Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@12:33:10 GMT

صرفه‌جویی ۳.۵ میلیارد دلاری نیروگاه‌ها در ایران

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۶۵۹۵

صرفه‌جویی ۳.۵ میلیارد دلاری نیروگاه‌ها در ایران

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمادگی نیروگاه‌ها از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است، گفت: افزایش ۱۰ درصدی آمادگی نیروگاه‌ها در طی یک دهه اخیر ۳.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، محسن طرزطلب با اشاره به اقدامات صورت گرفته صنعت برق حرارتی در طی یک دهه اخیر، اظهار کرد: در روزهای آغازین سال ۱۳۹۰ ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی حدود ۵۴ هزار مگاوات بود که این رقم در حال حاضر با افزایش ۲۵ درصدی از مرز ۶۸ هزار مگاوات عبور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در اوایل دهه ۹۰ حداکثر نیاز مصرف حدود ۴۲ هزار مگاوات بود که این رقم تابستان امسال به بیش از ۵۸ هزار مگاوات افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست سال ۹۰ حدود ۱۲۱ هزار میلیارد کیلووات ساعت و در شش ماهه نخست سال گذشته ۱۵۲ هزار میلیارد کیلووات ساعت بوده است که این رقم در نیمه نخست سال جهش تولید با افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۶۷ هزار میلیارد کیلووات ساعت گذشت.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: در آن مقطع زمانی میزان مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌های کشور حدود ۵۷ میلیارد مترمکعب بود که این رقم سال گذشته به ۷۴ میلیارد مترمکعب رسید. در آن سال‌ها ۶۲ درصد سوخت نیروگاه‌ها توسط گاز طبیعی و ۳۸ درصد آن توسط سوخت مایع تأمین می‌شد؛ عاملی که افزایش ضریب خروج اضطراری واحدها، دشواری بهره‌برداری نیروگاه‌ها و آسیب‌دیدگی بویلرها را به همراه داشت.

طرزطلب تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه در نیمه نخست امسال حدود ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی تأمین شده است، اضافه کرد: اقدامات صورت گرفته در طی چند سال اخیر موجب شده است تا در نیمه نخست امسال از میان ۴۵ میلیارد مترمکعب سوخت مصرفی نیروگاه‌ها حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب آن از طریق سوخت گاز طبیعی تأمین شود.

وی ادامه داد: راندمان نیروگاه‌ها در آن دوران حدود ۳۶.۹ درصد بود که این رقم در حال حاضر با اقداماتی از قبیل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی به ۳۸.۷ درصد افزایش یافته و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به حدود ۳۹ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی افزود: در اوایل سال ۹۰ ضریب خروج اضطراری واحدها ۱۶.۶ درصد و میزان آمادگی نیروگاه‌ها حدود ۸۳.۴ درصد بود که میزان خروج اضطراری واحدها در حال حاضر به هفت درصد کاهش پیدا کرده و آمادگی نیروگاه‌ها از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است.

طرزطلب خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی آمادگی نیروگاه‌ها در طی چند سال اخیر ۳.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

کد خبر 451867

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی صرفه جویی نیروگاه نیروگاه برق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آمادگی نیروگاه ها میلیارد مترمکعب نیروگاه ها نیمه نخست هزار مگاوات حال حاضر برق حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

رویداد فن‌آب با هدف حمایت از ایده‌های برتر بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت نساجی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، سیدمهدی حجازی اظهار کرد: حامی اصلی رویداد فن‌آب (فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی) شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است و این رویداد با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

وی در ارتباط با اهمیت بهینه‌سازی آب در صنعت نساجی افزود: صنعت نساجی به‌خصوص در بخش چاپ، رنگرزی و تکمیل یک صنعت آب‌بر است و در استان اصفهان هم که قطب صنعت نساجی به‌شمار می‌رود، تعداد قابل توجهی از این واحدها وجود دارند. ازطرفی در دنیا شاهد رشد فناوری‌های مرتبط با مصرف بهینه آب و بازچرخانی آب در صنعت نساجی هستیم که مبحث بسیار مهمی است.

دانشیار دانشکده مهندسی نساجی عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان نیز درحال پیشرفت به سمت دانشگاه نسل چهار است به همین علت به فکر حل معضلات پیرامونی خود بوده و در برابر جامعه و اطراف خود مسئولیت دارد، از این‌رو حل مسئله آب در صنعت نساجی، بازچرخانی آن و کمینه کردن مصرف یک بخش اساسی است.

حجازی با بیان اینکه روش‌های سنتی مصرف آب با مصرف بیش از ده‌ها کیلوگرم آب در صنعت نساجی باید به روش‌های نوین تغییر کند، اضافه کرد: هدف این رویداد شناسایی ایده‌های دانشجویی، استارت‌آپی و واحدهای صنعتی دانش‌بنیان است که در این راستا قصد توسعه سبد محصول دارند. در طی این رویداد از صنعتگرانی که در حوزه چاپ، رنگریزی و تکمیل فعالیت می‌کنند نیز دعوت شده تا یک فن‌بازار شکل بگیرد.

وی در رابطه با طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه رویداد بیان کرد: تاکنون ۲۸ طرح به دبیرخانه رویداد ارسال شده است که ۱۱ طرح در مرحله اول داوری و به مرحله نهایی رویداد راه یافتند. امیدواریم در انتهای رویداد ارتباط بین طرح‌ها و صنعت برقرار شود.

حجازی برقراری ارتباط بین شرکت‌کنندگان و صنعتگران بزرگ در طی این رویداد را مهم‌تر از کسب جایزه دانست و خاطرنشان کرد: روز پنجم اردیبهشت داوری نهایی انجام می‌شود. هر تیم حدود ۱۰ دقیقه ایده خود را مطرح می‌کند، تیم داوری و افرادی که از صنعت در برنامه حضور دارند این ایده را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند و به ۳ تیم برگزیده جوایزی تعلق می‌گیرد.

کد خبر 747357

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی