Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال آخر دولت دوازهم در کنار همه رها شدگی ها، گویا ویروس کرونا هم بهانه ای شده تا دولت با سیاست «خودت بمال» بنشیند و نظارگر این باشد که آیا اوضاع خودش درست می شود یا نه!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، روحانی رییس جمهور می گوید دوست بیشتر ندارد و در این چند ماه باقی مانده به انتهای ریاست جمهوریش باید با یک دست کرونا و با دست دیگر اقتصاد را مدیریت کند! خوب بعد از گذشت 7سال و نیم از ریاست حسن روحانی انچه از مسائل کشور انتقاد کنیم تکرار مکررات است و نه افاقه ای می کند و نه قرار است دردی از مردم دوا شود!

در سال آخر دولت دوازهم در کنار همه رها شدگی ها، گویا ویروس کرونا هم بهانه ای شده تا دولت با سیاست «خودت بمال» بنشیند و نظارگر این باشد که آیا اوضاع هزار آشفته کشور خودش درست می شود یا نه!

خوب هرچند زحمات و تلاش کادر درمان کشور در قبال مبارزه با این بیماری، ستودنی است و احترام واجب اما دور نمای وضع کرونا در کشور نشانی از مدیریت و برنامه ریزی ندارد، موج سوم و آمار عجیب و غریب ابتلا و روند عمودی مرگ و میر ناشی از این بیماری همه و همه یک چیز را می رساند، کرونا در کشور هنوز مهار و کنترل تشده است!

***گرانی و تورم تنها نصیب مردم از اقتصاد!

می ماند دست دیگر دولت که قرار است اقتصاد را مدیریت کند، موضوعی که سبب این گزارش است، آنچه این روزها ازاقتصاد نصیب مردم شده جز گرانی، تورم و سو مدیریت نیست و این را همه با پوست و گوشت خودشان حس کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم میلمان باید بگوییم وضع بازار از حالت آشفتگی درآمده و دیگر ماجرا به بحران رسیده، گویا گرانی و کرونا بیشتر از ان که مدیریت شوند برای فشار بر مردم سر لج افتاده و رقابتشان دمار از روزگار مردم در آورده است، هر روز که هیچ هر لحظه از گوشه و کنار خبر از گرانی اجنس می رسد و چند روز بعد با تکذیب و تایید بالاخره آن کالا گران می شود ان هم با تفاوت های باور نکردنی!

 

***بازار یزد گرفتار چشم و همچشمی گرانی!

از گرانی مسکن و خودرو که عبور کنیم، این روزها کالاهای اساسی برای خالی کردن جیب مردم وارد بازی کثیف چشم و هم چشمی شده است، یک روز لبنیات، یک  روزهم مرغ، یک روز روغن و یک روزهم نان! تخم مرغ نایاب می شود، گوجه از مغازه ها غیب می شود و میوه و تره بار هر روز نامهربان تر! و این داستان گویا قرار است سر درازی داشته باشد!

با بررسی نیمه اول سال 99 به خوبی می توان یافت که همه اجناس و کالاها چه اساسی و چه غیر اساسی همه دائما در حال فربه شدن قیمت هستند، شاید مثلا روزی گرانی لبنیات داغ شود اما حقیقت آن است که انقدر این داغی زیاد شده که مردم دیگر نسبت به قیمت ها دردی را احساس نمی کنند!

***گرانی قیمت لبنیات در یزد تمامی ندارد!

27 خرداد سال جاری زمزمه هایی از گرانی 15درصدی لبنیات در یزد به گوش رسید و سید ضیاء فروزانی رئیس اتحادیه صنف لبنیات یزد ان را تایید کرد اما دیری نپایید که 4 تیرماه بر اساس تصمیم امروز جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت!

 

در این جلسه از ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام به‌ازای هرکیلو دوهزار و 900 تومان تعیین و اجازه داده شد بنابر شرایط این محصول هفت درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ به فروش برسد همچنین متأثر از افزایش قیمت شیرخام، مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول نرخ‌گذاری از متوسط 22 درصد تا سقف 28 درصد صادر شد.

اما امروز که در نیمه های آبان به سر می بریم قیمت لبنیات با انچه در ستاد تنظیم بازار مصوب شد هم فاصله دارد و لبنیات تقریب به دوبرابر قیمت مصوب رسیده است! بطور مثال یک بسته ماست موسیر تولید شده در یزد با نرخ مصوب به 3هزار و 500 تومان رسید اما در مدت یک هفته اخیر این قیمت به 6 هزار تومان رسید است!

***تخم مرغ نیاب تر از تخم طلا!

ماجرای تخم مرغ هم در یزد شبیه لبنیات رقم خورد، سوم تیرماه افشارپور سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان یزد قیمت هر کیلو تخم مرغ را 11 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در استان یزد نیز بر حسب دستور این موضوع پیگیری شد و هم اکنون قیمت تخم مرغ به صورت عمده در مرغداری‌های یزد 9 هزار و 500 تومان و برای مصرف کننده 11 هزار تومان عرضه می‌شود.

اما دیری نپایید و اواخر شهریور ماه تخم مرغ با در همان جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت 14هزار و 500 تومان برای هر کیلو تخم مرغ مصوب شد که تقریبا هر شانه تخم مرغ 26 هزار تومان برای مشتری آب می خورد.

امروز که در نیمه ماه آبان قرار داریم هر شانه تخم مرغ تقریبا36 هزار تومان به دست مشتری می رسد که متاسفانه قیمت مشخصی هنوز اعلام نشده است!

***وقتی روغن هک کف تابه بی تدبیری دولت می سوزد!

در روزهای اخیر روغن خوراکی هم با چالش عجیب و غریبی روبرو شد به طوری که تمام قفسه های روغن فروشگاه ها به یک باره خالی شد خبر کمبود روغن داغ شد، وقتی هم کالایی کم شود مردم متهم ردیف اول هستند که به ادعای مسئولین به دلیل تقاضا و خرید غیر متعارف مردم این کالا کم می شود.

حمید پایدار در گفتگو با خبرنگار یزدرسا؛ در خصوص کمبود روغن در بازار گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی ذخایر استراتژیک را تامین و عرضه می‌کند و در مورد بازار روغن اطلاع خاصی ندارد اما با توجه به جلساتی که برگزار شده مقرر شده از ذخایر استراتژیک روغن در کشور پس از تصفیه در کارخانجات با بازار تزریق شود.

وی دلیل کمبود روغن را مربوط به تخصیص ارز، محدودیت‌های ایجاد شده و همچنین اولویت قرار گرفتن برخی کالاها و داروها دانست و افزود: با وجود شرایط موجود، جلسات و هماهنگی‌های لازم در استان انجام گرفته و مسئله روغن در بازار نیز به زودی با سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده متعادل می‌شود و مردم نباید نگرانی داشته باشند.

مدیرکل شرکت غله وخدمات بازرگانی استان یزد گفت: بیش از 900 تن سهمیه روغن برای مصارف خانگی و صنعتی استان یزد در نظر گرفته شده است که هم اکنون 180 تن آن وارد استان یزد شده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری و کارمندی و فروشگاه‌های بزرگ توزیع می‌شود.

پایدار اضافه کرد: روغن وارد شده به استان در احجام 710 تا 1750 گرمی در فروشگاه‌های بزرگ به میزان کافی و گسترده توزیع می‌شود و شهروندان نیز بدون هیچ مشکلی می‌توانند روغن مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کنند.

***روغن به وفور است اما نه برای مردم!

مدیرکل شرکت غله وخدمات بازرگانی استان یزد عنوان کرد: شرکت بازرگانی دولتی به طور کامل تهیه کننده اقلامی مانند آرد و گندم است اما در خصوص اقلامی مانند روغن، برنج و شکر صرفا ذخیره استراتژیک دارد و چنانچه بنا به دلایلی در بازار با مشکلی در زمینه این کالاها مواجه شویم از ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی استفاده شده و به وفور آنها را وارد بازار خواهد کرد.

خوب آنچه مشخص می شود روغن نه تنها کمبود ندارد که به اندازی وفور هست اما چرا کم می شود قیمت های جدیدی که همراه این کالا وارد بازار می شود مشخص می کند چرا این کالا به یکباره در بازار کم شد.

آشفتگی در بازار مرغ و میوه و تره بار هم به همین صورت و شاید بدتر باشد که نیازمند بررسی بیشتری است که حوصله این نوشتار نمی گنجد.

اما انچه مهم است اینکه این روزها همراستا با سایر کالا افزایش قیمت دو کالای اساسی یعنی گوشت و نان در بین خبرها میان مردم دست به دست می شود که مطمئنیم اگر چه دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

***قیمت گوشت در یک قدمی گرانی عجیب و غریب!

علی ملک ثابت در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به افزایش قیمت گوشت در یزد گفت: متاسفانه هنوز نرخ گوشت در استان قطعی نشده و در این زمینه نرخ رسمی اعلام نشده است این در حالی است که در شهرها و استان‌های تولید کننده دام نرخ گوشت تعیین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر نهاده‌های دامی وارداتی است افزایش نرخ دلار موجب افزایش خوراک دام شده است از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها، نرخ کرایه، دستمزد کارگر، قیمت دارو و همچنین قاچاق گوسفند به دیگر کشورها موجب افزایش قیمت گوشت شده است.

رئیس اتحادیه صنف قصابان استان یزد با بیان اینکه استان یزد مصرف کننده دام در کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به اینکه قیمت گوشت در یزد حتی پایین تر از استان‌های تولید کننده دام است دام به یزد کم وارد می‌شود و چنانچه واردات دام به یزد هم داشته باشیم با قیمت بالا است و قصاب مجبور است با نرخ بالا خریداری و با نرخ بالا بفروشد. قصاب، گوشتی را که قبلا به قیمت 95 هزار تومان خریداری می‌کرده است هم اکنون باید با قیمت 110 هزار تومان خریداری کند و با سود تعیین شده از طرف سازمان صمت با قیمت تقریبا 118هزار تومان به فروش برساند.

ملک ثابت گفت: معمولا همیشه قیمت گوشت در یزد با قیمت آن در اصفهان برابر بوده است اما اکنون گوشت در اصفهان با قیمت 120 هزار تومان به فروش می‌رسد همچنین قیمت گوشت در شیراز به عنوان تولید کننده دام 130 هزار تومان است بنابراین یزد به عنوان استان مصرف کننده  نمی‌تواند گوشت را با قیمت 100 هزار تومان بفروشد و با این وضعیت دام به استان وارد نمی‌شود.

***مواد پروتئینی از سفره بسیاری از اقشار ایرانی حذف شد

گرانی در بین مواد پروتئینی در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط به گوشت گوسفند بوده که ۳۰۹ درصد نسبت به ابتدای شروع به کار دولت روحانی افزایش قیمت داشته و به عبارت ساده‌تر ۴ برابر شده است.

قیمت تخم‌مرغ هم نسبت به ابتدای دولت روحانی ۲۹۴درصد، قیمت مرغ ۲۹۰ درصد و قیمت گوشت گوساله ۲۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مقایسه نوسان قیمت این مواد پروتئینی در دولت‌های نهم و دهم با دولت روحانی، بیانگر عملکرد ضعیف‌تر دولت فعلی نسبت به دولت قبل است.

با گرانی‌های گوشت و مرغ در دولت روحانی، به تدریج این مواد پروتئینی از سفره بسیاری از اقشار ایرانی حذف یا به شدت کم شده است و نتیجه آن در بلند مدت پدیدار خواهد شد.

اما نان تقریبا کالایی است که سفره همه خانواده های ایرانی به ویژه یزدی ها را تشکیل می دهد و اصول و پایه هر وعده غذایی بر نان استوار است که این کالای ارزشمند هم از دور رقابت گرانی ها عقب نمانده و باز زمزمه افزایش قیمت ان به گوش می رسد.

***نان استان یزد در آستانه افزایش قیمت

جلال پیروزی‌فر رئیس اتحادیه صنف نانوایان استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه افزایش قیمت نان در استان یزد بین 20 تا 25 درصد خواهد بود اظهار داشت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی، نانوایان نسبت به حقوق خود که در یک سال گذشته افزایش نداشته اعتراضاتی داشتند که با جلساتی با مدیران استان درصدد افزایش آن هستیم.

وی با اشاره به پخت هفت نوع نان در استان یزد، گفت: برای چند نوع از این نان‌ها تصمیم‌گیری و قیمت‌ها مشخص‌شده و جلسه نهایی برای اعلام نرخ مابقی نان‌ها برگزار و قیمت نهایی اعلام خواهد شد.

پیروزی‌فر اذعان داشت: در استان یزد نانوایی آزادپز نداریم بلکه یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای هستند و افزایش قیمت نان برای همه این نانوایان خواهد بود.

حال باید دید این قاطر گرانی کی به ایستگاه پایانی خود می رسد؟ آیا دولت در زمان باقی مانده تدبیری برای این سیل گرانی خواهد کرد؟ مردم بیشتر از انکه از گرانی رنج ببرند از بی تدبیرو سونظارت بر بازار و قیمت کالاها رنح می برند که هر روز و شب باید یک جنس را به هزار نرخ بخرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد تنظیم بازار مواد پروتئینی استان یزد قیمت گوشت دولت روحانی افزایش قیمت هزار تومان فروشگاه ها کننده دام تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال

 به گزارش صدای ایران، نوسانات ذاتی این فضا، هم سرمایه‌گذاران مشتاق و هم بینندگان کنجکاو را به یک اندازه جذب کرده است. با این حال، درک عواملی که قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همچنان یک تلاش پیچیده است. در حالی که بازارهای مالی سنتی معیارهای کاملا تعریف شده‌ای مانند گزارش‌های درآمد و شاخص‌های اقتصادی دارند، چشم‌انداز عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال را نباید نادیده گرفت! جدیدترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال اگر بخواهیم عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم، اطلاعات به‌شرح زیر ارائه خواهند شد. تقاضای بازار و پویایی عرضه اصول اولیه تقاضا و عرضه مانند هر دارایی، نقشی محوری در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران یا پذیرش نهادی، می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. درحالی‌که افزایش عرضه یا سرکوب‌های نظارتی، ممکن است منجر به کاهش شود.   توسعه‌ها و ارتقاهای تکنولوژیکی فناوری زیربنایی پشت ارزهای دیجیتال بلاک‌چین، دائما در حال تکامل است. ارتقا پروتکل‌های موجود یا معرفی ویژگی‌های فناوری جدید، می‌تواند بر ارزش درک‌شده یک ارز دیجیتال تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، پیاده‌سازی راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری یا ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی پیشرفته، می‌تواند منجر به افزایش قیمت لحظه ای ارز دیجیتال شود. محیط نظارتی قیمت ارز دیجیتال تحولات نظارتی، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد. اعلامیه‌های نظارتی مثبت، مانند شناسایی قانونی یا چارچوب‌های مطلوب، اغلب به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد؛ زیرا، اعتماد سرمایه‌گذاران را القا می‌کنند. برعکس، مقررات یا ممنوعیت‌های سختگیرانه می‌تواند منجر به فروش و رکود بازار شود. احساسات بازار و حدس و گمان بازار ارزهای دیجیتال، به‌شدت مستعد تحرکات احساسات‌محور است. اخبار، پچ‌پچ‌های رسانه‌های اجتماعی و شاخص‌های احساسات بازار، می‌توانند بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارند و در نتیجه قیمت‌ها را تغییر دهند. علاوه‌بر این، معاملات سفته‌بازی که توسط FOMO (ترس از دست دادن) یا FUD (ترس، عدم اطمینان و شک) هدایت می‌شود، می‌تواند نوسان قیمت را تشدید کند. عوامل کلان اقتصادی شرایط اقتصادی جهانی و رویدادهای ژئوپلیتیکی، از طریق بازار ارزهای دیجیتال بازتاب پیدا می‌کند. بی‌ثباتی اقتصادی، نگرانی‌های تورمی ‌یا کاهش ارزش پول در بازارهای سنتی، سرمایه‌گذاران را به سمت ارزهای دیجیتال به‌عنوان پوشش سوق می‌دهد و در نتیجه بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.   امنیت شبکه و آسیب پذیری‌ها نقض‌های امنیتی، حوادث هک یا آسیب‌پذیری در شبکه‌های بلاک‌چین، می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش دهد و منجر به کم‌شدن قیمت‌ها شود. برعکس، پیشرفت در اقدامات امنیتی یا ارتقا موفقیت‌آمیز شبکه، اعتماد را تقویت می‌کند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. پذیرش و ادغام پذیرش ارزهای دیجیتال در برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی و ادغام در سیستم‌های مالی جریان اصلی، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. مشارکت با شرکت‌های تاسیس‌شده، پذیرش توسط بازرگانان و راه‌اندازی محصولات مالی مانند ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس)، می‌تواند تقاضا را افزایش دهد و بر قیمت‌ها تاثیر مثبت بگذارد. نقدینگی بازار و حجم معاملات نقدینگی و حجم معاملات، تعیین‌کننده مهم ثبات و نوسان قیمت هستند. حجم معاملات و نقدینگی بالاتر، معمولا منجر به حرکت نرم‌تر قیمت می‌شود. درحالی‌که نقدینگی کم می‌تواند نوسانات قیمت را تشدید کند و به دستکاری بینجامد. جمع‌بندی در نتیجه، تغییرات در قیمت ارز دیجیتال تحت تاثیر عوامل متعددی به هم پیوسته است که از پیشرفت‌های فناوری تا تحولات نظارتی و احساسات بازار را شامل می‌شود. درک و هدایت این عوامل، مستلزم ترکیبی از تحلیل بازار، بینش تکنولوژیکی و آگاهی از روندهای اقتصادی گسترده‌تر می‌شود. همان‌طور که اکوسیستم ارز دیجیتال به تکامل خود ادامه می‌دهد، آگاهی و هوشیاری برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به‌طور یکسان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت سکه در کانال ۴۱ میلیون تومان
  • قیمت طلا و سکه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • کالکالیست: یمنی‌ها باعث گرانی خودرو در اسرائیل شدند
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال
  • افت ۵۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در بازار
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول