Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@03:14:19 GMT

دلایل تغییرات مهم و معنی ‌دار در ناخن ها

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۱۳۶۱

دلایل تغییرات مهم و معنی ‌دار در ناخن ها

چقدر به ناخن‌هایتان توجه می‌کنید؟ منظورم هم ناخن‌های دست است و هم پا. خوب آن‌ها را نگاه می‌کنید؟ رسیدگی به نظافت ناخن‌ها، بخشی از توجه به آنهاست، ولی همه ماجرا نیست. به این دلیل که ناخن‌ها، بیانگر وضع جسمی ما هستند و از روی تغییرات ایجاد شده در آن‌ها می‌توان نشانه بروز بیماری‌ها یا کمبود بعضی عناصر مهم در بدن را دریافت؛ بنابراین خوب است با بعضی تغییرات مهم و معنی‌دار در ناخن آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دیدیم شکل ناخن غیرعادی شد، فقط درصدد تمیز و زیبا کردن آن برنیاییم و مشکل را از ریشه حل کنیم. این عارضه‌ها ممکن است در ناخن دست یا پا یا هر دو دیده شود.

خط تیره

اگر سن و سالی داشته باشید به یاد دارید سال‌ها پیش وقتی برنامه‌های تلویزیون تمام می‌شد، خط‌های رنگی با بوق ممتد روی صفحه تلویزیون نقش می‌بست! بروز خطوط تیره در ناخن هم شبیه به همان خط‌هاست! با این تفاوت که فقط خط یا رد تیره قهوه‌ای وجود دارد.

این عارضه که اسم علمی آن «آکرال لنتیژنال ملانوما» است، باعث ایجاد رد یا خطی تیره‌رنگ روی ناخن می‌شود. این نشانه می‌تواند در انگشت دست یا پا بروز کند. با بروز این عارضه باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا هر چه زودتر روند درمان آغاز شود.

نشانه‌شناسی: ایجاد این خط تیره روی ناخن می‌تواند نشانگر ابتلا به نوعی از انواع سرطان پوست به نام «ملانوما» باشد. البته این تغییر همیشه نشانگر ابتلا به ملانوما نیست، اما می‌تواند نشانه مهمی باشد.

بلند شدن ناخن

اگر اتفاق خاصی برای ناخن نیفتاده باشد، ناخن باید کاملا به گوشت بچسبد؛ مگر بخش‌هایی از ناخن که قدشان بلندتر از اتصال ناخن به گوشت شده باشد. اسم علمی این عارضه «اونیکولیزیس» است. این مسأله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که با مراجعه به متخصص پوست و مو، دلیل اصلی آن مشخص شده و درمان آغاز می‌شود.

نشانه‌شناسی: از دلایل بلندشدن ناخن می‌توان به عفونت قارچی، پسوریازیس، آسیب ناشی از مانیکور نامناسب ناخن یا تمیز کردن زیر ناخن با جسمی تیز و نامناسب اشاره کرد.

سرخی و تورم دور ناخن

این عارضه شاید از رایج‌ترین عوارض ناخن باشد؛ به این دلیل که زیاد اتفاق افتاده ممکن است قبلا هم با این مسأله روبه‌رو شده باشید. در این شرایط ممکن است یک قسمت یا دورتادور ناخن متورم و سرخ شده باشد. اسم علمی این عارضه «پارونشیا» است که البته تغییر حالت دیگری از ناخن هم همین اسم را دارد که به آن نیز خواهیم پرداخت.

نشانه‌شناسی: احتمالا سرخی و تورم دور ناخن، ناشی از عفونت است. این عفونت می‌تواند فقط بخشی از ناخن یا همه آن را درگیر کند. گاهی می‌توانید با استفاده از پودرآنتی‌بیوتیک عارضه را درمان کنید. اما اگر فراگیر و زیاد باشد، باید به متخصص مراجعه کنید.

سبزشدگی ناخن

وقتی بدون دستکش سبزی پاک یا خرد می‌کنید، ناخن به رنگ سبز تغییررنگ می‌دهد. اما این سبزی جدی‌تر بوده و به سمت گوشت ناخن هم دویده است. این رنگ، معمولا سبز تیره است؛ به‌طوری که رنگ سبز آن به سمت سیاهی میل می‌کند. اسم علمی آن عارضه هم مانند عارضه سرخی و تورم دور ناخن «پارونشیا» است. برای درمان باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

نشانه‌شناسی: آلوده و بیمار شدن ناخن با باکتری، احتمالا باعث این نوع واکنش و تغییررنگ می‌شود.

ناخن زرد

آن‌هایی که اهل لاک‌زدن و باقی‌ماندن طولانی‌مدت لاک روی ناخن‌ها هستند، حتما دیده‌اند بعد از پاک کردن لاک، رنگ ناخن زردرنگ شده است. به این دلیل که ناخن نتوانسته نفس بکشد و تغییر رنگ داده است. در افراد سیگاری نیز این عارضه دیده می‌شود، اما اگر بدون انجام هیچ‌کدام از کار‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، دچار تغییررنگ ناخن به رنگ زرد شده‌اید، دچار عارضه‌ای شده‌اید و باید علت آن را با مراجعه به متخصص شناسایی کنید. اسم علمی این بیماری «سندرم ناخن زرد» است.

نشانه‌شناسی: دلیل تغییر رنگ ناخن‌ها به رنگ زرد، می‌تواند ناشی از ابتلا به مشکلات تنفسی و اختلال در عملکرد ریه‌ها باشد. علاوه بر این‌که ممکن است مبتلا به عفونت شدید ناخن شده باشید. البته این درصورتی است که عارضه ناشی از باقی‌ماندن بیش از حد لاک روی ناخن نباشد که در این صورت با رسیدگی به وضعیت ناخن و مدتی لاک‌نزدن برطرف می‌شود.

ناخن آبکشی یا حفره‌دار

برجستگی و فرورفتگی‌های روی ناخن، شبیه به آبکش، برجستگی روی چکش یخ‌شکن یا بیفتک‌زن است! در ناحیه لکه‌ها نیز تغییر رنگ به رنگ زرد- کهربایی دیده می‌شود. این تغییر ناخوشایند، نشانه وجود چند عارضه بوده و برای درمان و برطرف شدن آن باید از متخصص کمک بگیرید. نام علمی این عارضه «پیتینگ» یا ناخن آبکشی است.

نشانه‌شناسی: احتمال بالای ابتلا به بیماری پسوریازیس، آتوپیک درماتیتیس، آلوپسی آرتا وجود دارد.

ناخن نازک و قاشقی

ناخن معمولی کمی محدب بوده، اما مقعر نیست. از نظر کیفیت نیز باید حد مناسبی از استحکام را دارا باشد. اما اگر بخشی از ناخن فرورفتگی پیدا کرده و نازک شود، یعنی این‌که به عارضه ناخن قاشقی با اسم علمی «کولونشیا» دچار شده‌اید. این عارضه به مراجعه به متخصص پوست و درمان نیاز دارد.

نشانه‌شناسی: ناخن قاشقی می‌تواند نشانه اختلال درتغذیه و تغذیه نامناسب، وجود بیماری یا مشکلی در معده یا روده کوچک، حساسیت به گلوتن گندم (ابتلا به بیماری سلیاک) یا عارضه ناشی از زندگی در سطحی خیلی بالاتر از سطح دریا باشد.

ناخن‌ها و رنگ‌ها

تا اینجا به چند مورد تغییر رنگ ناخن که نشانه ابتلا به بیماری بود، اشاره کردیم. در این جدول، به موارد بیشتر و علل آن خواهیم پرداخت.

اشاره به این موارد لزوما به این معنی نیست که اگر عارضه مورد اشاره در ناخن شما مشاهده شد حتما به آن بیماری دچار شده‌اید.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سلامت ناخن بیماری ناخن سبک زندگی پارسی خبر متخصص پوست نشانه شناسی تغییر رنگ رنگ ناخن روی ناخن اسم علمی ناخن ها شده اید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

از نظر کارشناسان، صدور شناسه یکتا برای هر یک از فعالان اقتصادی مزیت های بیشماری برای کشور دارد. از این طریق، دولت می تواند به افزایش نظارت هایش بپردازد و با فعالیت های زیرزمینی، کلاهبرداران، افراد متقلب و سودجو و قاچاق کالا مقابله کند. در طرف مقابل، فعالان اقتصادی قانونی از تسهیلات ویژه دولت بهره مند می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

در شرایطی که سوداگری و فعالیت های مخرب حاشیه سود بالاتری دارند، هر اقدامی که در راستای حمایت از بخش های مولد اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد، مثبت ارزیابی می شود. در همین راستا، روسای اتحادیه های صنفی تهران، روسای اتاق های استان ها و نمایندگان مجلس توصیه می کنند که فعالان اقتصادی نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند، تا وقتی اقتصاد زیرزمینی بزرگی داریم، سرمایه گذاری سالم رونق نخواهد گرفت. از همین رو، به زعم آنان، هدف نهایی پروژه مجوزهای الکترونیک باید حذف همین اقتصاد زیرزمینی باشد.

در شرایطی که فعالان غیرقانونی با حاشیه سود بالا به فعالیت می پردازند و کالاهایشان را روانه بازار می کنند، هم تولیدکنندگان گلایه دارند و هم مصرف کنندگان شاکی هستند. صدور شناسه یکتا، امکان شناسایی فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی را فراهم می کند و می توان با فعالیت های زیرزمینی مقابله کرد.

 مهدی ناصر، حقوقدان در ارتباط با الکترونیک محور شدن مجوزها و دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی به خبرنگار قدس تصریح کرد: قطعاً این اقدام خوبی است و به نفع کسانی است که در فضای سالم و قانونی کار می کنند. همچنین این اقدام بستری برای مقابله با فعالیت های زیرزمینی و سوءاستفاده های احتمالی فراهم می کند.

وی ادامه داد: الکترونیک شدن امور به شفافیت بیشتر منجر می شود که بستری برای مقابله با فساد و رانت به وجود می آورد. هر چقدر فضای اقتصادی کشور شفاف تر شود، به نفع همه است.

این حقوقدان درباره این موضوع که روند بسیار ساده ای برای دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: ساده سازی امور بسیار مفید است و به پیشبرد بیشتر امور کمک می کند. هر اقدامی که در راستای تسهیل امور و رونق کسب و کارها صورت بگیرد، مثبت ارزیابی می شود.

ناصری گفت: با توجه به اینکه روند دریافت شناسه یکتا بسیار آسان است، توصیه می کنیم که فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده و برای دریافت شناسه یکتای خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: وقتی همه چیز متمرکز شود و اطلاعات فعالان اقتصادی در یک سامانه به صورت منسجم در دسترس باشد، قطعاً امکان نظارت بر فعالیت های اقتصادی و همچنین پیش بینی پذیر شدن اقتصاد برای خود مردم نیز بیشتر می شود. این موضوع به نفع مردم و فعالان اقتصادی واقعی است. و از طرفی بخش غیرمولد و غیرشفاف اقتصاد نیز متضرر اصلی شناسه واحد یکتا خواهند بود.

این حقوقدان توضیح داد: در دسترس بودن اطلاعات فعالان اقتصادی به دولت این امکان را می دهد که هر چه بیشتر جلوی سوءاستفاده ها و فسادها را بگیرد. به طور کلی، الکترونیک محور شدن امور به معنای تسریع در انجام کارها و افزایش نظارت هاست که مثبت ارزیابی می شود.

ناصری گفت: رانت و سوءاستفاده همواره از غیرشفافیت نشات می گیرد. در شرایطی که همه چیز روشن باشد و امور به صورت سامانه محور و الکترونیک پیش برود و هر فعال اقتصادی یک شناسه یکتا داشته باشد، امکان افزایش شفافیت به وجود می آید. این وضعیت به نفع کسانی است که در شرایط سالم و قانونی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: به موازات نفعی که شفاف شدن امور برای فعالان اقتصادی قانونی دارد، کسانی که به صورت زیرزمینی و بدون مجوز فعالیت می کنند، در معرض خطر قرار می گیرند. صدور شناسه یکتا برای هر فعال اقتصادی به دولت امکان می دهد که فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی را شناسایی کند و جلوی فسادها را بگیرد.

ناصری در پایان تأکید کرد: به طور کلی، بنده روند الکترونیک شدن مجوزها و صدور شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی را مثبت ارزیابی می کنم. این روندها به نفع کشور است و باید به درستی پیش برود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • (ویدئو) معنی جالب جنگ زرگری
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • معنی جالب جنگ زرگری + فیلم
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تلاش ٢ ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم دارای عارضه قلبی در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه
  • ببینید | ناخن طلا برای کاشت برای خانم‌های پولدار!
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر