Web Analytics Made Easy - Statcounter

عارفخانی گفت: نامزد پیروز انتخابات آمریکا فقط مجری منافع حزبی و سیاستها و اهداف کلان کشور خود هشتند.و عملا تاثیر چندانی بر اقتصاد خانواده های ایرانی نخواهند داشت.

 «احمد عارفخانی» فعال رسانه و دانشجوی دکتری علوم سیاسی در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد؛ بیان کرد: با شروع شمارش آرای انتخابات در آمریکا در چند روز گذشته اخبار این انتخابات و شمارش آرا جز پر بازدید ترین اخبار و مطالب در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام، اینستاگرام و توییتر است،

 

فعال رسانه افزود: با توجه به اینکه جند روزی است که از شمارش آرا پی انتخاباتی آمریکا می گذرد همچنان در این شبکه های اجتماعی اخبار شمارش آرا در این کشور جز پر بازدید ترین ها ست و این موضوع نشان می دهد علیرغم موضوعات داخلی در کشور ایران از جمله موضوعات اقتصادی و گرانی های بازار و بویژه طلا و سکه و ارزهای خارجی، اما  هم رسانه های مختلف از جمله رسانه های مکتوب و به طبع آن مردم نیز مانند بسیاری از سیاستمداران ایرانی دنبال کننده اخبار انتخابات آمریکا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: با مراجعه به شبکه های اجتماعی و بازدید از این اخبار و مطالب و یا لایک و باز نشر این اخبار، علاقه خود را به نتایج این انتخابات نشان می دهند و بگونه ای غیر رسمی و غیر اعلامی بیان می کنند که نتایج این انتخابات برای آنها نیز مهم است و این موضوع حکایت از این دارد که مردم ایران مانند بخشی از سیاستمداران بر این باورند که انتخابات آمریکا و پیروزی هر یک از نامزدها در آینده اقتصادی و سیاسی جامعه ایران موثر است و پیروز شدن هر کدام از نامزدها در ایالات متحد می تواند در آینده زندگی مردم ایران نقش مثبت و منفی داشته باشد، چرا که در شبکه های اجتماعی سه گانه در این روزها هم اخبار ،مطالب ، واکنش ها وکنش ها نامزدهای انتخاباتی امریکا با اقبال کاربران ایرانی روبرو شده است.


عارفخانی اظهار داشت: البته این سوال مطرح خواهد شد که علل و عوامل این نوع نگاه چیست و چرا باید در بین مردم و استفاده کنندگان در شبکه های اجتماعی این تصور به وجود بیاید که چرا فرد انتخاب شونده در انتخابات آمریکا می تواند تاثیر مثبت یا منفی در زندگی مردم ایران در ابعاد مختلف داشته باشد.


وی افزود: به نظر می رسد یکی از این عوامل مهم در این زمینه نقش مستقیم رسانه ها در ایران است چرا  که موضوعات آمریکا از هر نوع و جنس برای رسانه ها با هر بینش ، فرم ، ساختار و هر مدیا مهم بوده و هست و اساسا رسانه ها در این زمینه نقش اساسی و هدایت گر داشته و دارند و این نوع نگاه باعث شده است که مصرف کنندگان رسانه نسبت به وقایع آمریکا حساسیت نشان دهند.


این فعال رسانه بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که بر نوع نگرش ایرانی ها بر موضوعات داخلی آمریکا موثر است موضوع پیوند قیمت دلار و ارز در ایران است. از زمانی که دلار به عنوان یک سرمایه در ایران وارد اقتصاد شد و بسیاری خرید و فروش و نگه داشتن ارز را یک نگاه اقتصادی و آینده نگری تلقی کردند موضوعات و نوع تصمیم گیری ها در آمریکا باعث شده است که بخشی از جامعه ایران تصمیمان ایالات متحده را در نوع اقصاد ایران بویژه در کالاهای مصرفی موثر بدانند.


وی گفت: پیوند زدن برجام و تحریم ها  به وضعیت اقتصاد ایران و همچنین  نوع نگاه حاکمان و احزاب و به تبع آن فرد پیروز در انتخابات به موضوع برجام و تحریم ها نیز از جمله موثرترین عوامل در این زمینه است چرا که  به ظاهرنگاه ترامپ و حزب جمهوری خواه و نگاه بایدن و حزب دموکرات در حوزه برجام متفاوت است و برخی بر این تصور هستند که با رای آوردن دوباره ترامپ همچنان تحریم های گسترده تری بر اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد و حداقل جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی شعارهایی را مطرح کرد که به ظاهر نگاه واقع بینانه وملایم تری در حوزه برجام دارد.


عارفخانی افزود: البته نباید از این اصل اساسی نیز غفلت کرد که آمریکا در حوزه اقتصادی دست برتر را در دنیا دارد و هر گونه نابسامانی در اقتصاد این کشور و یا تصمیمات این حوزه لاجرم بر اقتصاد دنیا موثر است و تا زمانی که دلار به عنوان اصلی ترین ارز خرید و فروش در اقتصاد جهانی یکه تازی می کند باید منتظر تحولات اقتصادی در حد کم و یا زیاد در اقتصاد جهانی بود و چه بسا بسیاری از سیاست مداران و اقتصادان جهان نیز منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا هستند.


وی گفت: به نظر می رسد رسانه های داخلی باید با بیان واقیعیت ها و مطالب تحلیلی و تبیینی نگاه مخاطبان را نسبت به انتخابات امریکا روشن کنند و نشان دهند که پیروزی هرکدام از این نامزدها تاثیری در آینده ایران نخواهند داشت و نامزد پیروز انتخابات آمریکا فقط مجری منافع حزبی و سیاستها و اهداف کلان کشور خود هستند.و عملا تاثیر چندانی بر اقتصاد خانواده های ایرانی نخواهند داشت.

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: اقتصاد ایران شبکه های اجتماعی انتخابات آمریکا بر اقتصاد رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرمانی بعد از ظهر شنبه در دومین نشست «رودررو با مسئولین» که با هدف مطالبه گری اصحاب رسانه از مسؤولین و به همت بسیج رسانه برگزار شد اظهار کرد: شورا رسانه گریز نیست و حتی به دنبال پخش آنلاین جلسات شورای شهر بودیم.

وی افزود: حوزه مدیریت شهری حوزه بازی سیاسی نیست و به همین جهت هیچ محدودیتی در ارتباط با رسانه‌های همسو و غیر همسو نداشتیم و تلاش کردیم تا از ظرفیت همه اصحاب رسانه استفاده کنیم.

رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: در هنگام بررسی بودجه سالانه با حدود ۴۰۰ نفر از اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن نگاه‌های سیلسی نامه نگاری کردم تا تظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند و این نشان از نگاه ما برای استفاده از خرد جمعی اقشار مختلف است.

وی تاکید کرد: معتقد به ارتباط با همه دستگاه‌های اجرایی هستیم و از همین رو بدون هیچ واهمه و نگاه پوپولیستی و تبلیغاتی به تعامل با مدیریت ارشد استان پرداخته‌ایم.

فرمانی بیان کرد: حفظ باغستان سنتی از اولویت‌های شورای شهر بوده و در این زمینه شاهد رشد بودجه این سازمان در سالهای اخیر و با حمایت شورای اسلامی شهر بوده‌ایم.

رئیس شورای شهر قزوین ادامه داد: در حوزه احیای بوستان‌های شهر نیز برنامه ریزی جدی صورت گرفت و امروز شاهد احیای بوستان دهخدا هستیم و در گام بعدی نیز بوستان‌های الغدیر و ملت احیا خواهند شد.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه انتصابات مدیران شهرداری اختیاری نداریم اما بارها نسبت به انتصابات تذکرات لازم را به شهردار داده‌ایم.

کد خبر 6090202

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • آنتونی: رقم انتقالم به منچستریونایتد تاثیری روی عملکرد من ندارد
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید