Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ قیمت‌های سر به فلک کشیده یک قواره چادر مشکی تا جایی پیش رفته که گاهی مشتری را بر سر دو راهی خرید یا انصراف از خرید قرار می‌دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، پوشش زنان در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحولات گوناگونی قرار گرفته و همواره نوع پوشش معرف شخصیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی افراد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوتاهی دستگاه‌ها در حوزه امربه‌معروف باید جرم‌انگاری شود/ انتقاد از قیمت نجومی چادردلنوشتۀ یک مداح دربارۀ مرحوم "حبیب‌پور"/ مطمئن بود می‌شود مافیای چادر را شکستاستقرار ایستگاه صلواتی، چادرهای عزاداری و موکب در نقاط مختلف استان مرکزی ممنوع است

چادر نوعی از پوشش زنان به شمار می‌رود که در کشورهای اسلامی نظیر ایران، عراق و برخی از کشورهای مسلمان به عنوان بهترین حجاب شناخته می‌شود به گونه‌ای که حتی علمای دین این مسئله را تایید می‌کنند.

زنان مسلمان برای حفظ عفاف و حجاب خود چادر را بر سر می‌کنند تا از نگاه‌های هوس آلود در امان بمانند چرا که با نگاهی به روایات قرانی متوجه خواهیم شد که در خصوص حجاب زنان دو لفظ حجاب حداقلی و حجاب حداکثری عنوان شده است.

در حجاب حداکثری به کلید واژه جلباب اشاره شده است چون جلباب رنگ سیاه را در خود دارد به همین دلیل رنگ مشکی در حضور اجتماعی زنان در طول زمان اهمیت پیدا کرد و چادر مشکی از محبوبیت بسیاری در میان بانوان مسلمان بهره مند شد.

علیرغم اینکه چادر مشکی همچنان محبوبیت خود را در بین جامعه بانوان حفظ کرده است اما تورم و گرانی‌های افسار گسیخته این نوع پوشش را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

با گشت و گذار در بازار چادرفروشان بندرعباس به این مسئله واقف شدیم که این روزها، انتخاب چادر مشکی مطابق سلیقه بانوان جامعه، آنها را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

چادر مشکی در کشور ما مشتریانی از گروهای سنی مختلف را در بر می‌گیرد اما با وجود توانمندی‌های مختلف، در تمامی این سال‌ها آن گونه که باید نتوانسته‌ایم در این صنعت موفقیت‌های چندانی کسب کنیم.

شاید بتوان گفت نه تنها نیاز کشور را در این حوزه تامین نکرده‌ایم بلکه به عنوان یکی از واردکنندگان پارچه‌های چادری شناخته شده‌ایم در حالی که با توجه به ظرفیت‌های مناسب در کشور با تولیدات با کیفیت می‌توانستیم صادر کننده این امر نیز باشیم.

چادرهای ژاپنی و کره‌ای با توجه به کیفیت بسیار بالا در ایران طرفداران بسیاری دارد و در تمام این سال‌ها بازارهای ایران را قبضه کرده‌اند اما در حال حاضر با توجه به افزایش شدید قیمت‌های این اجناس می‌طلبد مسئولان راه را برای افزایش تولیدات داخلی هموار کنند. 

یک قواره چادر که تا قبل از افزایش قیمت دلار حدود 100 الی 150هزارتومان به فروش می‌رسید هم اکنون مشتریان را با قیمت‌های باورنکردنی روبه‌رو ساخته است.

مردم قربانی سیاست‌های اشتباه مسئولان شده‌اند 

یکی از بانوان بندرعباسی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت چادر مشکی گفت: زمانی که از خانه به قصد خرید چادر مشکی راهی بازار شدم گمان می‌کردم 250 هزار تومان حداکثر قیمت یک قواره چادر باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت پارچه چادری را که انتخاب کرده بودم 750 هزار تومان بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید آن را نداشتم به ناچار با قیمت 440هزارتومان یک قواره چادر با کیفیت کمتری خریداری کردم. 

این بانوی بندرعباسی با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: مردم عادی قربانی سیاست‌های اشتباه مسئولان شده‌اند اگر این وضعیت را کنترل نکنند قطعا شاهد نابودی اقتصاد خانوارها خواهیم بود.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان در مهار تورم بیان کرد: اگر این رویه ادامه پیدا کند در چند سال آینده قدرت خرید مردم تا جایی کاهش پیدا می‌کند که فقط باید به فکر نان باشند و از پوشاک صرف نظر کنند.

حذف ارز دولتی واردات چادر سبب تقویت تولید داخلی می‌شود

یکی از مغازه داران هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به قیمت‌های مختلف یک قواره چادر مشکی اظهار کرد: با توجه به اینکه کارخانه‌های تولیدی پارچه‌های چادر متفاوت هستند لذا قیمت‌ها تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه 250 هزار تومان حداقل قیمت یک قواره چادر مشکی ساده است، گفت: چادرهای طرح دار با قیمت 180هزار تومان نیز وجود دارد اما اجناس با بهترین کیفیت قیمت‌های بیشتری دارند. 

این فروشنده هرمزگانی تصریح کرد: با وجود اینکه کیفیت و قیمت چادرهای تولیدی داخل نسبت به کالای مشابه خارجی کمتر است اما مشتریان بسیاری از این جنس خریداری می‌کنند.

مغازه دار هرمزگانی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای مشابه تولیدات داخلی بیان کرد: در حال حاضر ارز دولتی واردات چادر از چرخه اقتصاد حذف شده که این عامل می‌تواند باعث تقویت تولیدات داخلی شود.

وی افزود: در حال حاضر پارچه های تولید داخل از کیفیت کمتری برخوردارند اما با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان بهبود کیفیت کالاهای ایرانی وجود دارد.

این مغازه‌دار هرمزگانی تاکید کرد: اگر مردم و مسئولان از تولید کنندگان حمایت کنند قطعا با ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی ضمن افزایش مشتریان داخلی، می‌توانند بازارهای جهان را قبضه کنند. 

به گزارش تسنیم، حذف ارز دولتی واردات چادر مشکی برای رونق تولیدات این نوع پوشش به تنهایی کافی نیست بلکه حمایت همه جانبه دستگاه‌های متولی را می‌طلبد تا با استفاده از ظرفیت‌های کشور ضمن تامین نیازهای داخلی، به عنوان صادرکننده این نوع پوشش در جهان شناخته شویم. 

گزارش از نسیم تاجیک

انتهای پیام/864/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولیدات داخلی یک قواره چادر چادر مشکی نوع پوشش قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۰۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • (ویدئو) روایت تلخ فریدون زندی از افزایش قیمت نجومی دلار در ایران
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳