Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@23:45:33 GMT

پايان دوران برتري نفت

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۳۷۵۸

پايان دوران برتري نفت

خبرگزاری آریا- اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، ممکن است قیمت نفت کاهش یابد و این امر باعث ایجاد تغییر شکل در صنعت انرژی جهان می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی با عنوان " پایان دوره برتری نفت" نوشت اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، ممکن است قیمت نفت کاهش یابد و این امر باعث ایجاد تغییر شکل در صنعت انرژی جهان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش آمده است دونالد ترامپ در ماه مه 2016، زمانی که هنوز بعید بود در رقابت‌های ریاست جمهوری در آن سال شرکت کند، به اصطلاح سلطه انرژی را هدف سیاست استراتژیک برای آمریکا اعلام کرد.
چند ماه بعد سه مقام برجسته دولت ترامپ، از جمله وزیر انرژی سابق ریک پری، این مفهوم را به عنوان "یک ملت متکی به خود و ایمن، فارغ از آشفتگی ژئوپلیتیک سایر کشور‌هایی که به دنبال استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح اقتصادی هستند" تعریف کردند.
ترامپ به محض ورود به کاخ سفید، برای حذف قوانینی که تولید داخلی را خفه کرده بود، کارزاری تهاجمی را کلید زد و ضمن برچیدن مقررات زیست محیطی اراضی فدرال و مناطق فراساحلی و فلات قاره بیشتری را برای حفاری آزاد کرد.
در دسامبر 2017 و چند ماه پس از اعلام خروج آمریکا از توافق نامه آب و هوایی پاریس، رئیس جمهور از طریق سند استراتژی امنیت ملی خود روشن ساخت که استیلای انرژی با مبارزه با گرم شدن کره زمین سازگار نخواهد بود و اینکه آمریکا در عوض تمرکز خود را بر مقابله با "یک دستور کار مخالف با توسعه و رشد انرژی که به ضرر منافع اقتصادی و امنیت انرژی امریکاست" معطوف خواهد ساخت.
اکنون در صورت انتخاب مجدد، ترامپ همچنان یک مزیت برای صنعت نفت داخلی خواهد بود. وی با حفظ برخی از نفوذ‌ها بر اوپک پلاس از طریق ارتباطات مستحکم خود با رهبری عربستان سعودی برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها از یک حد مشخص، به تلاش‌های نظارتی که مشخصه اولین دوره ریاست جمهوری وی بود، ادامه خواهد داد.
در مقابل دولتی که به ریاست معاون قبلی رئیس جمهور جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، بر مسند قدرت بیاید، با تقویت سرمایه گذاری‌های سبز، تنظیم مجدد صنعت نفت شیل و پیوستن مجدد به توافقنامه آب و هوایی پاریس، موضوع تغییرات اقلیمی و محیط زیست را در کانون برنامه سیاست خود قرار خواهد داد.
سرمایه گذاران تلاش دولت وی را برای دستیابی به یک معامله جدید سبز احتمالاً به مثابه پایان دوره سلطه نفت بر انرژی قلمداد می‌کنند که روند نزولی قیمت‌های نفت را در پی خواهد داشت و دنیای انرژی را متحول می‌کند.
رویکرد‌های گوناگون این دو نامزد نسبت به تغییرات آب هوایی، نگرش کاملاً متفاوت رأی دهندگان جمهوری خواه و دموکرات را نسبت به این موضوع نشان می‌دهد. طبق نظرسنجی اخیر Pew، سهم آمریکایی‌هایی که معتقدند تغییرات آب و هوایی در جهان تهدید بزرگی برای رفاه آمریکاست، از 44 درصد در سال 2009 به 60 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.
اما این افزایش نگرانی در درجه اول در دموکرات‌ها بوده است. نظر جمهوری خواهان در مورد این موضوع تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. حدود 9 نفر از هر 10 دموکرات (88 درصد) تغییرات آب و هوایی را تهدیدی بزرگ برای کشور می‌دانند در حالی که فقط سه جمهوری خواه از ده نفر اینطور فکر می‌کنند (31 درصد).
طبق بررسی‌های موسسه مطالعاتی بروکینگز، از سال 2017 دولت ترامپ 74 اقدام تنظیم کننده قانون را اتخاذ کرده است که باعث ضعف حمایت از محیط زیست شده است. این درحالیست که به موجب آخرین شماره گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول، از دهه 1980 هر دهه گرمتر از دهه قبل بوده است. سال‌های 2015-2019 گرمترین دوره گزارش شده بود. سال 2019 نیز احتمالاً به عنوان دومین گرم‌ترین سال ثبت شده است.
البته سابقه این عدم تعهد و پایبندی آمریکا به مقوله کربن زدایی در قبل از ریاست جمهوری ترامپ نیز وجود داشته است. بین سال‌های 1970 تا 2008، سرانه انتشار کربن در آمریکا به طور مداوم بیش از دو برابر بیشتر از اتحادیه اروپا بود.
فقط در دهه گذشته میزان انتشار به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما شکاف با اروپا همچنان زیاد است. این شکاف در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ که در آن سلطه انرژی به عنوان یک اصل راهنما باقی می‌ماند، احتمالاً افزایش خواهد یافت. ترامپ برای به حداکثر رساندن تولیدات داخلی، به احتمال زیاد سعی می‌کند برنامه مقررات زدایی خود را تکمیل و حق ایالت‌های آمریکا را برای پایبندی به بیش از حداقل استاندارد‌های زیست محیطی فدرال محدود کند. وی تولید سوخت فسیلی داخلی را بیش از منابع تجدیدپذیر در اولویت قرار داده و مصوبات جدیدی را برای زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی مایع در اختیار قرار می‌دهد. کنترل جمهوریخواهان بر سنا برای پیشبرد این ابتکارات ضروری است، به ویژه در تأیید منصوبان اصلی سیاسی در آژانس‌های فدرال متولی اقدامات تنظیم مقررات.
در صورت برنده شدن بایدن، توافق نامه جدید سبز وی که با هدف رساندن آمریکا به سطح صفر انتشار خالص کربن حداکثر تا سال 2050 تهیه شده است، کل دوره ریاست جمهوری وی را به گونه‌ای شکل می‌دهد که مقوله انرژی را از صدر دستور کار سیاسی وی خارج می‌سازد. به ویژه، بایدن خواستار سرمایه گذاری گسترده در ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی برای بهبود بهره وری انرژی و تحمیل استاندارد‌های انرژی پاک برق شده است. علاوه بر این بایدن قول داده است که صدور مجوز‌های جدید حفاری را در زمین‌های فدرال و در آب‌های فدرال ممنوع کند.
مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز به احتمال زیاد به مولفه‌ای جدایی ناپذیر در سیاست خارجی بایدن تبدیل خواهد شد. وی متعهد شده است که دوباره به توافق نامه آب و هوایی پاریس بپیوندد و قول داده به کشور‌هایی مانند چین اجازه ندهد با تبدیل شدن به اقتصاد مقصد برای آلوده کنندگان، سیستم را به بازی بگیرند. بایدن همچنین ممنوعیت تخصیص یارانه‌های سوخت فسیلی در سراسر جهان و ایجاد صادرات انرژی‌های پاک و ابتکارات سرمایه گذاری اقلیمی را برای گسترش بهترین روش‌ها و فن آوری‌ها در سراسر جهان خواستار شده است.
در نهایت توانایی بایدن در پیشبرد توافقنامه جدید سبز به شدت به این بستگی دارد که دموکرات‌ها کنترل کنگره را به طور کامل به دست بگیرند، زیرا برنامه وی هزینه‌های عمومی جدیدی را پیش بینی کرده است که مستلزم تصویب کنگره خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پایان دوران برتری تغییرات آب آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند