Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:35:45 GMT

رای‌گیری در ایالات متحده چگونه انجام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۰۳۸۷

رای‌گیری در ایالات متحده چگونه انجام می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، از اولین روز شروع این کارزار تا لحظه پایانی آن، با پیچیدگی‌ها و قوانین زیادی همراه است و رای دادن و شمارش آرا در این انتخابات، جزو مراحل پایانی آن است که البته خود این رای گیری و سپس نحوه شمارش آرا نیز قواعد عجیب و منحصر به فردی را داراست. 

طبق قانون ایالات متحده، رای دهندگان در انتخابات‌ ریاست جمهوری این کشور باید دارای سن حداقل ۱۸ سال باشند و از چند روز پیش از روز برگزاری انتخابات، برای رای دادن ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه به اینکه اکثر قوانین انتخاباتی در آمریکا توسط خود ایالات وضع می‌شوند، لذا در برخی از ایالات رای دهندگان در روز برگزاری انتخابات نیز می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. همچنین هر فردی در هر ایالتی که برای رای دادن ثبت نام کرده است، تنها می‌تواند رای خود را در همان ایالت به صندوق بیندازد.

عموما رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دو شکل حضوری و غیر حضوری (پستی) انجام‌ می‌شود. در شکل حضوری، رای‌دهندگان با حضور در پای صندوق‌های رای، به نامزد مورد نظر خود رای می‌دهند در حالیکه در شیوه رای‌گیری پستی، رای‌دهندگان برگه رای خود را در پاکتی مخصوص قرار داده و آن را پست می‌کنند. 

در خصوص شیوه اخذ رای به شیوه پستی در بین ایالات مختلف بسته به قوانین آنان تفاوت‌هایی وجود دارد. برخی از ایالات، مانند واشنگتن و هاوایی، برای همه رای دهندگان خود برگه و پاکت پستی مخصوص آن را ارسال می‌کنند، در حالیکه در بسیاری از ایالات دیگر، برگه و پاکت رای فقط برای آن دسته از رای‌دهندگانی ارسال می‌شود که به طور رسمی درخواست رای غیرحضوری داده باشند.

حتی برخی از ایالت‌ها به قدری نسبت به اخذ رای به روش پستی سختگیری دارند که افراد برای درخواست برگه و پاکت پستی رای و عدم رای دادن به شیوه حضوری، حتما باید دلیل موجه داشته باشند. دلایلی مانند بیماری یا عدم حضور در ایالتی که در آن ثبت‌ نام کرده‌اند و یا سایر دلایلی که بتواند ثابت کند آنان واقعا از دادن رای به صورت حضوری عاجزند. 

در انتخابات امسال اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای رای دادن به شیوه پستی به شکل چشمگیری افزایش یافته است و ایالت‌ها نیز به دلیل اهمیت پرهیز از انجام تجمع و شکل گیری صف‌های طولانی سختگیری‌های بسیار کمتری را در این خصوص لحاظ می‌کنند. به طوری‌که امسال در اکثر ایالات برگه و پاکت رای برای تمامی رای‌دهندگان ساکن آن ایالات ارسال می‌شود و تعدادی از ایالات دیگر نیز قول داده‌اند در خصوص درخواست رای غیرحضوری، خیلی سختگیری نکنند.

هرچند وجود قوانین سفت و سخت، انجام هرگونه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حتی به شیوه پستی را بسیار بعید می‌کند، اما جمهوری‌خواهان به خصوص ترامپ به شدت نسبت به شکل‌گیری تقلب در آرای پستی، هشدار می‌دهند. ترامپ تا کنون بارها در سخنان خود از رای‌گیری پستی به عنوان شیوه‌ای با احتمال تقلب بسیار بالا یاد کرده است و حتی آن را فاجعه خوانده است. 

دلیل این حجم از مخالفت جمهوری‌خواهان نسبت به رای‌گیری به روش پستی این است آنان همواره اعتقاد داشته‌اند که این شیوه نتیجه را به نفع دموکرات‌ها تمام می‌کند. هرچند تا کنون هیچ کدام از شواهد این ادعا را اثبات نکرده است اما آنان بر در نظرگیری تمام احتمالات موجود و رعایت احتیاط تاکید دارند. 

آرا در ایالات متحده چگونه شمارش می‌شوند؟

شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به روش غیر مستقیم انجام می‌شود.‌ بدین صورت که مردم این کشور، در روز انتخابات، نام نامزد مورد نظر خود را بر روی برگه‌های رای می‌نویسند اما در نهایت رئیس جمهور آمریکا به وسیله رای افرادی تحت عنوان "الکتور" انتخاب می‌شوند که خود این افراد انتخاب شده احزاب هستند. 

اصولا هر ایالت، تعدادی نماینده در مجمعی به نام کالج الکترال دارد که این تعداد برای هر ایالت عبارت است از تعداد نمایندگانی که آن ایالت در کنگره دارد. به عنوان مثال کالیفرنیا، به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، دارای ۵۵ الکتور در کالج الکترال می‌باشد؛ چراکه این ایالت ۵۳ نماینده در مجلس نمایندگان و مانند هر ایالت دیگری دو نماینده در مجلس سنا دارد که در مجموع می‌شود ۵۵ نماینده در کنگره و در نتیجه ۵۵ الکتور نیز در کاج الکترال دارد. 

کالیفرنیا دارای بیشترین تعداد الکتور در کالج الکترال می‌باشد و سپس تگزاس با دارا بودن ۳۸ الکتور، در جایگاه بعدی قرار دارد همچنین هشت ایالت به همراه منطقه واشنگتن دی سی، هر کدام تنها سه عضو در کالج الکترال دارند. 

با توجه به اینکه کنگره آمریکا در مجموع ۵۳۵ عضو دارد ( ۴۳۵ عضو در مجلس نمایندگان و ۱۰۰ عضو در مجلس سنا) پس ۵۳۵ عضو هم در کالج الکترال حاضرند، به انضمام سه الکتور از منطقه واشنگتن. یعنی مجموعا کالج الکترال دارای ۵۳۸ عضو می‌باشد.

نحوه رای‌گیری به شیوه الکترال به این شکل است که یک ماه پس از روز برگزاری عمومی انتخابات در آمریکا، الکتورها در کالج الکترال دور هم جمع می‌شوند و الکتورهای هر ایالت موظف اند به نامزدی رای دهد که توانسته است بیشترین رای را در آن ایالت کسب کند. به عنوان مثال اگر در یکی از انتخابات‌های ریاست جمهوری آمریکا، ۴۹ درصد مردم ایالت کالیفرنیا به نامزد جمهوری‌خواه و ۵۱ درصد دیگر به نامزد دموکرات رای داده باشند، تمامی ۵۵ الکتور کالیفرنیا موظف‌اند در روز رای‌گیری در کالج الکترال، به نامزد دموکرات رای دهند.

در نهایت، نامزدی برنده این کارزار پیچیده انتخاباتی خواهد شد که توانسته باشد حداقل "۵۰ درصد آرا به اضافه یک رای" از کالج الکترال کسب کند. پس حداقل رای الکترالی که نامزدها برای پیروزی نیاز دارند، ۲۷۱ رای است. 

البته انجام انتخابات در کالج الکترال، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد؛ چراکه حدودا یک روز پس از اتمام انتخابات، درصد آرا نامزدها در هر ایالتی مشخص است و با یک محاسبه ساده، تعداد آرای الکترال هر نامزد محاسبه و نامزد پیروز مشخص می‌شود. 

انتقادی که همواره به رای‌گیری به روش الکترال وارد بوده، این است که در این شیوه ممکن است نامزدی در عین حال که نتوانسته اکثریت آرای عموم مردم را جذب کند، اما به دلیل بیشتر بودن آرای الکترالش به جایگاه ریاست جمهوری برسد. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که ۱۱ ایالت دارای بیش از نیمی از آرای الکترال هستند، در حالیکه روی هم رفته جمعیت همه این ایالات به اندازه نیمی از جمعیت کل آمریکا نیست. لذا نامزدها می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی این ایالات، بدون کسب اکثریت آرای مردم آمریکا، پیروز انتخابات شوند.

تا کنون پنج بار در آمریکا چنین اتفاقی افتاده است. یعنی نامزدی با وجود اینکه نتوانسته رای اکثر مردم آمریکا را با خود همراه کند، صرفا به دلیل بیشتر بودن آرای الکترالش به پیروزی رسیده است. آخرین بار چنین اتفاقی در سال ۲۰۱۶ و در جریان انتخابات بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ رخ داد.

ایالات سرنوشت ساز کدام‌اند؟

برخی از ایالات مانند اوکلاهاما، آلاباما، تنسی، می‌سی‌سی‌پی و کارولینای جنوبی به طور سنتی طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و معمولا در تمامی انتخابات‌ها، به نامزدهای این حزب رای می‌دهند. همچنین نیویورک، نیوجرسی، کالیفرنیا، واشنگتن و هاوایی نیز از ایالات طرفدار دموکرات‌ها هستند و معمولا در تمامی انتخابات‌ها آرای این ایالت‌ها به دموکرات‌ها تعلق می‌گیرد. 

همچنین برخی ایالت‌ها نیز به ایالات شناور شهرت دارند. ایالاتی مانند فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا، کارولینای شمالی، نیوهمپشر و مینه‌سوتا. این‌ها ایالاتی هستند که نقشه رای مشخصی ندارند و هر چیزی در مورد نتیجه آرای آن‌ها محتمل است. این ایالات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار سرنوشت‌ساز محسوب می‌شوند و همواره در هر دوره‌ای از انتخابات، نامزدها در تلاش بوده‌اند تا بتوانند آرای این ایالات را از آن خود کنند. 

در نهایت در تاریخ بیستم ژانویه، نامزد پیروز به کاخ سفید رفته و به مدت چهار سال سکانداری دولت فدرال ایالات متحده را در دست می‌گیرد. 

گفتنی است طبق قانون ایالات متحده، انتخابات کنگره آمریکا نیز هر دو سال یکبار در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود و امسال به مانند بسیاری از سال‌های دیگر، این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همزمانی پیدا کرده است. در انتخابات کنگره، تمامی ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و حدود یک سوم از اعضاء مجلس سنا تغییر خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات آمریکا جمهوری خواهان آمریکا حزب دموکرات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کالج الکترال آرای الکترال ایالات متحده رای دهندگان رای گیری رای دادن رای دهند ایالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر اخیر خود به چین را با توقفی در یک فروشگاه موسیقی در پکن، جایی که آلبوم‌های تیلور سویفت و دو وَی (انگلیسی: Dou Wei، یک خواننده، ترانه‌سرا، موسیقی‌دان، آهنگساز، شاعر اهل چین ) را خرید به اتمام رساند . این اقدام او نمادی از تبادل های بین فرهنگی میان دو کشور بود.  او در فروشگاه Li-Pi در راه رسیدن به فرودگاه گفت: موسیقی بدون توجه به جغرافیا، بهترین رابط میان انسان ها است.»

با این حال، ترانه های «نیمه‌شب‌ها» سوئیفت و «رویای سیاه» دو وی به همین راحتی می‌توانند اختلافات ظاهراً حل‌ناپذیر در روابط عمیقاً آشفته بین دو اقتصاد بزرگ جهان را که هر دو طرف به طور عمومی و خصوصی، دیگری را مقصر آن می دانند، نشان دهند. وزرای خارجه آمریکا و چین و البته رئیس جمهور این کشور در سخنان خود همگی به این شکاف‌ها اشاره کردند، حتی در حالی که از فضایل باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی برای مدیریت این اختلافات و جلوگیری از سوء تفاهم‌ها و محاسبات اشتباه تمجید کردند. بلینکن تمام تلاش خود را برای حمایت از اهمیت مبادلات ایالات متحده و چین در همه سطوح انجام داد. در شانگهای، او در یک رستوران معروف پیراشکی، سوپ و  غذا خورد، در یک بازی پلی آف بسکتبال چین شرکت کرد و با دانشجویان آمریکایی و چینی در شعبه دانشگاه نیویورک دیدار کرد. او در دیدارهای رسمی خود با رهبران چین در پکن، بارها از بهبود روابط در سال گذشته صحبت کرد.

اما او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده نگرانی های جدی درباره سیاست ها و اقدامات چین در صحنه های محلی، منطقه ای و جهانی دارد. و از این مواضغ عقب نشینی نخواهد کرد. وی گفت: آمریکا همیشه از منافع و ارزش های اصلی ما دفاع خواهد کرد. او در چندین نوبت از تولید بیش از حد خودروهای الکتریکی در چین که تهدیدی برای تأثیرات مخرب بر خودروسازان آمریکایی و اروپایی است انتقاد و از اینکه چین به اندازه کافی برای توقف تولید و صادرات پیش سازهای مواد افیونی مصنوعی اقدام نمی کند، گلایه کرد.

در مقطعی او به صراحت هشدار داد که اگر چین به حمایت از بخش صنایع دفاعی روسیه پایان ندهد، چیزی که دولت بایدن می گوید به روسیه اجازه داده است حملات خود به اوکراین را افزایش دهد و امنیت اروپا را تهدید کند، ایالات متحده برای متوقف کردن آن اقدام خواهد کرد. بلینکن پس از دیدار با شی به خبرنگاران گفت: «من روشن کردم که اگر چین به این مشکل رسیدگی نکند، ما به آن رسیدگی خواهیم کرد».

مقامات چینی نیز در این گفت و گوها صریح بودند و گفتند که در حالی که روابط عموماً از زمان پایین آمدن سال گذشته به دلیل سرنگونی یک بالون نظارتی چینی بهبود یافته، اما همچنان پرتنش است.

شی به بلینکن گفت: «دو کشور باید به جای آسیب رساندن به یکدیگر به موفقیت یکدیگر کمک کنند، به جای درگیر شدن در رقابت شریرانه، به دنبال زمینه های مشترک و حفظ تفاوت ها باشند، و به جای گفتن یک چیز اما برخلاف آن عمل کردن به حرف هایی که زده می شود متعهد بمانند.» او در واقع تلویحا آمریکا را به ریاکاری متهم کرد.

وانگ، وزیر امور خارجه، گفت که چین از آنچه که مداخله آمریکا در حقوق بشر، تایوان و دریای چین جنوبی و تلاش برای محدود کردن تجارت و روابط خود با سایر کشورها می‌داند خسته شده است. وی گفت: عوامل منفی در رابطه همچنان در حال افزایش و ایجاد است و رابطه با انواع اختلالات مواجه است. وی از ایالات متحده خواست «از خطوط قرمز چین در مورد حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین عبور نکند».

همان طور که یانگ تائو، مدیر کل امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه، به نقل از خبرگزاری رسمی شینهوا گفت: «اگر ایالات متحده همیشه چین را رقیب اصلی خود بداند، روابط چین و آمریکا به طور مستمر با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.»

با این حال، بلینکن بر تعامل در همه سطوح تاکید کرد. او از توافق جدیدی برای مذاکره با چین در مورد تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی خبر داد، اما از کمبود دانشجویان آمریکایی که در چین تحصیل می‌کنند ابراز تاسف کرد . در حال حاضر کمتر از 900 نفر آمریکایی در مقایسه با بیش از 290000 چینی در ایالات متحده در چین تحصیل می کنند. او گفت که هر دو طرف به دنبال افزایش این مسئله هستند.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: « ما به این موضوع علاقه داریم، زیرا اگر رهبران آینده ما - چه در دولت باشد، چه در تجارت، جامعه مدنی، آب و هوا، فناوری و سایر زمینه ها - اگر بخواهند بتوانند همکاری کنند، اگر بخواهند قادر به حل مشکلات بزرگ باشند، اگر قرار است بتوانند اختلافات را حل کنند، باید زبان، فرهنگ، تاریخ یکدیگر را بدانند و بفهمند. آنچه در این دیدار به همتایان خود در جمهوری خلق چین گفتم این است که اگر می‌خواهند آمریکایی‌های بیشتری را به چین جذب کنند، به‌ویژه دانش‌آموزان، بهترین راه برای انجام این کار ایجاد شرایطی است که امکان شکوفایی یادگیری را در هر جایی فراهم می‌کند – یک بحث آزاد درباره ایده‌ها و باورهای مختلف، دسترسی به طیف گسترده ای از اطلاعات، سهولت سفر، اطمینان به ایمنی، امنیت و حریم خصوصی شرکت کنندگان. »

اینها مسائلی هستند که نه تیلور سویفت و نه دو وی نمی توانند بر آنها غلبه کنند.

 

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • به وقتِ بیداری