Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@17:28:11 GMT

اجازه ندهیم هویت تاریخی فرهنگی شهر را عوض کنند

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۱۵۵۹

اجازه ندهیم هویت تاریخی فرهنگی شهر را عوض کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاک‌فطرت در جلسه بررسی مسائل توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع)، اظهار داشت: اقتصاد کلان‌شهر تاریخی و فرهنگی شیراز بر پایه و محور گردشگری استوار است و این مساله نه مربوط به امروز و دیروز بلکه مربوط به گذشته هایی است که نیاکان ما نام نیکی از خود به یادگار گذاشته‌اند و ما باید در حفاظت از اثار برجای مانده از انها بکوشیم نه آنکه بی خیال شهرمان بشویم تاکار به جایی برسد که بخواهند نام حافظ و سعدی و خیابان هایی با هویت تاریخی و فرهنگی شیراز را عوض کنند!

بیایید برای حفظ هویت شهری شیراز دل بسوزانیم

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میراث فرهنگی اگر واقعا قصد حفظ و احیای بافت تاریخی شهر و بازگشت مردم به این مجموعه را دارد باید یا به مالکان خانه های موجود در اطراف حرم و بافت تاریخی سوبسید دهد و انها را تشویق به مرمت اصولی بناهای در اختیار گرفته خود زیر نظر کار شناسان میراثی کند یا به انها تسهیلات مالی داده شود و این تسهیلات در بازه زمانی مشخص برگردد و یا  اگر در توان میراث و شهرداری و تولیت و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..باشد این املاک را به تملک خود دراورده و خریداری کنند تا با رعایت چارچوب‌های قانونی با اجاره ۹۹ ساله افراد صاحب صلاحیتی که دغدغه حفظ میراث هم داشته باشند در اورند و یا برای انجام فعالیت‌های گردشگری و بومگردی به اهل ان بفروشند تا این میراث کهن به نحوی حفظ شود.

وی افزود: بنده به‌عنوان خادم مردم این شهر در"خانه ملت" معتقدم اگر قراست درمورد توسعه حرم مطهر با حفظ میراث تاریخی و بافت فرهنگی اطراف ان اقدامی صورت گیرد باید در همین شیراز و توسط مسوولان همین استان انجام شود.

پاک‌فطرت ضمن قدردانی ازحضور مهمانانی از پایتخت در این جلسه و تشکر از زحمات متولیان امر توسعه، اظهار داشت: قطعا همان گونه که تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه حرم شاهچراغ (ع) به‌عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام)  در ایران بوده و هست باید در این رابطه کاری کنیم ماندگار تا نام نیکی از خود به یادگار بگذاریم و حقیقتا برای این شهر و مردم این شهر و بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دل بسوزانیم، به نحوی که ایندگان از ما به نیکی یاد کنند نه ما را پیوسته مورد کنایه و مواخذه خود قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله تعرض به حریم اثار ملی و جهانی شیراز اشاره کرد و گفت: بیش از ده سال است که کارشناسان یونسکو با سفر به شیراز و دیدن مجموعه تاریخی زندیه درصدد جهانی کردن آن، که ارگ کریم خانی ومسج دو حمام و اب انبار و...را یکجا در خود دارد، هستند و بارها به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم این میراث ملی هشدار داده‌اند و همچنان ارگ کریم خانی و مجموعه زندیه محروم از ثبت جهانی است و من متعجبم که چرا میراث فرهنگی با ان همه سخت گیری که در مورد میراث فرهنگی شهر دارد،اقدامی نمی‌کند؟ چرا شهرداری به مالک هتلی مثل هتل اسمان که ضابطه ها را رعایت نکرده و طبقات بیشتر از حد مجاز را که قرار بوده تخریب کند، نکرده و مجوز ادامه کارداده اند؟ به شما اطمینان می‌دهم که تا هتل اسمان با این تعداد از طبقات در حال فعالیت است از ثبت مجموعه زندیه در فهرست میراث جهانی خبری نخواهد بود.

گفتنی است تصویب طرح توسعه واحیای ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی، فرهنگی اطراف حرم شاهچراغ (ع) از برکات سفر مقام معظم رهبری مدظله به شیراز و استان فارس است که در شورای عالی شهر سازی و معماری کشور هم مصوب و مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده شیراز و زرقان مجلس میراث فرهنگی بافت تاریخی حرم سوم اهل بیت ع چ سوم اهل بیت ع بافت تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه