Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:39:34 GMT

جایگاه اخلاق در آثار هنری کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۴۸۹۳

جایگاه اخلاق در آثار هنری کجاست؟

ایسنا/خراسان رضوی یک گرافیست گفت: هنر در تربیت اخلاقی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ به طوری که هنر ناب و متعالی می‌تواند به تربیت انسان‌های بااخلاق کمک کند.

حسن کلانتری درگفت‌وگو با ایسنا درخصوص حدود و لزوم رعایت اخلاقیات در هنر اظهارکرد: پیوند هنر و اخلاق، پیوندی بسیار کهن و قدیمی است و می‌توان این‌گونه بیان کرد که از ابتدای پیدایش هنر، همواره دغدغه‌های اخلاقی در آثار هنری وجود داشته‌ است؛ لذا هنرمندان به دنبال تجلی و نشان دادن اخلاق در هنر بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار هنری جهان نیز همیشه بیانگر وجود پیوند میان هنر و اخلاق بوده است. در گذشته هنرمندان سعی می‌کردند با حفظ حرمت خدایان و تبلیغ احکام اخلاقی، همواره از ارزش‌های اخلاقی پاسداری کنند.

وی بیان کرد: به این معنی که در قدیم نیز برای ارزش‌های اخلاقی انسانی احترام قائل بودند و فیلسوفان نیز درخصوص تاثیرگذاری و اهمیت هنر در تربیت اخلاقی انسان‌ها بسیار سخن گفته‌اند؛ به طوری که بر این عقیده بودند که هنر ناب و متعالی می‌تواند به تربیت انسان‌های بااخلاق کمک کرده و آن‌ها را به راه درست و بالاتری سوق دهد. علاوه بر این‌ها هنرمندان به نتایجی رسیده‌اند که این نتایج نشان می‌دهد جنبه‌های اخلاقی هنری موجود در شخصیت و اثر هنرمند باعث می‌شود که مخاطبان بیش از پیش درگیر اثر شده و به این ترتیب بارها و بارها به سراغ این آثار آمده و آن‌ را تماشا کنند.

این گرافیست ادامه داد: جمله معروفی از شومان وجود دارد که گفته فرستادن روشنایی به ژرفای قلب انسان، رسالت هنرمندان است. به تعبیری دیگر رسالت هنرمندان انتقال و ارسال سپیدی و روشنی به قلب انسان‌هاست؛ به طوری که دل آن‌ها را از تمام کینه‌توزی‌ها و نفرت‌ها پاک کند. بنابراین رسالت هنر، اخلاق است و چنانچه اخلاق در هنر رعایت نشود و به سراغ نکات غیراخلاقی برود، هرگز هنر ناب و متعالی نخواهد بود و به این ترتیب نتوانسته به خوبی رسالت خویش را به سرانجام رساند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در ریشه و درون هنر ناب و هنری که با اخلاقیات آمیخته شده‌ معنا و مفهوم وجود دارد. هنر معنوی و عالی درگیر شرایط زمانه خود نبوده و در واقع پژواک دوره خویش نیست. به بیانی دیگر هنر برای خود هنر است. این هنر، از نیروهای بیدارکننده بشری و نیروی پیامبرانه برخوردار است و حرکتی رو به بالا را به دنبال دارد. هدف این نوع هنر این است که با انتقال حس خوب و اخلاقیات به مخاطبان، جامعه را به سمت جلو هدایت کند؛ همانند معلمی که خواستار موفقیت شاگردانش است و پیامبری که رهبر قومی است و می‌خواهد بهترین اتفاق‌ها برای مردم رخ دهد.

کلانتری عنوان کرد: زمانی که هنر رنگ و بوی درونی و معنوی خود را از دست ‌دهد و به هنری تبدیل ‌شود که تنها در زمانه خود تاثیرگذار است، خیلی زود از بین خواهد رفت؛ به شکلی که آینده‌نگر و رو به جلو نخواهد بود. هنرمندانی با این نوع و شیوه هنری، پاداش چیره‌دستی، توانایی و احساس خود را بیشتر در شکل‌های مادی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند توانایی خود در جهت رسیدن به هدف‌های غیرمعنوی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این روند سبب دسته‌بندی، کینه‌ورزی، حسادت و تحریک انسان‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود که نتیجه آن هنری مادی و غیرمعنوی است که در آن مقصود والا و مهمی که سعادت بشر را در پی دارد و همه پیامبران به دنبال تحقق آن بوده‌اند، وجود نخواهد داشت. بنابراین انسان‌ها و مخاطبان چنین آثاری به مرور زمان متوجه عدم وجود بن‌مایه واخلاق هنری در چنین آثاری شده و در گذر زمان این هنرمندان را فراموش می‌کنند زیرا هیچ هنر و قدرتی در این کار وجود ندارد.

این گرافیست در خصوص اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: یکی از موارد غیراخلاقی و غیرانسانی توهین و اهانت به افراد، به ویژه اشخاصی است که در جوامع دیگر نماد خوبی هستند. هر زمان که هنرمندان به سراغ این مسائل غیراخلاقی می‌روند، چنین موضوعی بیانگر این است که این هنرمندان توانایی نشان دادن ارتعاشات روحی، معنوی و درونی انسانی خود را ندارند و در این صورت آثار این هنرمندان، آثاری غیرهنری خواهد بود؛ به گونه‌ای که این هنرمند تنها توانایی تکرار فضای کنونی را داشته و در حقیقت کاری روزمره(روتین) انجام می‌دهد. به علاوه آثار چنین هنرمندانی از نظر معنوی فرو می‌پاشد.

این مدرس دانشگاه افزود: هدف هنر نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر از طریق خوبی و تعالی‌بخشی به آن‌هاست؛ به این ترتیب عدم توجه به این هدف، هنر ما را به نابودی خواهدکشید و همه افرادی که نظاره‌گر این هنر هستند، متوجه ضعف بار هنری اثر می‌شوند. هنر باید به تکامل روح بشر کمک کند؛ به این معنی که باید بتواند با رعایت اخلاق در هنر به خوب شدن حال انسان‌های روی کره زمین کمک کند؛ در غیر این صورت هیچ قدرت جایگزینی برای هنر وجود نخواهد داشت زیرا روح و هنر تاثیر متقابل داشته و با یکدیگر پیوسته است؛ به طوری که به صورت مستقیم بر یکدیگر اثرگذار است.

کلانتری اضافه کرد: هنر زیبا و زیبایی چیزی است که از روح و درون سرچشمه گرفته و باطن زیبایی داشته ‌باشد. هنرمند در قبال خود، هنر و جامعه وظیفه دارد و باید بتواند در شرایط مختلف، تغییراتی در زمانه خود ایجاد کند. به شکلی که بتواند از روح و حال خوب خود در شرایط مختلف پرستاری و محافظت کند که این کار با در کنار هم قرار گرفتن اخلاق و هنر میسر می‌شود. هنرمند باید در شرایط مختلف حرفی برای گفتن داشته‌ باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پيامبر اكرم ص هنر متعهد هنرمند متعهد هنر ناب انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات