Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس استان کردستان/روح‌الله زرین؛ در ماه‌های اخیر به قدری قیمت مرغ در بازار کردستان افزایش یافته که بسیاری از اقشار مردم قدرت خرید آن را ندارند.

اگرچه رشد چشمگیر قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بسیاری از استان‌های کشور وجود دارد اما این رویه در کردستان با وجود تولید انبوه انواع ماکیان مانند مرغ، شترمرغ، بوقلمون، غاز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شاید غیرمعمول به نظر برسد.

این شرایط افزایش قیمت گوشت مرغ موجب شد بسیاری از تولیدکنندگان برای ثبات قیمت و فراوانی این محصول پرمصرف اقدام به جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی خود کنند که با واکنش عجیب برخی دستگاه‌های اجرایی همراه بود.

از طرف دیگر هم بسیاری از واحدهای مرغداری برای تامین نیاز بازار میزان تولید خود را افزایش دادند اما برای تامین نهاده‌های طیور با مشکل مواجه شدند چرا که خود استان کردستان وارد کننده خوراک طیور مانند ذرت و سویا است.

این شرایط موجب شده قیمت گوشت مرغ از مرغداری تا بازار مصرف چندین بار افزایش یابد و این شرایط هیچ سودی برای بهره‌بردار ندارد و ضررش هم نصیب مصرف‌کننده شود.

با این وجود بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند تنها راه حل ثبات قیمت مرغ در بازار کردستان تولید نهاده‌های طیور در مزارع این استان است چرا که چندین سال است شاهد کشت تک محصول گندم و جو هستیم که مازاد نیاز استان است و با جایگزین کردن کشت نهاده‌های طیور، خوراک مرغداری‌ها از سایر کشورها وارد نمی‌شود و در نتیجه صاحبان واحدهای پرورش مرغ می‌توانند این محصولات را با یک سوم قیمت وارد خریداری کنند چرا که در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو ذرت و سویای وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان است که این به نفع واحدهای مرغداری نیست.

یارانه به تولیدکنندگان مرغ اختصاص یابد

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در شهر سنندج می‌گوید: حدود ۵ سال است در یکی از مغازه های حاشیه میدان این شهر در زمینه عرضه انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و...فعالیت دارم و چون اجاره‌بهای این واحد تجاری در یکسال اخیر ۳ برابر شده است به ناچار قیمت مواد عرضه شده را افزایش می دهم.

مازیار در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های توزیع مرغ کشتار روز به صورت واسطه‌ای فعالیت دارند و مرغ خریداری شده از چند فیلتر عبور می‌کند تا به دست فروشنده برسد و این شرایط قیمت آن را افزایش می‌دهد.

وی اذعان داشت: ضرورت دارد برای کنترل قیمت گوشت مرغ دولت یارانه‌ای در نظر بگیرد تا قیمت آن به ثبات برسد چرا که افزایش جهشی قیمت مرغ کاهش قدرت خرید مردم را به همراه دارد.

قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۲۰ هزار تومان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در خصوص قیمت گوشت مرغ در استان می گوید: کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت کشور مصوبه ای برای استانها ارسال کرده که قیمت نهایی گوشت مرغ که به دست مصرف کننده می رسد حدود ۲۱ هزار تومان اعلام شده است.

ولی هنوز این نرخ اجرایی نشده است و مصرف کننده همچنان مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان را خریداری می کند.

محمد دره‌وزمی علت افزایش قیمت گوشت مرغ را کمبود نهاده‌های طیور مانند سویا و ذرت در استان ارزیابی کرد و گفت: نهاده‌های طیور به صورت وارداتی وارد بازار مصرف مرغداری ها می‌شود که قیمت دولتی سویا حدود ۳ هزار و ۵۰ تومان است اما این خوراک طیور در بازار آزاد ۱۳ هزار تومان است که دستگاه‌های متولی نتوانسته‌اند به اندازه نیاز استان تامین کنند.

وی با اشاره وضع واحدهای مرغداری کردستان تصریح کرد: کمبود خوراک طیور در سطح استان موجب شده مدیران مرغداری‌ها خوراک طیور مورد نیاز را از بازار آزاد با قیمت چند برابر ارزش واقعی تامین کنند و برای جبران این هزینه‌ها مرغ مورد نیاز مصرف‌کننده را با قیمت بیش از نرخ اعلام شده عرضه کنند.

دره‌وزمی با اشاره به تصمیمات کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت اذعان داشت: این کارگروه در بخشنامه‌ای اعلام کرده است قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در کشتارگاه ۱۳ هزار تومان است و با ۱۰ درصد افزایش برای کسب سود مناسب برای فروشندگان در نظر گرفته شده است، همچنین عرضه هر کیلوگرم مرغ برای خرده‌فروشی در بازار مصرف با ۶ هزار تومان سود با نرخ قطعی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای فروش تعیین شده است در حالی که در بازار با قیمت ۲۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت کردستان در مورد قیمت مصوب گوشت مرغ افزود: در روزهای آینده کارگروه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری نهایی برای قیمت مصوب گوشت مرغ طبق نظر کارگروه ستاد تنظیم بازار وزارت صمت با همان قیمت ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ در سنندج تشکیل خواهد شد که این شرایط بستگی به تامین نهاده های طیور خواهد بود.

عرضه مرغ زنده در بازار تعطیل شد

یکی از پرورش‌دهندگان مرغ بومی و گوشتی در مورد نحوه فعالیتش می‌گوید: در یکی از روستاهای قروه اقدام به جوجه‌ریزی در یک واحد مرغداری کوچک کردم اما چون میزان هزینه‌های تولید زیاد بود توان اداره آن را نداشتم و این واحد تولیدی را تعطیل کردم.

فرشاد فعله‌گری در ادامه افزود: به دلیل اینکه مردم علاقه خاصی به خرید مرغ زنده داشتند یک واحد ۱۵۰ متری در شهر قلعه اجاره کردم و روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ قطعه مرغ زنده عرضه می‌کردم.

وی تصریح کرد: به دلیل قوانین اداره دامپزشکی تمام واحدهای عرضه مرغ زنده در شهر قلعه تعطیل شدند و این شرایط افزایش قیمت مرغ کشتار روز در بازار مصرف را به وجود آورده است.

پلمپ مرغداری‌های غیرمجاز تاثیری بر قیمت مرغ ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در خصوص پلمپ واحدهای مرغداری غیرمجاز در سطح استان می‌گوید: پلمپ برخی واحدهای مرغداری در برخی مناطق استان به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامت مردم بوده است.

مجتبی ورمقانی از کنترل واحدهای مرغداری سطح استان خبر داد و افزود: بسیاری واحدهای مرغداری پلمپ شده به صورت غیرمجاز اقدام به جوجه‌ریزی کرده بودند و توزیع مرغ‌های بیمار در سطح گسترده می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را تهدید کند.

وی در مورد پلمپ واحدهای غیرمجاز مرغداری در کردستان اظهار داشت: بعنوان نمونه تعطیلی یک واحد مرغداری متخلف ۱۵ هزار قطعه‌ای هیچ تاثیری بر قیمت و کمبود مرغ در سطح استان نداشته است بلکه علت افزایش قیمت این ماده خوراکی واردات نهاده‌های طیور خارج از کشور است.

تنها ۲۰ درصد مرغداری‌های کردستان فعال است

مدیر توزیع بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سالجاری ۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیون قطعه جوجه کاهش داشته است.

شهریار حنیفی با اشاره به وضعیت تامین نهاده‌های طیور در استان اظهار داشت: از ابتدای سال ۲۷ هزار و ۵۹۷ هزار تن کنجاله سویا به واحدهای مرغداری استان اختصاص یافته و این در حالی است که ۸۰ هزار و ۴۰۰ تن از این خوراک طیور مورد نیاز مصرف واحدهای مرغداری کردستان است.

وی در مورد میزان مصرف نهاده‌های طیور در مرغداری‌های استان تصریح کرد: کنجاله سویا مورد نیاز برای مرغداری های استان در هر ماه ۶ هزار و ۷۰۰ تن است در حالیکه هر ماه ۲ هزار و ۷۴۵ تن به ماه به کردستان اختصاص می یابد.واین شرایط موجب شده که مدیران واحدهای مرغداری کنجاله مورد نیاز برای مصرف طیور را در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار تومان تهیه کنند در حالیکه نرخ دولتی آن حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حنیفی در مورد شرایط تامین نهاده های طیور در استان افزود:بهره برداران واحدهای مرغداری می‌توانند از طریق سامانه بازرگاه وزارت صمت نسبت به دریافت نهاده‌های طیور مانند کنجاله سویا و ذرت ثبت نام کنند تا سهمیه مورد نیاز بر اساس ارز دولتی و قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گیرد.

مدیر توزیع بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وضعیت فعالیت واحدهای مرغداری استان اذعان داشت: ۷۵۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد که به دلیل نبود نهاده‌های طیور مورد نیاز تنها ۲۰ درصد این واحدهای پرورش مرغ فعال است و شرایط نامناسب اقتصادی در بازار موجب شده که مدیران این واحدهای تامین کننده گوشت سفید جرات جوجه‌ریزی را نداشته باشند.

حنیفی در مورد کنترل بازار مصرف گوشت مرغ در کردستان اظهار داشت: برای کنترل قیمت مرغ در بازار به طور میانگین ماهیانه مرغ منجمد وارد بازار مصرف شهرهای مختلف استان می شود و سهمیه این ماه استان نیز حدود ۱۵۰ تن بوده که با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.با این وجود به دلیل وجود سود ۱۰ درصدی بسیاری از واحدهای پروتئینی در کردستان رغبت چندانی برای خرید مرغ منجمد و توزیع آن در بازار ندارند چرا که سود چندانی برای فروشندگان ندارد.

وی در مورد تامین مرغ منجمد در سطح استان گفت: این نوع مرغ جزو ذخایر استراتژیک محسوب می‌شود و تنها در زمان کمبود و نیاز وارد بازار مصرف می‌شود.

ثبات بازار مرغ نیازمند کشت نهاده‌های طیور در کردستان است

یک کارشناس اقتصادی در حوزه کشاورزی در مورد کنترل و ثبات بازار گوشت مرغ می‌گوید:در استانهایی مانند کردستان محصولاتی مانند گندم و جو بیشتر کشت می شود و این شرایط موجب شده که نیاز استان به محصولات پر مصرفی مانند ذرت و کنجاله سویا افزایش پیدا کند.

رضا حسین‌پناهی در ادامه افزود: ضرورت دارد برای کاهش واردات ذرت و کنجاله سویا این محصولات در مزارع استان کشت شود چرا که طبق آمارهای رسمی گندم و جو بیش از نیاز استان تولید می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در حوزه کشاورزی تصریح کرد: کشت نهاده‌های طیور در کردستان می‌تواند خوراک مرغداری‌های موجود را تامین کند و در نتیجه آن قیمت گوشت مرغ به ثبات می‌رسد و با اجرایی شدن این طرح بسیاری از واحدهای مرغداری تعطیل شده فعال خواهد شد و هم قدرت خرید مصرف کننده افزایش می‌یابد همچنین در طولانی مدت افزایش روزانه قیمت مرغ وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۶

منبع: فارس

کلیدواژه: مرغ کردستان قیمت بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳

گروه پاکشوما همچنین در مراسم روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ از دو محصول جدید خود رونمایی کرد که این محصولات در دسته گروه محصولی تهویه مطبوع قرار گرفته است. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروه تولیدی و صنعتی پاکشوما با طرح های متنوع فروش اعتباری و فروشگاهی، متناسب با شرایط جامعه و نیاز بازار مانند طرح های اعتباری کالانو، بهین کارت سپه، رفاه کالا و ... 10.2 درصد افزایش تولید و 11.7 درصد افزایش فروش نسبت به فروردین سال 1402 را داشته است.

گروه پاکشوما همچنین در مراسم روز 28 فروردین 1403 از دو محصول جدید خود رونمایی کرد که این محصولات در دسته گروه محصولی تهویه مطبوع قرار گرفته است.

کولرگازی جدید هوشمند با عنوان Breez مجهز به تکنولوژی IOT یا همان اینترنت اشیا و محصول دیگر خود تصفیه هوای سری GIGA مناسب خانه های در ابعاد متوسط می باشد این محصولات به دلیل استفاده از فناوری یون ساز و همچنین فیلترهای دولایه می تواند هوای محیط را ضدعفونی کند. این هوشمندسازی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌گردد.

شرکت پاکشوما یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی و پیشرو در صنعت لوازم خانگی، سرمایه گذاری های بزرگی را در این صنعت انجام داده است که علاوه بر تامین نیازهای بازارهای داخلی سیاست های توسعه و بازار صادراتی کشورهای خلیج فارس، آسیای میانی و آفریقا را در دستور کار خود قرار داده است.

دیگر خبرها

  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • بازگشت دلار به کانال ۶۳ هزار تومان | خریداری در بازار نیست
  • جوجه یک روزه
  • چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!
  • مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است