Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با بیان‌اینکه وحدت ضرورتی قطعی است که نه فقط برای جهان اسلام بلکه برای زیست در جهان امروز به آن نیاز داریم، گفت: مسجد از بالاترین ظرفیت‌های وحدت‌آفرین به عنوان پایگاه مشترک همه مذاهب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت و بررسی الزامات انسجام و اتحاد جهان اسلام در مقابله با توهین هایی که از جانب غرب علیه مقدسات اسلامی صورت می گیرد، فرصتی را فراهم آورد تا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با بیان اینکه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی مسئله ای بسیار مهم است، اظهار کرد: وحدت نه فقط درباره پیروان مذاهب اسلامی بلکه درباره دیگر ادیان آسمانی نیز  ضرورت دارد چراکه اساساً انسان هر چه جمع بودن را تبلیغ و ترویج کند بهتر از فردیت و انزوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنان که قرآن در زمان نزول با آنکه عرب جاهلی با فرهنگ قبیله ای و عشیره ای زندگی می کرد، خطاب به یهود و نصارا فرمود: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ» (آل‌عمران، 64)؛ یعنی حتی درباره پیروان ادیان توحیدی، نگاه وحدت حاکم است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: امیرمومنان(ع) نیز در نامه به مالک اشتر به عنوان والی مصر تاکید کردند که مردم آن دیار یا برادر دینی تو هستند یا برادر خلقی و در خلقت با تو مشترک اند، این نگاه متعالی در حوزه ارتباط با پیروان ادیان است که همگرایی ایجاد می کند یعنی نه تنها هر کس زندگی فردی خود را دارد بلکه باید به جمع بودن و وحدت نیز توجه داشته باشد.

 

وحدت ضرورت انکارناپذیر زیست در جهان امروز

 

وی با اشاره به شکل‌گیری فرقه ها و مذاهب مختلف در بدنه جامعه اسلامی، گفت: ما و اهل سنت اعم از شافعی ها، حنبلی ها، مالکی ها و ... خدا، کتاب و قبله و مشترکات واحد داریم که وحدت آفرین هستند، بر همین اساس امام خمینی(ره) در آغاز انقلاب اسلامی مسئله وحدت را مطرح کردند و در همین راستا ابتکاراتی همچون روز قدس اعمال شد. اینها نشان می دهد که وحدت ضرورتی قطعی است که نه فقط برای جهان اسلام بلکه برای زیست در جهان امروز به آن نیاز داریم.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره راهبردهای تحقق وحدت به همت نخبگان و نیز مجموعه های فرهنگی مذهبی به ویژه مسجد، بیان کرد: یکی از بالاترین ظرفیت های وحدت آفرین متعلق به مسجد به عنوان برترین پایگاه دینی برای همه مذاهب اسلامی است به ویژه آنکه بنابر نص صریح قرآن، مساجد به خدا تعلق دارد: «أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلّهِ».

 

وی اضافه کرد: شخصاً در سفرهایی که به خارج از کشور دارم نخستین جایی که فارغ از تعلق به شیعه یا اهل سنت، سراغ می گیرم مسجد است؛ کسی ما را از رفتن به مسجد منع نمی کند، وقتی خانه ای متعلق به خدا است، دیگر منع کردن معنایی ندارد، چنان که با وقف برای مسجد، مال از طلق فرد خارج می شود. همین رویکرد به مسجد ظرفیت بالایی در ایجاد وحدت و همدلی می بخشد.

 

فعالیت اثرگذر کانون های مساجد اهل سنت

 

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه 1700 کانون فرهنگی هنری در مساجد اهل سنت فعال هستند، تاکید کرد: البته هنوز نمی توان آمار قطعی داد اما تا پایان سال این تعداد به دو هزار باب افزایش می یابد. جالب آنکه کانون های فرهنگی هنری ِ فعال در مساجد اهل سنت در برنامه های مناسبتی به ویژه اربعین امسال که با شرایط کرونا مواجه شد، همکاری ویژه ای در اجرای برنامه ها بخصوص ختم قرآن و برگزاری محافل انس با قرآن داشتند.

 

وی ادامه داد: برخی به وحدت نگاه تاکتیکی دارند یعنی استفاده ابزاری از آن برای رسیدن به اهداف، که این نگاه اشتباه است، ما باید به وحدت واقعی نظر داشته باشیم، این به معنای دست کشیدن از اعتقادات نیست بلکه بر رسیدن به وفاق در اشتراکات تاکید دارد تا با حفظ اعتقادات، درباره آنچه اختلاف داریم به گفتمان مسالمت آمیز دست یابیم نظیر اختلافات نظراتی که ممکن است بین دو مرجع تقلید باشد اما باعث تفرقه نمی شود.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه ما نباید برخی اشتباهات سران مذاهب در قرن ها پیش را به پیروان امروزی آنها نسبت دهیم، گفت: تاکید امام راحل بر اعتقاد واقعی نسبت به وحدت به عنوان مسئله ای کارساز است، ایشان حتی در محافل خصوصی مطالبی را که سبب آزردگی خاطر اهل سنت می شد،  مطرح نمی کردند، امروز هم مقام معظم رهبری این سیره و تاکید را دارند.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه «فلا تسبوا آلهتهم»، بیان کرد: قرآن در این آیه تاکید دارد که مسلمانان حتی به بت های مشرکان توهین نکنند، چون این توهین باعث می شود آنها نیز به مقدسات اسلامی توهین کنند و وحدت خدشه دار شود. تاکید اسلام بر آن است از هر اقدامی که به نوعی وحدت را مخدوش می کند، پرهیز کنیم. البته برخی از سر جهل و برخی مغرضانه چنین می کنند که شیوه برخورد با هر یک از آنها متفاوت است.

 

ضرورت وحدت سران ادیان و مذاهب

 

وی درباره رهاورد وحدت جهان اسلام برای مقابله با توهین هایی که غرب به بهانه آزادی بیان به مقدسات اسلامی می کند، تاکید کرد: از برکات وحدت این است که وقتی چنین اقدامات موهنی رخ می دهد، یک و نیم میلیارد مسلمان به پا خاسته و واکنش نشان می دهند. زمانی که در نیوزیلند حضور داشتم به ساحت مقدس نبوی(ص) توهین شد و مهم آنکه حتی مسیحیان و اسقف های آنها در تظاهرات علیه آن اقدام شرکت و آن را محکوم کردند. این یعنی وحدت به معنای همدلی و هم افزایی رهبران ادیان و مذاهب ضرورت دارد.

 

وی افزود: توهین اخیر نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو به ساحت مقدس نبوی(ص) و حمایت رئیس جمهوری این کشور از آن به بهانه آزادی بیان و ادیان در حالی رخ می دهد که در فرانسه یک دانشجوی مسلمان از هر ملیت و قومیتی که باشد، نمی تواند با حجاب باشد یا عقایدش را بیان کند چون آن را تبلیغ ادیان می دانند! کاش حداقل ابراز ناراحتی از این توهین ها می کردند اما می بینیم رئیس جمهوری فرانسه از آن حمایت هم می کند!

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی تاکید کرد: این در حالی است که توهین با آزادی ادیان و بیان متفاوت است، وقتی قرآن مسلمانان را از توهین به بت های مشرکان باز می دارد، توهین به ساحت مقدس حضرت رسول(ص) که برای یک و نیم میلیارد مسلمان عزیز و محبوب هستند، امری محکوم و موهن است و مسلمانان را به پاسخ و واکنش وامی دارد.

 

وی اضافه کرد: این توهین ها نه تنها مغایر با آموزه های دینی بلکه در تضاد با اخلاق و انسانیت است چراکه فراتر از دین و مذهب، اخلاق اقتضاء می کند که از توهین به مقدسات دیگران پرهیز کنیم. از این رو، توهین نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو، موضع مسلمانان را در پی دارد و جالب آنکه پیروان دیگر ادیان هم این اقدام را محکوم کرده اند.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی در پایان با اشاره به تدارک گسترده ستاد فهما برای هفته وحدت و پاسخ به توهین غرب به ساحت مقدس پیامبر خاتم(ص)، خاطرنشان کرد: ما برنامه هایی داشتیم اما در پی این توهین، به آنها شدت و وسعت بخشیدیم تا معرفی جامع تری از شخصیت و سیره حضرت رسول(ص) داشته باشیم.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد وحدت مسجد حجت الاسلام دکتر ارزانی زیست در جهان امروز ساحت مقدس فرهنگی هنری جهان اسلام وحدت ضرورت توهین ها اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد

عطا حسن پور با اشاره به ثبت ملی ۲۰ مسجد در استان لرستان گفت: مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.

«عطا حسن‌پور»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان درباره تعداد مساجد تاریخی ثبت ملی و جهانی استان لرستان گفت: در استان لرستان درحدود ۲۰ مسجد ثبت ملی شده است و مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.

مسجد جامع بروجرد کهن ترین مسجد لرستان شناخته می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان درباره کهن ترین مساجد تاریخی استان لرستان توضیح داد: کهن ترین مسجد لرستان مسجد جامع بروجرد است که مربوط به قرون اولیه اسلام است و بر روی یک آتشکده دوران ساسانی بنا نهاده شده است؛ این مسجد در دهه ۶۰ توسط مهندس «محمد معیار» و «مقدسی» باستان شناس مورد کاوش قرار گرفته و پس از بررسی باستان شناسی لایه‌های مختلف می بینند این مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی بنا شده است، بنابراین مسجد جامعه بروجرد یکی از کهن‌ترین مساجد لرستان به حساب می‌آید. بعد از مسجد جامع، مسجد امام خمینی بروجرد متعلق به دوران قاجار قرار دارد که از این مسجد به عنوان بزرگترین مسجد غرب کشور یاد می‌شود و از مسجد جامع بروجرد به عنوان کهن‌ترین مسجد جامع غرب کشور نام برده می‌شود.

سنگ نوشته های اسلامی لرستان متعلق به قرن چهارم هجری قمری است

عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که در استان لرستان کتیبه های بسیاری وجود دارد که هر کدام بیانگر یک دوره تاریخی است، مهمترین کتیبه های دوران اسلامی کدام کتیبه هاست و مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ گفت: کتیبه‌های دوران اسلامی لرستان در قرن چهارم هجری قمری به فرمان حاکم و ثروتمند لرستان بنام «ابونجم بدر بن حسنویه» نگاشته شده است؛ این حاکم از خود آثار بزرگی را به یادگار می‌گذارد از جمله پل‌های تاریخی لرستان را که برای راحتی مسافرینی که در مسیر عتبات عالیات و حج تردد دارند می‌سازد و بر روی این پل‌ها کتیبه‌هایی نصب می‌کنند، همچنین در سال ۳۷۴ هجری قمری بر روی پل تاریخی و بزرگ «کلهر» بر دیواره کوه کتیبه غیر منقول حکاکی می شود که هنوز هم این کتیبه وجود دارد؛ بر روی پل تاریخی کشکان در مسیر خرم آباد به کوهدشت و عراق کتیبه ای نصب بوده که الان این کتیبه در موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری می‌شود این کتیبه بین سال های ۳۸۹ تا ۳۹۹ هجری قمری ساخته شده است .

وی افزود: بر روی پل «گاومیشان» در مسیر خرم آباد به پل دختردر استان ایلام و دره شهر تصویری یک کتیبه وجود دارد که شکسته شده است؛ همچنین کتیبه دیگری مربوط به قرن چهام هجری قمری به نام «سنگ آبدان بدر» در خرم آباد وجود ارد که در آن یک آب انبار وقف مردم و زائرین عتبات عالیات و حج بوده و اکنون در موزه باستان شناسی فلک الافلاک موجود است .

حسن پور یادآور شد: یکی از کتیبه های دیگری که از قرن چهارم هجری قمری از حاکم لرستان وجود دارد کتیبه ای است که در مقبره« امامزاده زید بن علی» خرم آباد است ، این کتیبه را «بدر بن حسنویه» زمانی که مقبره امامزاده زیدبن علی را ساخته اند نگاشته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: بزرگترین سنگ نوشته در استان لرستان یک سنگ نوشته تاریخی در در دل شهر خرم آباد در کنار جاده اصلی خرم آباد به خوزستان مربوط به قرن ششم هجری است و به خاندان «آل برسوق » دست نشانده سلجوقیان تعلق دارد؛ این کتیبه با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می‌شود و در چهار سطر بر روی مکعب سنگی نوشته شده؛ در واقع در این کتیبه « ظهیرالدین سپهسالار ابوسعید» حاکم وقت خرم آباد قوانین شهر را نوشته اند و در وردی شهر قرار دادند تا هر کس وارد شهر می شود این قوانین را بخواند.

زیرساخت های گردشگری مذهبی برای زائران در بقاع متبرکه استان لرستان فراهم است

عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که چگونه از ظرفیت مساجد تاریخی و بقاع متبرکه استان لرستان در توسعه گردشگری مذهبی می شود استفاده کرد؟ توضیح داد: در استان لرستان چندین مقبره امامزادگان وجود دارد که نه تنها مورد احترام لرستانی‌ها بلکه مورد احترام استان‌های همجوار نیز می‌باشد به عنوان مثال در شهرستان کوهدشت در مرز استان لرستان با استان ایلام «امامزاده شاهزاده محمد» قرار دارد که یکی از امامزاده‌های واجب تعظیم برای مردمان این دیار است؛ بیشترین زواری که به این امامزاده می‌آیند از استان های ایلام و کرمانشاه است، در واقع بنای این امام زاده در منطقه خوش آب و هوایی قرار دارد و گردشگران مذهبی زیادی برای زیارت به این امامزاده می آیند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: اداره کل گردشگری استان به همراه اوقاف در راستای توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه امکانات و زیر ساخت های اساسی از جمله سرویس بهداشتی، نماز خانه و زائر سرا را برای زائرین فراهم آورده است .این امامزاده در تمام فصل ها مورد استقبال گردشگران مذهبی قرار دارد.

وی افزود: در شرق استان لرستان امامزاده‌ای به نام «امامزاده حسن» وجود دارد که زائرانی از استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و مرکزی به زیارت آن می آیند و با قربانی کردن گوسفند نذر خود به این امامزاده را ادا می کنند، فاصله امامزاده حسن تا شهر الیگودرز حدوداً ۴۰ کیلومتر است ودر منطقه صعب العبور قرار دارد و زائران یک شب در این امامزاده اقامت می‌کنند؛ در این امام زاده هم با همکاری اداره اوقاف زائرسرا ساخته شده و زیرساخت‌های جاده‌ای و امکانات بهداشتی برای زائران فراهم کرده‌ایم.

عطا حسن پور یادآور شد: در مرکز شهر خرم آباد مقبره «امامزاده علی» قرار دارد؛ این بارگاه در قرن چهارم هجری توسط حاکم شهر بازسازی و مرمت شده و چون در دل بازار قرار دارد هسته اولیه شکل‌گیری کانون مذهبی شهر است و در واقع میعادگاه مذهبی مردم شهر خرم آباد در ایام عاشورا و تاسوعا و اعیاد مذهبی است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: بقعه «امامزاده زیبا محمد» در ۴۰ کیلومتری شرق خرم‎آ‎باد واقع شده است؛ این امامزاده با توجه به اسناد باستان شناسی به دست آمده از قرن هفتم هجری قمری واجب التعظیم است و معجزاتی از این امامزاده به عنوان برادر امام رضا (ع) و کرامات او در متون کهن سخن به میان آمده است؛ «امامزاده زیبا محمد» یکی از امامزاده‌هایی واجب و تعظیم برای مردم منطقه است ومردم محل برای آن احترام خاصی قائل هستند و کسانی که منطقه بیشه برای گردشگری می‌آیند به زیارت این امامزاده می‌روند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های روز سوم هفته سوم کورس سوارکاری بهاره گنبدکاووس
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • معرفی برترین‌های روز دوم هفته سوم مسابقات سوارکاری گنبدکاووس
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب