Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@09:07:18 GMT

شمُردن یا شماردن؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۷۷۴۱۳

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- دوستی با اشاره به عنوان (تیتر) یکی از خبرهای پربازدید ما (طرفداران ترامپ: نشمارید/ طرفداران بایدن: همه را بشمارید) پرسیده است: جدای بحث های سیاسی و انتخاباتی و به لحاظ واژگانی،«شماردن» درست است و فعل امر و نهی آن ( بشمار و نشمار) یا شمردن با دو فعل امر و نهی (بشمُر و نشمُر)؟ و به عبارت دیگر باید نوشت: بشمارید یا بشمُرید؟

نزد من، زبان معیار همان است که سعدی در گلستان و بوستان نوشته و به همین خاطر ابایی از به کارگیری واژۀ «اولی تر» ندارم چون بارها سعدی به کار برده است و سعدی در بوستان «شماردن» آورده است:


ز خود بهتری جوی و فرصت شمار
که با چون خودی گم کنی روزگار

  با این حال فردوسی در زبان بر سعدی حق تقدم دارد و در شاهنامه چنین سروده است:

یکایک بر او برشمُر هر چه هست
ز گنج و ز تاج و ز تختِ نشست

با این وصف پاسخ روشن می شود: چون سعدی از «شماردن» استفاده کرده و فردوسی از «شمُردن»، هر دو درست است!

شاید هم کسانی خُرده بگیرند که در این های و هوی و بحث بر سر شمارش ( شمردن) آرا این چه نکته‌ای است؟ (راستی همین که " شمارش" داریم و " شِمُرش" نداریم از ترجیح اولی حکایت می کند).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آری، اما پرسشی بود و پاسخی داده شد.

چندان که عُبید زاکانی می نویسد: «یکی پرسید قیمه به قاف کنند یا به غین؟ گفت: ای برادر! غین و قاف بگذار که قیمه به گوشت کنند.»

باشد که این شمارش یا شمردن هم گوشت را به قیمه‌های ما بازگرداند!

لینک کوتاه: asriran.com/003ALB

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۷۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم افزود: شعر سعدی با وسعت اطلاعات او در حوزه‌های مختلف شخصیت خاصی از او ساخته بود، شعر سعدی در موضوعات مختلف سروده شده است، کمتر موضوعی می‌توان پیدا کرد که سعدی درباره آن سخن نگفته باشد.
محمود شالویی گفت: آغاز برنامه‌های سعدی در روز جمعه ۳۰ فروردین ‌در آرامگاه سعدی بوده است، تا امروز که اختتامیه آن برگزار می‌شود. به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.‌
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: بهتر است در کتاب های درسی آموزش هایی از بوستان، گلستان و شاهنامه گنجانده شود تا دانش آموزان با این شاعران آشنا شوند. بیان آثار سعدی برای نوجوانان امروز ما کمی سخت است پس اشعار سعدی باید با زبانی ساده بازسازی شوند.
در پایان این مراسم از حسن انوری و همسر غلامحسین یوسفی قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید