Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@11:57:29 GMT

یاران آخرالزمانی امام زمان (عج)

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۳۴۴۸

یاران آخرالزمانی امام زمان (عج)

به راستى صاحب این امر ـ امام زمان (عج)ـ یارانش براى او نگهدارى شده‌اند و اگر همه مردم نیز از بین بروند خداوند یارانش را به او می‌رساند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جهت‌ها و گرایشات قلبی انسان به این دلیل که دریچه ورود به عمل‌اند اهمیت ویژه‌ای دارند. انسان فقط به سبب دانشش نمی‌تواند گام‌های عملش را استوار کند و در مسیر پیش رو ثابت‌قدم باشد، بلکه برای استواری قدم‌هایش به چیزی از جنس باور نیازمند است که آن را باید با اتصال فکر به قلب ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی قلب و دل‌ و جان آدم با چیزی پیوند پیدا کرد، رفتارهای قوی و با ثبات نیز از او صادر خواهد شد.

ایمان و باور چیزی است فراتر از علم و دانش؛ چراکه بسیاری ممکن است علم به چیزهای مطلوب داشته باشند اما آن را به باور و ایمان تبدیل نکرده باشند. ایمان همان علمی است که از دریچه قلب نیز گذشته و گرایشات انسان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده باشد، پس برای به دست آوردن آن باید مراحلی را طی کرد که در حدیث نبوی بدان اشاره شده است؛ آنجا که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «لا یکمُلُ عبدٌ الایمانَ بالله، حَتی یکونَ فیه خمس خِصالٍ: التوکلُ علی الله، و التفویضُ الی الله، و التسلیم لِاَمرِالله، و الرّضا یِقضاءالله، و الصَّبرُ علی بلاء الله. انّه مَن اَحبَّ فی الله، و ابغَضَ فِی الله، و اَعطی لِله، وَ مَنَعَ لِله، فقد استَکمَلَ الایمان؛[1] ایمان بنده به خدا کامل نمی‌شود مگر اینکه در او پنج خصلت باشد: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم در برابر مقدّرات او، رضایت به قضای الهی، شکیبایی بر آزمایش خدا، چراکه هر که دوستی و دشمنی‌اش و عطا و منع عطایش خدایی باشد، ایمان را کامل کرده است.»

توکل به خدا، واگذاری امور به او، تسلیم، رضایت به قضا و قدر او، صبر، دوستی و دشمنی همه از اموراتی است که یک شعبه در قلب و یک شعبه در فکر و شناخت دارند و استحکام ایمان است که عمل صالح و با ثبات می‌آورد.

در دوران آخرالزمان که کارزارها سخت می‌شوند این ایمان افراد است که به کمک آنها می‌آید تا ثبات قدم خود را از دست ندهند. تعبیر رسول خدا(ص) نیز درباره حفظ ایمان در آخرالزمان توسط یاران آخرالزمانی امام زمان (عج) شنیدنی است؛ آنجا که می‌فرمایند: «أَصْحَابِی وَ إِخْوَانِی قَوْمٌ مِنْ آخرالزمان آمَنُوا بِی وَ لَمْ یَرَوْنِی لَقَدْ عَرَّفَنِیهِمُ اَللَّهُ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُخْرِجَهُمْ مِنْ أَصْلاَبِ آبَائِهِمْ وَ أَرْحَامِ أُمَّهَاتِهِمْ لَأَحَدُهُمْ أَشَدُّ بَقِیَّةً عَلَى دِینِهِ مِنْ خَرْطِ اَلْقَتَادِ فِی اَللَّیْلَةِ اَلظَّلْمَاءِ أَوْ کَالْقَابِضِ عَلَى جَمْرِ اَلْغَضَا أُولَئِکَ مَصَابِیحُ اَلدُّجَى یُنْجِیهِمُ اَللَّهُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ غَبْرَاءَ مُظْلِمَةٍ؛[2] یاران و برادران من مردمى در آخرالزمان هستند که به من ایمان مى‌‏آورند، با اینکه مرا ندیده‌‏اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پیش از آنکه از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکى از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى، دشوارتر است و یا مانند کسى است که پاره‌‏اى از آتش چوب درخت «غضا» را در دست نگاه دارد، آنها چراغ‌های شب تارند، پروردگار آنان را از هر فتنه تیره ‌و تاری نجات می‌دهد.»

ایمان در حرکت یاران آخرالزمانی حضرت بقیة‌الله (عج) حرف اول را می‌زند؛ چراکه به‌وسیله‌ همین باور عمیق است که به پیامبر اسلام (ص) پس از قرن‌ها با اینکه او را ندیده‌اند ایمان می‌آورند و شک و تردید به دل خود راه نمی‌دهند.
معرفی محور اصلی این باور قلبی و جریان یافتن آن در یک خط‌دهی اصلی برای اقدامات بعدیِ هر کسی که علاقه‌مند به یاری امام زمان (عج) است اهمیت ویژه‌ای دارد. امام صادق (ع) بر پایه آیه 54 از سوره مائده، محبت الهی را محور گرایشات قلبی قرار می‌دهد و عزت‌بخشی به مؤمنان و برخورد مهربانانه با آنها و همچنین خواری مستکبران و برخورد سخت و جدی با آنها را محور اقدامات عملی یاران حضرت مهدی (عج) معرفی می‌فرماید: «إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ مَحْفوظَةٌ لَهُ أصحابُهُ لَو ذَهَبَ النّاسُ جَمیعا، أَتَى اللّهُ لَهُ بِأَصْحابِهِ، وَهُمُ الَّذینَ قالَ اللّهُ عز و جل: «فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَـؤُلاَءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّیْسُواْ بِهَا بِکَـفِرِینَ» وَهُمُ الَّذینَ قالَ اللّهُ فِیهِم: «فَسَوْفَ یَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَـفِرِینَ؛[3] به راستى صاحب این امر (امام زمان علیه‌السلام)، یارانش براى او نگهدارى شده‌اند. اگر همه مردم نیز از بین بروند، خداوند یارانش را به او می‌رساند، و آنان همان کسانى‌اند که خداى عز و جل فرموده: «و اگر اینان بدان (به اسلام) کفر ورزند، بی‌‌گمان، گروهى [دیگر] را بر آن گماریم که کافر نباشند» و آنان همان کسانى‌اند که خداوند درباره آنان فرموده: «خداوند به‌زودی گروهى را خواهد آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان] با مؤمنان، مهربان و فروتن‌اند و با کافران سختگیرند.»

ماجرای ظهور به رفتارهایی گره‌خورده که ناشی از باور و اعتقاد قلبی محکم و راسخ باشد، رفتارهایی که مرزهای دقیق آن مشخص‌شده و به‌ظاهر آن بسنده نشده باشد که خدای‌ناکرده با ظاهری زیبا آب در آسیاب دشمن ریخته شود و برآیند آن به نفع مؤمنان و مظلومان عالم نباشد.
* حجت‌الاسلام مصطفی راهی استاد حوزه علمیه قم
================
پی‌نوشت:
1.بحار الأنوار، محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، ج 77، ص 177، انتشارات دار احیاء التراث العربی، بیروت.
2.بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد علیهم السلام، محمد بن حسن صفار، ج 1، ص 84، انتشارات مکتبه آیت الله العظمی المرعشی النجفی، قم، 1404 ه ق.
3.الغیبة (للنعمانی)، مصحح: علی اکبر غفاری، ج 1، ص 316، انتشارات مکتبه الصدوق، تهران، 1399.

پندهایی از امام حسن عسکری (ع) برای اصلاح سبک زندگیاوج بخشش خدا در قیامت به روایت امام حسن عسکری (ع)3 اقدام امام حسن عسکری (ع) برای مواجهه شیعیان با عصر غیبت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج امام زمان عج ن آخرالزمان امام زمان ی الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت

یک استاد حوزه و دانشگاه در مورد مقام ولایت حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: ایشان پس از آزمون‌های بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختی‌های فوق‌العاده‌ای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازه‌ای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی -استاد حوزه و دانشگاه- شامگاه سه‌شنبه(۴اردیبهشت‌ماه) در مراسم شب رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) و شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(ع) در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) در زمان حضرت امام هادی(ع) با عبارت "انت ولینا حقا" از امام زمان خود مدال و نشان ولایت را دریافت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام هادی(ع) با بیان جمله "مرحبا بک یا اباالقاسم"، حضرت عبدالعظیم(ع) را خطاب کردند، افزود: ذکر کنیه بالاترین درجه تعظیم و تکریم است که امام هادی(ع) با این بیان حضرت عبدالعظیم(ع) را معرفی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با دریافت این مدال دچار عُجب و تکبر نشدند و زانوی ادب در محضر امام زمان خود نهادند و اعتقادات خود را عرضه کردند و این درس بزرگی بود که به همه انسان‌ها در همه زمان‌ها دادند.

وی با بیان این که مقام اهل‌بیت(ع) به واسطه قرب به خداوند متعال می‌باشد، افزود: مقام و منزلت بندگان و رحمتی که از جانب خدا به بندگان می‌رسد نیز به واسطه و به برکت ائمه اطهار(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنا بر روایتی از امام صادق(ع) اگر فردی مورد تأیید خداوند متعال قرار بگیرد، این مسأله صورت نمی‌گیرد مگر به واسطه عبور از یک سری آزمون‌ها و ابتلائات، چرا که بی‌جهت بنده‌ای مورد حمد و ثنای خداوند و ائمه معصومین علیهم السلام قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: این حدیث نشان می‌دهد که حضرت عبدالعظیم (ع) پس از آزمون‌های بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختی‌های فوق‌العاده‌ای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازه ای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به تکریم بزرگان دین از مقام حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم ایشان اظهار کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در شب زیارتی اباعبدالله (ع) به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تشرف می‌یافتند و از لسان آیت الله بهجت (ره) نیز نقل شده که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل صعود و فرود ملائکه الهی است.

وی با بیان این که صاحب بن عباد در رساله خود به ویژگی‌هایی از حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرده است، افزود: این محدث، حضرت عبدالعظیم (ع) را کثیرالحدیث و روایت معرفی کرده و ایشان را دین دار و دارای ورع خوانده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امروز نیروهای فراجا مورد هجمه خودی و غیر خودی در مورد مسأله حجاب در جامعه قرار گرفته‌اند، با بیان حدیثی از حضرت عبدالعظیم (ع) تصریح کرد: آن حضرت در روایتی که سند آن به امیرالمومنین علی(ع) می‌رسد، آورده است که روزی حضرت علی(ع) به همراه حضرت زهرا(س) به محضر رسول اکرم(ص) رسیدند و حضرت را در حال گریه مشاهده کردند و علت را پرسیدند و رسول اکرم(ص) فرمودند، در شب معراج دیدم برخی از زنان امت من که رعایت پوشش را در مقابل نامحرم نمی‌کنند، مورد عذاب و شکنجه هستند و من برای آنها گریه می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به شب شهادت حضرت حمزه سید الشهدا (ع) بیان کرد: آن حضرت دارای شخصیت بسیار ممتازی بودند و این مقام به اندازه‌ای بود که حضرت زهرا(س) هفته‌ای دو بار و حتی در شرایط دشوار و آسیب جسمی خود بر سر مزار آن حضرت می‌آمدند.

وی در پایان گفت: حضرت حمزه سید الشهدا(ع) ولایت رسول گرامی(ص) را پذیرفت و آنچه داشت در راستای اعتلای اسلام و یاری پیامبر(ص) در طبق اخلاص گذاشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی
  • وضعیت آخرالزمانی دانشگاه‌های آمریکا +عکس و فیلم
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی