Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:51:13 GMT

« نان» به نرخ کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۱۱۸۵

« نان» به نرخ کرونا

نان، قوت غالب مردم است و هیچ شرایطی باعث حذف آن از سبد غذایی خانواده نمی‌شود، نانوایی یکی از صنوفی است که به طور مستقیم با سلامت انسان سروکار دارد اما با وجود شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز استان برخی نانوایی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ نان، قوت غالب مردم است و هیچ شرایطی اعم از گرانی، بیماری، کرونا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باعث حذف آن از سبد غذایی خانواده ها نمی شود نانوایی یکی از صنوفی است که به طور مستقیم با سلامت انسان سروکار دارد، این روزها مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند و هر روز خبرهای مختلفی از راه های انتقال به این بیماری می شنویم حتی شیوع این بیماری مهلک هم باعث حذف نان از سبد غذایی مردم نشده است. شیوع و گسترش این بیماری منحوس باعث احتیاط بیشتر خانوارها در استفاده از مواد غذایی، میوه و سبزی شده است تا جایی که ابتدا میوه و مواد غذایی خریداری شده شسته و ضدعفونی می شود اما متاسفانه نان مستثنی بوده و راهی برای شستن و ضدعفونی کردن آن وجود ندارد و می طلبد نانوا و کارکنان نانوایی بیش از پیش نکات بهداشتی را برای عدم انتقال این بیماری مهلک رعایت کنند.

 

با توجه به مشکلات مطرح شده و ابلاغ برخی آیین نامه ها به صنوفی مانند رستوران ها، نانوایی ها که به طور مستقیم با سبد غذایی مردم در ارتباط هستند، متاسفانه بازهم شاهد تخلفاتی مانند عدم استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در صف نانوایی، استفاده از پول به جای کارت و... هستیم.

 

به اذعان کارشناسان، کارکنان نانوایی باید برای جلوگیری از انتقال این ویروس از زمان خمیرگیری تا رسیدن نان به دست مشتری پروتکل های بهداشتی شامل ضدعفونی کردن روزانه و مکرر تجهیزات و سطوح نانوایی ها، آگاهی کارکنان نسبت به علائم بیماری کرونا و عدم حضور کارکنان دارای علائم در نانوایی، استفاده از ماسک، دستکش و کلاه مناسب توسط کارکنان و شست‌وشوی مکرر دست‌ها،حفظ فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، خودداری از تبادل پول نقد و... را بیش از پیش رعایت کنند.

 

جدی نگرفتن کرونا

یکی از شهروندان هنگام خرید نان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نانوایی ها با وجود شیوع بیماری کرونا و توصیه های مکرر وزارت بهداشت، مسایل بهداشتی را رعایت نکرده و این ویروس را جدی نمی گیرند، می گوید: با شیوع بیماری کرونا فعالیت هایی مانند رفتن به رستوران، استفاده از فست فود و.... از برنامه خانواده ها حذف شده اما حذف نان از سفره غذایی امکان پذیر نمی باشد.

 

 

 

« علیرضا بیکی» ضمن انتقاد از عدم استفاده مکرر از ماسک و دستکش توسط کارکنان برخی نانوایی ها، می افزاید: این عملکرد نشان از عدم آشنایی کارکنان با اصول اولیه و اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا است.

 

شهروند دیگری با اشاره به اعلامیه چسبانده شده بر روی درب نانوایی ها مبنی بر عدم دریافت اسکناس و وجه نقد توسط مشتریان، تاکید می کند: متاسفانه این اقدام فقط برای رفع تکلیف است و در عمل متصدی برخی نانوایی ها، اسکناس و وجه نقد هم از مشتریان قبول می کنند.

 

فروش نان با دست های آلوده

به گفته «محمد حسینی» خطرناک‌تر آن که متصدی نانوایی با همان دست های آلوده نان را از تنور درآورده و در اختیار متقاضیان قرار می دهد و به دنبال آن باز اقدام به گرفتن کارت بانکی یا وجه نقد از مشتریان می کند و این روند ادامه دارد.

 

وی بر نظارت بیشتر مسئولان مربوطه بر عملکرد نانوایی ها تاکید می کند و می افزاید: در شرایط فعلی و با توجه به گسترش و شیوع این بیماری رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

 

حسینی اظهارکرد: برخی نانوایی ها با وجود ارائه آیین نامه‌های ابلاغ شده برای پیشگیری از بیماری کرونا، رعایت مسایل بهداشتی را جدی نمی گیرند که نه تنها سلامت خود و شهروندان را به خطر می اندازند بلکه باعث شیوع بیشتر این بیماری در سطح جامعه می شوند.

 

شهروند دیگری به میز مشبک فلزی کنار نانوایی اشاره می کند و می گوید: محلی که برای خنک شدن نان‌ها استفاده می‌شود با توجه به عدم ضد عفونی کردن و ... خود محلی برای انتقال ویروس می باشد و مردم باید از این میزها برای خنک کردن نان استفاده نکنند.

 

 

«امیر صالحی» نه تنها  رد و بدل کردن وجه نقد را باعث آلودگی و شیوع این بیماری می داند بلکه معتقد است دادن کارت بانکی به متصدی نانوایی و وارد کردن رمز هم باعث آلوگی و گسترش بیماری است چرا که به طور معمول فردی که نان را از تنور بیرون می آورد با دریافت وجه نقد یا کارت بانکی اقدام به فروش نان می کند.

 

به گفته وی باید فردی جدا با رعایت پروتکل های بهداشتی برای گرفتن کارت یا وجه نقد اقدام کند تا به این طریق تا حدودی از شیوع و گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

 

صالحی در ادامه عدم رعایت فاصله در صفوف نانوایی، عدم استفاده از ماسک توسط مردم، ورود افراد غیر مرتبط به نانوایی ها و.... را هم مزید بر علت می داند و می گوید: با توجه به جو حاکم بر جامعه و در شرایط فعلی برخی مواقع شاهد ورود دوست، آشنا و صاحبان مشاغل همجوار بدون رعایت مسایل بهداشتی در نانوایی هستیم که خود مشکلی دیگر است.

 

افزایش قیمت

وی به مشکل افزایش قیمت نان هم اشاره می کند و می گوید: برخی نان ها به صورت وزنی محاسبه می شود و با وجود اعلام مسئولان مبنی بر عدم افزایش قیمت متاسفانه قیمت هر نان پس از وزن کردن نسبت به گذشته بیشتر است.

 

به گفته این شهروند وقتی تذکری به کارکنان نانوایی مرتبط با عدم رعایت بهداشت می شود، نه تنها این تذکرات را جدی نمی گیرند بلکه با گستاخی فراوان اعلام می کنند همینه که هست ناراحتید از جای دیگر نان خود را تهیه کنید.

 

در ادامه یکی از نانوایان سطح شهر با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی توسط کارکنان نانوایی اعم از خمیر زن، شاطر و.... به طور کامل اجرا می شود، می گوید: متاسفانه قیمت نان بعد از شیوع بیماری کرونا افزایشی نداشته در حالی که خرید اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی با توجه به مشکلات اقتصادی بر واحد های نانوایی تحمیل شده و هزینه‌بر است.

 

به گفته این نانوا که خواست نامش فاش نشود، مسئولان قبل از ابلاغیه دستوالعمل‌ها باید شرایط و امکانات ضروری را برای حفظ سلامت و رفع چالش‌های مشاغل فراهم و در اختیار صنوف مختلف قرار دهند چرا که تنها با ارائه و دستورالعمل ها بر روی کاغذ نمی توان به مبارزه با کرونا رفت و همت مسئولان و مردم را می طلبد.

 

 

برخورد با متخلفان

در ادامه معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان ، رسیدگی به تخلفات ناشی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها را از وظایف دانشگاه علوم پزشکی می داند و می گوید: در گشت های مشترک و نظارت های انجام شده با مواردی مبنی بر عدم رعایت بهداشت برخورد کرده که تذکرات لازم به صورت شفاهی به متصدی نانوایی ها داده شد.

 

«علی تهوری» با بیان اینکه دستگاه تخصصی صالح به کار باید در این زمینه ورود کند، می افزاید: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و 550 مورد بازرسی از واحدهای نانوایی انجام شده و در این زمینه 88 پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و 364 میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی برای رسیدگی ارجاع شده است.

 

به گفته وی بیشترین تخلفات در بازرسی های انجام شده در زمینه عرضه خارج از شبکه آرد، کم فروشی، گران فروشی و... بوده است که درکنار مسایل و مباحث مرتبط با آرد و نان در خصوص تخلفات صنفی مانند عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هم تذکرات لازم داده شده است.

 

عدم پاسخگویی مسئولان

با توجه به اوضاع کشور و به تبع آن خراسان جنوبی مبنی بر قرمز بودن وضعیت کرونایی و شرایط فعلی می بایست شاهد نظارت های بیشتر مسئولان مربوطه باشیم اما متاسفانه در برخی موارد نظارت آنچنان که باید انجام نمی شود و برخی واحدهای نانوایی با وجود شیوع بیماری کرونا به بهانه های مختلف مانند هزینه بر بودن و... پروتکل های بهداشتی را آنچنان که باید رعایت نمی کنند و چه بسا افرادی از این طریق مبتلا به این بیماری شده و زنجیره بیماری ادامه‌دار شود.

 

و جالب‌تر آن که در شرایط فعلی که مسئولان برای رفع دغدغه مردم باید جوابگو باشند دستیابی به آنها دشوار یا غیر ممکن شده است و برخی مسئولان مربوطه به بهانه های مختلف از پاسخگویی طفره می روند تا جایی که به اجبار برخی گزارشات را باید بدون پاسخ ارائه داد به طور مثال در تهیه همین گزارش با عدم همکاری برخی مسئولان مواجه بودیم و با وجود تماس های مکرر موفق به دریافت پاسخ در خصوص نظارت های بهداشتی و برنامه های پیش رو برای  رعایت پروتکل های بهداشتی  در صنوفی که به طور مستقیم  با سبد غذایی مردم در ارتباط هستند، نشدیم.

 

 

 

پایان پیام/706

منبع: شبستان

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا نان بیرجند خراسان جنوبی رعایت پروتکل های بهداشتی شیوع بیماری کرونا طور مستقیم کارکنان نانوایی برخی نانوایی ها شرایط فعلی عدم رعایت سبد غذایی برخی نان وجه نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۱۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد

ایسنا/لرستان رئیس اداره حفاطت محیط‌زیست بروجرد از آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در شهرستان خبر داد.

اصغر بلکی‌وند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با عنایت به نهضت ملی کاهش آلودگی پلاستیکی و مضرات مصرف بی‌رویه در جامعه و همچنین شعار هفته زمین پاک امسال «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»؛ اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اقدام به آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های نایلونی با کیسه‌های پارچه‌ای در سطح شهرستان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت نان و مصرف بالای روزانه توسط آحاد مردم، این اداره ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها را در اولویت قرار داده و طی هماهنگی با فرماندار و تشکیل جلسات متعدد با شبکه بهداشت و درمان، شهرداری و دیگر ادارات مرتبط در هفته زمین پاک اقدام به آغاز توزیع ۳۰۰۰ کیسه پارچه‌ای در سطح نانوایی‌ها در مرحله اول کرده است.

رئیس اداره حفاطت محیط‌زیست بروجرد اضافه کرد: همچنین طرح ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر با جدیت پیگیری خواهد شد.

بلکی‌وند بیان کرد: با تمهیدات پیش‌بینی‌شده به جای کیسه‌های نایلونی، کیسه‌های پارچه‌ای در اختیار نانوایی‌ها قرار گرفته است و به‌تدریج نایلون و پلاستیک حذف خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد
  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های استان سمنان دوگانه سوز می‌شوند
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی