تولید و نشر متن نوشته ها و مستند از زندگی امام (ره) در شبکه شاد
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۵۷۷۶
خبرگزاری آریا - شهر: رئیس مرکز ترویج نام و یاد امام خمینی (رحمه الله علیه) شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات مرکز در ایام کرونا به صورت مجازی دنبال شده است از جمله این اقدامات را تعامل مثبت و سازنده با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای امام از طریق شورای مجازی اندیشه ورزی و تولید و نشر متن نوشته ها، کلیپ و مستند از زندگی امام در مناسبت های مختلف برشمرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد صادق صالحی منش، مشاور شهردار و رئیس مرکز ترویج نام و یاد امام خمینی (رحمه الله علیه) شهرداری تهران اعلام کرد: این مرکز در راستای تحقق یکی از مهمترین برنامه های راهبردی شهرداری، مبنی بر «تحقق و حفظ اندیشه های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) در همه فعالیت ها و اقدامات فرهنگی- اجتماعی شهر تهران»، در فروردین سال 1393 با حضور آیت الله سید حسن خمینی، یادگار امام به طور رسمی افتتاح و فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرد.
او ادامه داد: یکی از ضرورت های بنیادی در تأسیس این مرکز، اجرایی کردن مطالبات مقام معظم رهبری(دام عزه) در تبیین اندیشه های امام راحل(رحمه الله علیه) و زنده نگاهداشتن نام و یاد و اندیشه امام خمینی در سطح جامعه و آشنایی و شناخت هرچه بیشترشهروندان شهر تهران و کارمندان محترم شهرداری تهران با منظومه فکری امام راحل است. بدین منظور این مجموعه فرهنگی با ارائه طرح ها و راهبردهای فرهنگی به مدیریت شهری، فعالیتش را آغاز و با وجود محدودیتها و کمبودها و حداقل تعداد نیرو تا به امروز به حیات خود ادامه داده است.
صالحی منش گفت: به لطف و عنایت پروردگار در این مدت طرح پلاک انقلاب باهمکاری سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، طرح مطالعاتی توسعه اطراف حرم مطهر امام، طرح پژوهشی امام به روایت اسناد وزارت امور خارجه، طرح بازدید دانش آموزان مناطق 22 گانه شهر تهران از اماکن تاریخی مرتبط با امام، برگزاری نشست و سمینارهای تخصصی متعدد و مشارکت در برگزاری همایش های ملی و بین المللی همچون «زندگی به سبک روح الله»، همایش بانوی اول انقلاب و همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (رحمه الله علیه)، حمایت از تولید آثار و کتب علمی و فرهنگی متعدد با موضوعیت امام(رحمه الله علیه)، تهیه پوستر، بنر و بروشورهای مناسبتی، طرح ضیافت نور ویژه ایام مبارک رمضان در حرم مطهر امام (رحمه الله علیه)، طرح آشنایی مدیران و کارکنان محترم شهرداری با اندیشه و سبک زندگی امام در قالب 40 درسنامه و... و. تنظیم و اجرا شد.
او افزود: اجرای برنامه های این مرکز در سال جاری، به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای موجود در این زمینه، متوقف نشد بلکه با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و روشهای نوین در عرصه ارتباطات و به ویژه در حوزه های فرهنگی و هنری، توسعه و گسترش یافت. نمونه ای از آن تعامل مثبت و سازنده ای بودکه با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای امام از طریق شورای مجازی اندیشه ورزی انجام گرفت و به تولید و نشر متن نوشته ها، کلیپ و مستند از زندگی امام در مناسبت های مختلف همچون سالگرد ارتحال و قیام تاریخی 15 خرداد، آزادسازی خرمشهر، هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی جدید، ولادت امام، ایام محرم و عاشورا و اربعین حسینی(ع)، از طریق فضای مجازی و شبکه شاد(برای کودکان و نوجوانان) منجر شد.
مشاور شهردار تهران بیان کرد: ارائه بسته فرهنگی و نرم افزاری به دانشگاه تهران جهت تجهیز غرفه مختص به امام خمینی در سالن کتابخانه مرکزی این دانشگاه و استفادۀ دانشجویان از امکانات آن یکی دیگر از اقدامات این مرکز در نیم سال جاری بود و همچنین دو طرح پژوهشی فاخر و ماندگار تحت عنوان «اطلس امام و انقلاب» و طرح «امام، تهران و دفاع مقدس» از طرح هایی است که به همت کارشناسان این مجموعه در دست نگارش و تدوین است و پیش بینی می شود تا پایان سال تکمیل شده و رونمایی شوند.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: رحمه الله علیه شهرداری تهران زندگی امام امام خمینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادداشت| پیمانهای که پُر شد
استاد اسلامی ندوشن از نامآوران کامروایی بود که پیمانه زندگیشان پُر و پیمان بوده، از مصادیق اعلای بزرگانی که زیست تام و مرگ بههنگام داشتهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمدرضا بهرامپور، پژوهشگر و منتقد ادبی، در یادداشتی بهمناسبت دومین سالروز درگذشت زندهیاد محمدعلی اسلامی ندوشن، یادی کرده است از خدمات این استاد بنام به فرهنگ و ادبیات ایران. یادداشت بهرامپور را میتوانید در ادامه بخوانید:
حقوق خواندهبود اما جانش سرشتهبا ادبیات و سرشار از مطالعاتِ فرهنگی بود. همچون چخوف که تناقضِ میانِ شغلِ پزشکی و هنرِ خویش را در عبارتی جاودانهکردهبود، او نیز میگفت حقوق عیال و ادبیات محبوبه من است! ادبدوستیِ خویش را بیشتر مرهونِ خالهاش میدانست؛ خالهای تنها که در خردسالی او را با آثارِ سعدی، این «شیخِ همیشهشاب» آشناکردهبود. جیمز جویس نیز میلِ بیمارگونهٔ خویش به داستاننویسی را متاثّر از عمهٔ قدّیسهمانندِ خود میدانست؛ عمهای که جویس را در خردسالی به تماشای تابلوی «روزِ قیامت» میبُرد.
استاد اسلامی گرچه مردی اروپا رفته، پاریسدیده و شرق و غربگردیده بود، اما دلی داشت که همواره در ایران بود و برای آن دُختِ پریوار میتپید. درک و دریافتام از مطالعهٔ مستمرِ آثار استاد را اگر بخواهم در چند واژه خلاصهکنم، این کلیدواژهها است: خردگرایی، مداراگری، فرهنگمداری و اندیشیدن به سرشتِ ایران و سرنوشتِ ایرانی.
اسلامی ندوشن در آینه خاطرات شاگردان/ او بزرگتر از نامش بود!استاد اسلامی مردِ «دیدهور»ی بود و هرگز فریبِ «افسانه و افسونِ» زمانه را نخورد. سالهای جوانیاش را شعر سرود، گاه نیز البته بهتفاریق و ازسرِ تفنّن، داستان و نمایشنامه نوشت. اما شغلِ شاغلش نقدِ ادب و فرهنگِ ایران بود. و ادبیات فارسی را بیشتر ازمنظر و زوایای انسانی و اخلاقیاش، پژوهید و تحلیلکرد. بیگمان نقدِ ادبیِ ما بسیار وامدارِ ایشان است و تاریخِ شاهنامهپژوهی و حافظشناسی نیز آراءشان را ازیادنخواهدبرد.
سهمِ استاد در شکلگیری ادبیاتِ تطبیقیِ ایران نیز شایانِ توجه است. استاد اسلامی آثارِ رنگارنگی (شعر و زندگینامه و ...) را به فارسی نیز برگرداند و چندین سفرنامه خواندنی و ماندنی نیز از خود به یادگار نهاد. بسیارند کسانی که از دریچهٔ دلانگیزی که او بهرویشان گشود، با کشورِ شوراها و شهرهای افغانستان و سرزمین چین آشنا شدند.
استاد جستارنویسِ پرکاری نیز بودند و مقالاتِ گوناگونشان در برترین مجلات هر دوره («پیامِ نوین»، «یغما»، «نگین»، «هستی» و ...) منتشرمیشد. اما اهتمامشان در همهٔ این آثارِ گوناگون، معطوف بود به دغدغههای ایراندوستانهٔ استادی که همیشه و همهجا چشمی به تاریخ و فرهنگ سرزمینِ مادریاش داشت و به ما نیز یادآورمیشد «ایران را ازیادنبریم».
استاد اسلامی بهخلافِ اغلبِ ادیبان، جانمایه و جوهرهٔ آثارِ ادبی را با زبان و بیانی روشن و رسا به مخاطب میشناساند. شاهنامه و شعرِ حافظ را با دید و دریافتی روزآمد مینگریست. اغلب درپیِ شناساییِ پیامِ انسانی و اخلاقیِ آثار بود. و خود نیز هرگز به جانبِ جدالهای قلمیِ فرصتسوزانه و فرهنگستیزانه میلنکرد.
بهگمانم در طولِ هزار سالی که از سرودهشدنِ شاهنامه میگذرد، کسی درستتر و خوشخوانتر و خلاقانهتر از استاد اسلامی و زندهیاد شاهرخِ مسکوب «داستانِ داستانها»ی شاهنامه را تحلیل نکرده است. گرچه ایشان ادعایی در حافظپژوهی نداشتند اما چند اثر در این زمینه نیز منتشرکردند و «ماجرای پایانناپذیرِ حافظِ» ایشان از درخشانترین آثار در حیطهٔ حافظپژوهی است.
ایشان بارها در نوشتههایشان کسانی را کامیاب خواندهاند که پیمانهٔ زندگیشان را پُرکردهاند و «ذخائر و استعدادِ وجودیشان را بهحدّاعلا شکوفاندهاند» و بهقولِ بیهقی «جهانخوردند»! ازجمله دربارهٔ بهار نوشتهاند: «من بهار را مردی کامروا میدانم، زیرا از زندگی نترسید و خود را دلیرانه در دهانِ آن انداخت». دربارهٔ اخوان نوشتهاند: «کوتاه یا بلند، مهم آن است که پیمانه پُر شود؛ و پیمانهٔ اخوان پر بود و پیمان را به آخر رساند». نیز دربارهٔ استاد غلامحسین یوسفی نوشتهاند: «برسرِهم [...] سعادتمند زندگی کرد [...]. زندگی پاکیزه و باحاصلی را گذراند».*
استاد اسلامیِ ندوشن خود نیز از نامورانِ کامروایی است که پیمانهٔ زندگیشان پُر و پیمان بوده! از مصادیقِ اعلای بزرگانی که "زیستِ تامّ" و "مرگِ بههنگام" داشتهاند. استاد دور از ایرانِ محبوبشان درگذشتند، اما «پیمانه چو پُر شود چه بغداد و چه بلخ»!
*عبارات نقلشده برگرفته از کتابِ «نوشتههای بیسرنوشت»، اثرِ استاد اسلامی ندوشن است.
انتهای پیام/