Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:56:46 GMT

فلفل داورزن با تابعیت هندی در بازار جهانی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۴۴۱۲

فلفل داورزن با تابعیت هندی در بازار جهانی

«داورزن» در غربی‌ترین نقطه استان خراسان رضوی را همه با فلفل‌های تند و آتشین اش می‌شناسند، می‌گویند بیش از 200 سال است کشاورزان این منطقه نسل به‌نسل فلفل قرمز بومی منطقه را می‌کارند. شرایط آب و هوایی و اقلیمی داورزن آن را مستعد تولید فلفل تندی کرده که حتی هندی‌ها هم خواهان آن هستند.

 اما با همه اینها در دهه‌های گذشته اقدامی برای برند‌سازی آن انجام نشده است و سالهاست طبق معمول همان بلایی که بر سر زعفران و پسته تولیدی ایران می‌آید گریبان این محصول آتشین را هم گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلالان هندی و پاکستانی از تیرماه تا آذرماه هر سال که فصل برداشت فلفل این منطقه است سروکله‌شان در داورزن پیدا می‌شود و فلفل کشاورزان را با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند و فله‌ای به کشورشان می‌برند تا آن را فرآوری کرده و به ‌نام خودشان راهی بازارهای جهانی کنند.
در حال حاضر نیز بخش اعظم فلفل داورزن با قیمت کیلویی 10هزار تومان در سایه بی‌توجهی دست اندرکاران نصیب دلالان کشورهای به اصطلاح مهد تولید فلفل می‌شود البته مسئولان می‌گویند کلید ایجاد شهرک تخصصی فلفل داورزن خورده و شاید اگر همت و عزم ملی باشد بتوان امیدوار بود در سال‌های آتی فلفل داورزن به‌نام قطب تولید آن در ایران راهی بازار جهانی شود. «محمدرضا داورزنی» معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی داورزن به «ایران» گفت: شهر ما رتبه نخست تولید فلفل با نام علمی capsicum spp یا نام عمومی chili در کشور را دارد. پیشینه تولید فلفل در داورزن به دو قرن پیش برمی‌گردد و چون شرایط آب و هوایی مناسب تولید فلفل بوده این محصول تا کنون یکی از سه کشت شاخص داورزن بوده است. وی افزود: تندی و کیفیت بالای فلفل قرمز داورزن موجب شده است هرساله بخشی از فلفل داورزن راهی بازارهای کشورهای هند و پاکستان شود.
البته متأسفانه تاجران هندی و پاکستانی این محصول را فله‌ای و بدون فرآوری و آن هم با قیمت پایین خریداری کرده و به دست تاجران فلفل هندی و پاکستانی می‌رسانند. بدین ترتیب ارزش افزوده فلفل تولیدی داورزن به دست هندی‌ها و پاکستانی‌ها می‌رسد و البته به‌نام آنها به بازارهای جهانی می‌رود. وی با اشاره به اینکه یک دهه پیش سطح زیر کشت فلفل در داورزن بالغ بر 900 هکتار بوده تصریح کرد: در سال‌های گذشته واردات بی‌رویه و از سوی دیگر مقرون به صرفه نبودن کشت این محصول موجب شده تا سطح زیر کشت این محصول که می‌تواند برای ما ارزآوری داشته باشد به 550 هکتار در سال‌جاری برسد. این در حالی است که سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته حتی کمتر از 400 هکتار شده بود. به گفته وی امسال تولید فلفل داورزن به 12 هزار و 500 تن به صورت ‌تر یا 2500 تن خشک می‌رسد .
در حال حاضر هر کیلو فلفل‌ تر داورزن با کیلویی 10 هزار تومان خریداری می‌شود که موجب دلسردی کشاورزان شده است چرا که دلالان فلفلی را که به این قیمت خریداری می‌کنند تا پنج برابر این قیمت به هندی‌ها و پاکستانی‌ها تحویل می‌دهند. معاون جهاد کشاورزی داورزن توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده فلفل برای کشاورزان حداقل 4هزارو 500 تومان است. برداشت فلفل قرمز در داورزن به‌صورت مکانیزه انجام نمی‌شود و محصولی است که باید بوسیله نیروی انسانی برداشت شود. در حال حاضر دستمزد کارگر فلفل چین در داورزن روزی 90 هزار تومان است که برای کشاورزان گران تمام می‌شود.
داورزنی گفت: برداشت فلفل در این منطقه از تیرماه آغاز می‌شود و هم اکنون فصل چین آخر فلفل است. وی همچنین درباره روند ایجاد شهرک تخصصی فلفل در داورزن گفت: در حال حاضر در مرحله واگذاری زمین به متقاضیان فعالیت در این شهرک هستیم . وی تأکید کرد: در حال حاضر 70 کارگاه فرآوری فلفل به‌صورت پراکنده در داورزن فعالیت می‌کنند که با تجمیع آنها و به‌ روز کردن تجهیزات آنها می‌توان برای برند‌سازی فلفل داورزن گام برداشت.
وی با بیان اینکه فلفل محصولی است که برای تولید آن نیاز به آب فراوانی است ، گفت: برای برداشتن این چالش از سر راه توسعه کشت فلفل، تجهیز مزارع تولید فلفل به نوار آبیاری قطره‌ای «تیپ» در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 15 هکتار از اراضی به این شیوه آبیاری تجهیز شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: داورزن در تولید گیاه دارویی «انسیون» یا «بادران» رتبه نخست کشوری را با 120 هکتار سطح زیر کشت دارد که 120 تن محصول می‌دهد.
این محصول در بازه اسفند تا خرداد هرسال نیاز به رسیدگی دارد و فصل کاشت و برداشت آن کوتاه است . عمده این محصول به کشور ترکیه صادر می‌شود و در سال‌جاری نیز با وجود محدودیت‌های کرونایی تاکنون چند محموله انسیون به ترکیه رفته است. داورزن همچنین بیشترین میزان سطح زیر کشت کنجد خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. بیش از 400 هکتار از ارضی کشاورزی داورزن زیر کشت دانه روغنی کنجد است.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فلفل داورزن سطح زیر کشت حال حاضر تولید فلفل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها

محمدی مهدی برادران معاون وزیر نفت گفت: پیام نمایشگاه اکسپو در واقع توانمندی‌های صادراتی ایران بود. توانمندی‌هایی که باعث شد در شرایطی که دوست و دشمن احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم، اما ما این ظرفیت را عملیاتی کردیم و در کنار امنیت و اقتدار کشور، فرصت‌های تجاری کشور را به نمایش گذاشتیم و به تعبیر یکی از غرفه داران «این وعده صادق ۲ بود که انجام شد.

برادران ادامه داد: من نمایشگاه‌های زیادی افتتاح کردم اما این نمایشگاه تنها رویدادی بود که هم غرفه داران راضی بودند و هم جلسات B۲B و مذاکرات زیاد و فشرده‌ای انجام شد؛ تاجران زیادی از شهرهایی همچون اصفهان و شیراز بازدید کردند.

او تصریح کرد:لازمه جهش تولید، جهش صادرات است به طوری که در ابتدای سال به ازای گروه‌های کالایی برنامه رشد تولید به همراه رشد صادرات تنظیم کردیم. امروز به ظرفیتی رسیده‌ایم که نیاز بیشتری به تولید محصول برای کشور نداریم بلکه اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید نسبت به خلق محصول برای برای بازارهای جدید که عمدتاً بازارهای صادراتی هستند، اقدام کنیم. این گروه‌های کالایی مشخص شده است.

برادران  افزود: بهره وری بالاتر واحدهای موجود در حوزه صنایع، استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه، نشان سپاری تجاری و… از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به منجر به ارائه محصولات بهتر باشد.

معاون وزیر صمت در خصوص حواشی عکس خود  در برهی از رسانه های معاند گفت:بنده دیروز از غرفه لوازم خانگی بازدید کردم که این رسانه عکسی منتشر کرد که در قالب آن عکس فلان محصول آشپزخانه به نمایش گذاشته شده بود که از منظر این رسانه ارزش صادراتی نداشت!

او افزود:  این مساله نشان می‌دهد ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. اگر این محصول به ایران قاچاق می‌شد ایرادی نداشت اما حالا که خودمان این محصول را صادر می‌کنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم. در واقع این مساله نشان می‌دهد که از خام فروشی در حال فاصله گرفتن هستیم و در حال صادرات کالاهای قاچاق پذیر هستیم.

معاون وزیر صمت گفت: اگر مسائل مربوط به حمل و نقل داخلی و خارجی حل نشود به توفیق نخواهیم رسید و باید حتماً مشکلات در این بخش حل شود یکی از موضوعات مورد تاکید غرفه داران این بود که دبیرخانه ایران اکسپو تعطیل نشود و مشکلات را به صورت مستمر دنبال کند.

او افزود: طی سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم پس در ادامه می‌توانیم به آمار بیشتری دست یابیم. در برخی از مذاکراتی که با هیأت‌های مقابل داشتیم و آمار را ارائه می‌کردیم طرف خارجی اعلام می‌کرد که آمارشان چند برابر است که نشان می‌دهد صادرات ایران در گمرکات آنها ثبت شده اما در گمرکات ما ثبت نشده که نشان می‌دهد کالا از مرزهای دیگر صادر شده، بنابراین آمار صادراتی ما از منظر آنها بالاتر بود.

برادران با بیان اینکه مبادلات تجاری را می‌توان حل کرد و استفاده از رمزارزها را می‌توان جدی تر در دستور کار قرار داد، گفت: رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه خواسته مجموعه بازرگانان ماست که باید در گروه کالایی خاص به ویژه گروه کالاهای نهایی از کشورهایی مثل عراق، پاکستان و افغانستان برداشته شود و ما باید پول خود را به رسمیت بشناسیم؛ اینکه کسی از ما با ریال خرید کند و ما بگوییم با دلار رفع تعهد ارزی کند، توهین به پول ملی ماست. باید در گروه کالایی خاص بازرگانان با اعمال شفافیت از کارخانجات خرید کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه استاندارد هم هنوز چالش‌هایی داریم. ما سختگیرانه عمل می‌کنیم که بعضاً مانع صادرات می‌شود بنابراین باید این چالش هم رفع شود چراکه استاندارد برخی کشورهای هدف پایین‌تر از سطح استانداردهای ماست.

او گفت: باید مناطق آزاد به سکوهای صادراتی تبدیل شوند اما هنوز در مدار حوزه قاچاق و واردات می‌چرخند باید تلاش کنیم رویکرد این مناطق، صادرات محور شود. همچنین کمک‌های شرکت کشتیرانی و بنادر به مجموعه ما کمک کند تا به اهداف خود در حوزه صادرات برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان