Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بر بکارگیری پیمان‌کاری خبره و متخصص برای مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود یکسال از مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله می‌گذرد و چند ماهی است داربست‌های برای انجام مطالعات بر روی ترک دوم گنبد قرار گرفته‌اند. پس از حواشی که مرمت ترک اول گنبد داشت، تصمیم گرفته شد برای مرمت ترک دوم شورای راهبردی متشکل از متخصصان مختلف تشکیل شود و این شورا کار انتخاب مرمت‌گر و بررسی مرمت قبلی را بر عهده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد که مرمت ترک دوم گنبد شیخ لطف الله با ورود سازمان بازرسی کشور باید تشریفات مناقصه را پشت سر بگذارد.

در همین رابطه فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: باور داریم که برای مرمت آثار شاخص ملی و جهانی باید از استادکاران خیلی خاص استفاده شود ضمن اینکه باید دقت نظر ویژه‌ای برای انتخاب پیمان کار و استاد کار مرمت آثار وجود داشته باشد. مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله با بازتاب‌های متفاوتی مواجه شد و به عنوان مرجع رسمی، این مرمت را در مکانیزم‌های رسمی کارشناسی قرار دادیم.

او تاکید کرد: متخصصان حوزه مرمت که در شورای تخصصی پایگاه‌های میراث جهانی کشور و شورای فنی استان عضو هستند، مرمت دوره اول و همچنین طرح ادامه مرمت در ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله را بررسی کردند. این افراد ضمن تأیید مرمت ترک اول، پیشنهاد به ادامه مرمت ترک دوم به همان شکل داشتند.

الهیاری با بیان اینکه "سال به سال بر اساس منابع و پیمان‌کاری که بتواند کار مرمت را به انجام برساند، مطالعاتی درباره پروژه انجام و این مطالعات در مراجع رسمی دارای صلاحیت بررسی می‌شود" خاطرنشان کرد: با توجه به تأیید مرحله اول مرمت و مطالعات مرمت ترک دوم که به همان شکل ترک اول انجام می‌گیرد، قرار شد که یک شورای تخصصی شکل گرفته شود که در واقع مشاوران پروژه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: این شورا پیمان‌کار صاحب صلاحیت و مورد نظر خود را معرفی کرد و قرار شد تا با ترک تشریفات مناقصه پروژه در جریان قرار بگیرد. اما در این بین وقفه‌ای ایجاد شد، دلیل آن نیز بازرسی از این پروژه بود که در نهایت اداره‌کل میراث فرهنگی نیز گزارش خود را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد.

او افزود: مسئولان سازمان بازرسی کشور ضمن تأیید اینکه پیمان‌کاری صاحب صلاحیت و مورد تأیید میراث فرهنگی باید کار را در دست بگیرد، پیشنهاداتی برای طی کردن روند اداری داشتند که باید به جمع بندی نهایی برسیم و کار به کسی که صلاحیت دارد سپرده شود.

الهیاری اظهار کرد: پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان ارائه شده، اما علاوه بر نگاه دستگاه تخصصی، سازمان بازرسی نیز نگاه نظارتی دارد و هدف آن‌ها مصلحت سیستم، منابع و بودجه است. بنابراین باید به جمع‌بندی نهایی برای انجام کار به صحیح‌ترین شکل ممکن رسید، با این حال کارشناسان میراث فرهنگی تاکید بر حضور پیمان‌کار دارای تخصص و صلاحیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: پروژه‌هایی نظیر مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله، پروژه‌هایی نیستند که بتوان از طریق فراخوان و مناقصه عمومی برای آن‌ها تصمیم‌گیری کرد. حتی در شکل مناقصه‌ای نیز باید این امکان وجود داشته باشد که به لحاظ کیفی تصمیم‌گیری نشود، نه بر اساس قیمت پیشنهادی کمتر.

او با اشاره به مشکلات بودجه‌ای میراث فرهنگی، گفت: میراث فرهنگی محدودیت‌های بودجه‌ای و منابعی بسیاری داشته، اما تلاش ما بر عدم تعطیلی پروژه‌های شاخص ملی و جهانی بوده است. این پروژه‌ها در اولویت قرار گرفتند و این یعنی برای اجرای پروژه‌های مرمتی در بناهای دیگر دچار مشکل شدیم. هرچقدر برای این بناهای شاخص بودجه تخصیص دهیم، یعنی برای پروژه‌های دیگر کم گذاشته‌ایم و این مسئله به هیچ عنوان مصلحت نیست.

کد خبر 452647

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مسجد شیخ لطف الله گنبد مسجد شیخ لطف الله مرمت مسجد شیخ لطف الله ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گنبد مسجد شیخ لطف الله مدیرکل میراث فرهنگی سازمان بازرسی استان اصفهان برای مرمت پیمان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۰۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم شوقی ظهر یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت اظهار کرد: در یک سال گذشته عمر خدمتی ام به وعده‌هایی که دادم یا تحقق یافته و یا در حال انجام است.

شهردار رشت به اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی در این شهر بیان کرد: در برخی پروژه‌های عمرانی شهری رشت از تعهدات جلوتر هستیم.

شوقی با اشاره به اقدامات رضایت بخش مدیریت شهری در اجرای طرح میثاق رشت اضافه کرد: تقاطع حمیدیان و رودباری بالای ۲۰ درصد پیشرفت، تقاطع شهید باهنر بالای ۳۰ درصد پیشرفت و تقاطع امام حسین نزدیک به ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کار سخت و زیر زمینی پروژه میثاق به اتمام رسیده است، افزود: کارها با همراهی مردم و دستگاه‌های اجرای به سرعت در حال انجام است.

شهردار رشت از پیشرفت ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت خبر داد و اضافه کرد: با اجرای پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف شهر، رشت به کارگاه عمران و آبادانی تبدیل شده است.

به گفته شوقی، ساخت سرویس بهداشتی، ساماندهی کف پوش‌ها، لایروبی رودخانه‌ها، ممیزی املاک، اجرای آسفالت و بازگشایی معابر شهری بخشی از اقدامات مدیریت شهری رشت بوده است.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن خدمات شهری رشت افزود: ۵۰ درصد خدمات شهری رشت الکترونیکی شده و مابقی هم در دست اقدام است و الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6091195

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز