقابل گسترش بی‌رویه صنایع و ایجاد صنایع جدید نیز ایستادگی کرده‌ایم


وی تاکید کرد: این رویکرد باعث شده تا بار‌ها مورد هجمه قرار بگیریم، اما بر اصل تحقق سند آمایش استان تأکید داریم و تنها راه پیشرفت استان اصفهان را در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری متصور می‌شویم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور