Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که تقاضای فعلی بازار گاز مایع یا LPG واقعی نیست، گفت: با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که نیاز روزانه بسیار کمتر از مصرف فعلی کشور است، اما با تقاضایی که اکنون از طرف مردم وجود دارد، ما تمام تولید را به بازار داخل می‌دهیم و نمی‌توانیم صادراتی در این زمینه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این موضوع تا کنون سابقه نداشته و بسیار عجیب به نظر می‌رسد، چون بر خلاف این که شرکت ملی گاز به صورت سالیانه در حال توسعه زیرساخت‌ها و گازرسانی به مناطق مختلف کشور است، اما میزان مصرف گاز مایع نه تنها کاهش نیافته بلکه زیاد هم شده است.

 ویس کرمی بیان کرد: گاز مایع یا LPG یکی از ۵ فرآورده اصلی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وظیفه اصلی تامین آن را برعهده دارد.

وی افزود: پخت و پز خانوار‌های شهری، روستایی و عشایری که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نشده اند، به عنوان کاربرد گاز مایع در سبد مصرف تعریف شده است؛ ضمن این که این دسته از افراد برای مصارف گرمایشی از نفت سفید استفاده می‌کنند.

ویس کرمی ادامه داد: یکسری صنوف سیار و ثابت هم مثل پیمانکاران ایزوگام و برخی رستوران‌های بین شهری هستند که به دلیل دسترسی نداشتن به گاز طبیعی از سوخت گاز مایع استفاده می‌کنند.

وی گفت: برآورد ما این است که در تمام سطح کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار نفت سفیدسوز وجود دارد که یعنی این افراد به گاز مایع هم برای پخت و پز نیاز دارند.

این مدیر نفتی همچنین گفت: از نظر پراکندگی هم عمده این خانوار‌ها یعنی حدود ۷۲۰ تا ۷۵۰ هزار خانوار مصرف کننده گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان و حدود ۱۷۰ هزار خانوار دیگر هم در استان آذربایجان غربی هستند؛ استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و خوزستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: هر خانوار حدودا ماهی ۳ کپسول ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع استفاده می‌کند و این یعنی در هر روز حدود ۲۱۰۰ تن و در هر ماه حدود ۶۶ هزار تن LPG در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در همین آبان ماه بالغ بر ۶ هزار تن گاز مایع به صورت روزانه در حال توزیع است.

۷۴ شرکت توزیع کننده گاز مایع در کشور فعالیت می کنند

این مقام مسئول ادامه داد: در کشور ۷۴ شرکت موزّع (توزیع کننده) گاز مایع وجود دارد که طرف قرارداد با شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی هستند و خود شرکت پخش هم در حقیقت تامین کننده این سوخت است که در شرکت پالایش تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها به صورت ماهانه بر اساس سهمیه‌ای که توسط شرکت ملی پخش برای آن‌ها مشخص می‌شود، اقدام به توزیع گاز مایع در سطح استان‌های خود می‌کنند؛ یعنی گاز مایع تولیدشده در پالایشگاه‌ها را با ناوگان حمل و نقل خودشان تحویل می‌گیرند و به مشترک‌هایی که نیاز دارند می‌رسانند.

ویس کرمی در ادامه گفت: این شرکت‌های خصوصی توزیع کننده، زیر نظر انجمن گاز مایع کشور در حال فعالیت هستند و وظیفه نظارت بر آن هم بر عهده این انجمن است.

نرخ هر سیلندر گاز مایع چقدر است؟

وی درباره نرخ گاز مایع هم گفت: نرخ این سوخت را سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مشخص می‌کند که اکنون برای هرکیلوگرم گاز مایع، ۲۳۰ تومان در نظر گرفته و با احتساب هزینه‌های شارژ سیلندر، حقوق کارکنان، حمل و نقل و سایر هزینه‌های جانبی، قیمت یک سیلندر ۱۱ کیلوگرمی را ۹۷۰۰ تومان اعلام کرده است.

بررسی سوخت رسانی به سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره مشکلات سوخت رسانی به استان سیستان و بلوچستان هم گفت: تامین گاز مایع برای این استان از ۲ مبدا بندر عباس و اصفهان در حال انجام است و اکنون کسی در این استان نیست که بخواهد در برای دریافت گاز مایع در صف بایستد.

وی افزود: طی دو سال گذشته شرکت‌های موزّع (توزیع کننده) گاز مایع در این استان مشکلاتی را در ناوگان حمل و نقل خود داشتند به همین دلیل نمی‌توانستند سوخت را به نقاط مصرف برسانند.

ویس کرمی گفت: با تلاش‌های بسیار، این ناوگان تقویت شد و اکنون با کامیون‌های گازکش و مخزن دار ریلی، گاز مایع در حال انتقال به این استان است.

وی ادامه داد: سهمیه در نظر گرفته شده برای این استان ۲۵ هزار تن در هر ماه است و تا کنون سابقه نداشته که در یک ماه ۱۴۰۰ تن ذخیره در تاسیسات شمال این استان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: زمانی که ناوگان حمل و نقل ضعیف بود، نمی‌توانستیم ذخیره‌ای در این استان داشته باشیم بلکه سوختی که به این استان می‌رسید به صورت روزانه مصرف می‌شود؛ اکنون ۲۰ کامیون گازکش برای این استان اضافه شده است.

توزیع خارج از شبکه گاز مایع در شهر‌های سبز شبکه گاز

وی افزود: شهر سبز در گازرسانی یعنی شهری که تمام نقاط آن از نعمت گاز طبیعی برخوردار است، اما به شکل جالبی می‌بینیم که در این شهر‌ها هم تقاضای مصرف گاز مایع وجود دارد و دلیل آن این است که یکسری از خودرو‌ها به طور غیراستاندارد از گاز مایع برای سوخت خود استفاده می‌کنند که این کار ممنوع و خطرناک است.

"سَدَف" بستری برای تشخیص مشترک واقعی

ویس کرمی همچنین اظهار کرد: برای مقابله با مصارف غیراستاندارد، یک روش الکترونیکی و نوین را اجرا کرده ایم که یکی از مزایای آن این است که قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور در این سامانه درج می‌شود؛ مزیت مهم دیگر این است که با ثبت نام خانوار‌های مصرف کننده گاز مایع که مصرف کنندگان واقعی این سوخت هستند، شرکت‌های توزیع کننده فقط مکلف به تامین سوخت مورد نیاز آن‌ها می‌شوند.

وی افزود: این سامانه در گذشته تجارت آسان نام داشت و اکنون به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی که مخفف آن "سدف" است، تغییر نام داده و تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در آن ثبت نام کرده اند.

ویس کرمی بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک حدود ۲۰۰ هزار خانوار دیگر که تاکنون موفق به ثبت نام در این سامانه نشده اند،  ثبت نامشان تکمیل شود.

وی ادامه داد: یکسری از خانوار‌ها در مناطق محروم دسترسی به امکانات لازم برای ثبت نام را ندارند که کارکنان شرکت پخش با مراجعه به آن مناطق در حال رسیدگی به مشکل ثبت نام آن‌ها هستند.

مشکلات سوخت رسانی به مشترکان خراسان جنوبی در حال مرتفع شدن است

این مقام مسئول گفت: ساماندهی حدود ۹۰ درصد مشترکین خراسان جنوبی تاکنون انجام پذیرفته و اکنون در این استان هم صفی برای گاز مایع به آن صورت دیده نمی‌شود؛ یک مقدار در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مشکلاتی وجود دارد که همکاران ما در این استان با حضور در آن مناطق در حال رسیدگی به ثبت نام خانوار‌های باقی مانده هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان ضمن اشاره به مصرف روزانه ۹۵.۷ میلیون لیتر بنزین از ابتدای سال تا دوازدهم آبان ماه که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ میلیون لیتر کاهش داشته گفت: این کاهش مصرف ارتباطی به سهمیه بندی بنزین ندارد و ناشی از کاهش سفر‌ها بعد از شیوع کروناست!

وی همچنین از رسانه‌ها درخواست کرد که در زمینه فرهنگ سازی استفاده رانندگان از سوخت CNG و تبدیل مخزن خودروهایشان برای استفاده از این سوخت به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور کمک کنند چرا که این شرکت این تبدیل را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه گاز گاز مایع مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران توزیع کننده هزار خانوار گاز مایع خانوار ها حمل و نقل ویس کرمی شرکت ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر محرابیان در بازدید از کارگاه‌های تعمیر توربین‌های تولید برق، با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق مشترکان، اظهار کرد: از سال گذشته ۱۸۰ طرح و اقدام برای اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که این طرح‌ها در بخش‌های مختلف توسعه نیروگاه‌ها، توسعه شبکه، اصلاح شبکه و اقدامات نرم‌افزاری همچون مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، آماده‌سازی تمام نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در شرایط اوج مصرف تابستان است.

وزیر نیرو ادامه داد: برای این منظور، برخی نیروگاه‌ها نیاز به تعمیرات اساسی، برخی نیاز به بازبینی و برخی نیاز به اقدامات اصلاحی دارد تا بتوانیم شرایط این نیروگاه‌ها را در حالت استاندارد قرار بدهیم.

وی با بیان این‌که این اقدامات هم در نیروگاه‌های حرارتی، هم در نیروگاه‌های برق‌آبی و هم در سایر واحد‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: کار تعمیرات بیشترنیروگاه‌های کشور به پایان رسیده که بناست تا در ۱۵ اردیبهشت، تعمیرات همه نیروگاه‌های به اتمام برسد.

محرابیان گفت: بیش از ۹۰ درصد برنامه محقق شده و تلاش می‌کنیم با حداکثر ظرفیت نیروگاهی به استقبال شرایط اوج مصرف برق برویم.

بومی‌سازی ۹۵ درصد نیاز فنی صنعت برق

وی در رابطه با توان داخلی کشور در تعمیرات نیروگاهی، با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات، قطعات و علم و فناوری صنعت برق کشور ما داخلی است، عنوان کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذدیر نیز در حال افزایش عمق تولید هستیم تا در آینده در این انرژی‌ها به‌خصوص در انرژی خورشیدی به خودکفایی برسیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نیروگاهی انجام شده است، یادآور شد: نیروگاه‌های زیادی در خارج از کشور اجرا کرده‌ایم، اما از آن مهم‌تر این است که طی سال‌های اخیر، کار تعمیرات اساسی و نگهداری بسیاری از نیروگاه‌های خارج از کشور را که عمدتأ کشور‌های غربی اجرا کرده‌اند را به راحتی انجام می‌دهیم.

وی به یکی از طرح‌های تعمیرات اساسی نیروگاهی کشور اشاره کرد و گفت: واحد ۲۲۰ مگاواتی رودبار لرستان سال گذشته دچار مشکلات اساسی شد که نیاز به تعمیرات داشت در حالی که تجربه چنین تعمیری در کشور وجود نداشت؛ طی یک سال گذشته بررسی‌های زیادی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که تعمیر آن در داخل امکان پذیر نیست، اما به متخصصان خود اعتماد کردیم و از این اعتماد نتیجه گرفتیم.

دیگر خبرها

  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف