Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@00:12:36 GMT

مهار آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۶۴۷۵

مهار آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»

«تابناک»، فاروق سخنور بامداد پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش‌سوزی شب گذشته در نیزارهای قسمت شرقی این تالاب بین‌المللی شروع شده بود و برای مهار آن ۲ تیم آتش‌نشانی از شهر مهاباد و روستای "قم‌قلعه" این شهرستان اعزام شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر تیم‌های آتش‌نشانی و محیط‌بانان اداره محیط زیست، جمع زیادی از دوستداران محیط زیست و اهالی روستاهای اطراف این تالاب بویژه "خورخوره" و "قره‌داغ" برای خاموش کردن زبانه‌های آتش که بیش از چند متر ارتفاع داشتند، به محل آتش‌سوزی آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با همکاری تیم‌های حاضر در این عملیات، ضمن مهار آتش از گسترش آن‌ به عمق تالاب و زمین‌های اطراف جلوگیری شد، اما آتش بیش از ۱۸ هکتار از نیزارهای این تالاب را طعمه خود کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌ تیم‌ها برای مهار این آتش‌سوزی اظهار داشت: علت این آتش‌سوزی توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

وی در خصوص دیگر زیان‌های وارد شده به این تالاب بین‌المللی افزود: با توجه به اینکه در فصل لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان قرار نداریم احتمال تلف شدن پرندگان آبزی و کنار آبزی بسیار کم است اما لاک‌پشت‌ها و برخی خزندگانی که در محدوده آتش‌سوزی قرار داشتند تلف شدند.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دونالد ترامپ حادثه تروریستی دانشگاه کابل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن مهاباد کانی برازان تالاب آتش سوزی مهار آتش دونالد ترامپ حادثه تروریستی دانشگاه کابل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن تالاب بین المللی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده